הרב אבינר-יחסה של חבד לציונות הדתיתמושיקו
הרב אבינר מסביר: מה ההבדל בין דרכו של הרב גינזבורג לדרך הציונות הדתית?

"יש תלמידי מרן הרב קוק שמתעניינים בהגותו של הרב יצחק גינזבורג ומוצאים הרבה קוים מקבילים, כגון ביחס לארץ ישראל. זו אותה שיטה?", הרב אבינר מסביר

הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציוןכ"ד אייר תשע"ה, 13/05/2015 15:29
ש: יש תלמידי מרן הרב קוק שמתעניינים בהגותו של הרב יצחק גינזבורג, קוראים ספריו, מקשיבים לשיעורים, ומוצאים הרבה קוים מקבילים, כגון ביחס לארץ ישראל. זו אותה שיטה?

ת: לא. אלו שתי שיטות שונות. כמובן שיש דברים משותפים. הרי זה תורה וזה תורה, אז מוכרחים להיות קוי דמיון. אבל הרב גינזבורג הוא חב"ד.

ש: אבל, למיטב ידיעתי מרן הרב קוק לא התנגד לחב"ד?

ת: הוא לא התנגד לכל דבר שהוא תורה, ומצא בכל השיטה את הנקודה החיונית וצירף הכל לבנין שלם של אחדות כוללת. אך בודאי שמרן הרב קוק לא הצטמצם בחב"ד. פעם תלמיד שאל את רבנו הרב צבי יהודה מה דעתו על חב"ד. השיב: זה חלק מן היהדות. שוב שאל: ומה הבעיה של חב"ד? השיב: שהם חושבים שהם כל היהדות.

ש: מה ההבדל היסודי בין מרן הרב לחב"ד?

ת: כאשר הגיע מרן הרב קוק לארץ, הלך רבי דוד הכהן, הנזיר, כל הלילה ברגל מירושלים לחברון כדי להקביל את פניו, ושמע שם שיעור ממנו. אמר לו הנזיר: "אם כן, מה שהרב אומר, זה כמו חב"ד". חייך מרן הרב ואמר לו :"אני בונה האומה".

ת: חב"ד לא בונים אומה?

ש: הרב הלל צייטלין כתב מאמר בשם "הקו היסודי בקבלה של הרב קוק", בו הוא משווה את קבלת האר"י, קבלת הבעל שם טוב, קבלת חב"ד וקבלת הרב קוק. רבינו הרב צבי יהודה אמר שמאמר זה נכון באופן כללי ושהוא קלע אל הנקודה, אלא שיש להוסיף קבלת הגר"א. אם כן, אומר הרב הלל צייטלין, האר"י דיבר על האור האלהי שבעולמים, הבעל שם טוב ובעקבותיו בעל התניא הוריד את האור לתוך האדם. רבנו הרב צבי יהודה הוסיף שהגר"א גילה את האור האלהי שבתורה. ולבסוף, מרן הרב קוק גילה את האור האלהי שבאומה (ספרן של יחידים 235).

ש: ויש סתירה בין בנין היחיד לבנין האומה? האם אלו אינן מלאכות משלימות?

ת: ודאי. גם לבנות אדם יחיד, זו מלאכה גדולה. אך לבנות אומה, היא מלאכה לאין ערוך קשה ומסובכת. לשם כך נשלח מרן הרב: "אני בונה האומה".אך בל נחשוב שהוא אינו בונה את האדם, את היחיד. אדרבה,הוא בונה אותו עוד יותר. בשביל להיות חלק של בניין האומה ולא רק אוסף של יחידים, האדם צריך להיות הרבה יותר מלא תורה ומשנה, גמרא ושולחן ערוך, יראת שמים ומידות טובות, קדושה וטהרה, מסילת ישרים וחובות הלבבות.

ולא פחות מזה, תחיית האומה צריכה גם להחיות את היחידים שיהיו לעילא ולעילא כדברי מרן הרב: "אם התחייה הלאומית לא תחדש לנו הארה בתפילה, הארה בתורה, הארה בדרכי המוסר והקשבת האמונה, איננה עדיין תחיה אמתית" (מאמרי הראיה 414).

ש: וחב"ד לא מעוניינים בבנין האומה?

ת: הם מתנגדים לתחית האומה בארצה עתה. יש לחכות למשיח. כאשר הופיעה הציונות, האדמו"ר החמישי, הרש"ב היה בין גדולי ישראל שנקטו עמדה מאד חריפות נגד. הוא החליט שהיא יותר מסוכנת מההשכלה וההתבוללות, כי לדעתו המשכילים יודעים שהם טועים, לכן יש סיכוי שיעשו תשובה, אבל הציונים חושבים שהם צודקים, לכן אין להם תקוה.

ש: אז אם הרש"ב התנגד לציונות, מה הוא הציע?

ת: הוא הציע "משיח עכשיו". כמו שהציונים פעלו במסירות בדחיפות ובמיידיות, כך לדעתו יש לפעול במסירות, בדחיפות ובמיידיות לממש בואו של משיח.

ש: זה גם כיוונו של הרב גינזבורג?

ת: כן. הוא החשיב את הרבי האחרון למשיח, ואחרי העלותו למרומים של הרבי, חתם על "פסק דין": "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", ואשר זהו סיכומו: "סכום פסק דין. על פי הרמב"ם ושיחות קודש מהרבי מליובאוויטש, הננו פוסקים להלן: אנו פוסקים בזה שהרבי מליובאוויטש נביא (וכבר נתקיימו דברים שניבא), והוא המלך המשיח, וע"כ מחוייבים אנו לשמוע בקולו בכל אשר יאמר, ויתגלה אלינו מיד ממש". מיד ממש!

ש: גם הרבי האחרון התנגד לציונות?

ת: ודאי. הוא התנגד חריפות לאמונה שעכשיו אתחלתא דגאולה, וקבע שאנו עדיין בגלות, והגאולה תתחולל דווקא על ידי משיח.

ש: אבל היה לו יחס חיובי למדינה?

ת: לא בדיוק. הוא ראה בקום המדינה נס אלהי, וכן במלחמת ששת הימים, אשר מטרתם לעורר אותנו לכך שאנו ראויים לגאולה תיכף ומיד, אך זאת הגאולה תבוא רק על ידי המלך המשיח.

ש: וזו גם דעתו של הרב גינזבורג?

ת: כן. הוא אינו רואה קדושה במדינתנו. אלא בודאי רואה קדושה באדמת ארץ ישראל, ושואף להתנתק בהדרגה ממדינתנו ולהקים מדינה חדשה שתהיה קדושה. זו תפיסתם של הזרמים החרדים הרדיקליים.

ש: והוא מעריך את מרן הרב קוק?

ת: בודאי, אך רק בתור איש פרטי, אשר לו כח גדול של אהבת ישראל שמתאים ליחס אל אנשים פרטיים, אך כאשר עסק בכלל ישראל, הוא טעה, כמו אהרן הכהן בחטא העגל, כפי שהוא מסביר באריכות בספרו "קומי אורי": אהרן... הוא הקשוב יותר למה שעולה מתוך העם, מלמעלה למטה, והנוטה לזהות מהלך אלקי במה שיוזמים בני ישראל מתוך המציאות. אכן, דווקא בשל תכונה זו, עלול אהרן עצמו לפגום וליפול עד כדי כך שהוא בונה את העגל עבור עם ישראל, ובוודאי שהוא עלול להקים עליהם מלכים שיש בה ממד של עבודה זרה" (עמ' קנח).

ש: ולדעתו גם מרן הרב קוק עשה עגל...?

ת: כן, התנועה הציונית. "כי אהבת ישראל שלו העבירה אותו על דעתו ומשום כך טעה ביחס למפעל הציוני ומחולליו" (שם)."בכללות היתה זו תנועה של רשעה, והתוכן הפנימי הטוב איננו אלא כוונותיהם הטובות והרצויות וקרבת התשובה הנשמתית, של הפרטים ש'נשבו' בתוך המהלך הזה. וביחס לתורתו של הרב קוק – אהבת ישראל האמיצה, הבאה עם הכנה עמוקה לנפשו הפנימית של האדם, צריכה להיות דווקא ביחס לפרט (כפי שכתב הרב קוק עצמו חלק מכתביו, כ'יומן אישי', לפני שהורה לערוך אותם בלשון רבים, כמתארים את חוויות הציבור), בעוד שביחס אל הכלל התייחסות כזו טועה ומטעה, ואף מעניקה כח נוסף דווקא לדרכים הטמאות והאסורות (וכביכול נופחת רוח חיים בעגל הזהב, הדומם מצד עצמו" (שם קס).

ש: לדעת הרב גינזבורג מרן הרב קוק מתאים לפרט ולא לכלל?

ת: כן. הוא כותב: "העומק הפיוטי שחושף הרב קוק בדבריו גורם טלטלה לנפש הפרט, ויכול לעורר את הטוב שבה להתגלות ולהפציע, ולעורר לתשובה – אך הסגנון הזה עצמו 'מפספס' כאשר הוא מנסה לגעת בכלל האומה" (שם). והוא מוסיף שהוא אפילו מזיק.

ש: אז, אם לא מרן הרב קוק, מי הוא המתאים להנהיג את הכלל?

ת: הרבי מלובביץ האחרון בהמשך לריי"צ. "...בן דורו של הרב קוק – הרבי הריי"צ מליובאוויטש – אשר (עם שזיהה את החסרונות החמורים במפעל הציוני, ואת עתידו הכושל והמזיק) עסק בחזון 'לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה' והחל להעמיד על תילה את מלכות בית דוד (שמנהיגה ומורה דרכה המובהק והמשיחי ביותר הוא כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש. אשר 'נמשח' על ידי חותנו, כפשוט" (שם קנז). לדעתו של הרב גינזבורג, מרן הרב קוק הוא בחינת אהרן, והריי"צ ובעקבותיו הרבי האחרון הוא בבחינת משה רבנו.
ראיון יפה ומקיףאלעד


חשוב להבין מה הוביל לשיחה הזאת..יוני
בלי הרקע, זה מוציא אותו מוזר רצח.


אגב, יש איפשהו התייחסות של הרבי/ הרייצ לדבריו של הרב קוק?

בפועל, היחידים שלומדים את תורתו הם ישיבות הכיפות הסרוגות וגם שם לא כולם סגורים על זה שדבריו הם 'תורה'. הוא בולט בין בני דורו רק לאחר מעשה ורק בגלל שתמך במה שכל העולם החרדי התנגד לו.
ואגב, זה מזכיר לי שורה שהוא כתב למעלה^, הם יהודים, הבעיה שלהם זה שהם חושבים שהם כל היהדות.. (אבל זה כבר בעיה של 'ישראלים' שחושבים שהשמש זורחת להם מאחורה)
הרסת הכל אלעד

מהמילה "בפועל" אין מילה אחת נכונה

 

אבל לא בא לי להתווכח עם המאור הגדול

תספר לי עובדות שאני לא מכיר!יוני
וזהו שזה שאני מדבר דוגרי לא הופך אותי למאור גדול וכדו'. יודע את מקומי ב"ה..
לא מעוניין לריב איתך, ודאי לא כאןאלעד

תתחיל בללמוד את העובדות

אני לא בא לריב עם אפחדיוני
מהטון שלך נשמע שמאוד נפגעת, מצטער על זה..

העליתי נקודה מהמבט שלי, בלי אור גדול וכו'. חושב שאני טועה? (מאוכזב? מעוצבן? רוצה ללמוד להכין חביתה? <צ>)
הסתובבתי בהרבה בתי מדרש, זה מה שאני ראיתי.. יש מצב שלא ראיתי את כל התמונה, אתה מוזמן לחשוף אותי.. זה מאוד מעניין אותי ואשמח להרחיב ידע!


לא נפגעתי..אני מעדיף להתנהל כאן בזהירותאלעד

"בפועל, היחידים שלומדים את תורתו הם ישיבות הכיפות הסרוגות וגם שם לא כולם סגורים על זה שדבריו הם 'תורה'. הוא בולט בין בני דורו רק לאחר מעשה ורק בגלל שתמך במה שכל העולם החרדי התנגד לו."

 

"בני הישבות הסרוגות" שהזכרת באים לידי ביטוי כיום במאות מרכזי לימוד (כוללים, ישיבות גבוהות, ישיבות הסדר ומכינות קד"צ) שלא לדבר על ישיבות-תיכוניות, ומאגדים עשרות אלפי לומדי משנתו באופן רציף בסדרי לימוד מובנים ומאות אלפים מציבור בוגרי הישיבות וסתם דתיים מהשורה שעוסקים בתורתו במינון זה או אחר, והמשותף לכולם שהם רואים בו את חוזה הגאולה ומתווה דרכה ודרך תורתו מתבוננים על המציאות.

 

מוזמן להשוות עם כמות לומדי שיחות הרבי, אם ממש בא לך. אני מעדיף לא להכנס להשוואות כי אינני חב"דניק ואינני מעוניין, כאמור, לעורר מהומות בתור אורח.

 

הרב קוק זצ"ל היה מקובל על רוב הקהילה החרדית דאז (שאם תעיין תמצא הבדלים רבים בהגדרות של אז והיום, גם בציבור החרדי וגם הדתי), למעט הקיצונים שבהם שהיוו מיעוט קולני ואכן במשך הדורות יצרו מצג כאילו כולם התנגדו לו. הדברים לא נכונים וגם כיום שוררת הערכה רבה מבין אלו בתוך הציבור החרדי שמעיזים להרהר בקול או אפילו להגות בשקט. אלו עובדות.

 

עוד בחייו הוא זכה לתהילת עולם ולו מפני היותו רבה של יפו, רבה של ירושלים, הרב הראשי, ראש ישיבת מרכז הרב ורבם של ראשי ישיבות רבות אחרות. בנוסף היה בקשרים ענפים ומורכבים עם הממשל הבריטי וההנהגה הציונית ומתוקף תפקידו הציבורי גם היווה כתובת לקהילות גדולות בגלות והפיץ את ספריו למאות ולאלפים. ולכן הטענה שלך כאילו בפרסום ובאהדה הוא זכה מפני שהוא היווה אופוזיציה ל"חרדים" היא לא יותר מאווילית. לא נורא.

תרשה לי להיות קצת יקהיוני
תביא לי בבקשה מספרים קצת יותר מדוייקים על מספר תלמידי הישיבות וכו'. בפעם האחרונה שבדקתי את הנתונים, זה לא התקרב לזה.. (בדקתי לפני הבחירות שלפני האחרונות)

רק מנויי תורת חבד לבני הישיבות זה כמה עשרות אלפים ומבחני שוע הרב כנל ומשתמשי הדרך בחוברות הדבר מלכות ורבנים ומוסרי שיעורים ברדיו שמוסרים שיחות של הרבי בעילום שמו וכמובן שגם באותם ישיבות שאתה ציינת זה קיים הרבה. שלא נדבר על חו''ל..
השוואה מצחיקה!

לא אמרתי שהוא לא היה מקובל על הקהילה החרדית בזמנו, אמרתי ש'בימינו' הוא מוכר בעיקר כסמל ציוני ולא בגלל תורתו ושלרוב עם ישראל כיום אין ידע בכתביו, רק למיעוט.

מספרים מדויקים אין בנמצא ולא צריך שיהיואלעד

זה רוב ודאי אך "אינו מצוי לפנינו", כפי שאומרת הגמרא.

 

מוזמן לחפש רשימות של ישיבות וכוללים בהם לומדים את משנתו כדי להווכח בקלות בנ"ל,

ולנסות לחשב כמה בוגרים של אותן ישיבות מצויים ביננו

 

כאמור, לא רציתי להשוות, אבל יש יותר מנויים להלכות ומשניות במייל מאשר לשיחת השבוע,

אז עם כל הכבוד.. לא בכמות ראוי לדון, אלא באיכות ובמהות

 

אם אתה מדבר על בוגרים זה משהו אחריוני
אבל כתבת שיש "עשרות אלפי לומדי משנתו באופן רציף בסדרי לימוד מובנים" וזה לא נכון. בדקתי את הנושא.

באמת, הניסיון שלך להראות כאילו מספר הלומדים את תורתו של הרב קוק גדול במאות אחוזים מהמציאות מצביע על הבעיה שהצבעתי עליה בסוף הודעתי הראשונה בשרשור ^

אולי אני צריך להדגיש שוב, אני לא בא לזלזל ברב קוק אני רק מעוניין להוריד אותכם לקרקע.
אתם מכניסים את עצמכם לבועה!
לא פלא שאח"כ בא ילד ואומר "אם אתם מתנגדים למדינה תעברו לגור בחו"ל" כאילו עם ישראל זאת התנועה הציונית וארץ ישראל זאת מדינת ישראל..
אני וחבריי לישוב בוגרים, וכולנו לומדים בשיעורים חברותות וכד'אלעד

לא הבנת מאין ההנחהשמי שכבר לא שוהה בישיבה לא עוסק בזה באופן מסודר

שלא לדבר על ישיבות תיכוניות?אריק מהדרום
שמע נא, היתה תקופה בה רציתי לוותר על כל מה שמריח הרב הרב קוק בהשקפת עולמי, כשהבנתי שאני בעצם מבקש לותר על כל העולם הרוחני שלי בערך מאז כתה ד השלמתי עם זה שכנראה לא אעשה זאת אף פעם.

אולי תכליל גם כחבדניקים גם את כל בוגרי גני חבד? יוצא לפי זה שגם אני ואשתי חבדניקים?
אני בעדמושיקו

קורץ

זה יהיה תחילת הסוף של חב"ד. ראה הוזהרת מושיקואלעד


יש התייחסות שהרב הרייצ נפגש אותו וכיבד אותומושיקו

אף שלא אחז בשיטתו.

 

הוא זכה להיות מנהיג של חלק מעם ישראל.

 

לא חיביים להסכים איתו אבל מענין לראות הבהרה לגבי היחס  המכובד שלו גם לאלו שהוא חלק עליהם

למען האמת, הרב עובדיה הוא מנהיג בסדר גודל יותר ממנויוני
גם רב העיר שלי מנהיג של חלק מעם ישראל.. השאלה שלי באה בעקבות זה ששמו אותו בשורה אחת עם מנהיגי דור ולענ"ד אם כבר אפשר להשוות את השפעתו להשפעת הרב גינזבורג בימינו.. ולא בשביל להפחית מגדלותו אבל זה מוריד מגדלותם.
מה לעשות שזה נכון?מושיקו

יש מנהיגים דגולים שמשפיעים על חלק מאוד גדול של הדור.

 

זה לא סותר שיש את משה רבינו שבדור

הבעיה היא שעשו מהרב קוק מה שעשו רק שנים אחרי שנפטריוני
במיוחד שאתה קורא כתבים שלו ואתה מבין שפשוט סימנו מטרה ואז קישרו את דבריו לשם. הרבה פעמים..
השפעתו הייתה נקודתית בדורו ורק בדורינו היא התרחבה וגם לא לממדים של 'חלק מאוד גדול של הדור', כמה בני הציונות הדתית יש? כמה אנשים ש'באמת' בקיאים בכתבים שלו?
לרוב, הרב קוק משמש כחותמת הכשר לציונות בכל מצב, דברים שהוא בטח היה מזדעזע רק מלחשוב עליהם..
זאת עובדה שרוב מי שמכיר את הרב קוק מכיר אותו בתור נותן ההכשר לציונות וזהו. בעקיפין זאת וואחד השפעה, אבל משתמשים בשמו, זאת לא השפעה שלו..

ושוב, אלעד, אם אתה חושב דאני טועה אתה מוזמן להסביר פה או באישי..
כמה הולכים בדרך הרב קוק? עשרות אלפים לפחותראש יהודי

אני מדבר על ללכת בדרכו ולא ברמת בקיאות בכתביו, כי אם אתה מודד לפי ידע- אצל חב"ד זה יהיה הרבה פחות מאצל הרב קוק. מדידות לפי מנויים על תורת חבד לבני הישיבות הן מגוחכות, מפני שרוב התלמידים שלהם הם החבר'ה מהציונות הדתית שיכולים לקבל תורה מעוד מקומות שהם לאו דווקא מהשטיבל שלהם.

בכלל, אין מה להשוות את חב"ד לרב קוק. הרב קוק מדבר במושגים הרבה יותר גדולים מאשר חב"ד. הרב קוק חזה מראש תהליכי עומק בעם ישראל, הוא נותן פתרונות, הוא מראה שקדושה נמצאת גם בעם ולא רק ביחידים מקיימי מצוות. חב"ד מדברים הרבה יותר על נקודה אחת- לעשות מבצעים, לשדל אנשים לקיים מצוות ואז תגיע הגאולה תכף ומיד ממש עם מעמד נחיתת ביהמ"ק מהשמים. אין דיבורים על הנהגת עם, אין בפועל כלים איך מתמודדים עם מציאות של עם בשלטון עצמאי.

 

אני מקווה שזה היה בצחוקטוביה2

אם אתה חושב שחב''ד זה מבצעים - אתה טועה לחלוטין.

חב''ד זה עבודה על המח ועל הלב. זה התבונות ברמה שלא תמצא אצל תלמידי הראי''ה כמעט בכלל. זה מחשובי פוסקי ההלכה בדורות האחרונים. ואם אתה חושב שללמוד חב''ד זה שטוח אז אני יכול להעיד על סמך הטענה הזו שמעולם לא נסית ללמוד חב''ד. 

 

בניגוד לספרי הראי''ה (שגם הם עמוקים ודרושים עיון) ספרי מחשבת חב''ד הם ספרים שלימודם דורש מחשבה ופניות הדעת מוחלטת. וגם אז כמות הזמן הנדרשת להשקיעה כדי להבין את הרעיונות היא פשוט כפולה ומכופלת (גם אם יש מישהו שיודע ומסביר - פסקה קצרה באמרי בינה יכולה לקחת כמה שעות). 

 

אז נכון שחב''ד בשני הדורות האחרונים 'הקריבו' את עצמם למען כלל ישראל ברמות שתלמידי הראי''ה לא העלו בדעתם לעשות - והחליטו לוותר על הרבה מהעמקות שאפיינה אותם, לטובת דאגה לכלל ישראל ולכך שלא משנה היכן היהודי עומד הוא ידע שהוא יהודי ויקיים מצות אבל לטעון שהם 'רדודים' זה משפיל את הטוען ולא את את מי הנטען 

 

החשיבה הגאולית החבדית היא במושגים רחבים הרבה יותר מזו של הרב קוק, אם כל הכבוד כמה שהרב כותב על המהלכים של הגאולה בממד הציבורי עדיין לא מביא אותך להבנה של הגאולה בנפש. ניתן לומר ברמה גבוהה של צדק שמה שהרב קוק כותב זה ה'ספתח' למחשבת חב''ד זה איך דברים גשמיים ומגושמים נגאלים - אבל גאולת האדם, דעתו, ותודעתו - שם אין מה להשוות 

מתי לאחרונה למדת לעומק פסקאות של הרב קוק שאתה ככה פוסק בשמו?נפשי שמתני

ניכר בדברך שלא התקרבת בכלל להבין לעומק את דבריו של הרב זצ"ל.

תפתח פסקאות לדוגמא מספר "אורות" ותנסה רק להבין אותם לעומק, ואחרי זה תתחיל לדבר עליו ועל כתביו.

מאוד יפה לדבר ולחשוב שה"תורה" שלי היא הכי טובה והכי נכונה, כי אותה למדת הכי טוב! לא חכמה לדבר על משהו שהוא "פחות" אם בכלל לא למדתי אותו באותו העומק.

פחחחחדי"מ
ממחיק שאנשים מגיבים בכזאת נחרצות לאדם שהם לא מכירים
בכל מקרהטוביה2
דיברתי על הבננ שיטחית. להעמיק תמיד אפשר
בהבנה שטחית ניתן גם ללמוד את שיטת חב"דאלעד

אם להעמיק תמיד אפשר, אז בשתי השיטות

 

נורא בעיני להוציא לרומם שיטה אחת על חשבון לעג כלפי שיטה שניה

אני לא לועגטוביה2

אבל בכול זאת אני חושב שחבד זה הרבה יותר עמוק

 

אולי נכנסתי ב-בראש יהודי יותר מידי אבל זה העיה בעקבות "בכלל, אין מה להשוות את חב"ד לרב קוק. הרב קוק מדבר במושגים הרבה יותר גדולים מאשר חב"ד."

אז אולי ההתלבטות הנכונה היא מה יותר עמוק, ומה מוביל למה-אלעד

עמקות בנפש היהודי או עמקות בנפש האומה.

 

שאלה.

התכוונתי למובנים ציבורייםראש יהודי

לא לומר מה יותר עמוק מהשני. למדתי דווקא הרבה חב"ד ואף פעם לא אמרתי שהם שטחיים, לא הבנתי איפה מצאת את זה בדבריי.

רק אמרתי שלעומת חב"ד הרב קוק עוסק גם בתורת הכלל.

תורת הפרט גם היא רחבה מאוד בתורת הרב קוק. יש בה המון התעסקות בגאולה בנפש, כנראה עוד לא פתחת את אורות התשובה ואת אורות הקודש.

אני לא מבין איך אתה אומר את זהיוני
מה למדת שגרם לך לחשוב שחבד עוסקת רק בפרט?
אין אצלה התייחסות לתהליכים שעובר עםראש יהודי

יש כמובן את המטרה שכולם יקיימו תורה ומצוות אבל אין שם דיבור על צעדיו של עם ישראל בתור עם ולא כאוסף יחידים.

וגילוי נאות לכל הזלזלנים פה: למדתי כמה וכמה מספרי חב"ד.

אצל הרב גינזבורג ישחנטריש


לא זלזלתי, אני שואל ברצינות! למדת מאמרים של הרבי מהיו"דים?יוניאחרונה
כל היחס של חבד לגאולה זה לא מהלך כללי של עם? בטח שכן!
לא הבנתי על מי דיברת..די"מ
הרב קוק?הרב גינזבורג?בעל "השו"ת"?

הרקע למה? לשו"ת הזה?
כנראה מאמר שפורסם בשבת האחרונה במוסף "שבת" של מקור ראשון.
על השו"תיוני
מה גרם להם לעשות שות כזה?!
במוסף שבת של מקור ראשון פורסם מאמר מקומי אורידי"מ
עבר עריכה על ידי מושיקו בתאריך כ"ט באייר תשע"ה 07:31

עם עריכה ועידון של ניר מנוסי.
אולי מאוחר יותר יסרוק ויעלה לפה
וכמובן פחד שחס ושלום יקבלו גם דרכים אחרות בעבודת השם..
תמיד כשהרב אבינר רואה זליגה לדרכים אחרות בעבןדת השם הוא עושה "שותים" כאלה אנינזוכר כשהןא עשה על ברסלב

אתם אשחיה רוז
אתם ממש עורכים תחרות למי יש יותר תלמידים?חיה רוז
תודיעו מי ניצח

:-d
לי אישית יוצא ללמוד תניא וספרי ר' נחמן הרבה יותר מהרב קוקאלעד

ואני גם מקיים שיעור תניא שבועי בביתי.

ועדיין, ההשקפה שלי נגזרת מסקירתו של הרב קוק זצ"ל

 

ה"מאבק", אם קיים כזה, הוא לא על מספרים אלא על השפעה

זכית.. ושום מאבק. מחלוקת תורנית. לפעמים חריפהחיה רוז
לא ראיתי שהרבי הקדיש את פעילותו ופעילות השלוחים לניצחון על שיטת הרב קוק.
וגם לא להיפך.
למרות ששניהם הביעו את דעתם.
זאת לא את שהפנת אותי למכתבים של ר יואל כהן?יוני
אם לא, כדאי שתקראי אותם..
מדובר במכתב פנימי שמסביר את ההשקפה.חיה רוז

לא בקידוש החיים למאבק

לא בקטע המלחמתי והתחרות שנעשית על גבי פורום.

 

ר' יואל, כותב המכתב, מוסר חסידות לצעירים דתיים לאומיים במסגרת שלא מתיימרת לשנות את דרכם ומתפעל מהאמת שבהם. בלי קשר לשיטתו בעניין הזה.

את שופטת אותי, אני מבין..יוני
אבל לא על זה מדובר.

את אמרת שהרבי לא הקדיש את זמנו לניצחון על שיטתו של הרב קוק.
אם שיטתו של הרב קוק היא הציונות הדתית כפי שהיא היום, אז זה ממש לא נכון!
(אגב, ר' יואל כותב שם על ייחסו של הרבי, אני לא רואה שום ערך לר' יואל בפני עצמו בדברים האלו ככה שזה לא משנה מה ייחסו..)

בתור בחור ישיבה יצא לי להיות בר''ג לשיעורי חסידות ושם גם נחשפתי לכתביו של הרב קוק, קראתי הרבה לפני שהגעתי למסקנות שלי...


מעניין עד כמה את מכירה את שיטתו של הרב קוק.. 99% מהחבדניקים לא פתחו ספר שלו בחיים...
לא שופטת. רק שלחשבחיה רוז

למי יש יותר תלמידים וכל מיני דברים טכניים כאלו שלא נוגעים במהות העניין ולא מראים על גדולה אמיתית,

נראה לי מיותר וסתם מאבק אישי.

 

אצל הרבי לא היה מאבק אישי.

 

א. זה כן מראה על גדולהיוני
לא בהכרח אבל נ.צ. חשוב.

ב. לא באתי להתווכח למי יש יותר תלמידים. באתי לציין שההצדקות (והצדיקים) שהציונות תמיד משתמשת בהם, מקורם בחוסר אמת.

מי שהכניס להשוואה את הרבי וחבד זה אלעד, צודקת שלא הייתי צריך להיגרר לזה אבל הוא הביא את זה בתור טיעון מרכזי ולא היה לי קל להתחמק מזה..
בכיף חיה רוז

אני לא נגד וויכוחים ודיונים בכללי , עובדה שאני מתווכחת עכשיו בוכה/צוחק

 

אני גם נגררת לדיונים.

לפעמים זה באמת מיותר.

 

נושא הדיון היה נראה לי מצחיק..

 

 

 

שו''ת רדוד כדרך מחברוטוביה2
בואו נגיד שמחויבותו של הרב אבינר לדרך של הרב זצ''ל ממש קלושה. כלומר איך אפשר להשוות רב שהתנגד לציונות וחשב שצריך לעשות מאמצים גדולים על הגאולה ע''י הקמת תנועה בעם ישראל שתחליף את הציונות - המכנה המשוטף הוא א''י והמחנה המפריד הוא זה שהם לא לפי הדת. אחד כזה לא ניתן להשוותו לרב ציוני המאמין במדינה וצבאה.

דעתו של הרב קוק דומה הרבה יותר לחב''ד ממה שחושבים (אולי קשור לזה שהיה ממקור חבדי - לפחות באופן חלקי - ועסק רבות בתורת חב''ד. יש סיפור שכל י''ט כסליו הוא היה הולך לבית כנסת חב''ד ונותן דא''ח בסיגנון חבדי מובהק) גם חב''ד וגם הרב קוק היו נגד הציונות ו'בעד' ה'ציונים' במשמעות של לקרב רחוקים. ושניהם סברו שהציונות לא תצליח אם לא תלך על ה' (דגל ירושלים אצל הרב קוק והאמירה (של הרש''ב כמדומני) של 'ביל''ו ב''ה'. אז נכון שהם חלקו לגבי הדרך להביא משיח הרב חשב שצריך לפעול ב'דרך הטבע' וחבד חושבים שהגאולה ממילה תגיע ב'דרך נס' ולכן זה הרבה יותר סגולי - אבל עדיין שני הצדדים קרובים זה לזה הרבה יותר מאשר לציונות
גם ההסבר שלך עדיין פשטני מידיאלעד

למרות שאכן יש בו נקודות של אמת

ההבדל ביננוטוביה2
שאני לא יוצה לפרסם את דברי לאומה. ואם היתי עושה את זה אז זה היה (אני מניח) באופן רציני יותר

אין לי בעיה שתגיד רב פלוני הוא אדם עסוק ואין לו זמן לרדת לעומקם של דברים בכול נושא בעולם. הבעיה שלי היא כאשר בנושאים שבהם הוא לא מבין - שם הוא מפרסם את דעתו להמונים. בעיני אישית זה ממש מביך
פעם הרב פילבר הרצה בפני קהל של חבדניקים בארהבאריק מהדרום
הוא אמר שחבד טוענים שהמשיח יביא את הגאולה ואילו הרב קוק טוען שהגאולה תביא את המשיח.

(למה אני ער עכשיו?)
חבד נוקטים באמת לפי הרמבם שהכל מתחילחיה רוז
ב "יעמוד מלך מבית דוד".

למה באמת היית ער?
רק שהם מכופפים ומקמטים את הרמב"םדי"מ
עד שהמתבונן מהצד לא רואה מה הקשר..
מה שנכוןטוביה2
מצד שני הרב אבינר עושה את זה לרב קוק לא פחות

ברור שחבד הגזימו אבל זה מתיך לחץ למשיח עכשיו שזה דבר טוב ובסהכל הביא למודעות חזקה מאוד שאנחנו בגלות - דבר שאני לא בטוח שהיינו זוכרים אחרת
מסכיםדי"מ
לחצנו על הכפתור הנכון חיה רוז


ברצינותטוביה2
זה ממ''ש לדחוף דברים שלא כתובים

לדוגמה בר כוזיבה 'נהרג' ולא 'נפטר' ולכן (גם אם ?!) הרבי נפטר זה לא הוככה שהוא לא משיח?! תהיו רציניים
דיברו כאן על הבדל ביו השיטות.חיה רוז

נושא זהות המשיח הוא נושא אחר לחלוטין.

 

כשכתבתי שלחצו על הכפתור התכוונתי לזה.

 

לגיטימי שאתם לא מסכימים.

 

להתחיל להתעסק עם זה עכשיו זה לתפוס טרמפ.

 

עכשיו שוב ישאלו גם על הסוכה בוכה/צוחקבוכה/צוחקבוכה/צוחק

הסוכה זה הכי הגיוני ואין טעם לריבטוביה2
אישית מעולם לא הבנתי מה החיוב לנשואים - וגם לרווקים לכאורה לא שונה מדין תפילין.
נכון,עד היום לא קבלתי תשובה לזה-די"מ
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך