״אלוקים אל דומי לך... כי הנה אויביך יהמיון״- הם זועקים בקול גדול, כי הם - אויביך- הם המונים, המוניים, רוב רובו של העולם, קיבוץ כל הגויים על ישראל. ״ומשנאיך נשאו ראש״- לא רק שהם רבים, אלא שהם גדולים בעושר ובנשק ובאיכות, ומשום כך הם מתגאים ונושאים את ראשיהם בחוצפה ובגידוף, והמלה ״משנאיך״ בד״כ שונה מ״שונאיך״, והיא מכוונת לאויב שרוצה לחלל ולגדף את ה׳ יתברך, כמו בפס׳ (דברים ל״ב, מ״א): ״אשיב נקם לצרי, ולמשנאי אשלם״. והנה קרא להם ״משנאיך״, שונאי ה׳ יתברך, ומיד אח״כ אומר: ״על עמך יערימו סוד״- שמעשה זה נגד עמך, הוא למעשה שנאה לך, והכוונה היא, שהם רוצים להשמיד את ישראל, ולא פחות מזה, אך מ״מ הם מסתירים את הסוד הזה בערמה ובערמומיות, בזה שדורשים מישראל רק כניעה וויתורים הרסניים, כמו בימינו, ומי פתי ויאמין להם! ״ויתייעצו״- איך להביא השמדה בערמה. ״על צפוניך״- אלה שנסתרים בצל כנפיך, שהם עמך, אך הם בגדר נסתרים לעמים, מפני שאינם רואים את זה בישראל, כי הגוים מבזים ומחללים את ה׳ יתברך. ״אמרו לכו ונכחידם מגוי, ולא יזכר שם ישראל עוד״- זאת המטרה האמיתית, ולא פחות. ״כי נועצו לב יחדיו״- כולם, מכל הסוגים ומכל העמים, ומכל ההשקפות, לגבי זה- השמדת ישראל- התאחדו והיו ״יחדיו״. ״עליך ברית יכרותו״- והרי הקריאה להשמדת ישראל וההתאחדות לזה, היא למעשה ברית עליך, נגדך. כך אומר רש״י: ״ברית זו אינה אלא עליך, להשכיח את שמך, שאתה קרוי ׳אלוקי ישראל׳, ומאחר שלא יזכר ישראל, אף שמך הגדול אינו נזכרה...״. חילול ה׳ יתברך קשור למפלת ישראל. ״אהלי אדום וישמעאלים, מואב והגרים; גבל ועמון ועמלק, פלשת עם יושבי צור... אשר אמרו: נירשה לנו את נאות אלוקים״- כל העמים האלה, אע״פ שאחד שונא את זולתו, ויש ביניהם ניגודים לאומיים, דתיים, השקפתיים, גזעיים, חברתיים, וכו׳, מ״מ הם התקבצו יחד להשמיד את עם ה׳ יתברך, ואת נאות ה׳ יתברך, את ארץ ישראל. כי בזה שהם כובשים את א״י או אפילו חלק ממנה, הם לוקחים את נאות ה׳ יתברך, את דירתו ואת ביתו. וגם זה חילול שמו, שהרי אם הגוי שולט באיזה חלק מא״י, הוא שם את שמו עליה ומסיר את שמו של ה׳ יתברך. ואם הוא לוקח בחזקה או תחת איומים (ואפילו סמויים), הרי זה חילול ה׳ יתברך שאין כמוהו, כאשר נותנים לו את השטח הזה, ועל אחת כמה וכמה אם יקח את כל ארץ ה׳ יתברך! ״מלא פניהם קלון, ויבקשו שמך ה׳״. רק בזה, בתבוסה מחפירה ומבישה, שמשפילה אותם ואת גאוותם, תוכל להוכיח שאכן אתה ה׳ הוא האלוקים, ואז ידעו את ה׳ יתברך, ויכירו את שמך ואת שמעך, ויבקשו בשפלות ובהכנעה להשתחוות לך. ״יבושו ויבהלו עדי עד, ויחפרו ויאבדו״- כמו שפושעי ישראל, במזיד ולהכעיס, שלא ידעו את שמו וחיללוהו, יחפרו ויבושו, כך הגוים האלה יחפרו ויבושו בתבוסתם ובכליון שיבוא עליהם. ״וידעו״- הכל, כל מי שישאר משאר הגוים, וכן כל ישראל שנשאר, ״כי אתה שמך ה׳ לבדך, עליון על כל הארץ״.