מה אתם אומרים??
בודקים לפני שנפגשים\ כשהקשר מתחיל להיות רציני\ לפני כשמחליטים להתארס?
בבקשה עם הסבר.
מה אתם אומרים??
בודקים לפני שנפגשים\ כשהקשר מתחיל להיות רציני\ לפני כשמחליטים להתארס?
בבקשה עם הסבר.
דור ישרים מאוד מתאים לצורת השידוך החרדית. מבררים לפני שבני הזוג כבר קשורים זה לזה, וגם לא מיידעים אותך למה את נשאית או לא- רק אם יש התאמה.
אפשר לעשות בדיקות גנטיות בחינם דרך קופ"ח, ואז לדעת בעצמך למה את נשאית ולמה לא. אם את נשאית של מחלה כלשהיא- אז כדאי שגם הוא יעשה בדיקה למחלה הזו.
הבדיקות החינמיות של הקופ"ח הן לא הבדיקות המקיפות של דור ישרים.
אם רוצים לעשות בדיקות מקיפות זה עולם כמה מאות שקלים ויותר (תלוי בארצות המוצא).
חבל ששני הצדדים יצטרכו לשלם על דור ישרים (ולא לדעת מה הם נשאים)
לגוף השאלה, כדאי לעשות כאשר הקשר נהיה קצת יותר רציני.
עוד דבר אם עושים אחרי החתונה (גם זה קורה)
אז בד"כ האישה בודקת ואם היא נשאית של משהו אז בודקים את הנשאות לגן הספציפי הזה אצל הגבר - בחינם.
הן לא כל כך מקיפות. רק אם משלמים ואז אכן בקופ"ח יותר מקיפות ויש גם תוצאות.
לצערי השיחה אישית לא עובדת לי!
*** אם אפשר לשלוח מסר אני אשמח.
א. אם לבדוק, אז רק בבדיקות של מד"א.
דור ישרים זה לא יעיל (אא"כ את/ה חרדי/ת, אשכנזי/ת ואמריקאי/ת).
יש לי חבר שעשה דור ישרים ועבר את ההתאמה,
ולאחר הנישואים התברר שהוא ואשתו נשאים של דברים שלא נבדקים בדור ישרים.
(דבר נוסף, הבדיקה של מד"א בחינם, ובמקרים מסויימים שצריך בדיקות נוספות אז הן זולות מאד.)
ב. מכיוון שמדובר על דברים כ"כ כ"כ נדירים, יש עניין אפילו הלכתי להימנע מבדיקה כזאת (ביטחון בה').
ג. ואם בכ"ז החלטתם לבדוק (בין במד"א ובין בדור ישרים), אז לעשות את זה כבר בשלב הבירורים.
אולי היום הם נדירים, הרבה בזכות הבדיקות האלו ובזכות דור ישרים.
יש גם היום הרבה מאוד (אולי יותר מפעם) אנשים שנשאים למחלות הללו, והעובדה שדור ישרים מונעים חתונה של אנשים כאלה, וכן העובדה שיש היום בדיקות טרום הריון ובהריון עצמו- שתי עובדות אלו הפכו את המחלות האלה לנדירות.
ולגבי חבר שלך- זה נכון שהבדיקות בודקות מחלות מסוימות, בין השאר ע"פ השכיחות שלהן. ותמיד יש עוד דברים שיכולים להתגלות. (יש לנו חברים עם ילדים חולים במחלה של 1 לכמה מליון.וזה לא מה שבודקים)
ומעולם לא שמעתי על רב שהמליץ לא לעשות את הבדיקות האלה!!!
מכיוון שמדובר על דברים נדירים, וכן מדובר על דברים נדירים מאד..
הרבה הרבה הרבה פחות מהסיכויים שתעשו תאונת-דרכים קטלנית.
אז כמו שמותר לכם ליסוע בכביש, כך אין גם כאן מצוות "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".
העניין הוא שברגע שאין "ונשמרתם", אז נכנסת מצווה חדשה של "ביטחון בה'",
ומי שלא ידוע לו שבמשפחתו קיימות בעיות גנטיות, והוא עושה את הבדיקה - הוא עובר על מצוות "ביטחון בה'"!!
הם מקורות לבדיקות גנטיות?
זה לא היה קיים בזמנם בכלל.
שמא תגיד שלומדים על דרך ההיקש, בניין אב או גזירה שווה? לא זכור לי על אף אחרון עד ימינו שדוגל בשיטה הזו.
אפשר להשליך גם על הנושא הנ"ל היא עד כמה אדם צריך להשתדל ובכ"ז לומר שהוא מאמין, מכאן אפשר להמשיך בדיון "מה זאת השתדלות הגיונית" - כלומר, מה הנורמה שאותה מי שלא עושה למרות שהקב"ה נתן לו את הכלים לכך הוא, במחילה מכבודכם/ן, טיפש; או שאולי צריך לסמוך על הקב"ה בעיניים עצומות ומה שיהיה יהיה... זה כבר גישות שונות שנידונו בפוסקים. ע"ע אמונה והשתדלות...
זו יותר שאלה הלכתית ברורה ממה שאתה כנראה חושב..
ברור שיש מקום להשתדלות, אבל מדובר במקום שהסבירות שיקרה משהו הרבה הרבה הרבה יותר גדולה מאשר המחלות הגנטיות שדור-ישרים בודקים.
במהלך שבו מובא שחשמל הוא איסור, אתה תראה שבאמת מעיקר הדין חשמל הוא לא תולדה של אש. אבל הרבנים של היום(כשאני אומר היום אני מתכוון מלפני כ 200 שנה עד היום) גדרו על איסור החשמל מעניין אחר. כלומר, הם לא רצו שהשבת תראה כמו כל יום חול, ולכן קבעו את זה.
תאר לך שבת עם טלויזיות ואייפונים? מעקר את כל הקדושה נכון? אז כדי למנוע מצב כזה הרבנים אסרו חשמל בשבת.
במיעוט. חוצמזה, שיש דעות שגם החשמל בעצמו הוא אש - הניצוץ שלפעמים רואים כשמחברים מכשיר חשמלי לשקע - זוהי ההוכחה..
סליחה, אבל זה לא כ"כ קשור, על דברים הרבה פחות שייכים כמו לקרוא לאור הנר אסרו - שמא יטה, אז פה לא כש"כ?! חשמל נאסר גם בגלל זה וגם בגלל זה...
בנוסף, לפעמים, יש גישה בפוסקים לצאת מנקודת הנחה שדבר אסור כי מובן שרוח התורה אינה נוחה מכך, ורק צריך למצוא מקור להסתמך עליו
וגם זה רק לעניין האיסור דאורייתא. כלומר, המחלוקת בין החזו"א לשאר הפוסקים בני דורו היה האם זה דאורייתא או דרבנן.
האיסור הוא איסור גורף מכלל מסוים. אני לא זוכר את המושג המלא. תכף אזכר ואכתוב.
דבר שני, רוב הפוסקים החולקים סוברים שאין בניין וסתירה בכלים
אמנם הראי"ה זצ"ל פסק כך, אבל לרוב הדעות והפסוקים זה לא כך.
רוב האיסורים של חשמל לא נבעו מעובדין דחול, כי אם כך גם לא יכולנו להשתמש בפלטה, מיחם, אור וכו'.
רוב האיסורים נבעו מתולדות של 'בונה' או 'מכה בפטיש'.
וכן, אסרו את זה אע"פ שפעם זה לא היה קיים.
רוב האיסורים שאתה מזכיר, זה נובע או מניסיון לפתור דברים באמצעות גרמא או הנאה מחילול שבת - שזה גם בעיה.
נכון שיש גם כמה איסורים של 'עובדין דחול', אבל זה ממש מיעוט.
גם כאן, אם הרמב"ן כתב שאפילו אם חולים ממש עדיף לא ללכת לרופא, כי זה פגיעה בביטחון בה'.
אז ק"ו שעדיף לא לעשות בדיקה של מחלה ש-99.9% שאתה לא נשא שלה.
אע"פ שאותה בדיקה הומצאה כמה מאות שנים אח"כ.
אל תביא רמב"ם ורמב"ן.
יש רב היום שאומר לא לבדוק?
כשאני אראה אני אאמין.
הבדיקות האלה מונעות כ"כ הרבה סבל של ילדים ושל הורים. מחלקת ילדים שלמה בבי"ח יהודי בארה"ב נסגרה בזכות הבדיקות האלה.
מי שהקים את דור ישרים הוא אדם ששלושה מילדיו נפטרו מטיזקס!! כמה כאב וסבל הוא עבר! להגיד שזה לעבור על מצוות עשה? בעיני מופרך לחלוטין.
ואלו לא מחלות נדירות. השכיחות שלהן היא היתה מספיק גבוהה כדי שמשרד הבריאות יחליט לממן עבורן את הבדיקות.
אצל החרדים יש כאלו שסוברים כך ולא מתחסנים כולל הילדים?
האם לעשות ביטוח רכב (צד ג ומקיף) או דירה זה עבירה על בטחון בה?
האם להצטרף לקרן יחד זה עבירה על בטחון בה?
דרך אגב, לגבי עשיית ביטוח הבעיה חמורה יותר מאשר עבירה על בטחון בה, כי נפסק להלכה שאין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם ולכן לכאורה מי שחס וחלילה נפגע ותובע את הביטוח עובר על איסור גזילה.
ולמה צריך להתאמץ בשביל להשיג את זה? וכן על זה הדרך לכל עניין בחיים...
השאלה אם עכשיו בכ"ז תתאמץ לקבל, למרות שהוא קבע לך שלא תקבל כלום?
אני לפחות עושה את מה שהקב"ה אמר לי אע"פ שהוא לא יתן לי כלום.
אני עושה את מה שהוא ביקש ממני, כי זה מה שהוא ביקש!
אם אני אקבל משהו, זה מבחינתי חסד גדול שהקב"ה עושה איתי.
אם הקב"ה רוצה- וודאי שא"א לעשות שם דבר כנגד זה, אבל הקב"ה נתן לנו את האמצעים למנוע חלק מזה - אז במה זה שונה מללכת לעבוד?
גם בכללי, להפקיד כסף או להלוות מבנק זה גם עלול להיות בעייתי.
לגבי חיסונים, מדובר בד"כ על דברים הרבה הרבה יותר נפוצים מאשר מחלות גנטיות.
לי למשל (ומן הסתם גם לרוב כותבי הפורום) לא ידוע על אף מחלה גנטית במשפחה המורחבת (עד רמת הבני-דודים השניים).
לעומת זאת, חליתי כבר כמה פעמים בשפעת ונדקרתי מברזל חלוד (שזה עלול לגרום לטטנוס).
ולפני שהיה חיסון פוליו (שיתוק ילדים) או אבעבועות שחורות, היו ממש מגיפות שלהן.
רואים שיש פוטנציאל להמשיך, אבל עדיין אין היקשרות.
לפני שמחליטים להתארס - ממש לא כדאי (כי גם אם מחליטים להתחתן, זה להיכנס לחיים בבלבלת רצינית שמשפיעה על הקשר).
עריכה: התכוונתי - בודקים התאמה בין שני הצדדים אחרי פגישה שנייה. את הבדיקות עצמן עושים עוד לפני שמתחילים להיפגש בכלל, כי לוקח זמן לתוצאות להגיע.
א. בודקים לפני הכל הכל ! כך חוסכים בעיות
ב. דור ישרים מאד השתכלל לגבי בדיקות של מזרחיים ומעורבים הם הוסיפו לסל שלהם הרבה בדיקות חדשות כאשר עכשיו הם יצאו בפרסומים חדשים על כך
ג. המחיר לא יקר אם אתם מבוטחים בביטוח משלים, לשם דוגמא אנחנו עשינו ביטוח עדיף במאוחדת רק בשביל זה (כאשר המוקדנית של מאוחדת אמרה לי במפורש שניתן לעשות היום את הביטוח לקבל את ההנחה ומחר לבטל.... אבל אני כמובן לא ביטלתי אני עדין משלמת על הביטוח...)
המחיר של בדיקת דור ישרים עם מאוחדת עדיף היא 170 בערך כמו שזכור לי במקום 600 ש''ח
ויש גם את המבצעים הדו שנתייות שעושים בסמינרים החרדים פעמים בשנה ואז זה בהנחה של 100 ש''ח בערך ....
ד. זה מאד נכון שלא מצמידים תווית של נשאית לצד אחד וזו הסיבה שדור ישרים לא מציינים מי הנשא לדעתי זה יתרון
שאת מתחתנת בלי הבדיקות הללו (כי כך הרב שלך אומר לך, או כי ידוע לך על קרוב משפחה שנשא מחלה כלשהי), אז הכי טוב זה לבדוק לפני הקשר.
כמו שברור לך שלא תתחתני עם גבר חילוני למשל, ואז אם יאמרו לך אלף דברים טובים עליו זה לא יעזור כי את וחילוני לא תחיו ביחד נקודה.... אז למה לא לסנן את עניין הנשאות הגנטית למחלות קודם?
אבל אם את שואלת בכלל אם כדאי לבדוק......
זה שאלה שכדאי לבדוק עם הרב/מחנכת/דמות מוערכת שלך. התשובה עליה משתנה מאדם לאדם ותלויה במקום האמוני והנפשי (מבחינת לחץ) שלך לדעתי.
בגדול בגדול בגדול-
מבחינה רפואית-סטטיסטית: אחוזי הנשאות הם מאוד קטנים, ואין סיבה לחשוש שדווקא לך יש נשאות ח"ו לאיזושהי מחלה.
מבחינה אמונית: הקב"ה מזווג זיווגים. ולכן יש להאמין בו שלא יעשה לכם את הנסיון הקשה הזה, במיוחד לאור הנתונים הסטטיסטיים הרשומים לעיל....
מאמינים בטוב. כמו שאני לא חושבת שח"ו אדרס עכשיו ע"י מכונית.... וברור שזה יכול לקרות סטטיסיטית...
(בדור האחרון אנחנו קצת מגזימים... אם אנחנו רואים שאנחנו יכולים לבדוק ולגלות עוד ועוד פרטים, אז למה לא, בכיף... שזה טעות לדעתי... קצת שוכחים שהקב"ה מנהל את העולם וזה לא בהכרח דבר שהוא בגדר ההשתדלות שלנו....)
בחיים לא חשבתי שיש בבדיקה הזאת בעיה.
להפך, חושבת שהיא מאוד מועילה לאנושות. מונעת הרבה אכזבה, תסכול ועוגמת נפש.
אבל אבדוק בעז"ה..
ולמי שמעלי- אני חושבת שלא סתם הקב"ה הכניס אותנו למציאות כזאת שהטכנולוגיה משוכללת כ"כ ושאפשר לגלות בה דברים כאלו. לא חושבת שמגזימים. ב"ה תמיד זוכרים את הקב"ה ולא חסרים נסיונות אחרים..
שוב תודה לכל המגיבים!