כ"ד באלול תשע"ו 09:17
יום כיפור מתקרב ואני תוהה לעצמי איך מצליחים להניק תינוקת בת חודש וגם לצום במקביל?! החלב לא מתייבש? מנסה להתכונן מעכשיו ולשאוב קצת, אבל הקטנה אוכלת כל שעתיים אז אין הרבה הזדמנויות
כ"ד באלול תשע"ו 09:23
שאלת רב?אנונימי

לא בטוח בכלל שאת אמורה לצום מלא.

מצרפת שיעור של הרב דב ליאור שליט"א בנושא:

 

 

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8/149da7df9d8f8952?projector=1

 

כ"ד באלול תשע"ו 09:24
כ"ד באלול תשע"ו 09:23
יכול להיות שיתיר לך לשתות שיעורים בבוקר, ויכול להיות שלא.
זה שאלה שרק רב יכול לפסוק לך כי כל אחת זו פסיקה שונה (וזו פסיקה שונה מהריון להריון)

בגדול: שותים המון כשבוע לפני, מיץ ענבים מאוד עוזר

ביום כיפור עצמו - את רק נחה במיטה ולא קמה ממנה בכלל. והקטנה לידך.
אם יש ילדים נוספים שבעלך ישאר איתם, יתפלל יחיד בבית ולא ילך לתפילה כי הצום שלך זה דאוריתה והתפילה זה דרבנן.

להכין כוס שיעורים (למדוד לפני כמה זה שיעור בכוס מסוימת ולסמן) למקרה שתצרכי. -
אם הרב מתיר שיעורים- לשאול אם מדבור על מים או על מיץ ענבים/ציר מרק/ משהו כזה.
כ"ד באלול תשע"ו 09:44

מה שממש עוזר במקרה כזה: לקחת בקבוק תירוש ולשפוך כל פעם קצת בקערה של קורנפלקס, וכל עשר דקות בערך לשתות בכף מהקערה. אם התירו לך לשתות לשיעורין, לא לשתות מים, אלא דברים מזינים יותר- הכי מומלץ תירוש ובירה שחורה.

ולהתכונן לאכול טוב ולנוח גם יום אחרי כי יכול להיות שבאמת החלב לא הספיק לה יום קודם,והיא תרצה להשלים.

כ"ד באלול תשע"ו 10:33

בס"ד

 

והנקתי כל הצום.

 

אני ממליצה לאכול קוואקר החל מעכשיו ועד יום כיפור.

 

אני מכינה עוגיות.

זה מעשיר ומרבה חלב.

וגם עוזר לצום.

כ"ד באלול תשע"ו 11:34

זה ממש לא כך!
זה יום הכיפורים וזה צום מדאורייתא!
ולא מתים אם צמים גם בהנקה!

וגם החלב לא נגמר בכמה שעות...

 

ברור שזה לא קל אבל מתמודדים ומכינים את הגוף טוב.

 

אני בשנה שעברה גם הייתי עם תינוק בן חודש וקצת. הנקה מלאה.

זה לא היה קל. במיוחד לקראת הסוף...

אבל עבר ב"ה!
 

מה שכן- לשתות המון בשבוע שלפני הצום...

לאכול אוכל בריא ומזין ולא קשקושים...

ביום שלפני הצום לשתות מיץ ענבים. עדיף הלבן ולא האדום!(ככה יועצת הנקה אמרה לי.)

 

בצום עצמו- לא להתאמץ.

לנוח בחדר ממוזג ואם יש ילדים גדולים- לדאוג לעזרה.

 

אני הכנתי לי גם מנות שאובות בשבועות שלפני ולקראת סוף הצום נתתי לו חלב שאוב מחומם בבקבוק.

 

אחרי הצום לשתות מיץ ענבים כדי להעלות את הסוכר שלך ולאכול לאט לאט בריא ומאוזן.

תוך יום יומיים הגוף יחזור לעצמו וההנקה תתחזק ותחזור למה שהיתה..

הגוף מתרגל אם אין שינויים דרסטיים וקיצוניים...

(וב"ה אני עדיין מניקה את אותו קטנצ'יק שנולד לי לפני שנה וקצת...)

 

(וזה לא רק אני.

היתה לי אחות שילדה איתי ושכנה שילדה חודש לפניי וגם הניקו וצמו והכל עבר כמו שצריך...)

 

 

 

 

כ"ד באלול תשע"ו 11:43

הרבנים שמתירים, כמחובן יודעים שהצום הוא מדאורייתא... וגם פיקוח נפש דאורייתא, והם עושים את השקלול, כל מקרה לגופו. כמובן שחלק מהעניין הוא ששתייה לשיעורין נחשבת לקיום המצווה מדאורייתא (אבל לא מדרבנן), ולעומת זאת אם אישה (לא... מספיק אחרות) מגיעה למצב של התייבשות היא לרוב נאלצת לשתות שלא לשיעורין = לא לקיים את המצווה דאורייתא.

כ"ד באלול תשע"ו 11:44


כ"ד באלול תשע"ו 12:00

אם קורה מצב באמצע הצום שלא מרגישים טוב או מגיעים חלילה למצב של התייבשות- זה כבר משהו אחר!

 

אבל כאן נשים כתבו שמלכתחילה כנראה יתירו לה לשתות שיעורין...

 

לא שמעתי עדיין על אף רב או הלכה שמתירה במצב נורמלי ובריא לשתות שיעורים לאישה מניקה..

 

אולי בתשעה באב - זה גם משהו אחר... אבל לא ביום כיפור מלכתחילה! 

כ"ד באלול תשע"ו 12:03

להתייבשות. ולדעת חלק מהפוסקים יש עדיפות הלכתית לשיעורין מלכתחילה (וככה שומרים על הצום דאורייתא) על פני סכנה להתייבשות שמביאה בחלק מהמקרים לשתייה שלא לשיעורין (וככה המצווה החשובה הזאת מתבטלת לחלוטין).

לא שמעת על אף רב כזה, טוב - זה לא אומר שלא קיימים. מוזמנת ללמוד על ההדרכות של הרב אויערבאך זצ"ל, הרב נבנצאל, הרב ד"ר הלפרין (רופא נשים), הרב דב ליאור שקושר פה לעיל... תגלי דברים מפתיעים.

כל אחת שתלך לפי הפסיקה שלה. בבקשה לא לבטל פה רבנים פוסקים גדולי עולם.

כ"ד באלול תשע"ו 12:27
בנות, אני דווקא לא מבינה את מי שמזדעדעת משתיה בשיעורים.
בשביל מה יש רבנים? הם מחליטים, ועובדה שיש הרבה מקרים שבהם צריך לשתות לשיעורים. ומי שצריך ומנסה להחמיר על עצמו בניגוד להוראות טועה ואפילו לפעמים עובר על "ונשמרתם".

וחשוב חשוב לשאול מראש!
לא לבוא לא מוכנים!
למה לדחות לצום מה שאפשר לפני, בנחת?
מי שתחכה לראות איך היא תרגיש, ואם לא תרגיש טוב תחכה שבעלה יבוא מהתפילה, ירוץ בשמש לרב, היא בינתיים עם הילדים.. כשהוא יחזור היא כבר תצטרך לשבור את הצום ממש כנראה.

זה שיקול משמעותי, ויש אולי עוד הרבה שיקולים. אנחנו לא פוסקות הלכה ולא יודעות כלום.

אז לשאול, עכשיו!
ג' בתשרי תשע"ז 11:38
רב שמורה מלכתחילה לנשים שהמזון היחיד של התינוק הוא הנקה לשתות לשיעורים. זה עדיף ממצב שאישה תצטרך לשבור את הצום כדי שיהיה לה חלב.
כ"ד באלול תשע"ו 14:04

ושתיה לשיעורין לא שוברת את הצום דאורתיא!

כ"ד באלול תשע"ו 15:14

שתיה לשיעורין זה רק במצבים מאוד מסוימים.

 

אז אולי ניתן לכל מי שסובל קצת ממיחושים וכאבי ראש שישתה לשיעורין וזה בכ"ז כאילו הוא צם?

 

זה לא עובד ככה!

 

אני הייתי אחרי קיסרי ולא התירו לי לשתות שיעורין במצב הנ"ל!

אפילו שרופא אמר לי שאחרי קיסרי הגוף זקוק להרבה נוזלים...

אבל כששאלתי רופא אחר יר"ש שמבין בכל זה אמר שאם מכינים את הגוף טוב- אין בעיה!

ואז שאלתי גם רב והרב אמר לי מראש שאכין את עצמי טוב ואנוח ואשהה בחדר ממוזג ושבעלי ישאר ויעזור בבית וכו' העיקר שאוכל לצום...
 

להזכירכן: מדובר בצום הכי חמור וקדוש בצומות! "ועיניתם את נפשותיכם"....

 

ולא כזה מהר מתירים לשתות בצום שכזה!

 

 

כ"ד באלול תשע"ו 22:56

אנחנו מאוד מחמירים וממש לא מקלים בקלות, אבל אחרי לידה עם תינוק כזה קטן יש גם עיניין של סכנת נפשות. וכן, מבחינת ההלכה ההנקה של התינוק היא ממש חשובה.

ויש הבדל ענק ועצום בין מי שיש לו סתם מיחושים לבין אישה אחרי לידה. אישה אחרי לידה זה הרבה יותר רחוק משם

כ"ה באלול תשע"ו 09:59

וב"ה שמרתי על כל מה שאמרו לי והצום עבר ממש בסדר!!

 

רק ללמדך שאפילו אחרי קיסרי לא כ"כ מתירים בקלות לשתות שיעורין!
 

זה צום כיפור!!! לא צום אחר!!!
יש הבדל!!

כ"ד באלול תשע"ו 23:01

רק שאיסור כרת- אין בכזה מצב

כ"ה באלול תשע"ו 00:03
^^^^^^^^^^^אנונימי
הרבה טועים לחשוב שהאיסור דאוריתא בטל אם זה פחות משיעור אבל למדנו כלל באולפנא---
חצי שיעור=אסור!!
ההבדל באמת הוא רק בעונש, שזה לא כרת.
כ"ה באלול תשע"ו 11:07

דאורייתא או כרת. היא נחשבת חולה שיש בה סכנה. ואדרבא, אם תצום ולא תשתה (או אפילו ולא תאכל לשיעורין כמו שהרב פסק) היא עוברת על מצווות דאורייתא.

כ"ה באלול תשע"ו 12:02


כ"ד באלול תשע"ו 11:44
אמרו לשאול רב וזה הגיוני.
אגב כל גוף מגיב אחרת
לי אין בעיה לצום בהריונות אבל עם הנקה אני מסיימת את הצום בלי הכרה פשוטו כמשמעו.
לפני כל צום שואלת רב ומקבלת הפניה לרופא המשפחה.
שותה לסירוגין אם אין ברירה.

ממליצה מאוד לשאול רב, אחר כך את יכולה לנסות לצום, אבל לפחות שתדעי מה לעשות אם..

דולה מוסמכת חיוך מלווה לידות בחיפה והצפון עגלה

כ"ד באלול תשע"ו 12:02

אבל עדיין...

התירו כאן די בקלות.

ויש נשים שקוראות כאן וחושבות שאם להיא התירו אז כנראה גם לי מותר....

 

כבר שמעתי על מישהי כזאת שאמרה שהיא לא צמה בכיפור שעבר כי היא שמעה ממישהי אחרת שהתרו לה והן באותו מצב...

כ"ד באלול תשע"ו 12:05

ולא של מי שאומרת את הדבר הפשוט והראוי שהוא - לשאול רב.

בעיניי זה חמור מאוד לעודד מישהי שלא לשאול וללכת לחומרא על דעת עצמה. בין אם מדובר בדיני מראות וכתמים, בדיני צום או בכל דבר אחר - תמיד עדיף לשאול על להחליט לבד שאסור.

כ"ד באלול תשע"ו 12:09

אף אחד לא אמר שהיא לא יכולה לשאול רב!
ברור שעדיף לשאול...

 

אני פשוט רגילה שהכל נגיש לי ובעלי פוסק והרבה שואלים ומתיעצים איתו במצבים כאלה ואחרים.

 

אבל תשימי לב מה האנונימית הראשונה רשמה בתחילת השרשור ומיזה הזדעזעתי...

"לא בטוח בכלל שאת אמורה לצום מלא".... ע"ס מה?

כ"ד באלול תשע"ו 12:12

הרלוונטית אמורה = עד אז היא לא תוכל להיות בטוחה.

כ"ו באלול תשע"ו 12:26

לא את דעתי בכל אופן, אבל בוודאי שזה לא מחזק.

 

מה זאת אומרת לא בטוח שבכלל אמורה לצום?המום

 

יום כיפור זה צום שלא מתבטל גם אם בית המקדש נבנה!

 

ורק חולה שיש בו סכנה פטור.

 

לא כל אחד פטור מהצום.

 

ואם כבר חולה, אז יתירו לו לשתות לשיעורים בדרך כלל.

 

אבל לא לצום בכלל?? זה לא נשמע לי הגיוני.

 

צריך להתכונן טוב לצום ועוברים אותו בעזרת ה'

כ"ו באלול תשע"ו 12:41

ומה נסגר איתך - תני לרבנים לפסוק.

כ"ו באלול תשע"ו 21:46
רק לדייקאנונימי

לא כתבתי "לא בטוח שבכלל אמורה לצום" אלא "בכלל לא בטוח שאמורה לצום מלא". כי זה אכן לא בטוח שהיא אמורה לצום צום מלא. ייתכן בהחלט שאם תשאל רב יורה לה על צום חלקי = שתייה לשיעורין. אני מבינה שלך לא פסקו כך, אבל יש טווח פסיקות בין פוסקי ישראל. וכדי להראות זאת גם קישרתי לדבריו של הרב ליאור. את יכולה לראות במו עינייך שלא כולם פוסקים כמו שנפסק לך. ולכן זה אכן לא בטוח - עד שתקבל פסיקה אישית.

כ"ד באלול תשע"ו 11:44

במהלך הצום אפשר לשאול רב, בהתאם לנסיבות.

זה לא פשוט.

 

 

כ"ד באלול תשע"ו 11:47

למה לא לשאול רב מראש איך לנהוג? למה רק תוך כדי הצום, כשהוא בתפילה, כשאי אפשר להתקשר, כשהשאלה דורשת יציאה מהבית בצהרי יום צום?

כמובן שאם צריך אז צריך, אבל מכל הבחינות נראה לי ברור שראוי לבקש הדרכה לכתחילה.

כ"ד באלול תשע"ו 12:11

אבל הרבה פעמים הנסיבות המדויקות לא ידועות לך מראש:

באיזו שעה את מרגישה שנגמר החלב, איך התינוק מרגיש, האם מוכן לבקבוק, מה ההרגשה שלך ועוד

כ"ד באלול תשע"ו 12:14

אם תרגישי א', תעשי כך וכך, אם התינוק יגיב כך, תעשי כך וכך. וכו'. כך התרגלתי שרבנים פוסקים הלכה.

באין ברירה אני אשאל גם במהלך הצום, אם יהיה מצב שלא התכוננתי אליו לכתחילה. אבל ברור לי שעדיף להתכונן לכל התרחישים לפני במידת האפשר.

כ"ד באלול תשע"ו 12:21

לשואלת שפתחה-

כדאי להערך לכל התרחישים.

 

להכין את עצמך היטב לצום מראש.

להכין מנות שאובות ולהרגיל את הקטן לבקבוק.

ולהיות עם אצבע על הדופק.

 

שהבעל יתפלל בבית כנסת קרוב ויקפוץ מידי פעם לראות איך את מרגישה וכו'

ובמקרה הצורך לשאול את רב בית הכנסת..

 

בהצלחה רבה!

כ"ד באלול תשע"ו 12:24

ומוסיפה את המלצתי הצנועה לפותחת, לא להרגיל את התינוקת לבקבוק לפני ששאלת רב וקיבלת הדרכה שכך את צריכה לנהוג. כל מקרה לגופו.

שתהיה שנה טובה לכל עמ"י בעזרת ה'.

כ"ד באלול תשע"ו 12:02


כ"ד באלול תשע"ו 12:03


כ"ד באלול תשע"ו 12:25

ממש עדיך לשאול לפני, לקבל הנחיות כלליות

ואם מתעוררת סיטואציה שלא חשבו עליה לפני אז לשאול במהלך הצום

כ"ד באלול תשע"ו 11:35

וצמתי בלי לשתות שיעורים

 

במשך כשלושה ימים לפני הצום שתיתי כל יום לפחות 3 ליטר מים

במהלך הצום שכבתי כל היום, הבעל הגיע יותר לעזור עם הילדים במשך היום, (גם על חשבון תפילות. )

 

היה לי חלב כל היום

מה שכן לשים לב - לפעמים מרגישים את ההשפעה דוקא יום אחרי אז גם יום אחרי הצום להמשיך לנוח, ולשתות הרבה

מיץ ענבים זה מזין ומחזיר כוחות

 

כ"ד באלול תשע"ו 13:05
אני הייתי עם תינוק בן חודשיים ובחרתי להניק כל פעם רק חצי הנקה. למה זה בעיה לומר שמטרנה היא כלי עזר נהדר???!!! גם אני הייתי על הנקה מלאה אבל הרב אמר בפירוש אל תעשי כלום ואיפלו תורידי הנקה ממנו כל עוד את שומרת על עצמך ועל קדושת היום. יש חיוב על עינוי..... נכון שזה נשמע כיאלו הילד לא יכול לשתות מטרנה אז ממש קשקוש.....!!!!!!!
כ"ד באלול תשע"ו 13:07

שכל אחת תלך לפי הפסיקה של הרב שלה, אבל כינויים כמו "קשקוש" לחלוטין לא ראויים בדיונים כאלה (או בכלל).

לו הייתי מנהלת, הייתי שוקלת למחוק את המילים הפוגעניות שלך.

כ"ד באלול תשע"ו 13:14

בס"ד

 

יש כאלה שזה יעשה להם בלאגן במערכת העיכול.

ויש שיעשה בלאגן אח"כ עם ההנקה וכו'.

 

שכל אחת תברר מה הרב שלה אומר, ומה הפסק שלו.

אבל קישקוש זה לא.

כ"ד באלול תשע"ו 13:22
מבחינת ההלכה יש עדיפות להנקה על פני מטרנה וצום.

אבל זה לפי הרב שלנו.

וכן, יש ילדים שלא לוקחים בקבוק, גם אם האמא מאוד רוצה ומנסה.
כ"ד באלול תשע"ו 13:28

הנקה כן.

פוסקים לפי מצב ההנקה, גיל התינוק, הצרכים שלו, ומצב האם - חלשה/מסוגלת.

 

כ"ד באלול תשע"ו 16:28
אני פעם צמתי ושתיתי לשיעורין בהוראת רב , בגלל סכנה לעובר וזה היה הרבה יותר קשה מצום רגיל. לשיעורין זה כמות מזערית...וידוע לי מעוד נשים שנאלצו לשתות לשיעורין וגם היה להן יותר קשה ככה. לא יודעת למה אבל ככה זה.
אני אגב באותה סירה...חודש אחרי לידה...אני משתדלת כבר מעכשיו להגביר את ההנקה, לשתות ולאכול בריא ולנוח וכו' אבל האמת שקשה לי מאוד ליישם את זה ביחד עם שאר הילדים והבית...
ממה שזכור לי יש כדורי חילבה שמגבירים את ההנקה. גם לשתות חלב שקדים, בירה שחורה, חומוס ולקחת ויטמינים וכמובן לנוח ולשתות הרבה גם לפני וגם אחרי הצום כדי להחזיר את החלב. נראה לי אני צריכה להוסיף לרשימה חטיפים לילדים כדי שיתנו לי לנוח
בהצלחה וכתיבה וחתימה טובה לכולנו.
כ"ה באלול תשע"ו 01:21
כשהייתי בהריון, בערך אמצע הריון, הרב הורה לשתות לשיעורין.
הוא אפילו אמר שאם לא ארגיש טוב אפשר גם לאכול לשיעורין. כנראה בגלל גילי המתקדם ועוד כמה פרמטרים.
והוא הורה לי להתחיל בערב! בשום אופן לא לחכות לבוקר או כשלא ארגיש טוב!
אולי זה ההבדל? כי כשלא מרגישים טוב אז שתיה בכמות קטנה כזאת היא עינוי נורא.
כ"ו באלול תשע"ו 14:41
נכון.אנונימי

לי הרב פסק גם לאכול לשיעורין בגלל מצב לא פשוט שהייתי בו.

שקלנו לפני היום הקדוש כל מיני אוכלים כדי לדעת מדוייק את השיעור - אני כבר לא זוכרת - אבל משהו כמו חצי או שליש פרוסת לחם, וכד', וזה היה עינוי יותר מאשר לצום כמו שהייתי רגילה כשהרגשתי טוב.

כ"ד באלול תשע"ו 21:50

קודם כל- מבחינת שיקול הלכתי לא מכניסים את ענין התמ"ל. מי שרוצה לתת שתתן, אבל רוב הרבנים לא מורים לעשות ככה.

וזה הגיוני- ואם פתאום מתבר שהילד אלרגי? או שהוא לא מוכן לשתות? (הגדולה שלי העיפה בקבוק מטרנה בגיל חודשיים כמה פעמים. לא היתה מוכנה בכלל).

יותר הגיוני שאישה שמניקה מלא תשאב לפני הצום, למקרה שלא יהיה מספיק.

 

עוד דבר- יש כלל די בסיסי שאומר- את צריכה לצום, אבל התינוק לא...

וההלכה צריכה לתת פתרון למצב הזה, וב"ה יש פתרונות, כי יש לנו תורת חיים, וההלכה נותנת מענה גם למצב הזה, של אישה מניקה שקשה לה. כך שלא צריך "לברוח" לפתרון של מטרנה אם לא רוצים לתת לתינוק תמ"ל.

ג' בתשרי תשע"ז 09:48
אז ההנקה קודמת ואז הם פוסקים לפי הנתונים אם צריך לשתות לשיעורים...
תלוי מקרה ומקרה...ותלוי רב ורב...
כ"ד באלול תשע"ו 20:29
לא קונים אותם בסופרפארם רק משווקים פרטיים מוכרים אצלם, כדורים שמעודדים יצירת חלב ומקלים בצום. את רק צריכה למצוא משווק שמוכר אותם, אני מכירה כמה, את יכולה לשלוח לי בפרטי
כ"ד באלול תשע"ו 21:53

הוא ממש עזר לי ביום כיפור שהייתי צריכה להניק מלא (לא בן חודש אמנם, אבל עדיין הנקה כל היום).

ב"ה בסוף הצום לא הרגשתי מעולפת כמו בסתם צום רגיל כשעוד לא הייתי בהריון/מניקה...

אם יש לך אפשרות לקנות מבית מרקחת או משהו אז ממש מומלץ

וכמו שאמרו לך כאן- לשתות הרבה הרבה, לאכול ענבים יום לפני הצום (מומלץ לכולם), לאכול טוב לאורך כל היום שלפני...

בהצלחה וצום קל בעז"ה!

 

לגבי ההנקה- מניסיון שלי, ששבועיים הייתי צריכה לא להניק בגיל חודש (רק שאיבות אבל זה המעיט את החלב)- התינוק יודע אח"כ לחזור לינוק בלי בעיות. וגם מגביר את החלב בעצם היניקה שלו, כך שיום אחד לא אמור להיות בעיה. רק ההרגשה של החולשה שלך...

 

כ"ה באלול תשע"ו 08:25
איזה מתוקות אתן! תודה גדולה על כל העצות וההסברים. בעז"ה אשאל גם רב! מאחלת לכולן מכל הלב צום קל ומועיל ושנחתם לחיים טובים.
כ"ה באלול תשע"ו 09:30

לשתות בקבוק מיץ ענבים שלם לפני הצום עושה נפלאות!!!

גם בהריון וגם בהנקה מלאה

כ"ה באלול תשע"ו 19:31
פנה"ל ימים נוראים ח, י:
מינקת

כפי שכבר למדנו, מעוברות ומיניקות חייבות לצום ביום הכיפורים (פסחים נד, ב; שו"ע תריז, א). ואף שההנקה מקשה על הצום, מפני שהיא גורמת לאובדן נוסף של נוזלים, אין בכך סכנת נפשות, ולכן המינקת חייבת לצום. וגם לתינוק לא נשקפת סכנה, מפני שגם כאשר החלב מתמעט, אין בכך סכנת נפשות. מה עוד שניתן לתת לתינוק תוספת דייסה או מי סוכר, וכך התינוק לא ירגיש את הצום.

עצה טובה למיניקות, שידלגו על שתי הנקות לסירוגין, וכך יעברו את הצום בקלות יחסית. כלומר, אשה שמיניקה כל שלוש שעות, תניק בעשר בבוקר, ובשעה אחת תיתן לו תחליף, ושוב תניק בארבע, ושוב תיתן תחליף בשעה שבע. וכך לא תסבול כל כך מהצום וחלבה לא יתמעט. ויש תינוקות שמסרבים לקבל תחליף מאימם, ואזי צריך שמישהו אחר ייתן להם תחליף או מים עם סוכר.

אמנם כאשר התינוק חלוש ונוטה לחולי, והרופא סבור שהוא נזקק באופן מיוחד לחלב אימו, ויש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה של האם ייפסק או יתמעט באופן משמעותי, על פי הוראה של רופא ירא שמיים תשתה לשיעורים (באו"ה תריז, א). אולם זה מקרה נדיר מאוד, מפני שאם המינקת תשתה ביום שלפני הצום כחמישה או ששה ליטר מים, קרוב לוודאי שחלבה לא יתמעט בעקבות הצום. ועדיף שתתחיל להרבות בשתייה שלושה ימים לפני הצום, ותוסיף לעצמה שעות שינה, ובכך חלבה יתגבר. בנוסף לכך, ניתן לשאוב עבור מספר ארוחות בימים שלפני הצום, ועל ידי כך גם יהיה לתינוק שפע חלב בצום, וגם אין חשש שהחלב של האם יתמעט.12

ושם בהערה 12:
כאשר יש סיכוי סביר שבעקבות הצום חלבה של האם יפסק או יתמעט באופן משמעותי, יש שהקילו שתשתה לשיעורים, מפני שלדעתם חלב אם הוא עניין של פיקוח נפש (כך מסרו בשם החזו"א), והוסיפו שאין להתחשב בכך שיש כיום תחליפים טובים (הליכות שלמה ו, ב; שיח נחום לו). אולם קשה על דבריהם מאוד, שכן אף שבוודאי יש סגולות טובות בחלב אם, ורופאים רבים מעודדים מאוד את ההנקה, מ"מ נשים רבות אינן מניקות כלל, ולא שמענו שהרופאים נלחמים על כך שימשיכו להניק כדי להציל את ילדיהן מחשש סכנת נפשות. ואם בעבר, כשתינוקות רבים מתו בשנתם הראשונה, ולא היו תחליפים טובים לחלב אם, ההוראה הברורה היתה שמינקת חייבת בצום. ואפילו בתשעה באב מיניקות היו חייבות לצום. איך אפשר להעלות על הדעת שכיום שיש תחליפים טובים, ולא שמענו על תינוק שמת מפני שאמו הפסיקה להניקו, יהפוך פתאום עניין זה לפיקוח נפש. ואפילו בעבר כשלא היו תחליפים, המקילים הקילו רק כאשר התינוק היה חולה, כמבואר בדבר שמואל קז, והובאו דבריו להלכה בחת"ס ו, כג; באו"ה תריז, א; דעת תורה תריז. וכ"כ הר צבי או"ח א, רא, סוס"ק א. לפיכך, קל וחומר היום, שרק אם ישנה הוראה רפואית מיוחדת שמצריכה לתינוק זה דווקא חלב אם, ויש חשש סביר שחלב המינקת יתמעט בעקבות הצום, תשתה ביוה"כ. ולכך נטו גם בתורת היולדת נא, הערה יא; ופס"ת תריז, ב. ולכאורה היה מקום להחמיר כיום גם בתינוקות אלו, הואיל ויש תחליפים לחלב אם, וכל מה שהקילו היה בזמן שלא היו תחליפים, ואם שפסק חלבה היתה צריכה לשכור מינקת, ואם לא היה להם כסף לכך, התינוק היה באמת בסכנת נפשות עקב תזונה ירודה. אולם למעשה דין זה מסור לרופאים, ואם הרופא המטפל, סבור שהואיל והתינוק חלוש יש סכנת נפשות מסוימת במידה ויפסיק לקבל חלב אם, ובנוסף לכך מצב ההנקה אינו יציב, ויש חשש סביר שהחלב ייפסק עקב הצום, אפשר להקל. צריך להוסיף, שהחשש שמא הצום יפסיק את החלב הוא רחוק מאוד. שכן מי שמכיר את המציאות בפועל, יודע שהצום אינו גורם להפסקת ההנקה. כי אפילו במצב שהמינקת לא נהגה כראוי ולא הרבתה לשתות לקראת הצום, על ידי השתייה המרובה שלאחר הצום, החלב חזר לקדמותו. ואם החלב נפסק, הרי שזה לא בגלל הצום אלא מפני שהאשה לא שתתה וישנה כפי הנצרך למינקת, או שמצבה הבריאותי הכללי רעוע, כך שממילא ההנקה היתה נפסקת גם בלא הצום. ולהפך, אשה שתתכונן כראוי לקראת הצום, היינו תשתה בשלושת הימים שלפני הצום הרבה מאוד מים, ותקפיד לישון כראוי, תזכה על ידי כך להרבות את חלבה. ולכן אין מקום לבטל מצווה דאורייתא שנתבארה בגמרא ובפוסקים, שמיניקת חייבת בצום יום הכיפורים, בטענה מופרכת שהנשים כיום פחות בריאות. ואפילו בצום תשעה באב שהוא מדרבנן מעוברות ומיניקות חייבות, כמבואר בפוסקים.
כ"ו באלול תשע"ו 03:35

נגיד ככה - רוב המניקות ורוב התינוקות יעברו את הצום, ואת התמעטות החלב המסויימת בעקבותיו (כמו בשלב קפיצת גדילה) סה"כ באופן סביר.

 

מי שמסיבות שונות לא מסוגלת, תשאל רב, לפי רוב הדעות,  ממש לא צריכה לתת מי סוכר, או דיסה או אפילו חלב שאוב מראש.

 

נזכיר ששאיבה מראש עלולה ליצור גודש ודלקת (חום) דווקא ביום הצום בגלל השינוי בדפוס ההנקה (נתינת חלב שאוב במקום הנקה).

כ"ו באלול תשע"ו 23:07

אפשר לשאוב אחרי ההנקה לא הרבה כל פעם, נגיד 30 מ"ל כל פעם

מנה של תינוק בן חודש נראה לי זה 60.. אבל אני כבר לא באמת זוכרת.

 

בכל מקרה, אני חושבת שאם היא תתכונן נכון היא לא תצטרך להמעיט לו בהנקה והכל יהיה בעז"ה בסדר.

זה דווקא לא נורא, אגב, להמעיט קצת בהנקה יום אחד בשביל להצליח לנוח. 

מטרנה זה לא כ"כ נורא כמו שחושבים, אם התינוק יודע לקחת, ואם לא- אז חלב שאוב קצת. ואם לא בבקבוק אז אפשר בכפית...

יהיה בסדר.

 

כ"ו באלול תשע"ו 23:08


כ"ט באלול תשע"ו 13:20
פניני הלכהאנונימי
כ"ט באלול תשע"ו 08:49

 

"מי שמניקה הנקה מלאה (התינוקת איננה מקבלת שום תוספת מזון) עליה לשתות ביום הכיפורים לשיעורין, אלא אם כן היא בטוחה מנסיון קודם שהצום אינו ממעיט את כמות החלב שלה. כך פסק הג"ר שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל.
לגבי פרטים על שתיה בשיעורין יש לפנות לרב המקומי לקבל הדרכה פרטנית.

מדובר כן על שתיה של נוזלים מזינים (מיצים, בירה שחורה וכד´) ןלא רק על מים.
הכמות הנדרשת לשתיה תלויה בטמפרטורה שתהיה ביום הכיפורים ובהמצאות או אי המצאות של מזגן בבית המינקת.
הכמות נעה בד"כ בין ליטר וחצי לשלושה ליטרים של נוזלים במהלך הצום."

http://www.kipa.co.il/ask/show/72823

 

אלו שתי פסיקות די קיצוניות. רוב הפוסקים נעים על הטווח שביניהן.

ג' בתשרי תשע"ז 21:58

בכל שאר הדברים.

ד' בתשרי תשע"ז 06:12

מישהי אחת הולכת על פי הפסקים שלו? דור שלם תלמידי חכמים גדל על ברכיו.

ד' בתשרי תשע"ז 22:13

אבל מעולם לא שמעתי על מישהו שהולך לפיו.

זה בכלל לא נפוץ.

אגב, לא בטוח שהדור השלם שגדל על ברכיו הולך לפי הפסקים שלו.

ה' בתשרי תשע"ז 03:02

וממי שפוסק על פי פסקים שלו, הרב נבנצל למשל, ורבים רבים נוספים כמו גם הגאון הרב דב ליאור.

 

מה פירוש מישהו שהולך על פיו? הוא למשל הסמכות ההלכתית מאחורי הספר שמירת שבת כהילכתה של הרב יהושוע נויבירט. זה לא מספיק "מישהו שהולך על פיו"?...

 

שכונת רמת שלמה בירושלים קרויה על שמו.

 

וכשאני כותבת בדור הקודם, הכוונה היא לעד לפני כ 25 שנה שאז נפטר זצוק"ל.

 

אפשר לקרוא 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%9C%D7%9E%D7%94_%D7%96%D7%9C%D7%9E%D7%9F_%D7%90%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%91%D7%9A

 

 

 

 

ז' בתשרי תשע"ז 22:35

ולא רק כשנוח לו.

כמו שאם יתחשק לי אלך לפי רב מסוים שמקל...אלא שזה לא כך.

 

כ"ה באלול תשע"ו 22:40
הנקתי הנקה מלאה ביום כיפור תינוקת בת חודשיים. 1. שאבתי מה שיכולתי לפני וצירפתי מנות (יצאה לי רק מנה אחת).
2. כבר כשבועיים לפני צריך להגדיל את כמות המים ששותים כל יום וכמה ימים לפני יום כיפור לאכול ענבים
3. אני הצלחתי להניק עד הצהריים של יום כיפור, שאז החלב נעשה מועט וההנקה נעשתה תכופה יותר ואז הבאתי את השאוב ואח״כ מנה אחת של מטרנה

בקשר להאם את יכולה או לא לצום, לפי מה שאני יודעת חייב לצום אבל באמת הכי טוב לשאול רב. בכל מקרה לא קורה שום דבר לא לתינוק ולא להנקה אם נותנים תחליף חד פעמי ואני בטוחה שעוד אמהות יסכימו עם זה. אז אם זה מה שיעזור לך לצום לדעתי זה עדיף.
כ"ו באלול תשע"ו 12:28

החלב לא מתייבש אחרי כמה דילוגים של הנקות.

 

אני נדהמת כל פעם מההגזמות כאן בפורום

כ"ו באלול תשע"ו 12:36

החלב לא מתייבש אבל מי שמסתמכת גם על ההנקה כמניעה כן יכולה להדפק מזה, דילוג על כמה הנקות יכול לגרום למחזור לחזור

כ"ו באלול תשע"ו 12:38

נשים עם דיכאון אחרי לידה, נשים בהריון בסיכון, נשים שמניקות פגים, וכן הלאה.

כבר כתבו לך שזה ענין לשאלת רב.

את לא יכולה לפסוק לכולן להחמיר ולא לשתות או אפילו לאכול לשיעורין.

 

יש נשים שברגיל מתאבדות על הנקה, אז את מדברת על הגזמות כאן בפורום? אל תדוני עד שתגיעי למקומן.

כולן צדיקות, ומתענות ומדקדקות בקדושת יוה"כ וחומרת היום לא פחות ממך.

 

כ"ו באלול תשע"ו 13:37
הגבתי למה שכתבתן
כ"ו באלול תשע"ו 17:01
את עושה את מה שאת אומרת לי לא לעשות.

את שופטת אותי.


מי אמר לך שאני לא מתאמצת מאוד כדי להניק? את יודעת שהתינוק שלי בן 7 חודשים ועדיין יונק כל 3 שעות??

ולא אמרתי מי יותר צדיקה. את התחלת להשוות ולהגיד שיש כאן צדיקות "לא פחות ממני".

אני בכלל לא השתמשתי בהשוואות מי יותר צדיק ממי.
כ"ו באלול תשע"ו 23:50
אבל יקרהאנונימי

נתת כאן הרגשה שנשים לא מספיק מבינות את חומרת הצום, או שרבנים (גדולי עולם) שלא שמעת עליהם, פוסקים באופן רשלני חלילה.

 

את שאלת למה לפני כל צום אנחנו מחלישות את דעת מי שחייבת לצום. עניתי לך שיש מצבים מורכבים יותר מהנקה רגילה ולכן שואלים רב.

לא מחלישים את דעת מי שחייבת ויכולה לצום, אלא מעירים את תשומת הלב להתארגן על שאלת רב לפני שחלילה מאוחר מדי וצריך לשתות מלוא לוגמיו כדי להתאושש מעילפון.

 

למה זה נשמע לך פורץ גדר?

 

אני מעריכה מאוד כל מי שמניקה. כל מי שמניקה מתאמצת על זה במידה כזו או אחרת. 

אז את מתאמצת וקיבלת פתרון של לתת מטרנה, אחרות שואלות רבנים שלפי שיטתם מטרנה זה לא שיקול הלכתי.

 

 

 

כ"ז באלול תשע"ו 07:23
ומי אמר לך שאני לא שואלת לפני כל צום את הרב שלי איך לנהוג???.

והתחלת לדבר על דיכאון אחרי לידה ועוד ועוד.. אין לך מושג מי אני ועם מי את מדברת.

אז לפני שאת מתפרצת ככה. תחשבי פעם הבאה
כ"ז באלול תשע"ו 09:44
יקרהאנונימי

אני חוששת שלא הבנת אותי נכון בכלל.

אין כאן שום דבר אישי נגדך חלילה.

 

ברור לי שאת שואלת רב לפני כל צום (גם כתבת ככה חיוך), ולגבי מטרנה או חלב שאוב או דיסה או מי סוכר או כל פתרון אחר, חשבתי שראיתי בתגובות שלך שהזכרת את זה.

 

בכלל לא באתי להתווכח או לרמוז משהו עלייך באופן אישי (אני בטוחה שכשתקראי את השירשור בהזדמנות יותר רגועה תראי שזה לא מה שחשבת).

 

באתי לומר שיש בהחלט מקום לשתיה ואפילו אכילה לשיעורין ביוה"כ על פי היתר של רב.

באתי בסה"כ לומר שלדלג על הנקות זה לא לכל הדעות הפתרון ההלכתי לחולשה של המניקה ולהתמעטות החלב של התינוק היונק.

 

אני מברכת אותך בשנה טובה ומבקשת סליחה אם נפגעת.

 

 

 

כ"ז באלול תשע"ו 11:21
כל הזמן למישהי אחרת.

שימי לב שאני בכלל לא הצעתי לדלג על הנקות. (זה עלול ליצור גודש שעלול לגרום לתחושה לא טובה אצל האם ולעליית חום ).

לא הצעתי לתת מי סוכר (לי אישית נשמע לא בריא אבל לא שופטת. שכל אחד יעשה כראות עיניו ).

ובוודאי שיש מקום להיתר מרב לאכילה ושתייה לשיעורין. קטנתי. מי אני בכלל שאערער על כך חס וחלילה.

אני רק אמרתי שיש לי הרגשה שלפני כל צום יש כאן בפורום אווירה כזאת של: "בכלל לא בטול שאשה בהריון ומניקה חייבת לצום".

אגב זה לא היתה אמירה אישית כלפי מישהי ספיציפית.

אני מכירה אישה שכנראה תצטרך לשתות לשיעורים ביום כיפור והיא בהריון. אבל הריון שהיה כל כך מסובך ובסיכון..

אז ברור שהרב פוסק לפי גופו של עניין..

ואני לא התיימרתי להחליט מי צריכה לצום ומי לא.

הגבתי באופן כללי על האווירה כאן.

בוודאי שיש מצבים מסובכים וכל אשה תשאל את הרב שלה.

סולחת. וסליחה גם אם נפגעת ממני..

שנה טובה ומתוקה
כ"ט באלול תשע"ו 01:20
שנה טובה אנונימי


כ"ו באלול תשע"ו 23:09

לכל כלל יש יוצא מן הכלל.

וזה לא אומר שאין כלל.

ג' בתשרי תשע"ז 21:53

מה שכתוב בספרים, זה מן הסתם מופנה לכלל. ומי שחושבת שהיא יוצאת מן הכלל (או שהרופא חושב ..) אז שתפנה לרב..לזה הוא נועד.

בעז"ה שנזכה לצום רק ביום כיפור.

ג' בתשרי תשע"ז 09:56
אבל אני יכולה להעיד על עצמי שכשאני לא שותה ואוכלת את הארוחות והשתיה בכמויות הרגילות שאני רגילה אליהן, אז גם בהנקה של הגדול וגם בהנקה עכשיו התינוק נהיה עצבני ולא שבע ורוצה לינוק הרבה הרבה יותר בגלל שזה לא מספק לו מה שהוא צריך.

ברור שזה לא אומר שאוטומטית מותר לי לשתות לשיעורים או כל מיני התרים שיש, אבל זה כן אומר שאני ישאל את הרב מראש מה לעשות והוא ינחה אותי מה לעשות במצבים האפשריים.

אצל הגדול הוא אמר לי לשתות הרבה מיץ ענבים לפני הצום וכל הצום רק לשכב בבית במזגן, לא לצאת לתפילות בכלל, רק לנעילה אם אני ירגיש שאני מסוגלת אז כן להשתדל להגיע.
כ"ו באלול תשע"ו 21:12
והנקתי וצמתי!!
הקפדתי כמה ימים קןדם לכן על שתיה.לקחתי קליצום שלא ממש עזר.וישבתי כל הצום בבית עם הקטן שינק כל שעתיים בערך כי הוא היה ממש קטן (פחות מ2 קילו).לקראת הצהרים כבר לא היה לי חלב וגם הרגשתי שזה ממש מייבש אותי אז נתתי לו מטרנה.
לא קרה כלום להנקה ברוך ה'.
יום כיפור נראה לי כמו צום שלא משחקים איתו.

לא מדברת עם בנים באישי!!!

כ"ו באלול תשע"ו 21:30
כ"ו באלול תשע"ו 21:31

לא מדברת עם בנים באישי!!!

כ"ז באלול תשע"ו 17:32
מסכימה איתך שיום כיפור זה לא משחק...
אבל מנגד לא מסכימה איתך על זה שצמת 8 ימים אחרי לידה.
ההלכה מקלה עם יולדת בתוך 30 יום....
זה חולה שיש בו סכנה. ובמיוחד כשאת אומרת שהילד שקל פחות מ2 קילו...
ג' בתשרי תשע"ז 09:31

צום כיפור הוא מדאורייתא ולא מקלים בו כ"כ בקלות!!!
 

יולדת- רק ב-3 ימים ראשונים לא צמה!!!

ב-3 ימים אח"כ- זה תלוי בהרגשתה. אם יכולה לצום או לא!
ואח"כ צריכה לתום.

 

זאת ההלכה הפשוטה!
ברור שיש יוצאים מן הכלל ומקרים מיוחדים...

אבל ההלכה הרגילה היא ככה!
ואין כאן שום הקלות מלכתחילה של עד 30 יום...

הקלות כאלה זה בתשעה באב ולא בכיפור!!
אל תתלבלבלי ותבלבלי אחרות בבקשה....

ג' בתשרי תשע"ז 21:55

אולי את מדברת על צומות רגילים? אבל בכלל שם לא צריך לצום בערך שנה או שנתיים מהלידה...

ח' בתשרי תשע"ז 02:56
בנות,מדובר פה על יום הכיפורים!!!!

זה שיש בנות שמתישהו קיבלו היתר לשתות ולאכול לא הופך את הענין לכל כך קל הלכתית.
יש פה המון דיונים על מי מתיר וכמה.אבל תפנימו שזה רק בשעת הדחק!!! זה רק כשאין ברירה!!
ואגב,@ר.ד יולדת בתוך שבוע ללידה לא צמה בכיפור.אני הייתי 8 ימים."פיספסתי" ביום אחד ועד היום אני לא מתחרטת לרגע על זה שצמתי.

לא מדברת עם בנים באישי!!!

ח' בתשרי תשע"ז 08:25
תוך שבוע... תלוי
אח"כ-כמו כל אדם
ח' בתשרי תשע"ז 11:18
ח' בתשרי תשע"ז 11:25


כ"ו באלול תשע"ו 21:48
לתת מטרנה 8 ימים אחרי לידה לתינוק ששוקל פחות מ2 קילו
הרב שלי היה מורה לי אחרת.
הנקה של תינוק כ"כ קטן במשקל ובגיל כ"כ צעיר זה לא משהו שמשחקים איתו.

אבל כל אחת ומה שהורה לה הרב שלה
כ"ו באלול תשע"ו 22:07
מטרנה היא תחליף לחלב אם היא לא רעל.
ולא יקרה כלום מכמה מנות של מטרנה.
לא ששתיה לשיעורין תיטיב את החלב שיהיה בריא ומזין....

לא מדברת עם בנים באישי!!!

כ"ו באלול תשע"ו 22:17

שהיא רעל. אמרתי שהיא חושפת לזיהומים. זו לא הגזמה בכלל אלא נתון מדויק וידוע לגמרי במחקר הרפואי. אם את רוצה את יכולה לפתוח במדריך של משרד הבריאות ולראות, זה לא סוד...

(לעומת זאת מעולם לא ראיתי שום נייר עמדה של משרד הבריאות או כל גוף רפואי שהוא ששתייה לשיעורין פוגעת באופן כלשהו בבריאות של החלב. אם יש לך הפניה אשמח לראות)

כ"ו באלול תשע"ו 22:23
וודאי ששתיה לשיעורין לא מזיקה לחלב.
אבל---אם הבחירה היא 3 מנות מטרנה או לא לצום ביום כיפור אני אישית מעדיפה לצום.
ולא נראה לי שממצוה מפסידים.
צריך להבין שכשמתירים לאישה לשתות לשיעורין ביום כיפור זה פתרון של שעת הדחק ולא דבר שברור מאליו.

לא מדברת עם בנים באישי!!!

כ"ו באלול תשע"ו 22:44
כ"ו באלול תשע"ו 23:10

בתינוקיה מביאים לתינוקות מטרנה בלילה.

הם מגזימים??

יש אמהות שלא מצליחות להניק מכל מיני סיבות ונותנות מטרנה, הן עושות משהו רע?

אז כמה מנות מטרנה לא יקרה כלום.

 

כ"ו באלול תשע"ו 23:40

משנה את הפלורה במעיים.

 

בכל מקרה זה לא שיקול לפי רוב הדעות. מציאות של מטרנה לא משנה את הפסיקה ההלכתית אם להתיר שתיה לשיעורין. פוסקים לפי הנקה מלאה.

כ"ז באלול תשע"ו 07:22

אענה על דברייך אחד אחד:

לגבי מה שנהוג בתינוקיות, קטונתי. אז אביא דברי גדולים ממני. הנה חוזר ממשרד הבריאות שנשלח לתינוקיות בדיוק כדי לצמצם את התופעה הזאת, בגלל הבעייתיות שלה.

לגבי עושות משהו רע, לא אמרתי ולא חשבתי שום דבר כזה. אמרתי שהתינוק חשוף יותר לזיהומים, וזו עובדה מוכחת וידועה. גם תינוק שנולד פג חשוף יותר לזיהומים מתינוק שנולד במועד. זה אומר שאמא שלו עושה משהו רע? חלילה. אבל זה לא משנה את העובדה העגומה שהוא חשוף יותר לזיהומים.

ולגבי הודעתך למטה, צריך להפריד בין שאלת הכמות לשאלת האיכות. הכמות זאת באמת שאלה, ויש לה טווח רחב של תשובות כי יש המון שונות בין הנשים - עד כמה צמצום בשתייה מצמצם את החלב. אם זה מה שאת אומרת - אני מסכימה. בהחלט תיתכן פגיעה בכמות. אבל שימי לב שהתגובה שלי הייתה לאמירה של MP על ה*איכות* של החלב, כאילו צמצום שתייה עושה אותו פחות בריא חלילה, וזה לגמרי לא נכון לפי כל מה שאני מכירה מהמחקר בנושא.

כתיבה וחתימה טובה.

כ"ו באלול תשע"ו 23:12

הרי זה הגיוני ששתיה לשיעורין לא באמת תעזור לחלב, היא תעזור לאמא לא להתעלף...

כדי לעזור לחלב צריך לשתות המוווון מים.

כ"ו באלול תשע"ו 23:38

גם מי ששותה לשיעורים, בדרך כלל, באופן טבעי, התינוק יגביר הנקות כמו בקפיצת גדילה.

כ"ז באלול תשע"ו 07:40
מתן תחליף חלב אם אינו חושף לזיהומים (כלומר לא יותר מחלב אם). המחקרים אשר מראים כי מערכת החיסון של יונקי חלב אם חזקה יותר אינם מתייחסים לחשיפה לזיהומים של תחליף חלב, אלא לכך שחלב אם חושף את היונק למגוון גדול של חיידקים ומסייע לו לבנות מערך של פלורה טבעית (אלה החיידקים שנמצאים בגופנו ושומרים עליו מפני זיהומים אחרים), כך שלחלב אם תפקיד במניעת זיהומים דווקא על ידי חשיפה ליותר חיידקים. תחליף חלב אם סטרילי יותר ולכן לא חושף לכמות חיידקים וגם סוגי חיידקים כמו חלב אם.
בכל מקרה, גם לתת תחליף חלב אם בימים הראשונים לחיי התינוק כאמור אינם פוגעים בו, כמו גם מתן חד פעמי. המחקרים עליהם את מסתמכת מדברים על שימוש רציף וממושך שנועד להחליף לגמרי את ההנקה. וגם אז, יש נשים שלא מצליחות להניק וזה בסדר.
סתם תוספת מעניינת, מערכת החיסון של התינוק אמנם חלשה, אך היא בהחלט עובדת. אחרת לא יכול היה לקבל חיסונים (שמשפעלים את מערכת החיסון) וגם לא היה יכול לשרוד, ומחקרים סביב העולם הוכיחו כי דווקא שמירת יתר על הגיינה וסטריליות הן הפוגעות ביכולת הילד להתמודד עם זיהומים, נושא מעניין מאוד
אם תרצי מידע נוסף את יכולה לפנות בשמחה
כ"ז באלול תשע"ו 07:57

הנה דוגמאות למחקרים על מתן חד-פעמי והשלכותיו:


Mackie RI, Sghir A, Gaskins HR. Developmental microbial ecology of the neonatal gastrointestinal tract. Am J Clin Nutr 1999; 69(Suppl):1035S-1045S 
 

Bullen CL, Tearle PV, Stewart MG. The effect of humanized milks and supplemented breast feeding on the faecal flora of infants. J Med Microbiol 1977; 10:403-413 
 

Gerstley JR, Howell KM, Nagel BR. Some factors influencing the fecal flora of infants. Am J Dis Child 1932; 43:555 
 

Brown EW, Bosworth AW. Studies of infant feeding VI. A bacteriological study of the feces and the food of normal babies receiving breast milk. Am J Dis Child 1922; 23:243 
 

על שאר דברייך לא מגיבה מקוצר הזמן. שבת שלום ומבורך.

 

כ"ז באלול תשע"ו 08:05

צריך לזכור שיש חיידקים ויש חיידקים. לא דין קרונובקטר סאקאזאקי כדין חיידקים שילד יכול לפגוש כשהוא מלקק את הנעליים שלך אבא שלו ומעררכת החיסון שלו ערוכה לכך. יש חיידקים שכדאי להיזהר מאוד מחשיפה אליהם!!

כ"ז באלול תשע"ו 10:31
כמה דברים בקשר למאמרים. מצוטטים פה מאמרים משנות ה30 וה70, אין פה מאמרים עדכניים ויש לכל משמעות כי שיטות מחקר התפתחו ב50 שנה האחרונות.. דבר שני, זה נכון זה משנה את פלורת המעי אבל הדבר החשוב הוא האם יש לכל משמעות קלינית. הרבה דברים משנים את פלורת המעי שלנו ושל ילדינו כל יום, החל באוכל שאנחנו אוכלים, פעילות גופנית, חורף או קיץ, מי בן הזוג שלנו, מה רמת הסוכר בגוף שלנו ועוד מלא. זה שהפלורה משתנה לא אומר שיש לכך השפעה על הסיכוי שלנו לחלות. אני מקווה שהצלחתי להיות מובנת.. המאמרים שציטטת מתארים את התפתחות מערכת הפלורה במעי התינוק ונכון שיש גורמים רבים שמשפיעים על כך (אפילו ניתוח קיסרי לעומת לידה רגילה), אך אין מחקר שהוכיח קשר בין מתן חד פעמי או אפילו לא חד פעמי (אך שאינו מהווה תחליף יחידני לחלב אם) לבין סיכון יתר של תינוק לחלות במחלות זיהומיות. מה גם שרוב המחקרים שציטטת לא מדברים על מתן חד פעמי, ואם תקראי את המאמר עצמו תראי שיש הרבה הטיות בשיטות המחקר. לדוגמא במאמר הראשון שציטטת נבדקו רק 14 תינוקות- 7 מהם ניזונים מחלב אם ו7 מפורמולה (ולא באופן חד פעמי אלא באופן בלעדי) במחקר בדקו את אוכלוסיית החיידקים במעי של כל אחד על ידי גידול חיידקים מהצואה שלהם. אז דבר ראשון המאמר לקח אוכלוסייה קטנה מדי של תינוקות, ההבדלים בין פלורת החיידקים בתינוק יונק לתינוק פורמולה היא קיימת אך לא נטען במאמר כי פלורה אחת טובה מהשניה, התינוקות הואכלו על ידי פורמולה בלבד ולא מתן חד פעמי. אני יכולה להשיב לך גם על שאר המאמרים אבל הספקתי לעבור רק על 3 והישנים יותר לא ניתן למצוא את המאמר המלא. האם קראת את המאמרים או שזה מצוטט ממקום אחר? ואז אשמח לקישור.
אני מרגישה מאופי תגובותיך שאינך רוצה לשמוע וללמוד מאחרים וזה חבל, אני מתעסקת בתחום הזה ויש לי ידע רב ואיני רוצה חלילה להתנשא ולכן קראתי את המאמרים שהבאת. אני פשוט לא רוצה שבנות שיקראו את תגובותיך יבינו כי מתן חד פעמי של פורמולה יסכן את ילדיהן כי אין בכך אמת וזה יכול לזרות הרס בנשים שעכשיו ילדו ומתקשות בהנקה או נפצעו ולא מוכנות לתת פעם אחת אפילו בשביל שלוש שעות שינה! ובסוף ההנקה לא מצליחה כי הן פשוט מותשות מדי..
כ"ח באלול תשע"ו 20:09

מניקה שחוששת שיגמר החלב אם תצום, מותרת לשתות לשיעורין (תורת היולדת בשם חזו"א), אלא אם התינוק מוכן לשתות תחליף חלב (שו"ת אז נדברו ח"ט ט)

אולי יעניין אותך