האם אלוקים הוא מוסרי ?מחפשת כנוי
תמיד כשרושמים בשיעורים את התכונות של ה' אז רושמים גם מוסרי ...
שאלתי היא האם ה' הוא מוסרי ?
הם זה מוסרי לסקול אנשים בגלל שהם עשו רע ?

אשמח לתשובות .. (:
שאלה מעניינתבעל תשובה
כדי לענות האם אני מוסרי? צריך לדעת קודם מהו מוסר, ואח"כ לבדוק אם אני מתאים להגדרות של מוסרי.

איך את מגדירה מוסר? תני לי את הגדרות המוסר שלך, ואענה לך האם לפי הגדרות המוסר שלך, האלוקים שלי מוסרי.

אם תשאלי אותי, הגדרת מוסר אמיתית היא אלוקית, וממילא וודאי שהוא עצמו מוסרי.
 
למה?אוסנת

כהמשך למה ש"בעל תשובה" כתב:

מוסריות זה דבר סובייקטיבי. יש אדם שיאמר שזה מאוד מוסרי להרוג פושע, כדי שהמדינה לא תבזבז עליו כסף/כדי שלא ימשיך לפשוע (מה שקורה בד"כ). מצד שני - יש שיאמר שזה בכלל לא הוגן להכניס אותו לכלא, אלא צריך לתת לו הזדמנות שניה.

ומי יודע מה באמת מוסרי? מי שברא את העולם ויודע את כל החוקים המתקיימים בו, ואת המטרות שלו.

מוסרי -מחפשת כנוי
זה אם אדם לדוגמא קונה דבר כל שהוא , זה לא מוסרי לקלקלו או להורסו .
אממ...שאלה טובה שאלת -אח..

תראי , שאני אומר לך שה' הוא חכם. את תביני מה זה אומר?
ז"א - חכם ביחס למי? לאינשטיין? לשלמה המלך? לאולמרט?
כמה הוא מעליהם? כמה יותר מהם?

אז...נתחיל בזה ש - אנחנו לא יכולים להבין את תכונותיו של אלוקים.
יודעת מה , גם אין אצלו תכונות שנבין אותם. הוא...מעל ההשגה שלנו.
הא? - תשאלי. הרי אנחנו אומרים בכל יום בתפילה שה' רחמן , טוב , מטיב וכו'...
שאלה טובה. אבל - קודם נסיים את הענין שאמר חכם אחד - גדול מישראל -
עדיף להגדיר את ה' על דרך השלילה [הוא לא רע , הוא לא אכזר] - מאשר להגשים אותו!
אוקי. עכשיו - כל מה שחז"ל כתבו לנו ש...ה' רחמן וכדו' - זה רק בשבילנו.
שנוכל איכשהו לצייר לנו את זה. אבל - מה הוא? אין ביכולת השכל שלנו להבין אותו.

אהה...טוב , לשאלתך - אני אשאל אותך רק שאלה אחת -
את בעז"ה תתחתני - תגידי , מה יהיה אם הילד שלך , הקטן , החמוד והמתוק -
ישפוך ברצפה פטל. סתם כי....בא לו. תעניש אותו?
התשובה ברורה. למה? כי...הוא הבן שלך. את אוהבת אותו. אם זה יהיה הילד של השכנה שירביץ [לדוגמא]
לילד אחר - סביר להניח של תעשי לו כלום. למה? בגלל שאת לא כ"כ קשורה אליו ואוהבת אותו.
היי...שמת לב מה קרה פה? דווקא את מי שאוהבים מכים?!?
כן. הנה - כך ה' אומר -
"וידעת עם לבבך, כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלוהיך מיסרך"
רק מאהבה ודאגה לבן - האבא מכה אותו - גם אם לפעמים זה נראה אכזרי.

יש עוד מה להרחיב בנושא. רק ש...עוד מעט שבת המלכה נכנסת.
כך ש - אם התשובה לא מספקת ואת רוצה הרחבה בנושא - נשמח לעזור.


מקוה שהובנתי.
שבת שלום!!

ספרו לי,שרון אבורביע

(לא יודעת אם זה כ"כ משנה..) שכעיקרון לא הורגים בסקילה אלא קודם הורגים בדרך אחרת, ואז כאילו הסקילה היא מן "טקס" כזה...

יש כאן 2 דברים..אחד מאלף

בס"ד

א. האם ה' מוסרי?! אז זהו, שלא. האם ה' לא מוסרי? וודאי שלא.. אז מה? ההגדרות האלה לא שייכות לגביו! אז כמו לשאול על אור האם הוא טעים. אור לא מודדים בטעם. אור מודדים בעוצמה, בחוזק וכו', לא בטעם... רבש"ע לא שייך במושגים בהם אנחנו מתארים דברים אחרים. וכן, גם "מוסרי" הוא תואר. ולכן, הוא לא יכול ל"תאר" את ה'. אי אפשר להשתמש בו כלפיו..

ב. "האם מוסרי לסקול?" או במילים אחרות: "מה נעשה עם מצוות שנראות לנו לא מוסריות?" זו שאלה אחרת. זו שאלה המדברת על החוקים של התורה ואל על ה"מהות" של ה'. כעיקרון, וודאי שהתשובה היא כן. וכמו שענו לפני: לא מוסר מעוות. מוסר נוצרי ומודרני. אלא המוסר האמיתי. המוסר שלפיו נברא העולם- היהדות.

אם יש לך שאלות נקודתיות על דינים מסוימים, את מוזמנת להעלות אותם. ונענה בעז"ה ובל"נ לכל אחד בהתאם...

ניתוח לעניין ממש.רחלקה
אוקיי ..מחפשת כנוי

ואו , תודה על התשובות .. עזר לי מאוד (;

אהבתי מאוד ת'שירשור הזה.~~אני~~
השאלה שלך ממש מעניינת.
תודה רבה לעונים!
לא נראלי...חוזרת אלייך

ה' ברא עולם מלא בחוסר מוסר. עולם שמלא בשקר, רצח, שחיתות, רוע וכן הלאה....

אם הוא ברא עולם לא מוסרי-הוא לא מוסרי. כי הוא עושה משו בלי מוסר, הוא גורם שאנשים יסבלו...ועוד מלא דברים.

(פעם היה משו בערוץ 7 על איזה מישו שתבע את ה' על בריאת עולם מלא רושע שחיתות ואנערף מה....אבל התביעה לא התקבלה כי לנתבע אין כתובת......)

רגע רגע,אחד מאלף

בס"ד

השאלה שלך מעולה, רק תנסחי אותה קצת אחרת: "איך העולם מלא ברשע, הרי ה' הוא טוב?"

או, זו שאלה מעולה. יפה ששאלת.

התשובה לשאלה שלך היא עמוקה ביותר, ומגיעה לסודות של תורת הקבלה. אני אנסה לענות בזהירות ובקצרה.

איך העולם שלנו לא אינסופי? הרי ה' הוא אין סוף?

אלא, שכשה' ברא את העולם הוא הגביל את כוחו. הוא ברא בריאה מוגבלת. עולם מוגבל...

ובעולם הזה, יש השפעה רבה למעשי האדם. ה' נתן לאדם אפשרות לתקן את העולם או להחריבו: "תן דעתך שלא תחריב את עולמי".

העולם הוא משתלם (מהר"ל), ז"א, מתקרב לאט לאט אל השלימות...

מי אמר שה' הוא טוב??חוזרת אלייך

(יאאווו...זה מחזיר אותי לוויכוח שהיה לי בדיוק לפניי שנה...רק שאז הייתי נאיבית ובדעה שה' כן טוב...)

ה', בתור אלוקים לא חייב להיות טוב.

ו...אני מרגישה פוסטמה, אבל לא הבנתי ת'תשובה שלך..יש מצב שאתה מסביר שוב?

מי אמר שה' הוא טוב? תשובה >>> [הוכחה]אח..

אוקי. רק...לפני שנתחיל להידיין , חשוב , יש לנו שכל.
ככה ש - אנחנו שואלים ועונים תשובות רציונליות בלבד.
סבבה? שלא תבוא שאלה או תשובה לא רציונלית.

אז....מי אמר שה' הוא טוב? שאלה טובה.
נקדים כרגיל ונגיד ש "טוב" - זה ביחס אלינו. ז"א בהגדרות שלנו. כי - אצלו אין ת'דברים האלה.
לפני שמנסים לענות על שאלות כאלה יש המון שאלות בדרך לשאלה הזו שלא נענה עליהם -
אם תהיה שאלה עליהם - בכבוד.

מעמד הר סיני - אמיתי. מוכח.
שם , מישו מהשמיים - כוח מעל הטבע נתן תורה! תורה מלשון הוראה.
התורה , דבר מוסרי או לא? אז...התשובה - בהחלט כן. "ואהבת לרעך כמוך" - זו התורה כולה.
סבבה? יופי. עכשיו , נותן התורה נתן התורה. ז"א ה' נתן לנו את החוקים האלו.
מטבע הדברים - אדם שנותן את חוקיו - זה מאפיין את טבעו. ז"א ה' רוצה וכתב שנדבק במידותיו ע"י
התורה , ז"א שה' הוא מוסרי.

משוואה פשוטה. [סורי , קצת מושפע ממתמתיקה ]
תורה = מוסר.
נותן התורה אמר להדבק במידותיו - ע"י התורה.
נובע מתוך זאת > מידותיו = תורה.
נובע מתוך זאת - מידותיו = מוסר.
מ.ש.ל

הוכחה על דרך השלילה :
עוד משו - את חייה ב"ה בטוב.
אם ה' היה רע - למה שיעשה לך טוב?! שיתאכזר בך תמיד!
משמע שהוא לא רע - מכאן נובע שהוא טוב!
תשאלי , רגע , אז אם הוא כל כולו טוב , למה הוא עושה גם רע בעולם?
את זה אפשר להסביר. כי ה - "רע" מתקן את האדם לטוב. [ע"פ הטוב שה' רוצה שיהיה - ז"א אם
הוא יתן לאדם הכל טוב והוא לא ילך בדרכיו - מבחינת ה' זה לא טוב אמיתי...]
ז"א > מילא נגיד שהוא טוב , קשה למה יש רע. תשובה - רע מתקן לטוב.
אבל אם נגיד שהוא רע , קשה למה יש טוב. תושבה - מה נגיד?! שטוב גורם לרע יותר?! שיעשה לאדם תמיד
רע...זה יהיה הרבה יותר קשה לאדם מאשר לפעמים רע.
אלא , מוכח שהוא לא רע - אלא טוב!



מקוה שהובנתי.
בשורות טובות!!

"טוב ה'"אחד מאלףאחרונה

בס"ד

מי אמר שהוא טוב?!

נראלי יש כאן קצת באלגן. וודאי ש"אלוקים" הוא טוב. האין-סוף המופשט, וודאי שהוא טוב. השאלה שלך היא האם ה' הוא טוב. ז"א האם הוא האלוקים.

לא צריך להיבהל מההסבר שלי. תחשבו בהיגיון: זו השאלה...

אז זה שאנחנו עובדים לזה שברא את העולם, ניתן להוכיח. זה שהוא אחד ויחיד, ניתן להוכיח.

אם כן,

וודאי שרבש"ע, ה' - הוא טוב...

---

אם משהו לא היה מובן בתשובה שלי, אפשר באישי...

להוסיף משהו קטןבעל תשובה
חושך הוא העדר אור, הוא לא "משהו" בפני עצמו.
גם "רוע" הוא העדר "טוב" לא עומד בפני עצמו,

במקום שאין טוב(=אלוקים) יש רע...
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות?קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ב בכסלו תשפ"ו 22:03

(פוצל משרשור אחר - לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להם - בית המדרש )

דיברתי על השפעהקעלעברימבאר
תרבותית סוציולוגית, לא השפעה גנטית-גזעית.


דווקא אפריקה מוכיחה שכישלונה נובע מסיבות תרבותיות ולא גנטיות,שהרי לפני 3000 שנה הכושים בכוש בנו פרמידות נחמדות בזמן שהאירופאים היו ברברים. כך שזה לא גנטיקה אלא תרבות

לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להםצע

כח לדון על גיוס ת"ח, ועל סוגית ביטחון והשתדלות, נס וטבע?

או שמיצתם מזמן?

גיוס תלמידי חכמים זה נושא מרתק.מי האיש? הח"ח!

מזה אף פעם לא נגמר.
כמובן, תלוי בפורום - יש פורומים שבהם אפשר לדון עד שמנהלים רואים פתאום שיש איזה חופש ביטוי לא נוח, חוטפים חאלאסטרא וחוסמים משתמשים, כי ככה יותר נעים וקל.

ניכר שיש מי שלא מיצה טיפות של אור

(תכתוב)

(אם מתאים לך)

תוכן חדש יכול להיות מבורךפתית שלג

אבל לי נמאס מוויכוחים מסתעפים ומבולגנים, שלא מסתיימים ונוגעים בלשון הרע ועין רעה.

חוץ מזה יש לי הרגשה שכל הדיון סביב הנושא הזה בכל מקום שיהיה- הוא מאוד פופוליסטי ורגשני. ואם היו מקשיבים אחד לשני, מנהלים דיונים לוגיים ברמה גבוהה, וכל אחד היה מוכן להתגמש בשביל להגיע לפיתרון, היו יכולים להגיע למסקנות מוכרחות ומתווה מוסכם.

 

צריך לעשות טבלה עם כל תתי הנושאים שקשורים לזה ולפתח כל אחד בפני עצמו.

לדוגמה:

*מה הצורך הלאומי

*מה עולה מהמקורות

*מה היתה הנהגת גדולי הדור הקודם, ומאיזו סיבה

*האם הצבא יכול\מוכן להתאים את עצמו לחרדים, ומה הוא צריך לעשות בשביל זה

*מתווה אפשרי ומי צריך לנהל אותו

מה עוד?

צע - פוצל מכאן שרשור על השתדלות וביטחון וגיוסטיפות של אור
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות? - בית המדרש


(אני כותב את זה מכיוון שזה כנראה עונה על השאלה שלך)

תכתוב מגילה, אבל אמיתיתגבר יהודי

ואז תוכל להשתמש בה בחג הפורים.

או למכור לאחרים.


זה יהיה יותר מועיל לאנושות מאשר לכתוב הודעות ארוכות בפורום שלא ישכנעו אף אחד...

מי אמר שהמטרה שלו לשכנע?שלג דאשתקד
שיכתוב הרבה דברים, אולי חלק מהם טובים ומעניינים ויחכימו אותנו
אין לבית המדרש ללא חידוששלג דאשתקד
מיצינונקדימוןאחרונה
שאלה הלכתית: נופש בחנוכהשלג דאשתקד

כעיקאון, אדם שיש לו חצר עם שני פתחים, צריך להדליק בשניהם מפני החשד (חומרת החובה "מפני החשד", מסובכת מעט. דומני שהתוס' דן בנושא. אבל ברור שזו הלכה שמופיעה בגמרא ויש לה ראיות מעבר להלכות חנוכה).

לפי זה, לכאורה כל אדם שיש לו שני בתים - חייב להדליק בשניהם, ואם כן, אסור גם לצאת מהבית לנופש אם אין מי שידליק כל ערב נרות חנוכה בבית. זה לכאורה היקש פשוט, אבל ההלכה מאטד קשה ליישום: איך יתנהג, אם כן, אדם שיש לו הרבה בתים בהרבה מקומות (בהנחה שהם לא מאויישים), וזה לא דבר נדיר (כבר בגמרא מסופר על רבי אליעזר בן חרסום ורבי טרפון שהיו להם נדלן רבים). לכאורה עליו להדליק נרות חנוכה במקומות רבים בעולם בכל ערב!

יתכן שבית שהוא חא גר בו באותו לילה, לא נחשב לבית שלו לעניין זה. אבל זה קצת מוזר נוכח הנימוק של "מפני החשד". והדבר גם תמוה, לאור הפסיקה שאכסנאי שיש לו כניסה נפרדת, מדליק בכניסה שלו ולא משתתף בפרוטה (כמו שהיה נוהג מעיקר הדין לו לא הייתה לו כניסה נפרדת).


הסתכלתי בקטנה בספר של הרב הררי, שהוא כתב שראוי וכדאי שימנה שליח שידליק שם נרות (אאל"ט מציין חוברת של הר"מ אליהו), אבל לא משתמע שזו חובה לעיקובא.

אשמח לשמוע על מקורות או את חוות הדעת של חכמי המקום.

לא חושב שיש חשד במקרה כזהברגוע

אם אתה יוצא לנופש או שיש לך בתים שלא גרים בהם, אנשים רואים שאין אור בבית ומבינים שאין שם אנשים עכשיו.

>>טיפות של אור

הרב פיינשטיין כתב שלא צריך להדליק מפני החשד כשמפורסם שנסעו מהבית או כשדרכו ללכת לחמיו או אביו (אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן יד). ר' שלמה זלמן אוירבך אמר שלא צריך להדליק מפני החשד כשניכר לעוברים ושבים שאין אף אחד בבית (הליכות שלמה פרק יג אות י). הרב קנייבסקי שאל את החזון איש האם סגירת תריסים מועילה והחזון איש לא ענה לו, ובפועל הוא היקל לעצמו (ספר 'נר חנוכה' פרק ד הערה לב)

 

(השתמשתי בהפניות של הפסקי תשובות. הפסקי תשובות עצמו פוסק שהיום בכלל לא חוששים לחשד כמו שכתבו האחרונים, ובהערה כתב שלמחמירים שכן לחשוש נכון לסגור את התריסים וכדומה כשהולכים לנופש)

 

וואושלג דאשתקד
תודה רבה!!
בשמחה ☺️טיפות של אוראחרונה
לפעמים זה מעציב שיש ספרים כמוחסדי הים

ה'פסקי תשובות' בעולם.

במקום לעודד להשתמש במח, יש סלט של דעות.

1. גדר החשד נאמר רק לגבי הבית שמתחייבחסדי הים
בו מעיקרא. 2. בהרבה מקרים גם במציאות אין חשד.
בפשטות בדורותינו לא שייך חשדהסטורי

רבים מדליקים בפנים ויש שפוסקים כך לכתחילא.

גם רבים מדליקים מאוחר - כך שיתכן שעדיין לא הדליק.

מעבר לזה, כנראה שבזמן הגמ' אנשים הרבה פחות נסעו ממקום למקום ואם מישהו נסע, זה היה ידוע בעיר.


היום אם אראה ששכן לא הדליק, אניח בפשטות שהוא לא בבית.


ואחרי כל זה - שאלה למעשה שואלים רב מוסמך ולא פורום אנונימי.

למה אצל שכם בן חמורקעלעברימבאר
כתוב "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב" לעומת אמנון שכתוב בו "וישנא את תמר שנאה גדולה מהאהבה אשר אהבה"?


ועוד אמנון הוא סמל לפי המשנה לאהבה שתלויה בדבר, ואילו רק על 2 אנשים כתבו שדבקה נפשם במישהו, על שכם על דינה ועל נפש יהונתן שדבקה בדוד, ששם זה דווקא סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר

נדמה לי שיש לך טעות מתודולוגיתשלג דאשתקד

אאל"ט לפני האירוע עם תמר, גם אמנון אהב אותה אהבה גדולה וכו וכו. וזה מפורש בתנך (אין בידי זמן כעת לעיין, תתרן אותי אם אני טועה).

אצל אמנון הייתה סעבה שבטל הדבר ולכן בטחה האהבה. בגמ' בסנהדרין מוסבר למה פתאום בטלה האהבה. בכל מקרה אצל שכם זה לא קרה.

דיברתי אחרי המעשה, אצלקעלעברימבאר
שכם אחרי המעשה כתוב "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב ויאהב את הנעאה וידבר אל לבה" כלומר זו אהב שאינה תלויה בדבר.


אצל אמנון אחרי המעשה אמנון שונא אותה, כאשר לפני זה אהב אותה.


השאלה למה אצל שכם זה לא אותו דבר כמו אמנון

לא הבנתישלג דאשתקד

הפסוק שאתה מצטט הוא לפני מעשה. "לאחר מעשה" שכם לא היה בהכרה ;)

(האם אתה יודע מה התכוונתי לגמרא בסנהדרין?)

מעשה התכוונתיקעלעברימבאר

המעשה של שכם עם דינה. לא הברית מילה.

 

כתוב "וישכב אותה ויענה" ואחר כך "ותדבק נפשו בדינה ויאהב וידבר על ליבה" ואחרי דברי האחים אליו "כי חפץ בבת יעקב".

 

הגמרא בסנהדרין היא לא כפשוטו. היא משל שהיצר ללא אהבה של אמנון ביטל ממנו את כוח ההולדה הרוחני. שהרי בשביל הולדה מבחינה רוחנית צריכה להיות אהבה אמיתית ולא רק יצריות (ולכן כיום התרבות המערבית שרואה באהבה רק יצרים, גם בזה להולדת ילדים)

לא הובנתישלג דאשתקד

האהבה של אמנון לא בטלה "לאחר מעשה". היא בטלה כי תמר עשתה פעולה שגרמה לו סבל ונזק, ולכן כבר לא היה לו סיכוי לבצע עוד פעם את המעשה הזה.

אצל שכם, לכאורה גם לאחר מעשה, תמיד הייתה ציפייה למעשה הבא ;) לכן הוא עוד לא הגיע לשחב שבטל הדבר ובטלה האהבה.

 

במחילה מכבודך, לא הבנתי את הפרשנות האלגורית שלך לדברי הגמרא, הרי הגמרא שואלת את שאלתך: "מאי טעמא" (=למה הוא פתאום שנא אותה), ועונה את תשובתי: "אמר ר' יצחק: ... קשרה לו נימא ועשאתו כרות שפכה".

מה יותר ברור מזה??

גם עוג שזרק הר על ישראל זה כפשוטו?קעלעברימבאר

"כל אהבה שתלויה בדבר - בטל הדבר בטלה האהבה. וזו אהבת אמנון לתמר" (אבות).


 

כלומר אמנון שנא את תמר כי אהב אותה רק בגלל היצר. כשהיצר הגיע לסיפוקו אז נגמרה האהבה. לאור זאת צריך להבין את המדרש כמשל.

חזל מדברים בקודים משליים באגדתות. אחרת מה אכפת לנו מה קרה מבחינה ביולוגית בין אמנון לתמר ולמה הגמרא צריכה להזכיר זאת? ולמה ה' יושב ועוסק בפלגש בגבעה אם נימה מצא לה או זבוב מצא לה. ברור שזה משלים עמוקים , כבכל אגדתא בגמרא שמדברת במשלים.

 

לגבי שכם. השאלה למה התורה מדגישה אצל אמנון ששנא אותה, ואילו אצל שכם מדגידה שאהב אותה. שום מילה התורה לא מיותרת. היה אפשר לא לכתוב שדבקה נפשו בה (שזה עצמו תיאור קיצוני מאוד לאהבה, שטפילו אצל יעקב ורחל לא כתוב). ועצם ההשוואה בין תגובת התורה בין שני מקרי העינוי אומרת דורשני

נראה לי שחפרנו לכיוון הלא נכוןשלג דאשתקד

זה שיז פרשנים/אגדות שיש בהם עדיפות לפרשנות אלגורית, זה לא סיבה לפרש כך את כל דברי חזל. בפרט באגדה שנועדה לתת תשובה לשאלה - איזו מטרה יש לגמרא, לשאול את השאלה הפשוטה שלך ולתת תדובה אחרת? בכנות, לא הבנתי.

אתה לכאורה, מתעקש מעט ש"בטלה האהבה", משמע נגמר האקט. אבל לא מובן למה להגיד ככה. אולי בטלה האהבה משמע שנגמר האירוע של האקט (אמנון נהיה סריס; או סתם, הוא רצה רק סצנה אחת ומבחינתו זה הספיק ונגמר). אז אצל שכם ודינה פעם אחת לא הספיק; הרי הוא התכוון לחיות איתה ביחד לאורך שנים.

סתם לתשומת ליבך, כהן לא מייבם גרושה - למרות שהייבום עצמו, כלומר סצנה אחת, דוחה את איסור גרושה לכהן - כי יש חשש שסצנה אחת תגרור אותם לקיים את זה שוב ושוב. כלומר, בעולם ערכי ונורמלי, אהבה לא בטלה אחרי הגמירה הראשונה...

זה סיבה לפרש את חזל כשדבריהם תמוהים, והמימראקעלעברימבאר
על אמנון תמוהה עם זה כפשוטו.


חזל גם מלמדים אותנו מסר באגדתות. למה להם לציין שנהיה מסורס. גם אם נאמר שכפשוטו נהיה מסורס,אז זה נכתב כי יש מאחורי זה מסר. כלומר אולי ה' גילגל שיסתרס כביטוי להמעטת כוח ההולדה הרוחני (להבדיל נקיעת הירך של יעקב מייצגת משהו סימבולי למרות שקרתה במציאות).


אין הכוונה שאהבה בטלה מייד עם הפעם הראשונה, אלא שכל דבר ייצרי בסוף ימאס, אלא אם כן יש מימד נשמתי שמחיה אותו.


השאלה לא על העקרון הטכני למה שכם אהב את דינה, אחא למה התורה מציינת לכתוב את זה

כלומרשלג דאשתקד
אם ננקה את כל רעשי הרקע, פשוט אתה שואל: למה השתמשו במילה "אהבה" ביחס לשכם ודינה?
גם. וגם למה התורה ציינה זאת. וגם למהקעלעברימבאר
השתמשה בביטוי קיצוני "ותדבק נפשו בדינה" שנאמר רק על דוד ויהונתן ששם זה סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר
מעשה התכוונתיקעלעברימבאר
המעשה של שכם עם דינה. לא הברית מילה.



כתוב "וישכוב אותה ויענה" ואחר כך "ותדבק נפשו בדינה ויאהב וידבר על ליבה" ואחרי דברי האחים אליו "כי חפץ בבת יעקב".



הגמרא בסנהדרין היא לא כפשוטו. היא משל שהיצר ללא אהבה של אמנון ביטל ממנו את כוח ההולדה הרוחני. שהרי בשביל הולדה מבחינה רוחנית צריכה להיות אהבה אמיתית ולא רק יצריות (ולכן כיום התרבות המערבית שרואה באהבה רק יצרים, גם בזה להולדת ילדים).



וכן משל לכך שכל רצון הנובע מיצר, בסוף ייגמר והכוח  הפרודוקטיבי שלו (במקרה של ע,ריות יצר ההולדה) יעלם. בניגוד לרצון הנובע מהנשמה, שגם אחרי שהגיע למיצוי תמיד יהיה רצון חדש "בכל יום יהיו בעניך כחדשים", והוא גם מחיה את היצר הגשמי שתמיד יהיה רצון. אדם שיאכל סעודת מלכים סתם פעם בשבוע בסוף יימאס לו ורף הריגוש שלו ידרוש דבר גבוה יותר. אדם שאוכל עם אווירת שבת, עצם הקדושה תגרום לו שלעולם לא ימאס לו מסעודות שבת, וכן בשאר התחומים זה כך.  ולכן אמנון התבטל ממנו באותו רגע יצר ההולדה, וזה הכוונה שנעשה כרות שפכה (וגם מה שהיה לתמר זה משל).

--חסדי הים
עבר עריכה על ידי מנהל בתאריך י"א בכסלו תשפ"ו 18:46

אז איך תסביר את קושית הגמרא ותשובתה:

"והא דרש רבא מאי דכתיב (יחזקאל טז, יד) ויצא לך שם בגוים ביפיך שאין להן לבנות ישראל וכו'? שאני תמר דבת יפת תואר הואי"

הרי לא שייך לשאול. הכל משל לפי דבריך.

לא מבין מה אתה רוצההסטורי
אנשים שונים מגיבים רגשית שונה, אין מה לשאול "למה כתוב?", כתוב כי כך היה...
התורה לא כותבת סתם דברים, כל מילה בתורה לאקעלעברימבאר
מיותרת.


וההשוואה ההפוכה בין שני מקרי העינוי בתנך אומרת דורשני.


מה גם שהאמירה "ותדבק נפשו בדינה" היא אמירה קיצונית, ורק על יהונתן שדבקה נפשו בדוד,זה נאמר. ושם זה סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר

לא יודע איפה הבנת בדברי שהתורה כותבת סתם דבריםהסטורי
בשני המקומות הדברים נצרכים להבנת המשך האירועים ולכן התורה כתבה אותם.


דווקא לדבריך התורה היתה צריכה לשנות ממה שהיה ואז לא מובן למה לכתוב זאת...

התורה כבר כותבת:קעלעברימבאר

"ולא איחר הנער לעשות הדבר כי חפץ בבת יעקב" וברור מדבריו מוהר ומתן שהוא חפץ מאוד.

 

למה התורה בחרה להדגיש "ותדבק נפשו בדינה"? ועוד למה ביטוי קיצוני כזה?

 

ולאור ההשוואה ההפכית ממקרה העינוי השני במקרא, של אמנון, ולאור ההשוואה של הביטוי לדוד ויהונתן, זה ממש זועק דורשני

זאת שאלה אחרתהסטורי
התורה באה להבהיר את המהלכים שלו, שבסופו של תהליך, והתגובות למעשה, מוציאים את ההו"א של מלוכה משמעון ולוי (אחרי שראובן ידחה) ומעבירים ליהודה.
(איפה כתוב שנפש יהונתן דבקה בדוד?)טיפות של אור
כתוב 'נקשרה' (שמואל א יח)חסדי הים
(את זה ראיתי והמקבילה שראיתי זה יעקב ובנימין)טיפות של אור
לא כתוב, ציטטתי מהזכרון. (אבל זו משמעות דומה)קעלעברימבאר
אה, רק רציתי לדעתטיפות של אור
כאילו ציטטתי בטעות חשבתי שכתוב דבקהקעלעברימבאר
אמנון רצה אותה כחפץ, לכן מתחיל 'הפוך'חסדי הים

(תעיין ברש"י אצל הפעולה אצל שכם על פי המדרש רבה, ותדקדק בשינוי הסדר בשמואל ה' יג ותבין לגבי אמנון), לכן לשון המשנה 'דבר'.

שכם באמת אהב אותה מצד אישיותה.

👍קעלעברימבאראחרונה
לוישלח -למה התורה מפרטת באריכות את בני שעיר החורי?קעלעברימבאר
(חוץ מהתשובה ההלכתית של הרמבם שנדע הלכתית מי אדום ומי עמלק)
עדיף לכתוב את התשובה שלך מידטיפות של אור
התשובה היא, כך נראה לי:קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 14:50

 

 

 

 

 

 

התשובה גם עונה למה חזל ראו את רומא בתור אדום, וכן לגבי אירופה הנוצרית.

 

בניגוד לכל העמים האחרים באומות העולם, לאדום אין קיום עצמי. הוא נוצר ממשפחה שהופרשה מעם ישראל (בניגוד לישמעאל שכבר בגיל 13 ידע שאינו יהודי, עשיו עד גיל מאוחר חשב שהוא יהודי, וכן אליפז בנו, שהרי נראה שהוליד את אליפז לפני סיפור הברכות, ולפחות התחתן עם 2 מנשותיו לפני. הם גרו עם יצחק ומן הסתם אליפז התחנך כ"יהודי" על ידי יצחק. ובניגוד לישמעאל שבגיל צעיר גורש מהבית למדבר פארן, נראה שעשיו וילדיו נשארו הרבה זמן בסביבות יצחק רוב הזמן על אף נדדוהם עד שהם הגרו להר שעיר באופן קבוע "ויקח עשיו את כל נפשות ביתו וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו וישב עשיו בהר שעיר עשיו הוא אדום").


 

העם האדומי נוצר  כשהמשפחה שהופרשה מעם ישראל, משפחת עשיו, התבייתה על קבוצה אתנית קיימת המבינה בגשמיות (בני שעיר החורי יושבי הארץ- אמרו חזל שבקיאים בטיבה של הארץ). כנראה שהם התבוללו חלקית ביניהם כשעשיו עבר סופית להר שעיר ואימץ את תרבות בני שעיר החורי, ורואים שעשיו התחתן עם נינתו של שעיר אהליבמה בת ענה בן צבעון,  ואליפז עם אחת מבנות המשפחה של שעיר תמנע. גם אלוהי אדום מכונים בדברי הימים "אלוהי בני שעיר" אצל אמציה.  (אחר כך כנראה שמשפחת עשיו הרגה את הגברים החורים ונשאה את הנשים "ויורישם ה מפניהם וירשום וישבו תחתם"). לכן חשוב לפרט מי הם בני שעיר החורי, כדי שנבין מי זה עם האדומי, וחעומתו נבין מי זה עם ישראל כי יעקב מתברר מתוך המאבק עם עשיו.


 

לכן הזהות הלאומית האדומית, שנוצרה מ"צורה" של משפחה שהופרשה מעם ישראל עם "חומר" של עם קיים בני שעיר שהיא חלה עליו, היא זהות שתמיד בוחנת עצמה לפי עם ישראל, ולכן "על רדפו בחרב אחיו, ויטרוף לעד אפו ועברתו שמרה נצח" על שנאת אדום את עם ישראל (ייתכן להבין מעמוס שהאדומים שימרו את סיפור גניבת הברכות מדור לדור ושמרו את כעס אביהם לעם ישאאל על זה). מצד שני היא קרובה אלינו ולכן "לא תתעב אדומי (יותר מדי. למרות היותו גדול האנטישמים) כי אחיך הוא".


 

כך גם רומי-אדום אירופה הנוצרית.


 

2 היסודות שאירופה מתבססת עליהם תרבותית זה הנצרות והאימפריה הרומית.


 

הנצרות היא דת שהופרשה מתוך עם ישראל החוצה (ועדיין מזהה את עצמה כישראל שברוח, ומאמינה בכל התנ"ך כקדוש), כדוגמת משפחת עשיו.  היא התבייתה עם עם קיים שמבין בסדר העולם הגשמי - רומא , כדוגמת בני שעיר החורי. מערבוב בין שניהם נוצרה אירופה.

 

לכן אירופה זה אדום החדשה ממש כפשוטו, אחרי שאדום הישנה נכחדה מהעולם. כי כל עם שנוצר מערבוב בין זהות יהודית שהופרשה החוצה לבין עם קיים - זה הגדרתו של אדום, שהרי אין לו קיום עצמי כעם.


 

לכן הנוצרים לא העזו להרוג את היהודים כל ההיסטוריה למרות שלפי הנצרות הם אמורים להיות בני מוות. כי כל הזהות של אירופה לקחוה מעם ישראל ואירופה בוחנת את קיומה לפי עם ישראל. והרי הנוצרים אומרים על עצמם שהם ישראל שברוח. מכאן הן הקשר החזק של אירופה וצאצאיה המערביים לעם היהודי (לעיתים יש אצלם מונח כזה המוסר היהודי-נוצרי), שמתבטא הן בפילושמיות והן באנטישמיות. שהרי מי שלא קשור אלי לא אשנא אותו אלא אהיה אליו אדיש (לכן בסין כמעט ואין אנטישמיות כי הם לא קשורים כמעט לעם ישראל)


 

 

יפה מאוד. זה חלק מהעניין של מעשה אבות סימן לבניםנוגע, לא נוגע

שהוא אחד מזוגות המשקפיים שצריך לקרוא את ספר בראשית איתם.

 

זה גם מזכיר את העקרון שהמצרים רצו צורה מצרית בחומר יהודי (כל הבן הילוד היארה תשליכהו וכל הבת תחיון).


 

 

מדרש ילקוט שמעוני שמסייע לזה:קעלעברימבאר

דבר אחר על ארבע מלכיות שהן שמונה, ואדום היא השמינית, הדא הוא דכתיב רישה די דהב טב, חדוהי ודרעוהי תרין, מעוהי וירכתה תרין, שקוהי תרין, רגלוהי תרין הרי שמנה דאינון ארבעה, בבל כשדים, מדי פרס, יון מוקדון, אדום שעיר הרי שמונה מלכיות, לכך נאמר על השמינית. (תהלים ו, תרלד).

 

כלומר מלכות רומי מכילה 2 יסודות: אדום ושעיר (נצרות ורומאיות).


 

ויש מקומות שכתוב שרומי זה כיתים בן יוון מבני יפת. כך שהיא מכילה 2 יסודות: אדום וכיתים (נצרות ורומאיות-הלניסטית)

יש על זה גימטריה מופלאה מהאבא של הרביסיעתא דשמייא1
(המפרשים הקלאסיים הלכו בשני כיוונים עיקרייםטיפות של אור

או כדי להבדיל מי אדום ומי לא; או כדי להראות שהחורים היו גיבורים, ובכל זאת ה' הוריש אותם מפני בני עשו, לכבוד אברהם ויצחק

 

למשל אבן עזרא: 'והזכירם הכתוב להפריש יחוסי שעיר מן עשו, כי ישראל יצוו על בני עשו'

 

וספורנו: 'הזכיר בשם הגבורים שהיו אז אנשי השם, להודיע שאף על פי כן השמידום בני עשו ברצון האל יתעלה. כאמרו "כאשר עשה לבני עשו הישבים בשעיר" וכו')

אזקעלעברימבאר

א. למה אכפת לנו מי אדום ומי לא? כאשר התורה מקצרת בתולדות ישראל אפילו, למה לפרט לנו באריכות את יוחסיהן של אדום ושעיר?  אם זו שאלה הלכתית. אז מה לגבי מואב ועמון ומצרים ו7 עממי כנען שגם להם יש נפקא מינא הלכתית ליוחסיהן? (הייחוס של כנען בבראשית כולל 2 פסוקים, לא 2 פרקים שלמים. ובאופן כללי כל פירוט יוחסי 70 אומות בפרשת נח זה פירוט שטחי דל האב ובניו ולא יותר.).

 

ב. גם כתוב שהזמזומים הזוזים והרפאים היו גיבורים, ומואב ועמון הורישום.  ובכל זאת לא פורטו יוחסיהן. אני מזכיר שאפילו פירוט יוחסי ישראל בתורה לא מתואר מעבר ל70 נפש, והשאר הושלם רק בדברי הימים. אז למה לפרט על בני שעיר שלא קשורים כלל אלינו?


 

ג. התירוצים האלו משכנעים אותך? (בעיקר התירוץ השני? על הראשון בקטע ההלכתי של עמלק יש צד של סברה חזקה אם כי לא מספקת)

(לא קראתי את ההודעה, אין לי עניין בוויכוחים )טיפות של אור
אתה יכול לקרוא את ההודעהקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 21:06

סתם בשביל לקרוא קושיות🙂  אולי תזדהה עם הקושיות

רלב"ג:חסדי הים
והנה מנה תולדות עשו לכבוד יצחק ויעקב , ולהודיע גודל מעלת האבות אצל אנשי הארץ ההיא , עד שהיו בני עשו נשיאים וגדולים בארץ אשר גרו בה , ונתחתן גם כן עשו עם גדולי הארץ; עם שבזה תועלת להודיע יחסי בני עשו , כי כבר נצטוו ישראל על בני עשו.
זה תשובה על יוחסי עשיו. לא על יחוסי שעיר החוריקעלעברימבאר
זה תשובת הרלב"ג:חסדי הים

"להפרידם מבני שעיר כי ישראל צוו על בני עשו"

אז למה במואב עמון מצרים ו7 עממי כנען אין פירוט?קעלעברימבאראחרונה

הרי גם שם יש נפקא מינא וצריך להבדיל בין העם לבין מי שדומה לו.

 

מה גם שנראה מהתורה שבני שעיר הוכחדו עד מתן תורה (למרות שיש פסוקים בתנך שנראה שאולי בני שעיר שרדו, ואז יש לפרש שהרוב נשמדו או שבני עשיו כבשו מהם את השטח).

 

ובאופן כללי זה יותר עניין תורה שבעל פה, לפרט על זה. כמו שלא מפרטים על הלכות שבת בתורה שבכתב,  לא רואה סיבה שיפרטו על ייחוס האדומים גם אם יש לזה נפקא מינא

איך אתם מרגישים כאשר....סיעתא דשמייא1
אתם מתפללים שלוש פעמים ביום כמו יעקב או כמו ישראל?
ברמה הכלל ישראלית כמו ישראל, שהריקעלעברימבאר
ישראל מייצג את עם ישראל בארצו לעומת יעקב שזה בגלות.


ברמה הפרטית כמו יעקב

בכלל...סיעתא דשמייא1

התפילה רובה ככולה נכתבה בלשון רבים ולכן אי אפשר להפריד.

כלומר אם אתה מרגיש יעקב אז זה לא ברמה פרטית.

לא. גם ישראל מכיל את הזהות יעקב. כי בתפילהקעלעברימבאר
יש סוג של חוסר אונים שמתבטא בזה שאנחנו מבקשים שפע מה' כי מצידנו אין שפע (ראה מהרל שאומר שהתפילה גורמת לעלול להדבק בעילה, כי עצם התפילה היא הכרה של העלול שהוא עלול ולא עילה, ושהשפע לא בא מצידו אלא מה') . לכן גם ישראל בשעת תפילה הוא יעקב. למרות שהוא מנצח את המלאך בכוחו, זה בא אחרי תפילה, יחד עם דורון דיפלומטיה, ומלחמה, שזה דבר מאוד ישראל ולא יעקב 
בתפילה בכוונה אמיתית....סיעתא דשמייא1

...אי אפשר להתכוון בשני כוונים שונים. המילים שחכמנו הטביעו בתפילה קובעות את

משמעות הכוונה.

מילים כמו: "מהר לגאלנו" , "קבץ גליותנו" , "מפני חטאתינו גלינו" משמעותן ללא ספק יעקב.

עקרונית היה צריך כבר לשנות את הנוסח, בדברים שלאקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 14:36

שייכים.


 

אבל גם אין לנו סמכות לשנות, וגם בדורות הראשונים לגאולה צריך זהירות יתרה מכל שינוי הלכתי, עיין ספר עין איה "חייב אדם למשמש בתפילין ערב שבת בין השמשות". וחוץ מזה עדיין חלק מעם ישראל משועבד בחו"ל אז הגיוני לבקש עליהם את ברכת קיבוץ גלויות ולומר גלינו מארצינו שהרי כל ישראל ערבים זה לזה, ואם הם גולןם אז גם יושבי הארץ כאילו קצת גולים.


 

האמת שאנחנו באמצע הדרך בין הפיכת יעקב לישראל.  אבל גם אפשר לכוון בתקע לחירותינו שנשחרר משעבוד חבלי ארץ הכבושים ביד ירדן סוריה או לבנון. "בכסא דוד עבדך מהרה לתוכה לתוכה תכין" שמבקשת גם על ביסוס מלכותו וחא רק הקמתה, אני מכוון על מדינת ישראל, ככוונת המקובלים שיכוון על משיח בן יוסף.

 

וכשם שברפאינו מבקשים גם על הבריאים שימשיכו להיות בריאים, כך בתקע בשופר מבקשים על המדינה שתמשיך להיות עצמאית ולשלוט על ארץ ישראל

 

איך אפשר להתפלל בכוונה אמיתית עם...סיעתא דשמייא1

.... הלך מחשבה כזה כלומר "שצריך כבר לשנות את הנוסח" ? וגם:

במסכת כתובות כתוב:

"ורב יהודה כתיב קרא אחרינא (שיר השירים ב, ז) הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה וגו' ורבי זירא ההוא שלא יעלו ישראל בחומה ורב יהודה השבעתי אחרינא כתיב ורבי זירא ההוא מיבעי ליה לכדרבי יוסי ברבי חנינא דאמר ג' שבועות הללו למה אחת שלא יעלו ישראל בחומה ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי"

גם זה נתון לשינוי?

כל הפוסקים למעט המגילת אסתרקעלעברימבאר

והרבי מסאטמר לא פסקו את 3 השבועות להלכה. גם המגילת אסצר ייתכן שלא סבר כך אלא רק ניסה להסביר את הרמבם שלטעמו אולי סובר כך ללא מקור מהרמבם עצמו אלא כאוקימתא.

 

פשט הגמרא לא מדבר על הלכה, אחא על כמו "ראוי שיזרוק אדם עצמו לכבשן האש ולא ילבין פני חברו" "כל הקורא לאברהם אברם עובר בעשה" "כל העולה מבבל עובר בעשה(למרות שזה על פי דברי נביאים שלא יכולים לפסוק לדורות)". אלו תיאורי אגדתא.


 

כוונת הגמרא ב3 השבועות שה' יצר מציאות בה אם ישראל ימרדו באומות אז האומות יעשו מהם קציצות בהיותם מורדים בהם. כלומר זה סכנתא לא איסורא.


 

הרי מעולם ה' לא השביע את ישראל, אין כזאת נבואה, ונבואה לא פוסקת לדורות. זה כמו שכתוב שהשמים והארץ מושבעים להיות קיימים על מנת שישראל יקבלו תורה, או שנחל קישון היה ערב לים הגדול. אלו משלים.


 

גם הרמבם באיגרת תימן סובר ש3 השבועות זה משל וענינו לא להסתכן במרידות מסוכנות.


 

במילא אם אין סכנה גדולה שלא מחושבת במרידה באומות (למשל כי האום הסכים שצוקם מדינה בארץ, או כי יש לנו נשק מסםיק חזק להגן על עצמינו) אין שום סכנתא בלעבור על 3 השבועות.


 

וכמו שאמר אחד גדולי הדור בזמן הכרזת בלפור "ועכשיו שנתנו האומות רשיון לישראל להקים מדינה בסאן רעמו, סר *פחד* השבועות"


 

פחד - כי איסור מעולם לא היה, אלא סכנתא.

 

לגבי כוונה בתפילה - עדיין רוב ישראל בחו"ל משועבדים לאומות, אז יש על מה לכוון בכוונה זכה עליהם, ועל שטחי ארץ ישראל המשועבדים ביד האומות עדיין.

 

אגב מה אתה מכוון בברכת השנים? הרי גם אם לא ירד גשם יש מספיק תבואה בעולם, מהשקיה. ורעב לא יהיה אצלינו או במדינות מפותחות

ועדין אני שואל...סיעתא דשמייא1
....איך אפשר להתפלל בכוונה אמיתית עם הלך מחשבה  "שצריך כבר לשנות את הנוסח" ?
כי "בחינת הדבר" עוד קיימת חלקית.קעלעברימבאר

אנחנו עוד לא בגאולה שלימה. ועדיין רוב עם ישראל מחוץ לארצו. 

 

חוץ מזה זה תפילה שה' ימשיך לתקוע לחירותינו ושהמדינה תשאר עצמאית. ושעם ישראל ימשיך לגור בארצו.

 

כשם שאדם בריא מתפלל עדיין רפאינו, כדי שימשיך להיות בריא ולא יחלה

צריך להזהר....סיעתא דשמייא1

.... אם שמעון בר גיורא וחבריו לא היו חושבים שאנו  בדרך לגאולה ולא היו מורדים במלכות לא היה חורבן הבית.

אם רבי עקיבא לא היה חושב שאנו  בדרך לגאולה לא היה נדבק בארץ ישראל השם המקןלל פלסטינה.

כולנו בלי יוצא מהכלל בגלות, כולנו יעקב. הגאולה תבוא כהרף עין.

ההבדל הוא שאז היינוקעלעברימבאר
משועבדים לרומא. כיום אנו עצמאיים ואמפריאליזם גלוי זה מוקצה מחמת מיאוס היום בעולם.


הם מרדו בלי לתכנן והלי לשקול את הסיכונים. אנחנו מתכננים ונוקטים במעשה שהןא הכי פחות מסוכן (לעומת הזיות השמאל המשיחי שברשלנות רוצה להקים מדינה פלסטינית מסוכנת, והם הכי דומים לבר גיורא וחבריו, שבשל הזיות משיחיות עושים משהו מסוכן ללא שיקול דעת).


אצל רבי עקיבא זה מורכב, קודם כל זה היה שעת השמד ולא היתה הרבה ברירה. שנית כנראה שרוב הסיכויים היו להצלחת המרד, אבל בסוף הפרתים הבריזו.


בכל מקרה כיום ממשלת ישראל יחסית נוקטת בדרך הכי פחות מסוכנת, לעומת ההזיות המסוכנות של השמאל

עד 1977 אתה צודק....סיעתא דשמייא1
...מאז ארץ ישראל מתצמצמת, ההרתעה נעלמת והתעוזה של האוייב גוברת.
מענה לשאלהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"א בכסלו תשפ"ו 22:48

נכתבו כאן תגובות לגופו של אדם ונמחקו. באחת התגובות שנמחקו נשאלתי האם הדיון הזה מתאים לפורום בית המדרש או רק לפורום אקטואליה וחדשות

 

למען הסר ספק: מותר לדון כאן בשאלות השקפתיות כמו ציונות בעד או נגד. ושתי העמדות מותרות בפורום. מותר גם לכתוב דברי תורה ציוניים, ודברי תורה אנטי ציוניים

👍קעלעברימבאראחרונה
(רק אציין שהשאלה ששאלתי היתה עליי, כאילו אם מה שכתבתי פוליטית זה בסדר לפורום, לא על ניק אחר)
הילולת הבת עין זיע"א🕯פתית שלג

"...הנה ידוע מאמר חז"ל (יבמות מט כתיב (שמות לג כ) כי לא יראני האדם וגו', וכתיב (ישעיה ו א) וארא את ה' וגו', וקשיא קראי אהדדי. ותרצו, כאן באספקלריא המאירה, כאן באספקלריא שאינה מאירה ע"כ. פירוש, אספקלריא נקרא דבר שהוא זך ונקי עד שיכולים לראות בו, והוא בחינת אור. אמנם יש שתי בחינות אור, היינו א' בחי' (אור מצות מעשיות, כגון) אור ארץ ישראל, מי שזוכה להשיג אור ארץ ישראל בשלימות, וליכנס בקדושתה, כגון כהן גדול שזכה ליכנס בכל עשר קדושות של ארץ ישראל הנזכרים במשנה (כלים פ"א מ"ו - מ"ט), עד שזכה ליכנס לפני ולפנים בקדושה וטהרה, וזהו בחינת אור ארץ ישראל, אספקלריא דלא נהרא.

 

 

אמנם יש עוד בחינה אחת גדולה ממנה, והוא בחינת אור תורה, שמלבד גודל מעלת מצות הלימוד שיש בה, יש עוד מעלה שמאירת עינים להאיר ללמדו במצות ה', וללמדו דרך ה' ועבודתו, ולזה נקראת אספקלריא דנהרא, ר"ל שמאירה ומלמדה את בני האדם דרך ה'.

 

 

ולזה אמרו רז"ל (סוטה ד על יקרה היא מפנינים (משלי ג טו), יקרה היא מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים, פירוש שגדול אור תורה יותר מבחינת אור ארץ ישראל שהשיג הכהן גדול בשלימות כנ"ל.

 

 

ואי אפשר להגיע לבחינת אור תורה זו, כי אם על ידי בחינת דעת, התחברות חו"ג (ע"ח שכ"א פ"ב), היינו שילמוד באהבה ויראה (ע' ת"ז הקדמה ו.). וזו היתה בחינת יעקב, שכולל שני הבחינות חו"ג (זח"ג לח, בחי' אברהם יצחק (זח"ג קעט, כמו התורה שכולל משניהם, זכור ושמור מצות עשה ומצות לא תעשה (זח"ג צב חסד וגבורה (ע' ת"ז ת' ס"ט קו.

 

 

ולזה רמזו רז"ל (תנחומא נח ג) על פסוק אדם כי ימות באהל (במדבר יט יד), אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה. ר"ל ימ"ות גימטריא אבר"הם יצ"חק, היינו שיגיע אדם לבחינת ימ"ות, כוללת שני הבחינות כנ"ל, ואז בא"הל, ר"ל כאשר לימודו בזה האופן אז נעשה לו האור תורה בחינת או"הל להקיפו ולשמרו מכל מחשבה זרה ופניה ח"ו לבלי תכנס בקודש.

 

 

ומחמת גודל אורה אי אפשר להסתכל בה עד שנתלבש בלבוש אור ארץ ישראל, ואז יוכל להסתכל בה על ידי הלבוש. וזהו שתירצו רז"ל כאן באספקלריא כו', ר"ל משה רבינו ע"ה שהיה בחו"ל והיה מתנבא מאור תורה לבד בלי לבוש ארץ ישראל, וע"כ כתיב ביה כי לא יראני האדם וגו', היינו מחמת גודל האור בלי לבוש כנ"ל. אבל שאר נביאים שהיו בארץ ישראל, והסתכלו על ידי לבוש אור ארץ ישראל, וע"כ כתיב וארא, שהיו יכולים להסתכל על ידי אספקלריא דלא נהרא..." (בת עין, ויצא)

 

ע"ש שמבאר עפ"ז את הפסוקים

זיע"א🙏

שאלה על פרק א משנה ג מסכת פאהלעבדך

נותנין פאה מתחילת השדה ומאמצעה.

רבי שמעון אומר: ובלבד שיתן בסוף כשיעור.

רבי יהודה אומר: אם שייר קלח אחד, סומך לו משום פאה; ואם לאו, אינו נותן אלא משום הפקר.

 

דעת ת"ק שניתן לתת פאה גם מתחילת או מאמצע השדה ולא חייב מסוף השדה כמו פשט הפסוק.

מה שלא הבנתי זה את דברי רבי שמעון.

רבי שמעון אומר ובלבד שיתן בסוף כשיעור.

אם סוף סוף צריך לתת פאה גם בסוף השדה יוצא שאדם מניח 2 פאות.. ומה הועיל רבי שמעון? סתם אדם שידע שזהו הדין כבר ייתן פאה רק בסוף השדה.. הרי אם יתן בהתחלה זה לא מועיל אם לא יתן גם בסוף.. אשמח לביאור שיטתו/הסבר אחר לדבריו, תודה! 

לפי חלק מהפירושיםטיפות של אור

גם לפי רבי שמעון הפאה הראשונה מועילה, ועכשיו בסוף השדה צריך לתת פאה רק על החלק שנשאר מהשדה (בשיעור אחד משישים מדברי חכמים)

 

לפי זה זה מועיל אם המחסן בתחילת השדה ולא בסופו. חוסך מרחק של הובלה... 

לא הבנתי. רבי שמעון אחרת מתנא קמאחסדי היםאחרונה

ואומר שצריך לתת בסוף השיעור. מותר לפי רבי שמעון גם להניח פאה אחרת העיקר שיהיה בסוף כשיעור. יש מחלוקת ראשונים בדבריו אם צריך אחד משישים בסוף  

או מספיק להניח קצת בסוף שיצטרף לאחד משישים בשאר השדה.

אולי יעניין אותך