בעד/נגד? ולמה?
גברים - האם תפסלו על זה?
בקיצור זרקו מה שיש לכם להגיד על זה...
שוטו.
באחדות ישראל נביא את הגאולה
כל יופי הבריאה הוא כדי לתאר את יופי הנשמה היהודית
ועוד חשבתי כזה בראש ואי מה הפמניזם עשה לנו חח
לענייננו, אישית אני חושבת שזה מבורך, ובעיניי זה אידיאל.
לאישה יש באמת הרבה תפקידים : גם בפרנסה, גידול הילדים, תחזוקת הבית, גידול הבעל חח סתם, כאילו זוגיות
נראה לי לא סביר מה שנפל עליה בדורות האחרונים בעל כורחה...
אבל לצערי, נראה שהמציאות פחות מאפשרת את זה. היום רוב הנשים (לא בדקתי, נראה ככה) עובדות.
כדי להחזיק בית, מאוד מומלץ שיהיו שתי משכורות, ואין עדיין איזו הבנה שנשים צריכות איזון בין בית לעבודה.
נשים עובדות במשרות מלאות! איזה עבודה נותנת לך חצאי משרות? הוראה ? (לא מזלזלת, אבל שכרה לא בצידה לצערי) מוכרת בחנות? קופאית?
זה בעיה.
באחדות ישראל נביא את הגאולה
כל יופי הבריאה הוא כדי לתאר את יופי הנשמה היהודית
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
כי:
1. להיות בבית כל היום זה לא בריא - לא לבריאות, ולא לנפש. אדם הוא יצור חברתי וצריך לראות חברה.
2. הבטלה מביאה לידי שעמום והשעמום לידי חטא - כשלא חיים באורח חיים שמקדש את הזמן ונותנים משמעות לכל רגע שאפשר לעשות בו דברים - זה גרוע. וכשנמצאים בבית אז אין מסגרת שמחייבת לעבוד ומכאן הדרך מאד קצרה לבטלה..
3. סיבה אישית - אני מחפש מישהי שאפתנית עם ראש גדול, שלמדה דבר או שניים, שמעריכה לימוד והשתלמות, ושאין לה רק אידאל יחיד להיות אמא לילדים, אלא גם מעבר לזה..נתינה, עשייה - בקיצור אשת חיל.
4. קשה בימינו להיות מפרנס יחיד, במיוחד אם רוצים משפחה גדולה ובמיוחד אם רוצים שתהיה אפשרות ללמוד תורה גם ולא רק לעבוד
מצד שני -
1. גם לא ארצה שהיא תעבוד בחברה שיש בה הרבה גברים.
2. כשיש לידות ויש ילדים לטפל בהם, ברור לי שזו תקופה שהיא תהיה בעיקר בבית. וכך צריך להיות. אבל לא כאידאולוגיית חיים.
מתכון לבצק פריך בלי מרגרינה ובלי ביצים:
ההישארות בבית לא תביא אותה להיות בבטלה.
מתכון לבצק פריך בלי מרגרינה ובלי ביצים:
זה בסדר להגיב לי תמיד, אלא אם כן ציינתי אחרת
"אני לא חושב שזו אשמתו של מישהו כי הוא נולד, ואין כל דרך לתינוק לגרום לעצמו להיות לא ממזר"
בוריך, שוליית הרוצח
זה בסדר להגיב לי תמיד, אלא אם כן ציינתי אחרת
"אני לא חושב שזו אשמתו של מישהו כי הוא נולד, ואין כל דרך לתינוק לגרום לעצמו להיות לא ממזר"
בוריך, שוליית הרוצח
הרעיון הכי יפה ומבורך...
שהילדים מטופלים ע"י אמא ואבא ולא במקומות אחרים עם אנשים זרים- ובאמת לאמהות יש ממש את השייכות והכשרון לרומם את הבית ולהפיח בו חיים מה שלא קורה בקלות כשיש עומס של עבודה וכו'... ככה שהכי טוב אם מתאפשר שהאמא תהיה בבית ותשפיע בתור דמות מרכזית על חיים של הילדים... יוצא היום שילדים לא כ"כ פוגשים את ההורים בצורה נקייה ויפה וזה ממש חבל כי הילדים אמורים לחנוק מההורים כי הם הדמויות הכי נוכחות רגשית וחינוכית...
אז מבחינה טכנית היום זה פחות אפשרי וחייב לשלב עבודה, אבל האופן שבו האמא צריכה להיות נוכחת בחיים של הילדים אמור להיות לגמרי ככה- והדרך הזאת אמורה להיות מה שמתווה את הדרך בחיים ערכית, חינוכית, תורנית גם כשההורים עובדים כי זה הדבר המרכזי- הקרנה וחינוך.
אישה שרואה את הטיפול בבית לא כעול אלא כאידיאל, ומשקיע את מירב זמנה (לא את השעות בהן היא חוזרת מסמורטטת מהעבודה, אלא את הזמן שבו היא הכי רעננה וממוקדת!) בבית, בילדים ובבעלה.
כל עוד זה לא בא מתוך תחושת מרמור או תסכול, או רצון להגשמה עצמית במובן אחר (שזה גם לגיטימי לחלוטין), זה ממש מבורך.
לי עצמי זה ממש קוסם - לאו דווקא להיות 100 אחוז בבית, אלא להחזיק במשרונת כלשהי של 20% ואת שאר הזמן להשקיע במשפחה שלי.
הרבה מדברים בהקשר לסיטואציה הזאת על "מימוש פוטנציאל אישי". אבל מי אמר שלעבוד במשרה מלאה יתרום לזה? אישה יכולה להיות בבית ולהגשים את עצמה, אם דרך חוגי העשרה, קורסים או דרכים אחרות.
אבל זה תלוי בהרבה גורמים, בראש ובראשונה העניין הכלכלי. כיוון שאני לא יודעת מה הבחורצ'יק שלי לומד/במה הוא עוסק, אין לי דרך לדעת האם זה ריאלי עבורי. מה גם שעכשיו אני מדברת גבוה גבוה, אבל לא בטוחה שמבחינת האופי זה מתאים לי... ימים יגידו ( אחותי מגדלת 6 ילדים, נשואה לאיש קבע ואעפ"כ מתעקשת להחזיק במשרה מלאה, פשוט כי זה לא עושה לה טוב לשבת בבית. לעומתה, גיסתי הרופאה כל כך נהנית מגידול הבנים שלה, שאם רק היית נותן לה הזדמנות היא הייתה עוזבת הכל ומשקיעה את כל הזמן שלה רק בהם )
נ.ב. מי שזה מריח לו לא פמיניסטי, מצטערת להודיע לכם שזו הפמיניסטיות בהתגלמותה!! הזכות לבחור ולעשות מה שעושה לי טוב באמת, ולא לפעול מתוך לחץ של החברה או סטיגמות למיניהן.
קודם כל, מעריך את זה ממש!
בלי קשר, מניסיוני, הבנתי שיותר הולך לי עם קרייריסטיות,
מסיבות כאלה ואחרות, אז ייתכן שלי זה לא מתאים.
אבל שוב, אם התנאים הבסיסיים טובים - זה מדהים בעיני,
שהבית הוא המרכז, גם אם נאלצים לעבוד משרה מלאה.
בהצלחה
הוא נצטווה 'לעבדה ולשמרה',
ואחרי החטא הוא גם נאלץ להזיע...
אבל זה דווקא כלפיו ולא ברור שזה כלפיה,
מן הסתם תלוי בשאלה כמה היותה מקבלת היא חלק מהקללה וכו'
רק להעמיד דברים על מתכונתם..
אדם נולד כדי לעבוד את ה' לא כדי לעבוד סתם...
הגמרא שואלת (במסכת סנהדרין דף צט) על הפסוק "אדם לעמל יולד"
על איזה עמל מדובר? ומגיעה למסקנה שמדובר על עמל תורה. זהו המימוש העצמי האמיתי!
מה גם שהתעסקות בענייני העולם - כסף וכו' הוא דבר מסוכן ומשכיח את הקב"ה
ולכן צריך למעט בו כמה שיותר
מה שכן, אם אותו אדם לא יעשה כלום באותו זמן, אז וודאי עדיף שיעבוד.. כי זה מונע מעבירות
אבל סתם ככה? אין לזה שום ערך!!
אני מצרף מקורות..
מסילת ישרים - דרך קניית החסידות
"אך מפסידי החסידות הם הטרדות והדאגות, כי בהיות השכל טרוד ונחפז בדאגותיו ובעסקיו, אי אפשר לו לפנות אל ההתבוננות הזה...
...וכיון שהשתדל הרי יצא ידי חובתו וכבר יש מקום לברכת שמים שתשרה עליו ואינו צריך לבלות ימיו בחריצות והשתדלות מוכרח"..
"אלא הדרך האמיתי הוא דרכם של החסידים הראשונים, עושים תורתן עיקר ומלאכתן תפלה,
וזה וזה נתקיים בידם, כי כיון שעשה אדם קצת מלאכה משם והלאה אין לו אלא לבטוח בקונו"
חובות הלבבות שער הבחינה
"ואחר כך יברור לו מגשמי העולם, מה שיש בו הנאת גופו ותיקון עניינו בעולם, כפי הצורך והסיפוק בלבד, ויעזוב שאר מותרי העולם ומשכיותיו המטרידים את הלבבות מן האלוהים, וישתדל לעשות לאחרית, ולאשר הוא הולך אליו לאחר מותו"
ליקוטי מוהר"ן תודה נד
כִּי צָרִיך הָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הִסְתַּפְּקוּת
לְהִסְתַּפֵּק מִזֶּה הָעוֹלָם, רַק בַּמֶּה שֶּׁצָּרִיך לוֹ בְּהֶכְרֵחִיּוּת מִזֶּה הָעוֹלָם
וְזֶה מֵחֲמַת שְׁנֵי טְעָמִים
א מֵחֲמַת שֶׁזּאת הַקְּדֻשָּׁה הַמְּלֻבֶּשֶׁת בְּעִסְקֵי הָעוֹלָם הַזֶּה
הוּא בְּחִינַת רַגְלִין: "עֲוֹן עֲקֵבַי יְסֻבֵּנִי"
שֶׁהַקְּלִיפּוֹת מְסַבְּבִין אוֹתָהּ תָּמִיד, וְרוֹצִין לִינק מֵהֶם
עַל כֵּן הוּא מָקוֹם מְסֻכָּן
בְּכֵן צָרִיך לְהִסְתַּפֵּק רַק בְּהֶכְרֵחִיּוּת
וְעוֹד, מֵחֲמַת שֶׁיֵּשׁ עֲבוֹדָה גְּבוֹהָה מִזּוֹ, שֶׁהוּא קְדֻשָּׁה גְּבוֹהָה מִמֶּנָּה
וְצָרִיך לַעֲבד הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּאוֹתָן הָעֲבוֹדוֹת וְהַקְּדֻשּׁוֹת הַגְּבוֹהוֹת מִזֶּה"
|
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
כשאדם הולך כבר לעבוד, אז הוא עובד את ה' בכך שהוא לא משקר, נושא ונותן באמונה וכו'..
אבל זה לא אידיאל ללכת בכוונה ולהכנס לזה בלי סיבה.
צריך כסף כדי לחיות ולעבוד את ה', ואנחנו נתקללנו להשיג אותו בעצמינו..
לכן הולכים לעבוד
אבל יש עבודת ה' גדולה מזאת.. תורה מצוות ומעשים טובים.
אם את יכולה להוכיח הפוך.. תביאי מקורות
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
אדם יכול לעבוד גם 10 שעות..
אבל משתי סיבות,
או שהוא צריך באמת את הכסף,
או שהוא לא מסוגל ללמוד ולעבוד את ה' בזמן הזה אז הוא עובד. כי "יגיעת שניהם משכחת עוון"
אבל בראש הוא תמיד חושב על קיום התורה ומצוות וכוסף לזה..
זה אחלה!!
לגבי להתחכך במציאות, אשה שמגדלת ילדים, מדברת עם חבירות, שומרת כשרות בבית זה לא פחות התחככות במציאות. או גבר יכול ללכת למסור שיעורים, לחזק אנשים וכו' כיד הדמיון הטובה
אבל לא להיות יותר חכמים מהקב"ה, ולנסות לקדש אותו במקומות שהוא ציווה לברוח מהם.
זו עצת היצר..
וזו לא דעתי כמו שראית, זה כתוב בספרים..
צריך לקבל את דעת התורה כדי להתקרב לה'.. אין דרך אחרת
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
ציטוט מהתגובה הקודמת"
"אשה שמגדלת ילדים, מדברת עם חבירות, שומרת כשרות בבית, זה לא פחות התחככות במציאות. או גבר, יכול ללכת למסור שיעורים, לחזק אנשים וכו' כיד הדמיון הטובה"
(אם הבנתי נכון) את דיברת על עבודה בשביל כסף , ועניתי שאין בזה ערך כלפי עצמו
וודאי הרמב"ם לא חיפש להרוויח כסף סתם ככה.
ואם אנחנו מדברים על לתרום לחברה וכו'
אז גידול ילדים - הדור הבא של עם ישראל, הוא וודאי תרומה הרבה יותר גדולה מכל דבר אחר.
יותר קרוב לעשיה לשם שמים, כי בבית אדם לא מקבל הערכה כמו בחוץ.. בטח לא מילדים חח
וגם קיום דברי רבותינו: "עניי ביתך קודמים" לדאוג קודם לקרובים ואח"כ לרחוקים יותר.
אה ותודה, באמת היה חג אחלה ומלא משמעות.
מקווה שגם לך
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
התכוונתי לעבודה שאמנם "לכאורה" לשם שמים, אבל גם מרוויחים ממנה כסף...
ומשמע שעל זה מדבר ר' נחמן וכל הספרים.
כל עוד יש לאדם תפקיד יותר חשוב מבחינת עבודת ה' לעשות באותו זמן, והוא מסוגל לכך
אין שום סיבה ללכת להתעסק סתם בכסף וענייני העולם הזה.
ונוסיף משהו..
שתדעי שאת יכולה לתרום הרבה מאד בקן הפרטי שלך...
לא סתם נאמר על אמא של ר' יהושע בן חנניה "אשרי יולדתו" היא התאמצה מאד שיצא תלמיד חכם, וזה באמת מה שיצא...
בהתחלה אולי לא מרגישים מימוש, אבל התוצאות יגרמו לך לשמוח עד השמים!
בהצלחה!!
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
פשוט ומפורסם שגם לפי שיטת הרב קוק ותלמידיו הקדושים - פשוט וברור שצריך שיהיו גם תלמידי חכמים שרוב ככל זמנם הוא רק שקיעות בתורה"ק וירא"ש, ויתרה מזאת כתוב ברב קוק באיגרות שאין עניין שאותם התלמידי חכמים יעזרו בעצמם בשיכלול של הציונות [שהרב קוק רואה בה התגשמות הגאולה], משום שלכל אחד יש את העסק שלו והעסק שלהם הוא לדבוק בתורה - ולדבוק בשכינה שבארץ ישראל - "נועם" אלו תלמידי חכמים שבארץ ישראל שמנעימים זל"ז בהלכה",
אם כי כמובן שאת צודקת שהוא התווה גישה מחודשת - ואמר שמכששבנו לא"י חזרנו ל"מעשיות" - שלגבי אנשים שלא מתאים להיות תלמידי חכמים - העיסוק בעניני חול מתוך ירא"ש וקביעות עיתים לתורה הוא מצב לכתחילאי ולא מצב דיעבדי, ובכך, מתוך ההרמוניה עם התלמידי חכמים [שמחזקים בהם את החיבור לקודש] יוצא שאור השם מתגלה גם בעיניני החול. ואכמ"ל
והאמת שמאוד היה לי קשה להבין, איך אפשר לומר בשלוות נפש "אני מוכנה לקבל את העובדה שאני רחוקה מהשם".
הפירוש של המאמר הזה הוא: אם אדם רק ילמד ולא ירוויח כסף הוא עלול להגיע לגזל..
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
וכל תורה שאין עמה מלאכה - ואם תאמר יהא עמל בתורה תמיד ויגיעתה תהא משכחת עון, ומה צורך למלאכה?
לכך הוזקק לומר וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות ומשכח תלמודו:
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
מוזמן להביא עוד פירושים.. נשמח מאד
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
יש עניין לעבוד את ה' גם כשאתה לא לומד תורה, אלא גם כשאתה במשרד ועובד ומפרנס את אשתך או בכלל מפתח מוצר חדש כי זה חלק מתיקון העולם..
יש עניין ללמוד מתמטיקה כי זו אחת מדרכי ההנהגה של ה' יתברך.
זה לא הכרח - זה לכתחילה.
בכלל הגאון מוילנא סבר שכל מי שחסר לו יד אחת בשארי חכמות, יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה, והוא דיבר על 8 חכמות שעליך להיות בקי בהם כדי להבין טוב יותר את התורה והן: מתמטיקה, הנדסה, ביולוגיה, אסטרונומיה, גאוגרפיה, לשון, מוזיקה ורפואה..
אתה צודק שאין לדברים הללו ערך בפני עצמם, אלא העובדה שם נועדו לתיקון העולם/להראות את דרכי ההשגחה של ה' בעולם.
ממליץ לך לשמוע קצת את הרב שרקי.
קודש וחול זה לא הכרח בל יגונה. זה לכתחילה.
היה שווה כל הדיון בשביל זה.. באמת!
רק אם תוכל להסביר לי את המשפט הזה "וכל שמרבה העולם יישוב מוסיף עבודת ה' חורבן וכו'.."
אבל בכל אופן, נראה לי שהבנתי את העיקרון- שיש ממצווה להתעסק בדברים שיגרמו ליישוב ארץ ישראל.
אגב, נראה לי שעדיין לא רוב ישראל שרויין בארץ (לפי התנאי שהוא כותב)
אבל החידוש הוא חידוש יפה מאד!!
אבל רק אומר..
שעדיין לגבי אשה שמגדלת ילדים זה וודאי מימוש עצמי
וגם יישוב ארץ ישראל. נכון?
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
כמובן, אם היא מבינה שכאשר צריך, אז עובדים ולא רואים בכך "גזירה" שצריך לקטר עליה.
אם גם במקרה כזה "לא יותר מידי".. זו כבר הערכת מצב "טכנית" של האיש. האם יוכל לעמוד בכך.
לדעתי זה מהמם, כשהילדים חוזרים לאמא שפויה עם אוכל חם שמחכה להם ובית נקי
מה צריך יותר מיזה.