שבוע טוב אנשים טובים,
סקר קטן ולא מזיק,
האם כאשר מציעים לכם הצעה ישנו מרחק שיותר ממנו תגידו זה רחוק לי, או שכל מרחק מתקבל?
ואם זה מוגזם ורחוק מידי, עד לאיזה מרחק תרחיקו לכת..?
המרחק צריך להיות ריאלי והגיוני מבחינת זמן שתשקיע/שהיא תשקיע כדי להגיע
(רק מציינת שאני גרה בחור בקצה הארץ... אז ההגדרה שלי למרחק חייבת להיות קצת גמישה ובכל זאת, כשזה היה ממש הקצה השני כבר סירבתי)
בחצי הדרך לשם..
לא יכחישו לא את חז"ל ולא את המציאות שבני אותה עיר מסתדרים יותר בקלות.
לא הייתי קורא לפשט חז"ל טיפשי...
תודה, גם את בע"ה.
נ.ב, כבר שמעתי מכמה צדיקים שאני מכיר את אישתי
"אשרי מי שאישתו מעירו", למה שאדם לא ירצה שתתקיים בו הברכה הזאת?
למה ללכת על הבדיעבד ישר?
אם אתה אדם מאמין ובוטח בה' וסומך עליו שיסדר לך הכל עם הלכתחילה הכי טוב, למה שתלך לחפש במדבר?
כן. אשרי מי שבניו זכרים, הייתי אצל איזה צדיק אחד שהיה אצלו מישהו אחר ואמר לו שאשתו בהריון, הוא שאל אותו מה אתה רוצה שיצא? הוא אמר לו "מה שה' יחליט" וקיבל בראש על זה שהוא לא מנסה להתפלל בכלל.
נכון, אשרי מי שתורתו מעירו, וכן יותר טוב וכדאי ללמוד תורה בעיר שלך. מי שנמצא במציאות שלא, הפסיד את האשרי. למה? לא יודע. אבל הפסיד.
ובטח שחז"ל דיברו על המציאות של היום. זה שהרבה לא זוכים ל"אשרי" הזה, לא מוכיח כלום חוץ מזה שהם לא זכו.
יכול להיות שמסיבה מסויימת מתאים לך כמו שכתבת, ויכול להיות שאתה טועה גם.
בכל אופן שערי תפילה פתוחים לפניך. אם תרצה אשרי, בקש מה'. למה לבטל את האשרי?
בדרך כזאת או אחרת.
בטח שזה דיעבד, אם זה אומר שהפסדת "אשרי" מחז"ל. אני חושב שזה דבר גדול מאוד.
מציאות שלא זה עניין שיקח את הדיון מכאן למחוזות רחוקים. נראה לי שזה דיון פחות שייך.
לגבי שידוך זה פשוט. אם אתה בטוח שאתה רוצה מישהי מעיר אחרת, "תפדאל"!
החלטת שאתה מאלה שלא יקבלו את האשרי, אשריך. אני מניח שזה אומר בכל אופן שלא תשלול מישהי שגרה קרוב אליך (אני חושב שהאיזור המיידי הוא בגדר "עירו היום").
אז בוא ונראה מה ה' תכנן לי ולך בע"ה
אין שום קשר למה שכתוב בגמרא. למה אתה מערב גמרא שאומרת לא, עם גמרא שאומרת כן ומשליך מאחת על השניה?
אם כתוב בגמרא "אשרי", אתה יכול להתפלל כמה שתרצה שה' יזכה אותך שיתקיים בך האשרי הזה.
אין לזה שום שייכות ללהתפלל על מישהי ספציפית..
[מה המקור שלך בגמרא לזה שאסור להתפלל על מישהי ספציפית? לא זוכר את זה מהגמרא מהלימוד שלי, רק ממקורות מאוחרים יותר. אשמח לראות]
אם ה' מתכנן לך (ולי) אשרי או לא...
[נכתב בסופו אבל הוא עיקר התגובה: אין לנו מחלוקת שלא סומכים על זה, אלא שלא ללכת עם זה זאת מציאות של דיעבד. אני אומר שכן, אתה אומר שלא (לא מסכים עם הלמה)]
ההבנה שלי היא בפשטות, כי המפרשים על אתר אומרים שהסיבה שנאמר עליו אשרי, היא מאותה סיבה שיש עניין להתחתן עם קרובת משפחה. יש דמיון באופי, בטבעים, ובשפה - מה שמוליד שלום בית יותר קל. וזה קורה באיזור המיידי גם.
זה היה קורה גם בזמנם בין כפר לכפר, ולא רק באותו הכפר המסויים.
--מכאן ולמטה חסר משמעות לדיון, זה נסיוני האישי ואין טעם להתווכח על זה--
מהנסיון שלי זה גם ניכר, למעט ישובים קטנים שיש להם בועה באיזור שלי. חרדית, חרד"לית, דת"לית ואפילו מסורתית מהעיר שלי בד"כ מתאימות לי, ע"פ הנסיון, יותר ממישהי עם השקפה זהה לשלי ממקום רחוק. גם בפועל כל הקשרים המתקדמים שלי היו מהאיזור שלי.
וכן, דיברתי על זה עם הרב שלי. עד היום לא שללתי הצעות לפי מרחק. אבל לא מזמן קיבלתי ממנו אישור לצאת רק עם בנות מקרוב...
ברור שזאת לא הדרכה לכתחילה, ואף אחד לא מדריך ככה כללית. מי ערב לי שמגיע לי האשרי? אבל לא רק שאני מרגיש את זה "בעצמות" שלי, גם שמעתי את זה מכמה וכמה רבנים צדיקים וחשובים (כמו שכתבתי למעלה), וגם לאחרונה כשהחלטתי על זה, קיבלתי אישור מהרב שלי... נראה לי שזה מספיק
נעים. ולהתפשר על כל מיני דברים משמעותיים זה הרבה פחות חכם בעיניי, במיוחד כשרואים שהמציאות לא הולכת עם הפשרות האלה.
[מה גם שלהתפלל שאשתך תהיה מהעיר שלך זה לא דבר בלתי אפשרי.
היא יכולה לעבור דירה, היא יכולה לבוא למדרשה, לעבודה, לשירות וכו'. מרגיש לי קצת קטנות אמונה להגיד שהעיר משפיעה על הבת פלוני לפלוני]
ישר כח על המקור, לא מזמן למדתי את הגמרא ולא זכרתי את המקור.
בכל מקרה מפשט הדברים ניכר שמדובר במשהו ספציפי.
כל הטעם שם הוא "בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני". משמע שמה שלא מוכרז, אפשר להתפלל עליו.
מה גם שמוזכר בכמה וכמה ספרים (לא זוכר את המקור) שאפשר לשנות את הזיווג הזה ע"י תפילה, במיוחד אם הוא נגזר עליך כ"תיקון" כלשהו (אישה רעה וכו').
זה מובא בספר חסידים עם המון פירוט
בתור אדם הגיוני, נראה לי שלנסוע 20 שעות בשביל דייט זה קצת יותר מטופש. הסגנון שלך קצת מתנשא פה.
המקור בגמרא לא אומר את מה שאני אומר. אתה מדבר על שינוי זיווג לרעה, אני מדבר על שינוי לטובה. מוזכר בספר חסידים, לטובה, וגם בעוד ספרים וגם בשם האר"י אאל"ט.
בכל אופן, המקור לזה הוא דברי חז"ל "מזווגין לו לאדם אישה לפי מעשיו".
ואם תביא לי ראיה מהחסידות שכל שידוך מקרב, כבר על אתר כתוב שדי בזה שידברו על השידוך ויציעו אותו. אתה יכול לסגור את זה בשיחת טלפון, ואולי אפילו בהצעה עצמה. אז מה הרווחת? חשש למיעוט במציאות, שאין בו ממש, המון טרחה, המון עייפות, ושום סינון או ביקורת כלפי הצעות.
סמוך על מישהו עם קצת יותר נסיון ממך בדייטים, אתה לא תהנה מזה. מותר להגיד לא. קבל ביטול, חייב להגיד לא לפעמים.
אפשר להתפלל על כל דבר, בטח על דברים שחז"ל אמרו שיש בהם ברכה.
ומי שלא מתפלל מפסיד מצווה. ומי שלא רוצה להתפלל, בעיה שלו.
תפילה אף פעם לא עושה שום דבר רע פרט למקומות שחז"ל כתבו כך מפורש (תפילת שווא, תפילה על זיווג מסויים). כל השאר fair play ומצווה גדולה י"א מדאורייתא.
וההרבה הזה שאני מכיר שהתחתנו מרוב הם לא באמת הרבה, מיעוט פצפון פחות או יותר...
לא מבין את הראיה
נ.ב, כשאני חושב על זה אני מכיר יותר שהתחתנו עם אשת נעורים. ואפילו יותר שהתחתנו עם מישהי שהם הכירו מהילדות חחח
והסיבה לזה היא כנראה כי מגדל העמק לא נכנסת בגדר עיר
חוץ מזה השאלה היא לא איפה לומדים אלא איפה השורש, לפי המפרשים ע"פ הפשט
זה פשוט מה שרואים במציאות
וכשחושבים על מרחק נסיעה מהישיבה הדיון משתנה לגמרי. חוץ מזה שכשאתה בישיבה יש לך הרבה יותר אנרגיות וגם הרבה פחות תשישות כי אתה עסוק כל הזמן
כל סנאי הוא סנאי מעופף
אם בועטים בו מספיק חזק.
ואם כתבת ברצינות, מדובר על לצאת כשיש שידוך שהוא כבר גמור ומוכן.
לא לצאת להמר שם על שידוכים
כל סנאי הוא סנאי מעופף
אם בועטים בו מספיק חזק.
אחרת אין היתר לצאת, בטח לא בשביל איזה שדכן או מדרשה בחו"ל (לא להלכה כמדומני, אבל מזכיר לי קונטרס של הצדיק מיבניאל).
אבל יש מצב שבתחילה הכוונה הייתה לשידוך ממש מוכן - לא בטוח בזה להלכה.
ע"פ רוב, העולם לא מתחתנים עם אנשים ממרחק כזה...
וכבר הזכרתי בתגובה אחרת את מאמר חז"ל בעניין.
אולי נתפלל שנזכה שלא נצטרך למרחק כזה במקום? יותר פשוט
כשאני משווה בין שתי מדויטות שיצאתי איתן, אחת קרובה ואחת רחוקה
אין מה להשוות. זה פשוט כיףףף שגרים קרוב, כאילו אני רק יורה איזה ווצאפ קטן ואני אצלה מבין..
לעומת מישהי שגרה רחוק ואז זה תלוי גם בעומס שיש באותו השבוע וכו'..
זה בסדר להגיב לי תמיד, אלא אם כן ציינתי אחרת
"אני לא חושב שזו אשמתו של מישהו כי הוא נולד, ואין כל דרך לתינוק לגרום לעצמו להיות לא ממזר"
בוריך, שוליית הרוצח