שבע ברכות

מאת
עמישב
פורסם בתאריך כ"ט באייר תשס"ז, 17.5.2007

בס"ד לק"י

הבה ונביט אל תוכנן של שבע-הברכות ואל סדרן, ומתוך כך ננסה להבין מעט דברים על משמעות החתונה והסובב אותה. בדברי אנסה להראות, בע"ה, כי יש מבנה מסויים לברכות וכל אחת מכוונת למקומה בסדר מופתי, על תוכנה וצורתה.

 

רוב הדברים שאומר הם מתוך האבודרהם, חלק ב', שער תשיעי, "ברכת ארוסין".

 

ברכה ראשונה-"בא"ה אמ"ה שהכל ברא לכבודו". ברכה זו מפנה אותנו בעצם להסתכל על מהות החתונה- לכבודו של ה' יתברך, כי לשבת ברא את העולם, ולא תוהו. כי ה' "עושה שלום ובורא את הכל", כדברי האבודרהם. בברכה זו מברכים אנו את ה' על יצירת כלל העולם, וכלל הבריאה.

 

ברכה שניה בסדר הברכות חותמת במילים "יוצר האדם", כלומר, את העולם ברא לכבודו ובתוכו הוא גם יצר יצור יחיד הנקרא אדם, וביצור זה אנו עוסקים כעת, בשבחנו את ה'. יוצא מכך, שבתחילה ברכנו על בריאת כל העולם כולו, ועתה העברנו את הזרקור והתמקדנו ביצירה אחת קטנה ויחידנית, האדם, ועליו אנו מברכים את ה' בברכה השניה.

 

לאחר מכן, באה הברכה: "ברוך... אשר יצר את האדם בצלמו בצלם דמות תבניתו והתקין לו ממנו בנין עדי-עד בא"ה יוצר האדם". בברכה זו אנו מברכים את ה' על צלמו שנתן בתוכנו, הוא הנפש, ועל תבניתנו, היא הגוף, ועל שהוציא מהם את הבנין- האישה ("ויבן... א-לוקים את הצלע), ובכך השלים הבריאה, לעדי-עד, ובמודל זה הוא ממשיך ליצור את האדם גם היום. עפ"י חתימתן הדומה של ברכה זו וקודמתה ניתן לראות כי הן עוסקות באותו נושא, ומהו? לפני-כן בירכנו על יצירת האדם ככלל, וכעת, בברכה זו, אנו מברכים את ה' על גמר יצירת האדם, כלומר, יצירת האישה.

 

הברכה האמצעית, הרביעית במספר, נראית כרומטית מעט, כלומר, היא אינה בסולם הברכות מחד, אך אינה מזייפת מאידך. את עיקרה, מקומה ושייכותה של ברכה זו, אסביר, בע"ה, בסוף, כעת אגע רק במספר קטן של נקודות. הברכה-"שוש תשיש ותגל העקרה בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה בא"ה משמח ציון בבניה". תוכנה של הברכה מדבר על כך שכרגע ציון עקרה, כי ילדיה רחוקים ממנה, אך היא תשמח בשובם אליה, והננו מברכים את ה' שמאחדנו עם אמנו. ובכן, ברכה זו עוסקת, כמובן מאליו, בגאולת ירושלים ובשמחתה העתידה.

 

הברכה החמישית- "שמח תשמח רעים אהובים כשמחך יצירך בגן-עדן מקדם בא"ה משמח חתן וכלה", שונה משאר הברכות, זאת משום שהיא טומנת בחובה גם תפילה קטנה בנוסף על שבח ה'. הסבר יפה לברכה זו ראיתי בסיפרו של הרב שלום ארוש שליט"א, "בגן עדן מקדם", שם הוא מסביר את המילים "כשמחך יצירך בגן-עדן מקדם", שכמו שבגן-עדן אדם וחווה היו היחידים בעולם ולא היו יכולים להשוות האחד את השני לעומת זוגות אחרים, כך אנו מברכים את החתן והכלה שלא יסתכלו על זוגות אחרים, אלא רק יתעסקו בבנין והאדרת זוגיותם. אי-לכך, ברכה זו עוסקת בזוג וזוגיותו. את חתימת הברכה אסביר, בע"ה, בסוף הברכה הבאה.

 

הברכה השישית עוסקת כבר בעצם עניין החתונה, "אשר ברא...קול מצהלות חתנים מחֻפתם..." , המקור ללשון של ברכה זו טמון בפס' בירמיהו (ל"ג, י"א). וחתימתה דומה גם היא לקודמתה, אך אינה שווה לה במאה אחוז, ומדוע? בברכה החמישית, עסקנו בחתן ובכלה ביחד ובשמחתם המשותפת, ולכן חתמנו "משמח חתן וכלה", כלומר שניהם כאחד. אך בברכה זו, השישית בסדר הברכות, אנו עוסקים בשמחת החתונה שהיא שייכת יותר, לא רק, אך יותר, בחתן, זאת משום שהוא כאדם השמח, להבדיל, בבגד חדש שהוא קנה, כך החתן שמח בכלה שבה הוא זכה. ולכן חותמים אנו במילים "משמח החתן עם הכלה", החתן שמח בכלה.

 

ומתוך ברכה זו אנו מגיעים לברכה השביעית, "בורא פרי הגפן", שלכאורה, אינה קשורה כ"כ לשבע ברכות, אלא היא באה מכורך הסעודה. אך אין זה כך. אז מה הקשר שלה? בגמ' (סנהדרין ע., ברכות מ.) ר' מאיר אומר שעץ הדעת ממנו אכלו אדם וחווה היה גפן. אז הנה באים אנו כאן ושותים את היין, תוך בקשת רשות מה', ע"י הברכה, ובכך מתקנים אנו את חטאם הקדום של אדם וחווה. יוצא מכך, שלאחר שברכנו על החתונה של הזוג אנו עושים תיקון לחטא אדם הראשון.

 

ואחרי שחיטטנו בפינצטה קטנה בתוכן הברכות הבה ונביט על צורתן ממעוף הציפור.

לענ"ד הברכות יוצרות מבנה של מנורה. ואסביר את דברי:

מודל הברכות:

1.  בריאת העולם

2.  יצירת האדם

3.  השלמת יצירת האדם

4. שמחת ירושלים וגאולתה

5. שמחת הזוג (תפילה בנוסף לשבח)

6. שמחת החתונה וקולותיה

7. תיקון חטא אדם הראשון

 

הבה ונראה. בחלקה הימני של המנורה (ברכות-1,2,3) אנו משבחים על התהוות הבריאה, על ההקדמה לעולם בו אנו נמצאים. ברכות אלו עוסקות בעיקרן בכלל הבריאה. זמנן של הברכות הוא בא מן העבר הרחוק עד אל ההווה של ימינו. ואכן, הנרות הללו במנורה פונים מן העבר אל ההווה, מימין לשמאל, לעבר המרכז.

 

ואילו הצד השמאלי של המנורה (ברכות-5,6,7) עוסק באיחוד בני הזוג. הווי אומר עיקר העיסוק של הברכות הללו הוא בפרט, במקרה הפרטי שלנו, בחתונה הזו אותה אנו חוגגים כעת. והזמן אליו מתייחסות הברכות הללו הוא העתיד, אך זה נובע מן ההסתכלות לעבר. ואכן, הנרות הללו נמצאות בעתיד, אחרי המרכז, אך פונות הן ו"מביטות" אל העבר.

 

יש עוד מספר הקבלות ולימודים אך לא כאן המקום להרחיב (סיומת דומה לברכות 2-3, 5-6. מתוך החתונה אל תיקון חטא, ע"י החתונה מתקנים את החטא. הקבלות של הברכות: 1-7, 2-6, 3-5. ועוד).

 

לאור כל האמור לעיל, ניתן להסביר ביתר קלות את מקומה ושייכותה של עיקרה של המנורה, היא הברכה הרביעית. ברכה זו מחברת ומקשרת בין הכלל אל הפרט, בין ירושלים בשמחתה וגאולתה, הכללית, לדבר אליו היא משולה- שמחת החתן והכלה. במקום שמיחד את עם ישראל ומיחדו מחד, ויחד עם זאת גם מביא אליו עמים רבים מאידך ("כי ביתי בית תפילה...לכל העמים"). שם נמצאת מרכזיות החתונה ומרכזיות השבח. לשם כל "נרות", כלומר ברכות, החתונה מופנות. וכולם יחד עולים דרך מקום התפילה ועבודת ה' המרכזי של היהודים הישר לפני כסאו של ה' יתברך. ברכה זו עוסקת אך ורק בזמן העתיד, שבע"ה יגיע בקרוב, ומביטה כלפי שמיא, ממש כמו השמש. והמיוחד בשמש שהוא נפרד ויוצא מהשורה המסודרת של שאר הנרות, מתקיים אף בברכות, כמו שאמרנו כבר שברכה זו הינה ברכה כרומטית, היוצאת מן הסולם, אך יחד עם זאת היא אינה מזייפת כלל. ועוד שמהשמש ניתן להדליק נרות אחרים, ובאמת אלפי "נרות" ("נר ה' נשמת אדם") "נדלקו" מירושלים בציפייה המייחלת ומתפללת לבנינה בקרוב.

 

כל זאת יכול להיות יפה, אך מה אנו עושים עם זה? הרי לא סתם סידר מנסח הברכות את הסדר המסויים הזה. לדעתי הוא בא ללמדנו, ע"י המנורה, מספר כללים לגבי בנייתו ודרכו של הבית היהודי.

מה הדלקת המנורה היא עבודה ימיומית תמידית, אף בנין הבית וחיזוקו הוא דבר תמידי וימיומי, המתמשך ואינו נגמר לעולם. מה המנורה מקשה אחת, אף בני הזוג צריכים להיות כמקשה אחת, האחד כלפי השני. מה המנורה כולה זהב, תוכה כברה, אף בני הזוג צריכים להיות תוכם כברם (וכולם זהב...). מה המנורה מכוונת נרותיה אל המרכז, אל השמש, אף בני הזוג צריכים לכוון עצמם אל מרכז החיים, שהוא עבודת ה', לימוד תורתו ועשיית רצונו תמיד. ומה המנורה מאירה לאחרים מאורה הזך והטהור, אף בני הזוג צריכים להאיר לסובבים אותם מאורם הזך והטהור.

תגובות

כ"ט באייר תשס"ז, 16:38
יי'שר כוח י בת מלך י

בעזרתו יתברך

אהבתי את הדרך בה בנית את דבר התורה.
במיוחד אהבתי את הפן האישי יותר שלך לקראת הסוף,
זה הי'ה ממש תענוג לקרוא. תודה לך.
היי'תי עורכת את היצירה, משנה את הכתב,
אולי קופצת כמה שורות, בכדי שיהי'ה נוח יותר לקרוא.
וכן, אם ישנפ מקומות בהם יש מקום לקצר,
אני חושבת שזה יעודד יותר אנשים לקרוא
את מילות הקדושה שכאן.

בקרוב אצל כל שמוכן.
ממני הקטנה(:
מוארת.

כ"ט באייר תשס"ז, 18:30
ה"י.. וואוו.. פשוט מקסים ישר כח!!! י benadamguy י
בחסדי אבא'לה שלי!!

הדבר תורה עצמו-בנוי בצורה ממש מקסימה, פשוטה, טהורה, ונוגעת ללב.
ממש ממש ריגשת אותי!!
תודה רבה!
שנזכה כולנו אי"ה...
כ"ט באייר תשס"ז, 19:30
תודה י עמישב י

בס"ד לק"י

על התגובות החמות, אי"ה אשתדל לקחת גם את ההארות.

בברכה,

עמישב

ט' בסיוון תשס"ז, 21:19
נפלא נפלא נפלא.יישר כח !!! י יונה י

טעות כתיב קטנה בפיסקה הראשונה,סדר "מופתי" ב'ת'.

שוב,יישר כח !

ט' בסיוון תשס"ז, 21:38
תודה י עמישב י

בס"ד לק"י

תודה רבה, תיקנתי.

כ"ג באב תשס"ז, 12:09
מועיל מועיל,אני הולכת להשתמש בזה י אנונימי י
תודה רבה
כ"ז באב תשס"ז, 21:31
אין בעד מה י עמישב י
בס"ד לק"י

בהצלחה.
כ"ז באייר תשס"ח, 11:01
תיקון לשוני( אליה ואזן) י אנונימי י

 בס"ד

נהנתי מדבר התורה הנ"ל.

שכתבת ברישא של הדבר תורה "אישה" בכתיב מלא התכוונתה לזכר או נקבה?

עיין פירוש הרד"ק (בראשית ב,כג) בהתייחסו לדיוק התורה "לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת"

לפי דברך הבנתי שמדובר באשה.

 

כ"ז באייר תשס"ח, 14:53
שגיאה ברישא י אנונימי י

נהניתי מהדבר תורה.

כשכתבת ברישא אישה בכתיב מלא, התכוונתה לזכר או נקבה?

עיין ספר בראשית ב, כג מה מדייק הרד"ק מהפסוק "...לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת"

כאשר כותבים אישה בכתיב מלא כוונת הכתוב בעלה.

כ"ח באייר תשס"ח, 11:19
אתה צודק, אלא שאינני כותב בלשון התורה... י עמישב י
כ"ח באייר תשס"ח, 13:48
הערתו נכונה ובמקום י אוהב אמת י
כ"ח באייר תשס"ח, 14:23
לא אמרתי שלא, רקהסברתי מהיכן היא נבעה. י עמישב י
כ"ז באייר תשס"ח, 15:24
יוצא מן הכלל! י אוהב אמת י

כתוב ומובנה היטב. במיוחד הפסקא האחרונה, ממש פיוטית.

 

כ"ז באייר תשס"ח, 16:48
ריגשתני! י אנונימי י
כ"ח באייר תשס"ח, 11:20
תודה (ושוב י עמישב י
כ"ח באייר תשס"ח, 11:20
(ושוב, אם אפשר להפסיק להיות אנונימיים). י עמישב י
כ"ח בסיוון תשס"ט, 21:07
יפה מרנין משיב נפש- ישר כח גדול י אנונימי י
י"ט בחשוון תש"ע, 14:35
יפה יישר כוח! ברשותך אשתמש בזה. י אנונימי י
י"א בכסלו תש"ע, 22:37
הברכה השביעית י אנונימי י
הודה לך באם תרחיב את הפירוש לברכה השביעית.
כמו כן יש לי שאלה: האם לנשים מותר להקריא את אחת הברכות בחופה?
י"א בכסלו תש"ע, 07:46
הברכה השביעית י אנונימי י
אני כאדם חילוני התחברתי יותר לברכה השביעית ועלי לא נתתה את הדעת בפרוטרוט
הודה לך אם תפרט
שרה
ח' בטבת תש"ע, 12:06
השביעית מתי? י עמישב י
בס"ד ליקבה"ו

יש את השביעית בחופה, "אשר ברא ששון ושמחה...", ויש את השביעית בשבע ברכות שבסעודה, שהיא "בורא פרי הגפן". אני משער שהתכוונתו ל"אשר ברא", מצ"ב קישור שמסביר מעט על הברכה השביעית. תהני!

http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=193090
י"א בכסלו תש"ע, 07:52
שאלה י אנונימי י
האם לאישה מותר להקריא את אחת הברכות?
רחל
ח' בטבת תש"ע, 12:10
עקרונית מותר י עמישב י
בס"ד ליקבה"ו

אבל האמת היא שאם הייתי בת לא הייתי רוצה להקריא בפני ציבור. זה ממש נראה לי מפדח.

בכל מקרה לא נהגו ישראל וטוב להם במנהגם זה.
ט' בטבת תש"ע, 19:18
לא בטוח שמותר י עמישב י
תשובתו של הרב יעקב אריאל, מאתר ישיבה:

שאלה:
1. האם מותר לאישה לברך את אחת משבע הברכות בסעודת שבע ברכות, האם יש הבדל בין החופה/סעודת החתונה לבין שאר שבעת הימים?
2. האם מותר לאשה לומר דברי תורה בפני גברים (לדוגמא סעודת ברית), האם יש הבדל האם מדובר על שיעור קבוע או על שמחה משפחתית?

תשובה:
אישה אינה יכולה לברך שבע ברכות. אישה יכולה לומר דברי תורה במסגרת משפחתית.
ט' בטבת תש"ע, 21:02
זו מחלוקת אחרונים ורוב הפוסקים אוסרים י אוהב אמת י
ראה חוות בנימין ח"ב סימן פ', וחכמת גרשון ע' קסה-קסז, ורוב הפוסקים אוסרים. סביר להניח שיש עוד מקורות הלכתיים. מבלי להיכנס לפרטי הסוגיה ולדרכים השונות להבנת החיוב שבברכות, נראה לי שיש למקום להבנה עמוקה יותר של מושג השמחה בהקשר לאמירת הברכות. עמישב, נשמח אם תשנס את מותניך ותבאר לנו את מכלול הסוגיה הן מהבחינה ההלכתית והן בהקשר למאמר שכתבת.

ד' בשבט תש"ע, 16:19
הברכה השביעית והסכנה שבה י אנונימי י
אם יתירו לאישה לברך היא יכולה לגעת בגפן ואז הסכנה גדולה שמא תתאהב במשקה והרי הגפן גם נותנת דעת וגם מוציאה מדעת .....תלוי מי השותה
י"ח באדר תש"ע, 19:53
טעות י אנונימי י
יש טעות בסדר הברכות וברכה שש היא חלק מברכה שבע ואין בורא פרי הגפן
ב' בניסן תש"ע, 19:44
יישר כח י אנונימי י
רעיון יפה ונכון
י"ב בניסן תש"ע, 23:46
תודה י עמישב י
כ"ב בסיוון תשע"א, 13:12
אשרך על הדבר תודה אך יש לי שאלה י אנונימי י
ברכת "בורא פרי הגפן" היא הינה ראשנה בסדרה ובדברך היא נמצאת בברכה האחרונה.
י"ג באלול תשע"ד, 01:46
לפעמים היא ראשונה ולפעמים היא אחרונה י עמישב י    הודעה אחרונה
בחופה היא ראשונה. בשבע ברכות בסעודות שאחר כך היא אחרונה.
י"ח בתשרי תשע"ג, 21:52
תגובה י אנונימי י
מדהים
י"ח בתשרי תשע"ג, 21:52
תגובה י אנונימי י
מדהים
י"ח בתשרי תשע"ג, 21:52
תגובה י אנונימי י
מדהים