פרשת שמות- משפחת המנהיג

מאת
עמישב
פורסם בתאריך י"ז בטבת תשס"ח, 26/12/2007

בס"ד לק"י

 

בפרשת שמות מובא סיפור הולדת משה, שליח ה' להנהיג ולהושיע עם ישראל ממצרים.

למרבה הפלא, לא כתבה התורה את שמות "גיבורי" הסיפור, עמרם, יוכבד, מרים, בתיה. כולם, למעט משה מוזכרים כ- בן ממשפחת לוי, בת לוי, אחות הילד ובת פרעה.

מדוע? למה לא יכלו לכתוב את שמותם? (זה גם היה מקצר לבסוף, כי בתחילה היו כותבים שם וייחוס, אך בהמשך היו כותבים רק שם, שהוא יותר קצר).

 

הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמות, כותב שאדם היוצא למלחמה, מצווה עליו לשכוח את משפחתו. את הוריו, אחיו, אשתו וילדיו.

יש כמה סוגי מלחמות. יש מלחמה של רובים וחרבות. אך יש עוד מלחמה, מלחמת ה'.

במלחמת חרבות, "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון". אך לעומת זאת במלחמה לעבוד את ה', במלחמה מול היצר, שם "בתחבולות תעשה לך מלחמה". לא סתם אומר שלמה ומדגיש לך. לכאורה, לא היה צריך לכתוב זאת, אלא "בתחבולות תעשה מלחמה". בא שלמה ואמר, יש מלחמות שאתה צריך ללחום, וזו מלחמת היצר, לעבוד את ה' בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך.

אף במלחמה זו, כך נראה, שייכת ההלכה המובאת ברמב"ם.

כשאדם רוצה להילחם ביצרו, אין קרובי משפחה, כשהוא רוצה לעבוד את ה', אין שום דבר אחר, אלא ה' והוא. זהו. (ודאי שאין הכוונה שאל לא לכבד את הוריו או לשמח את אשתו ולחנך את ילדיו, חלילה, אך זה צריך לבא כחלק מעבודת ה'. ואף אם אשתו מכריחה אותו לא להתפלל במניין, "בתחבולות תעשה לך מלחמה", כי לא היא מדברת מפיה, אלא השטן, ומה שעל האדם לעשות זה להפוך את בקשתה זו לעבודת ה'. ואכמ"ל.).

 

וזהו בדיוק מה שבאה התורה להדגיש לנו אצל משה. כשאדם בא לעבוד את ה', ויותר מזה, כשהוא בא להושיע את כל עם-ישראל, אין קרובי משפחה. הם אינם, אין להם שם, כולם בטלים הם אצל משה.

וזהו לא רק לימוד למשה, הלוחם והמנהיג, שצריך "לשכוח" קרובי משפחתו. זהו לימוד גם, ואולי, בעיקר, אל קרובי משפחתו. התורה אומרת להם, שעל אף הקושי בזה שבנם אינו בבית, על אף שהבעל כל היום נותן שיעורי תורה, על אף שאבא לא נמצא כדי לעזור להכין שיעורי בית ולדבר עם בנו, על אף כל זאת ואף יותר, זהו תפקידכם. הוא לא עושה זאת בשביל עצמו, זה בשביל עם-ישראל, זה בשביל הכלל, ומעל לכל, זה בשביל ה'.

ואין כמו ציפורה, אשת משה, כדי להוכיח לנו זאת. ומרים, אותה "אחות", היא זו שלא הבינה את המסר, ואכן היא נענשה. היא נענשה לא רק בגלל הלשון הרע שיצא מפיה, עפ"י הסבר זה נראה, שהיא נענשה גם בעקבות מחשבתה והסתכלותה המצומצמת, על כך שמשה פרש מציפורה, אך היא השכילה להבין שמשה עשה זאת גם בשבילה ובשביל אחרים, ולא בגלל רשעותו, חלילה.

תגובהתגובות