לאחר מבוכה רבה שנגרמה לציבור תלמידיו של הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו, בעקבות ראיון טלוויזיה לערוץ 2 בו אמר, לכאורה, כי אין לסרב לפקודת פינוי יישובי גוש קטיף וצפון השומרון, שלח היום הרב אגרת הבהרה לרבני גוש קטיף ובה הבהיר את עמדתו, כך מדווח כתב INN איציק וולף.

"אמרנו שזה איסור תורה", הזכיר הרב אליהו, "ולכן על החייל לומר למפקדו 'איני מסרב פקודה' אבל אני לא יכול לבצע את הפקודה הזאת ואם ישב בכלא בגלל אמירה זאת זכות היא לו ואשריו שנתפס על דברי תורה". הרב הסביר כי איננו רוצים לפרק את הצבא שמגן על חיי התושבים והאזרחים ולכן הוא איננו מכריז על סירוב פקודה. "רק עומדים ברפיון ידיים ואומרים לא יכולים", זו עמדתו.

ביחס לאנשי כוחות הביטחון אומר הרב כי הם אינם צריכים להתפטר מראש מתפקידם במשטרה או בצבא בשל החשש שמא יתבצע הגירוש. "עליהם להודיע למפקדם שהם לא יכולים לגרש יהודים ולבקש שישחררו אותם מאימונים לקראת הגירוש". הרב אף התייחס למתנדבי המשמר האזרחי וציין כי "ודאי וודאי שאין שום היתר להתנדב להשתתף במעשה נפשע זה שהוא גם איסור תורה".

בתשובה לשאלה על חברות אזרחיות העשויות להרוויח מעסקאות הקשורות בגירוש יהודים ענה הרב כי אסור לנסות להרוויח מצרות של אחרים. "מי שעושה זאת לא יראה בזה שום ברכה", אמר והוסיף כי גם אין לסייע בידי עוברי עבירה ועל כן אין זה ראוי לקנות שירותים מחברה המשתתפת בגירוש יהודים.

הרב הדגיש כי יש להרבות באהבת חינם אך מאידך ישנה חובת מחאה על הגירוש המתוכן הכוללת, לדבריו, גם חסימת כבישים על פי ההגבלה אשר פרסם, כאשר יש דרך חלופית. "בכל מקרה יש להימנע משימוש בכוח והרמת ידיים איש על אחיו, לא על חייל ולא על מתיישב".

הרב ניסח כמה פעמים באיגרתו שעקירת היהודים "היה לא תהיה" והסביר שמדובר גם בתפילה וגם במציאות. "אנחנו מתפללים שתתבטל המחשבה הרעה הזו ואנחנו בטוחים שהתפילה תעזור ותתבטל ההחלטה הרעה של הממשלה", דברי הרב מרדכי אליהו.