רבה הראשי של תל אביב יפו והרב הראשי לישראל לשעבר, ישראל מאיר לאו, השיב בדבריו בכנס ירושלים שנפתח הבוקר על השאלה איך מתמודדים עם ההתבוללות הקשה בעולם. בדבריו ציטט מדברי בלעם שאמר "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב", ואמר כי כל עוד העם ישמור על צביונו על דמות דיוקנו הבלעדית - לבדד ישכון, וככל שיתערב בגויים יתבולל בהם.

הרב לאו גם ביקר בדבריו את חברי הכנסת לדורותיהם שלא יזמו דיונים מהותיים בשאלת ההתבוללות והקשר עם יהודי התפוצות, אלא רק כתוצאה משאלות שונות שעלו כגון שאלת מיהו יהודי שעלתה בעקבות סוגיית האח דניאל וכדומה.

"מה שאנו קיבלנו מיהדות התפוצות לא יסולא בפז, לא רק תמיכות כספיות של איפ"ק אלא גם ממח"ל וגח"ל, אבל מה אנחנו נתנו, כמה אלופים ביקרו בתי ספר יהודים? אנו נפגשים עם גבירים אך לא נכנסים לבתי הספר".

הרב לאו ציין כי יש ערים בחו"ל שבהם אין הרבה התבוללות, והסיבה בהם היא החינוך היהודי הטוב לדבריו "אם אין חינוך אין בסיס, ומה הפלא שיש התבוללות ולא באים לארץ", לדבריו הבעיה היא שמדינת ישראל לא מושיטה מספיק יד לגולה, ועושה מעט מדי, אם בכלל. לדבריו החזית הזו מופקרת.

בדבריו הביא הרב לאו נתונים קשים על ההתבוללות ואמר כי מתוך מאה יהודים חילוניים בחו"ל לאחר ארבעה דורות שורדים חמישה, ומתוך 100 יהודים לאחר ארבעה דורות שורדים בממוצע כ- 13 אנשים המזוהים כיהודים, לעומת זאת ביהדות האורטודוקסית יש רק שלושה אחוזי התבוללות.

פרופסור אליעזר שביד, מהאוניברסיטה העברית, התייחס בהרצאתו לדברי קודמיו ואמר כי אינו רוצה לתת בדבריו פתרונות אלא להתבונן בשורשי הדברים, כאשר התחושה לאחר השואה הייתה שיש להתמודד עם הטראומה שיצרה השואה, ומוכרחים להתגבר על כל ההבדלים כדי לשקם את העם היהודי.

אך בשלב מאוחר יותר ההרגשה הכללית הייתה ש"סר מר המוות" כהגדרתו, והתחיל פירוד פנימי עמוק, גם בישראל וגם בתפוצות מה שגרם להיפרדות ולהתרחקות, כאשר יהדות ארה"ב רוצה למצוא את אושרה באמריקה ויהודי ישראל רוצים לראות את אושרם בישראל, "התרחקות במקום דינמיקה של קרבה".

צילום ע"י ישראל, וידאו אדן בע"מ