הרב יעקב אריאל, רבה הראשי של רמת גן, ומחשובי הרבנים בציונות הדתית, יוצא במתקפה חריפה על פרסום מאמרו של פרופ' צבי זהר "זוגיות על פי ההלכה ללא חופה וקידושין" בירחון "אקדמות", ומכנה אותו "חסר אחריות חינוכית" וכ"נוהג לצטט ציטטות חלקיות ולפרשם פרשנות מסולפת וחד-צדדית", הרב אריאל גם תוקף את מערכת "אקדמות" על עצם הפרסום.

בגליון "אקדמות" שיצא לאחרונה פורסם מאמרו של פרופ' צבי זהר "זוגיות על פי ההלכה ללא חופה וקידושין", זהר מצטט דברי ראשונים ואחרונים שלדעתו, סברו ש"זוגיות על פי ההלכה ללא חופה וקידושין" מותרת מדאורייתא ומדרבנן, בתנאי שהיחסים בין בני הזוג מתקיימים ללא ניצול ותוך שמירה על דיני טהרת המשפחה.

במאמרו מבקר זהר את המגמה המודעת של "חכמי ההלכה" כלשונו, להסתיר היתר זה מהציבור, וקורא: "שנדע כולנו להבחין בין מחויבות לה' ולתורתו ובין מחויבות לשמרנות".

בתשובה לשאלה שנשאל באתר "ישיבה" בנושא זה תקף הרב יעקב אריאל את מפרסם המאמר ואת עצם פרסומו, למרות שלדבריו, הוא רק שמע עליו אך עדיין לא קרא אותו.

"מי שכתב את המאמר הוא חסר אחריות חינוכית, והוא מוכר לי מחיבור קודם שלו שאף הוא מבוסס על דעות קדומות שכל מטרתן לערער את ההלכה בישראל. לדעתו גר לא צריך לקיים תורה ומצוות! הוא נוהג לצטט ציטטות חלקיות ולפרשם פרשנות מסולפת וחד-צדדית וכל זאת במסוה של "מחקר אקדמי אוביקיטיבי".

"מאמר אחר שלו באקדמות הופרך ע"י חוקר אחר שעמד על המגמתיות שלו וחד-צדדיותו. הוא בוחר מקורת בצורה סלקטיבית ומתעלם ממקורות אחרים שאינם הולמים את התיזה הבנויה על דעות קדומות ומטרה לערער את ההלכה בישראל".

הרב אריאל תוקף גם את עצם פרסום מאמר על ידי מערכת "אקדמות" וכותב: "תמהני על מערכת אקדמות ועל בית מורשה המאפשרים חוסר אחריות חינוכית זה".

לגבי עצם הנושא כותב הרב אריאל כי "הדיונים הינם תיאורטים בלבד, כי למעשה לכל הדעות אין מקיימים בכך את המצווה של נישואין כהלכה, שרק בהם ה' מקדש את עמו ישראל ע"י חופה וקידושין".

כתבנו ידידיה הכהן מוסר כי עורכי הירחון "אקדמות" הקדימו בפתיחתו וכתבו כי "ההחלטה לפרסם את מאמרו של פרופ' צבי זוהר בנושא שנחשב בעיני רבים כנושא שהצנעה יפה לו – לא נפלה כלאחר יד. הכרעתנו לחיוב נבעה משקלול של כמה עובדות ואמונות".

עורכי הירחון מוסיפים כי הגורם לפרסום הוא "ביסוס והידוק המושג "חברות" של זוגות דתיים לא-נשואים", והשאלה הלא פשוטה שמתעוררת בעקבות הדברים, "דומה כי נקרתה כאן לפנינו הזדמנות מעניינת לבחינה מעמיקה של היחס לתוך ולקליפה של ערכיו ואורחותיו של העולם המודרני".

תגובה למאמרו של פרופ' זהר הובאו בגיליון בידי הרב יהודה הרצל הנקין שסבור שדרישת ההיתר "בפרהסיה מכשילה את הרבים", הנקין גם מבקר את אופי מאמרו של זהר הלוקה לדעתו בחוסר אחריות.

אך התמודדות הלכתית עם דברי זהר מביא הרב שמואל אריאל שדן במקורות השונים ודוחה מכל וכל את דבריו. הרב אריאל מוסיף ועוסק בהשלכות החברתיות והרוחניות של הדברים ומבחין בין נאמנות לתורת ה' לבין היסחפות אחר התרבות השלטת. תגובות שליליות נוספות לפרסום הדברים הובאו בידי עו"ד מיכל טיקוצ'ינסקי, ורחלי שפרכר פרנקל.

לעיון בשאלה