בראיון ליומן הצהרים של ערוץ 7 מרחיב העיתונאי והפובליציסט ירון לונדון את דברי אכזבתו מהפלשתינאים וממהלך ההתנתקות של ראש הממשלה בעבר אריאל שרון.



לונדון נדרש לדברים בעקבות מאמרו בעיתון 'ידיעות אחרונות' בו קבע כי הגיע הזמן להודות שמתנגדי ההתנתקות צדקו בדבריהם ובאזהרותיהם הביטחוניות באשר ליום שלאחר ההתנתקות.



לונדון קובע בדבריו היום כי הוא אמנם רואה במפעל ההתנחלות טרגדיה שכלל לא הייתה אמורה לקרום עור וגידים, וכך גם השלטון הצבאי על אוכלוסיה פלשתינית ההולכת ומתרבה, אולם המציאות הביטחונית הנוכחית בה ההתנכלות הפלשתינית לא שככה ולא פסקה מציבה בפניו שאלות רבות ללא מענה רב באשר להתייחסותו ליציאה הישראלית מרצועת עזה.



"סברתי שמצבנו יהיה טוב יותר כאשר לא נשלוט בעם הפלשתיני ונתגונן מאחורי גבולות ברורים, אבל צורת ההתנחלות סיבכה אותנו היסטורית בצורה שההפרדה בין שתי האוכלוסיות היא כמעט בלתי אפשרית. סברתי שגם מבחינת התקבלות הדברים בקהילה הבינלאומית אם נהיה מאחורי גבולות מוכרים. אז נוכל לעשות דברים שאיננו יכולים לעשות דברים כאשר יש ממשל אזרחי בשטחים. ההתחייבויות למים, לרפואה ועוד הם נטל כבד מדי עלינו. בלעדי ההתחייבויות הללו היינו יכולים להיות יותר אכזריים כלפיהם. חשבתי שנוח היה לנו להילחם מתוך גבולותינו. באופן פרדוקסאלי דווקא הגבולות החלשלושים שהיו לנו הביאו לפחות קורבנות", אומר לונדון.



לדבריו הייתה לו תקווה שמהלך ההתנתקות יוביל לרגיעה ביטחונית, אך זו לא הגיעה ועל כך הוא חש אכזבה מתושבי הרש"פ והנהגתה.



במאמרו ב'ידיעות אחרונות' קבע לונדון כי תמה תקופת הניסיונות המדיניים והגיע העת לתשובות הצבאיות. בעניין זה הוא סבור שאנחנו משלמים מחיר כבד ויקר על ההתנתקות כיוון שממשלת ישראל לא עמדה בהבטחתה ולא אימצה לעצמה מדיניות בה היא נוקטת ביד קשה, אכזרית ונוקשה כתגובה להמשך פעילות הטרור נגד ישראל. לשאלת המראיין, עוזי ברוך, מה כוונתו במילה אכזרית, אומר לונדון כי "אפשר היה לירות לעבר מקורות הירי". לדבריו "זה המחיר שהפלשתינאים היו צריכים לשלם בגלל התוקפנות שלהם. בעניין הזה אני הרבה פחות בעל רחמים. אם הם יורים מתוך אזור מגורים צריך לירות לתוך האזור שממנו הם יורים".



באשר לתכניתו המדינית של ראש הממשלה אולמרט סבור לונדון שלא יהיה בכוחו של כל מנהיג מהמרכז שמאלה לבצע מהלך שכזה כיוון שהמציאות הפוליטית חברתית בישראל לא תאפשר ביצוע שכזה. לעומת זאת לטעמו "נסיגה תוכל לבוא רק מכיוון הימין".

 

להאזנה לראיון