בשבוע האחרון נערך כינוס הרובוטיקה הישראלי הראשון, שנערך ואורגן ע"י לשכת המהנדסים בשיתוף אוניברסיטת תל-אביב, רשת מכללות "אורט" ועוד. הכנס נערך באוניברסיטת תל אביב, בפקולטה להנדסה.



לראשונה, במסגרת כנס אקדמי, נערך מושב מיוחד המיועד לסטודנטים ולתלמידים בשם "רובוטיקה בתחום ההוראה". סטודנטים הלומדים באוניברסיטאות או במכללות טכנולוגיות הוזמנו להציג עבודות מתחום הרובוטיקה במסגרת הכינוס.



בכנס הוצגו רובוטיקה תעשייתית, רובוטיקה צבאית, רובוטיקה בחקלאות, רובוטיקה בתחום ההוראה, רובוטיקה בהשראה מביולוגיה, מערכות מרובות רובוטים, שילוב אדם–מכונה, חישה וראיה רובוטית, דינאמיקה ובקרה. אלגוריתמים לתכנון ועוד.



במושב "רובוטיקה בתחום ההוראה" שארגנה רשת מכללות "אורט", הוצג מחקר חדשני שהציג דגם של מתודולוגיית תכן למערכות רובוטיות, שנלמד בבתי ספר תיכון. בהיבט הלימודי, שיפרו התלמידים שלמדו את המתודולוגיה את ציונם בתחומים הריאליים.

המחקר בדק מדגם מייצג של תלמידים מ-4 בתי ספר שונים בארץ, בכיתות י"ב, אשר במשך שנה, למדו רובוטיקה, בשיטה אותה הציעו החוקרים. בסוף הקורס, בכתה י"ב נבדקו ציוני התלמידים ונמצא שכולם שיפרו את ציוניהם בתחומים ריאלים כמו: מתמטיקה ב 5.7 נקודות.

זאת בניגוד לקבוצת הביקורת שלא השתתפה באותו קורס ייחודי והיא ושיפרה את ציוניה ב 1.8 נקודות בלבד במבחני הבגרות בסוף י"ב.



כמו כן נמצא שהבנות שהשתתפו בקורס שיפרו את ציוניהן באחוז גבוה יותר, מזה של הבנים. בנוסף, אוכלוסיית המדגם בקרב הבנים וגם הבנות שיפרו את עמדותיהם כלפי תחום הטכנולוגיה וההנדסה והביעו רצון לעסוק בתחומים אלו בעתיד.



המחקר נערך ע"י אלי קולברג מאוניברסיטת ת"א, דוקטורנט להנדסה. מנחי המחקר היו פרופסור יורם רייך ופרופסור איליה לוין מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת ת"א.



בטקס הפתיחה, סמנכ"ל רשת אורט מר איתי גולדפרב, פירט את הגישה הטכנולוגית של רשת אורט.



גולדפרב טען כי "החינוך הטכנולוגי מדעי הינו הערובה לתשתית איתנה ולצמיחה חברתית כלכלית במדינתנו הדלה במשאבים חומריים. עד היום נשא משרד החינוך את הדגל של תעודת הבגרות המלאה העיונית ה"יוקרתית". אך היום התפיסה שונה ובמשרד החינוך מבינים כי ללא מקצועות הטכנולוגיה אין קידמה וצמיחה לישראל".



גולדפרב ציין כי "הבעיה כאן היא נושא המיתוג. התפיסה של טכנאים והנדסאים כ"אנשי צווארון כחול". צריך להבין שכניסת ההייטק הביאה לכך שכיום הכל נעשה באופן מחשובי ואלקטרוני המבקרים ומניעים את המכניקה ומכאן, ההנדסאים והטכנאים הם דווקא "אנשי הצווארון הלבן" של המחר".



רשת אורט ישראל נוסדה בשנת תש"ט והיא כוללת קרוב ל-160 מוסדות חינוכיים הפזורים ברחבי הארץ. מוסדותיה כוללים: בתי ספר מקיפים שש-שנתיים, בתי ספר תעשייתיים, מרכזי חינוך ומכללות טכנולוגיות לתואר הנדסאי, אקדמיות להנדסה ולהוראת הטכנולוגיה ולימודי תעודה במגוון נושאים. הרשת מעניקה תשתית רחבה של לימודי מדע וטכנולוגיה מתוך תפיסה.