בכנס שערכה מכבי טבעי הרשת לשרותי רפואה משלימה מבית "מכבי שרותי בריאות", למאות מטפליה, הציג ד"ר יצחק זיידס, סגן מנהל המרכז הרפואי שיבא ויו"ר הוועדה לבחינת הרפואה המשלימה את מצב הרפואה המשלימה כיום בישראל, במשרד הבריאות.



"אני לא איש של רפואה משלימה, מעולם לא הייתי וסבירות גבוהה שלעולם זה כבר לא יקרה, אבל אני בהחלט חושב שהגיע הזמן למסד את התחום, לפחות בחלקו. תוך ששה חודשים נגיש את מסקנותינו בנושא למשרד הבריאות ואני מקווה שהם יעבירו חקיקה מהירה בנושא", אמר ד"ר ד"ר יצחק זיידס, סגן מנהל המרכז הרפואי שיבא ויו"ר הוועדה לבחינת הרפואה המשלימה, במשרד הבריאות. זיידס דיבר בכנס שערכה קופת החולים "מכבי", למאות מטפלים טבעיים.



לדברי זיידס, הוא בחן היטב שוב מהי התפיסה הקיימת כיום סביב הרפואה המשלימה. "לפני חמש שנים ההסתדרות הרפואית טענה שאין דבר כזה רפואה משלימה והביעה חוסר אמון מוחלט, ואלו היום יושבים נציגי ההסתדרות בוועדה וכמהים יחד עם בעלי עניין אחרים להגיע להסדר בתחום. מהפך זה מביע בברור על המהפכה כולה בתחום הן מצד מטופלים שיותר ויותר דורשים טיפולים משלימים והן מצד גופי בריאות ממשלתיים ומוסדיים. כיום בהחלט מורגש לחץ על המקצוע ללכת ולהתמסד, יש כבר גורמים אוניברסיטאיים שמכינים תוכנית בתחום ואם כל ההשלכות החיוביות והפחות חיוביות בנושא, אני מאמין שבסופו של דבר זה יקרה".



הוועדה בה משמש ד"ר יצחק זיידס כיו"ר הוקמה על-ידי משרד הבריאות בכסלו תשס"ד, במטרה לבחון את תחום הרפואה המשלימה ולהעניק לו חוקיות, דהיינו: הסדרת המקצוע, הגדרה, רישוי, בקרה, פיקוח והתערבות המדינה בהכשרה, בתכנים ובדרכי הפעולה של העוסקים.



מטרת הוועדה הייתה גם לחוקק חקיקה מובילה בתחום ולתקן את החקיקה הקיימת מזה 15 שנים ואינה עדכנית בתחום.



לדברי ד"ר זיידס, התחומים שעליהם תמליץ הוועדה לחוקק חוקים סביבם יהיו תחומים עיקריים כמו צמחי מרפא, הומאופתיה ורפואה סינית, ופחות תחומים שעוסקים בשיטות שונות. לדבריו, הסיבה לכך נובעת מעצם העובדה שברפואה משלימה יש למעלה מ 300 תחומים ושיטות שונות ואין הגיון ויכולת לרשום כל כך הרבה תחומים.



לשאלה האם תחום הרפואה המשלימה יגיע בסופו של דבר לאקדמיה, ענה ד"ר זיידס כי יש על כך חילוקי דעות קשים מאוד. הדעה שבעד טוענת כי כל עוד המקצוע יתבודד וההכשרה שלו תעשה על-ידי בתי ספר פרטיים ולא מוכרים, יהיה קשה לזכות בהכרה של מוסדות אקדמאיים ברצינות המקצוע. לטענה זו עונים המתנגדים לנושא כי כל הרציונל המקצועי של הרפואה המשלימה ברב תחומיה אינו מתאים לאקדמיה ואם תחום זה ימוסד תהרוס המערכת את ה"רוח" שבתחום.