בעקבות הסערה שעוררו דברי האפיפיור בעולם המוסלמי, פרסם היום הוותיקן הודעת התנצלות. "האפיפיור מביע צער על כך שנאומו בגרמניה התפרש כעלבון למוסלמים והוא מקווה שהם יבינו את משמעות הנאום", נאמר בהודעה. עוד נמסר כי האפיפיור מכבד את המאמינים המוסלמים.

ארגון האחים המוסלמים במצרים דחה את ההודעה ודרש מהאפיפיור להתנצל באופן אישי על הדברים. גם מנהיג השיעים בלבנון, מוחמד פדאללה, דרש התנצלות אישית, והזהיר כי דברי האפיפיור עלולים לגרום להתפרצות של אלימות מצד מוסלמים כלפי נוצרים ברחבי העולם.

ממשלת מרוקו הודיעה כי היא מחזירה את שגרירה בוותיקן לצורך התייעצויות בעקבות דבריו של האפיפיור נגד האיסלאם.

הפלשתינים נגד האפיפיור

חזית פלשתינית אחידה מקיר לקיר נגד האפיפיור בעקבות דברים שנשא בנדיקטוס ה- 16 נגד רעיון הג'יהאד שביסוד האסלאם. בהרצאה השבוע באוניברסיטה בגרמניה ציטט האפיפיור (12 בספטמבר) את דברי הקיסר הביזנטי מהמאה ה- 14, מנואל השני, אשר אמר: "הראו לי מה החידושים שהביא מוחמד. אתם תמצאו רק דברים רעים ובלתי אנושיים, כמו הציווי שלו להפיץ את האסלאם בחרב על פי האמונה, שהוא הטיף לה". עוד ציין האפיפיור, כי האלימות המגולמת בתפיסת הג'יהאד "עומדת בסתירה לרצון האל" וקרא ל"דיאלוג אמיתי ודחוף בין התרבויות".



התאחדות "חכמי הדת של פלשתין", הנשלטת ע"י החמאס, גינתה בחריפות את דברי האפיפיור וכינתה אותם "הבל ורעות רוח" המהווים "פגיעה ברגשות מיליארד וחצי מוסלמים בעולם" ו"עומדים בסתירה לעובדות ההיסטוריות". האסלאם מתפשט, לשון ההודעה, באינדונזיה, מלזיה ומרכז אפריקה בזכות ההכרה באמיתות האסלאם ולא בחרב ו"עשרות אלפי אמריקנים, אירופאים, יפנים ואוסטרלים מקבלים עליהם את האסלאם מדי שנה". הארגון קרא לאפיפיור לחזור בו מדבריו ולהתנצל בפני המאמינים המוסלמים, שכן "דת האסלאם אינה עושה שימוש באלימות בהפצת האמונה" ו"מעניקה חופש דת" ו"ראייה לכך שהכנסיות נותרו קיימות עד היום (במדינות המוסלמיות)".