אם לא תוקם בימים הקרובים קרן ההלוואות לעסקים בצפון בעלי מחזור של עד 30 מליון שקל לשנה - 2,500 עסקים בצפון יתמוטטו והממשלה תשא באחריות לכך. מספר זה מהווה כרבע מסך העסקים בצפון להם מחזור של עד 30 מליון שקל לשנה. כך מזהירה ליאורה בירנהק - מרקוס - יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בחיפה והצפון ויו"ר התאחדות התעשיינים בצפון.



בירנהק - מרקוס טוענת, כי על הממשלה להפסיק לגמגם ולהוציא לפועל את הסיכום על הקמת הקרן בסך 900 מליון שקל, סיכום שהושג כבר לפני מספר שבועות, בין שר האוצר, אברהם הירשזון, לבין יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש.



קרן זו אמורה לתת הלוואות עד לשיעור של 50% מאובדן המחזור, כאשר 70% מההלוואה תהיה בערבות מדינה ו-30% בערבות אישית.



בירנהק - מרקוס מציינת, כי הדחיפות לקבלת כספים מקרן ההלוואות, דווקא בתקופה הקרובה, נובעת ממחסור חמור בתזרים המזומנים, בעיקר בקרב אותם עסקים שאינם עובדים על מזומן. כאשר ירידת ההכנסות מתקופת המלחמה מתחילה לבוא לביטוי אצלם מעתה והלאה. הדבר חמור שבעתיים נוכח העובדה שהפיצוי של הממשלה בגין אוגוסט יגיע לעסקים בצפון רק בסוף נובמבר.



יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בחיפה והצפון דורשת מהממשלה לתת אפשרות לפרוס ל-24 חודש את תשלומי המע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה שנדחו בחודשים בשל המלחמה. זאת בשל חוסר היכולת לשלם סכומים גבוהים כל כך בתשלום אחד.



היא קוראת לממשלה שפריסת התשלומים תעשה ללא ריבית או לחילופין בריבית נוחה במיוחד וללא קנסות.



בירנהק - מרקוס מעריכה, כי הקמת קרן ההלוואות לעסקים בעלי מחזור של עד 30 מליון שקל לשנה, ופריסת תשלומים המע"מ, הביטוח הלאומי ומס הכנסה - יאפשרו לעסקים בצפון להתגבר ביתר קלות על הנזקים הכבדים שנגרמו להם בשל המלחמה, ובכך למעשה תשלים הממשלה את הפיצוי לעסקים אלו.