שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל דן חלוץ מעכבים משיקולים פוליטיים דרישה של פיקוד המרכז, להקים בסיס צבאי של קבע במשטרה הבריטית הישנה של שא-נור כדי להקל על הפעילות המבצעית של צה"ל נגד הטרור בצפון השומרון. הסיבה להתנגדותם: מהלך כזה יוכיח את חוסר ההיגיון שהיה בהחרבת יישובי צפון-השומרון, בהן שא-נור.



כבר לפני כחודש סיירו קצינים בפיקוד המרכז בשא-נור, כדי לבחון את האפשרות להקמת בסיס במקום. מאז הנסיגה מצפון השומרון, אין לצה"ל שום בסיס של קבע במקום. גם בסיס דותן, בו שכנה בעבר מיפקדת החטיבה המרחבית מנשה, פורק והמיפקדה עברה למחנה עין-שמר. מפקד חטיבת מנשה אל"מ הרצי הלוי התלונן לא פעם כי חייליו מתקשים לפעול בהעדר בסיס קבע באיזור ממנו יוכלו לצאת ואליו ישובו אחרי הפעילות. בעקבות כך הוחלט בפיקוד המרכז להקים בסיס קבע ביישוב ההרוס שא-נור.



בסיור של קציני צה"ל התברר שמבנה המשטרה הבריטית, המבנה היחיד שנותר בשא-נור, הרוס כולו. אחרי חורבן היישוב פלשו ערביי הסביבה למבנה ועקרו כל דבר שיכלו לעקור, כולל חלונות ומשקופים. בפיקוד המרכז הוכנו תוכניות להקמת הבסיס ולשיפוץ המבנה, אולם אלו מתעכבות בדרגים של הרמטכ"ל ושר-הביטחון. קצין בכיר בפיקוד המרכז אמר לכתבנו, כי מרמזים שקיבל התברר ששיקוליהם של השר והרמטכ"ל מונעים מהחשש שיצטרכו להתמודד עם הטענה, מדוע בכלל נהרסו היישובים אם צה"ל ממילא זקוק להם כבסיסי קבע. עם זאת, לאור הדרישה החד-משמעית של פיקוד המרכז בדבר הצורך בבסיס הקבע במקום, הנושא יעלה מחדש בימים הקרובים לדיון מחודש אצל שר הביטחון.



יצוין כי בניגוד לידיעה שפורסמה הבוקר בידיעות אחרונות, צה"ל עדיין לא הקים בסיס קבע בצפון השומרון. בצה"ל אמרו עוד לפני חורבן צפון השומרון, כי בניגוד לחבל עזה כאן אין שינוי במעמד שטחי אי בי וסי. צה"ל פועל כיום, מאז מבצע "חומת מגן", בכל שטח צפון השומרון.





"בשיחות איתנו אמור לנו קצינים שהם לא מבינים את הצורך בגירוש המטופש הזה", אומר ליומן ערוץ 7 יוסי דגן, מי שהיה בעבר דובר הישוב שא-נור.



"הצבא ממשיך להיכנס ולצאת מהמקום, הקים מוצבים במתחם, ולא ברור לצבא למה לא להקים במקום בסיס מסודר", אומר דגן המעריך גם הוא שההחלטה למנוע את ההקמה מקורה אך ורק במניעים מדיניים פוליטיים, שכן בהקמה שכזו תהיה הוכחה לטעות שבעקירה ובגירוש מצפון השומרון.

דגן מספר על תחושה ודאית של התושבים שקרוב היום שישובו לישוב ההרוס. "שא-נור מחכה לבניו שישובו. לפני חודשיים נולד לנו בן והיינו בתחושה ודאית שנקיים את הברית בשא-נור. התחושה היא ודאית, וזה יקרה בקרוב. אנחנו בטוחים בכך".

להאזנה לראיון