טקס חגיגי לציון השלמת הפרטת בית הזיקוק לנפט - אשדוד בע"מ, נערך היום במעמד שר האוצר, אברהם הירשזון. בטקס השתתפו גם שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, בעל השליטה בפז, צדיק בינו, מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, והנהלת בז"ן.



עסקת מכירת בית הזיקוק לנפט - אשדוד בע"מ הושלמה ביום חמישי האחרון, עם העברת הבעלות במניות החברה לידי פז חברת נפט בע"מ, תמורת סכום של 3,251,409,213 ₪.



ההליך לפיצול והפרטת בתי הזיקוק מתבצע בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מה- 26.12.2004. במסגרת פיצול בז"ן והכנתה להפרטה, תאוגד בית הזיקוק אשדוד כחברת בת של בז"ן, עם מכירת החברה הבת (בז"א) מועברת תמורת המכירה מפז לבז"ן. תמורת ההפרטה תועבר למדינה כתקבולי הפרטה לאחר שיימשך דיבידנד מבז"ן, דבר הצפוי להתרחש עד לסוף שנת 2006.



שר האוצר, אברהם הירשזון, אמר כי "הפרטת בית הזיקוק אשדוד יוצרת תחרות במשק הדלק לטובת התעשייה הישראלית ואזרחיה. ההצלחה המסחרית של עסקת המכירה ועוד באיבה של הלחימה בצפון, היא אות כבוד לחוסנו של המשק הישראלי ולניהול ההליך. תמורת העסקה, שלושה ורבע מיליארד שקלים תוסיף לחוזקו של המשק". עוד הוסיף הירשזון, כי השלב הבא הינו הנפקת בית הזיקוק בחיפה שתתבצע בשנת 2007 וכי מדובר בהנפקה הגדולה שנעשתה בישראל.



שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר בירך ואמר בטקס כי "היום באנו לברך על המוגמר. בשעה טובה ומוצלחת אנו משלימים את עסקת מכירת בית הזיקוק באשדוד לקבוצת פז. מדינת ישראל מעבירה לידיה של קבוצת פז, נכס אסטרטגי של משק האנרגיה בישראל. עסקה זו היא תחילתו של הליך גדול ומשמעותי במשק הדלק, שהמשכו יבוא לידי ביטוי, במכירת בית הזיקוק בחיפה ובהמשך הדרך, להסרת הפיקוח על מחירי הדלקים בישראל".



צדיק בינו, בעל השליטה בפז, ציין כי "אין לי ספק שהעסקה תוכיח עצמה ככדאית לקבוצת פז המעמיקה בזכותה את אחיזתה בשרשרת הערך של הדלק. זהו נכס אסטרטגי בעל מעמד מיוחד שישמש את המדינה וחברת פז לעשרות שנים". מנכ"ל פז ובעל מניות בחברה, מודי בן ש"ך: "פז רואה במהלך זה- קרש קפיצה שיאפשר לה להתפתח ולהיות גורם בעל משמעות בתחום האנרגיה במזרח התיכון. נכון עשתה הממשלה שפינתה את מקומה לגוף מקצועי ,תאב התפתחות ורעב מהמגזר הפרטי. ראוי לציין כי תהליך המכירה המסודר והנקי, יכול לשמש דוגמא חיובית לפעילות הממשלה בתפר שבין ממשלה וגופים פרטיים".



מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, אמר כי "עם השלמתה המוצלחת של עסקת הפרטת בית הזיקוק אשדוד, מציינת רשות החברות בסיפוק את סיומו של השלב הראשון והמכריע בשינוי המבני במשק הדלק. אנו כבר עובדים במרץ על השלב השני והאחרון, הנפקת בז"ן חיפה. בהזדמנות זו אני מודה להנהלת בז"ן על שיתוף הפעולה ובטוח כי שיתוף פעולה זה יתרום להנפקה מוצלחת של החברה".