בתגובה לדיווחינו היום (ג') על מסכת מכות, השפלות, זריקות אבנים וחזיזים על בני משפחה יהודית ביפו טוענים במשטרת מחוז תל אביב כי מדובר בסכסוך שכנים בלבד ולא בעימות בעל רקע לאומני. על אירועים אחרים של התנכלות ערביי יפו לבתי כנסת אומרים במשטרה שהעניין מטופל בחומרה. התושבים היהודיים לא מסתפקים וקובעים "מדובר בטרור לאומני שהמשטרה חוששת להתמודד עימו".

 

חייהם של יהודי העיר יפו הופכים בתקופה האחרונה לסיוט מעשה ידיהם של תושביה הערבים של העיר. מעדויות מצטברות מתבררת מציאות קשה וכואבת של התנכלות התושבים הערבים בשכניהם היהודיים. חייהם הופכים למסכת ארוכה של פחד ואימה מהשפלות, זריקות אבנים, איומים ברצח, השתלטות על רכוש ועוד. יהודים רבים עוזבים, אחרים נאבקים בעור שיניהם על המשך מגורים בעיר המהווה חלק בלתי נפרד מהמטרופולין הגדול במדינת היהודים.



לאה (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) בת 56, מתושביה היהודים הוותיקים של העיר, מתגוררת עם בנה, קצין צה"ל, על קרקע משותפת לה ולמשפחה השייכת לאחת החמולות הערביות הגדולות והמשפיעות בעיר. מזה תקופה ארוכה סובלת לאה מהתנכלויות בלתי פוסקות. בני החמולה השתלטו על חלקים מהמבנה בו היא מתגוררת, לעבר דירתה השליכו לא אחת אבנים וחזיזים, אך האירוע שהתרחש בעיצומו של חג שמחת תורה האחרון היה הקשה מכולם.



בשעות הבוקר חזרה לאה מבית הכנסת לביתה כשבנה נותר בתפילת החג. סמוך לביתה ארבו לה שלושה מבני החמולה, התנפלו עליה והכו אותה מכות נמרצות. רק לאחר שאיבדה את הכרתה עזבו השלושה את המקום.



זמן לא ברור לאחר מכן התעוררה מעלפונה. וכשהיא חבולה ביקשה עזרה שלא הגיעה. בקושי שירכה עצמה בחזרה אל בית הכנסת. בנה שנחרד למראה אמו הזעיק אמבולנס והיא פונתה לבית החולים וולפסון, שם טופלה. במקביל פנה הבן למשטרה. תלונתו נרשמה באדיבות אותה הוא מציין, אך רק לאחר שעלה לקומת היס"מ ודרש במפגיע מהמפקד במקום לעצור את הפורעים קיבל הבטחה שהדבר ייעשה. למרות זאת מששב עם אמו בתום הטיפול מבית החולים ראה את בני החמולה הפורעים כשהם "צוחקים ולועגים כרגיל. שאלנו את המשטרה איך נתנו להם להשתחרר ואמרו לי שהשוטרים הגיעו ועצרו אותם בלילה, אבל בבוקר שיחררו אותם בערבות של 6,000 שקל וצו הרחקה מאימא שלי למשך שלושים יום. זה מגוחך. הרחקה מאימא שלי אבל לא הרחקה מהבית הצמוד שלהם... אז הם נמצאים כאן כרגיל ואנחנו חיים בפחד".



הבן מספר שהתקרית האחרונה הגיעה לאחר חצי שנה של שקט. לפני חצי שנה הוכתה האם על ידי בן אחר של החמולה הערבית, וכשהגיעה המשטרה הודה במעשה ונעצר. לדברי הבן מעצר זה גרם לבני המשפחה רתיעה מסוימת ושמירה על רגיעה במשך חצי שנה עד לתקרית האחרונה בשמחת תורה האחרון.



אולם אירוע זה של מכות לאם לאה (בת ה-56, כזכור) היה רק המשך למסכת התעללויות והתעמרויות של בני החמולה במשפחתה. במרוצת השנים השתלטו בני החמולה על חלקי קרקע השייכים למשפחתה של לאה, ריצפו וקירו את המעבר למבנה ובכך נוצר מצב בו ללא מעבר בשטח שעליו השתלטו בני החמולה לא יכולים האם ובנה לעבור. מעבר זה מלווה לא פעם בפגיעות מילוליות ואף פיזיות. "הם משחיתים לנו רכוש, הם רושמים גרפיטי עם שם המשפחה שלהם על הקירות שלנו, לא פעם הם זורקים אבנים, ובחודש הרמדאן הקודם השליכו חזיזים לעבר חלונות הבית".



מחשש לגורלו קיבל הבן אישור מיוחד מהצבא להלך גם מחוץ לבסיסו (בסיס עורפי) כשנשק M-16 תלוי על כתפו. אבל "אני בצבא ואמא שלי לבד בבית. למה מחכה המשטרה? שיהרגו אותה?"



הפרשה לא הסתיימה, וביום שני השבוע הניחו בני החמולה יונה שחוטה על מפתן דלתה של המשפחה. רמז מאיים על כוונותיהם לגבי האם ובנה. כשהתלונן במשטרה שמע, לדבריו, את התשובה המפתיעה הבאה: "אתה גר שם, אז מה אתה רוצה?". הבן זועזע: "זו פשוט מדיניות גורפת של אזלת יד משטרתית. הם לא רוצים להתעמת עם החמולה הזו. יש להם כוח והם שולטים על חלקים נרחבים מהעיר, אז המשטרה חוששת מהם. בעבר התלוננתי במשטרה, אבל מישהו שם דואג לסגור את התיקים באופן עקבי".



יש להם כוח והם שולטים על חלקים נרחבים מהעיר, אז המשטרה חוששת מהם.



לשאלתנו אם לא מדובר בסכסוך נדל"ני בלבד, בו מבקשת החמולה לדחוק את רגליה של לאה מביתה ולהשתלט גם עליו, אומר הבן "ברור שזו המטרה של המשפחה, אבל המכות וההתעללויות הן אך ורק ממניעים לאומניים. את האבא שלהם מעניינת אולי הקרקע, אבל כשהילדים, בגיל 14 עד 23 מכים את אימא שלי בצורה כזו, ברור לי שזה משנאה מובנית שיש להם ליהודים, ואני אומר את זה בעיקר כשאני מתייחס למציאות הכללית כאן ביפו".



כאמור, מדוברות מחוז תל אביב נמסר בתגובה כי אכן הוגשה תלונה אולם "עוד באותו יום נעצרו החשודים באירוע ושוחררו בתנאי הרחקה". עוד מציינים במשטרה כי על אחד החשודים ניכרו סימני אלימות ולטענתו הוא עצמו היה המותקף באירוע בידי לאה.

במשטרה מדגישים כי מבחינתם "אין מדובר באירוע על רקע לאומני אלא בסכסוך שכנים". כמו כן קובעים בדוברות המחוז ש"כל תקיפה או גרימת נזק מטופלת בחומרה בידי מרחב יפת"ח".

 

כשבנה של לאה הזכיר את "המציאות הכללית ביפו" התכוון לזריקות אבנים על בתי כנסיות ועל מוקדים יהודיים. "אין כאן בית כנסת אחד בלי חלונות שבורים", הוא אומר.

ביום הכיפורים האחרון תקפו פורעים ערבים את בית הכנסת ברחוב יפת שבעיר. נערים ערבים הקיפו את בית הכנסת ותוך קריאות קצובות השליכו חזיזים לתוכו. התפילה התנהלה, על פי עדות הגבאי בן ה-77, תחת פחד וחשש מהרגע בו יאלצו לצאת. "הרגשנו כמו בגרמניה", סיפר הגבאי.



באחת השבתות האחרונות תקפו נערים ערבים את האדמו"ר מביצ'קוק, המתגורר בעיר למקווה בשעת בוקר. הנערים זרקו לעברו אבנים, והוא נאלץ להימלט מהמקום.



"מדובר בטרור על רקע לאומני על אש קטנה", אומר בנה של לאה שמספר על תקרית נוספת בה ערבים תושבי העיר רדפו אחרי חברו תוך שהם משליכים לעברו אבנים. הבחור נמלט מביתו ועד לגבול בת ים, שם נאלץ להסתתר בבית קרובים.



מדובר בטרור על רקע לאומני על אש קטנה.



תושבים רבים מעדיפים שלא לדבר על המציאות הקשה בעירם, אך רומזים שלא מעטים מתושביה היהודיים של העיר עזבו את המקום לנוכח הפרעות וההתנכלויות שהפכו מנת חלקם.



בסוגית הפגיעה בבית הכנסת ביפו אומרים בדוברות משטרת מחוז תל אביב ש"קטינים שגרמו נזק לבית הכנסת נעצרו ומעצרם הוארך בבית משפט לנוער".



יצוין כי באחרונה הציבה המשטרה סד"כ של מאה לוחמי מג"ב שנועדו למנוע את המציאות הקשה, אך גם הם לא יוצאים לסיוריהם אלא בשלישיות ובמצב של 'הכנס', מחשש התושבים הערבים.