המרכז המדיני לישראל הגיש עתירה מנהלית לביהמ"ש המחוזי בתל אביב כנגד צה"ל וכנגד הממונה על ישום חוק חופש המידע בצה"ל, דוברת צה"ל תא"ל מירי רגב בדרישה שזו תמסור נתונים באשר למספר המועמדים לגיוס לצה"ל שלא גויסו או שגיוסם השתהה בשל השתתפותם בפעולות מחאה להתנתקות או בשל נוכחותם באירועי עמונה.



לטענת העותרים "עד כה התעלמה רגב מדרישת המרכז המדיני לישראל לקבלת הנתונים זאת למרות חובתה לפי חוק חופש המידע להשיב בחיוב או בשלילה בתוך 30 יום. המידע נחוץ למרכז המדיני למחקר שהוא מנהל בעקבות ממצאים חמורים ביותר שנצברו במרכז שמעלים חשש כבד לשימוש פסול בפסיכיאטריה בכדי למנוע גיוס מצעירים 'כתומים' בריאים לחלוטין (בגיבוי חוות דעת מקצועיות) שעל פי החשד 'הודבק' להם סעיף נפשי על רקע פוליטי".



עם הגשת העתירה, הביע ראש המרכז המדיני לישראל ד"ר יצחק קליין תמיהה מהתעלמות צה"ל מפניית המרכז. "בדובר צה"ל טרם הפנימו כנראה כי כאשר הכנסת חוקקה את חוק חופש המידע, היא לא העניקה פטור מיוחד מהחוק לצה"ל. התעלמות הצבא מפנייתנו יוצרת את הרושם כאילו יש לצה"ל מה להסתיר. החיסיון אינו חל על מידע החושף שימוש בסמכות בדרכים ולמטרות פסולות. כגון סלקציה פוליטית בגיוס לצה"ל או שימוש מניפולטיבי בפסיכיאטריה לשם כך".



בפנייתו לדוברת צה"ל, ביקש המרכז המדיני לישראל לדעת כמה מבין מסורבי או מושהיי הגיוס הוזמנו לראיון מיוחד? כמה הוזמנו לקב"ן? כמה לפסיכיאטר? כמו כן ביקש המרכז נתונים לגבי מספר המועמדים לגיוס מישובי יו"ש שלא גוייסו או שגיוסם השתהה מסיבות חוסר התאמה בכל אחת מן השנים החל משנת 2001 ועד 2006.



מהמרכז המדיני נמסר כי החשש כעת הוא כפול, "החשש הראשון הוא שצה"ל מפעיל, באמצעות מפקדי לשכות גיוס וקב"נים, מסננת פוליטית למתגייסים, כך שמתגייסים עם רקע 'כתום' גם כאלו ללא כל רישום במשטרה, נחקרים לגבי דעותיהם הפוליטיות ויחסם ל'רבנים'. חלק מהם אינם מתגייסים כלל או שאינם מתגייסים למסגרת שירות המתאימה להם, כמו סיירות, או שירות קרבי אחר. החשש השני הוא שנעשה שימוש לרעה בפסיכיאטריה כדי 'להדביק' על אנשים בריאים לחלוטין תווית 'פסיכי' ולשחררם משירות על סעיף בריאות נפש, וזאת לאחר תחקירים פוליטיים".





דוגמאות לעילה שהובילה לעתירה מציגים אנשי הארגון בחמשת המקרים הבאים:





ב.ח, נכח בעמונה, ללא מעצרים או הסתבכות עם המשטרה. בראיון נשאל אם הוא מסוכסך עם ערבים, אם יפנה יישובים ואם יישמע לרבנים. עבר ראיון עם מפקד לשכת הגיוס, קב"ן, פסיכיאטר. ועדה רפואית קבעה לו סעיף 21- לא כשר לגיוס מטעמים רפואיים. משפחתו שילמה מכיסה הפרטי בכדי לקבל הערכה אצל ראש מחלקה בבי"ח פסיכיאטרי, שקבע שהוא בריא לחלוטין. פנה מספר פעמים למפקד לשכת הגיוס, אך בקשתו לערער לוועדה הרפואית העליונה נחסמה על ידי מפקד הלשכה והוא קיבל פטור משרות.



פ.ל, תושב יו"ש, ללא רקע עם המשטרה כלל, למד בישיבה תיכונית ביו"ש. נשאל בראיון אם בכוונתו לפגוע בערבים ועל יחסו לפינויים. קיבל זימונים תכופים ללשכת הגיוס, עבר קב"ן וועדה פסיכיאטרית וקיבל פטור משרות בסעיף 21, בריאות. לאחר מאמצים רבים במעורבות חבר כנסת קיבל את התיק הרפואי שלו מצה"ל שכלל 3 עמודים, ודף A5 עליו רשום ב3 מילים: 'הפרעת אישיות אקסטרוורטית' (אבחון זה אינו מופיע במדריך להפרעות נפשיות הבינלאומי המקובל DSM ולא ברור מניין נלקח. פנה לפסיכיאטר בכיר באזור ב"ש שאישר שאין לו בעיה כלשהי.



ר.ח, עוכב ע"י המשטרה לפני ההתנתקות (תלה שלטים באמצע הלילה, שהה בחומש לפני החרבתה אך בפינוי עלה בשקט על האוטובוס). ללא מעצרים או כתבי אישום. לאחר בדיקה ראשונה קיבל הזמנה למבדקים בחיל האוויר והזמנה לקב"ן, נשאל לגבי ההתנתקות ונאמר לו שיש מידע מודיעיני לגביו שהוא פגע בערבים. הקב"נית שלחה אותו לסגנית מפקד הלשכה, שחזרה על שאלותיה. בתחילה היה מתקשר כל שבוע לברר מה קורה, אחרי 5 חודשים קיבל טלפון מלש' הגיוס שלא שכחו אותו. אך מאז, אין תאריך גיוס, אין פטור, תלוי בין שמים לארץ.



נ.מ, נכח בחסימת כביש אך לא חסם, נכח בגוש קטיף אך התפנה ללא בעיות. אין מעצרים, אין כתבי אישום. לאחר צו ראשון נקבע לו פרופיל 97. בפסח קיבל ביטול צו גיוס והזמנה לקב"ן. נשאל שאלות קב"ניות, אמר לקב"נית שאינו יודע למה הוא אצלה, השיבה שגם היא לא יודעת. שאלה אחרונה- האם היה לו קשר להתנתקות. אמר שכן. היא אמרה, "משוב"ח" (כינוי לשוהים בלתי חוקיים בגוש). באוגוסט קיבל מכתב שעקב מידע שהגיע עליו גיוסו בבדיקה. בהתערבות ראש הישיבה שלו ופנייה לקצין בכיר בכח אדם נקבע לו תאריך גיוס, לאחר חודשים עיכוב.



י.כ, היה על הגג בכפר דרום, יש לו כתב אישום. לאחר צו ראשון נקבע לו פרופיל 97. נרשם למסלול הסדר. ביולי השנה קיבל זימון למפקד לשכת הגיוס ולקב"ן. נשאל מה עשה על הגג בכפר דרום אך סירב להתייחס לשאלות פוליטיות. נשאל לגבי המוטיבציה שלו והבהיר כי יש לו מוטיבציה גבוהה להתגייס לקרבי. המשפט שלו נדחה ונדחה ובינתיים הוא אינו מגויס.