תא"ל במיל' נחמיה דגן, בעבר בכיר בחיל האויר וקצין חינוך ראשי, קורא לרמטכ"ל חלוץ להתפטר, ו'לשקם את המרכיב הראשון בדוגמא אישית של פיקוד ומנהיגות'.



דבריו של דגן, בראיון לקובי פינקלר ביומן ערוץ 7, באים בעקבות דברי חלוץ כי אין בכוונתו להתפטר מתפקידו כרמטכ"ל כיון שאיש מהממונים עליו לא ביקש ממנו. "בצבא יש סטנדרטים, כשמישהו נכשל בכמה דברים הוא קם והולך", אומר דגן. לדבריו חלוץ יכול היה להגיע למסקנה זו רק מדבריו שלו אודות הכשלונות וללא קשר לועדות החקירה. "אמנם חלוץ אמר שאינו 'כוכב נולד', אבל כאשר 85% מאנשי הצבא במילואים ובסדיר 'וכידוע כל העם צבא', אומרים שהוא אינו מתאים, 'תהרוג אותי אם אני מבין איך הוא נשאר'".



הוא מוסיף, כי נכון שבסיטואציה הנוכחית העזיבה נתפסת כחלק מעריפת ראשים ומקורבי חלוץ אומרים לו שהוא קורבן ושתולים אותו בכיכר העיר "ועוד כל מיני אמירות שטותיות כאלה". איש, כולל חלוץ, אינו מעונין להיות זה שעורפים את ראשו, אבל למעשה עזיבתו היא בבחינת "לקיחת אחריות ומרכיב ראשון בדוגמא אישית של פיקוד ומנהיגות".



אין צורך היום להיות קצין חינוך ראשי כדי לראות המסר החינוכי הגרוע שמוסר חלוץ בכך שאינו עוזב, כל מפקד יכול לראות זאת, וימשיך להיות קשה בצבא כל עוד האמירה 'אני לוקח אחריות אישית', אינה ממומשת. בסופו של דבר, אומר דגן, "חלוץ ילך, אבל ככל שעובר הזמן 'הוא יוצא יותר לא טוב'. אם היה יוצא מיד אחרי המלחמה היה יוצא ענק. לחלוץ הרי יש את זכויותיו. הוא היה מפקד חיל אויר מצויין ואיש לא ייקח לו את זה, אבל כרמטכ"ל הוא נכשל".



"אני שואל את חלוץ: למה אתה מחכה? אתה צריך ללכת". דגן מוסיף כי גם במטכ"ל יש צורך בשינוי. לדבריו הזדעזע כשקרא על כך שבזמן הדיונים במטכ"ל בתחקירים היו שני פורומים, אחד בתוך האולם והשני מחוצה לו. "אנשים צריכים להגיד מה שהם חושבים. לראות אלופים, תתי אלופים ואלופי משנה אומרים דבר אחד בפנים ודבר אחר בחוץ, זה על גבול הטרגדיה".



דגן חושף כי אמש התקשרו אליו חברים ושאלו אותו מדוע הוא מסכן עצמו ומדבר נגד חלוץ, "אמרתי להם שאני אומר את האמת והם צריכים לעשות את חובתם ולומר אף הם את האמת".



חלק חשוב ומרכזי בתיקון הצבא הוא ניתוקו מהפוליטיקה, מדגיש דגן. תפקיד הרמטכ"ל הפך לפוליטי עוד מימיו של אהוד ברק. "דן חלוץ לא המציא את זה אלא גלש לתוך זה. קדם לו מופז אשר יומיים אחרי שהיה רמטכ"ל הלך לפוליטיקה. 'מה הוא עשה חמש שנים אם לא להכין עצמו לתפקידו הפוליטי?' אבל גם הוא לא המציא את זה, הממציא של הענין הוא אהוד ברק שחלם כל חייו להיות ראש ממשלה ותפקיד הרמטכ"ל היה שלב בדרך. צריך לנתק את הרמטכ"ל מהמילייה הפוליטי. כיום המילייה הפוליטי מושחת אבל גם כאשר אין שחיתות, התנהלות המילייה הפוליטי היא על גבול השחיתות. צריך שראש ממשלה ושר בטחון עם עוצמה יחליטו שהצבא מתנתק מהפוליטיקה".



דגן כאמור בעבר בכיר בחיל האויר מתייחס גם לפרסומים בסנדיי טיימס על היערכות ישראלית להפצצה באיראן. "בתיאורטי מדינת ישראל צריכה לחשוב על איך היא מתגוננת מפני האיום האיראני והכי טוב שייגמר בצורה דיפלומטית. אם לא, היא צריכה להתכונן, כי יושב שם אדם מוטרף שאי אפשר לסמוך עליו. אי אפשר להמתין ולראות אם הוא צודק או לא צודק. טכנית חיל האויר יכול לעשות הרבה דברים. תיאורטית מדינה צריכה להתכונן. מה קורה בדיוק, זה לא יהיה אחראי להגיד".

להאזנה לראיון