ראש מכון צומת, המהנדס הרב ישראל רוזן מאשים גורמים בחצרות אדמו"רים וראשי העדה החרדית בהעברת מידע מוטעה ולעיתים אף שיקרי לרבנים, ובכך הביאו למתקפה חריפה של רבנים חרדיים נגד השימוש המשטרתי באזיקים אלקטרוניים בשבת.



את דבריו אומר הבוקר הרב רוזן בעקבות פנייתו של ח"כ מאיר פרוש לשר לביטחון פנים, אבי דיכטר, בו תבע ממנו להורות למשטרת ישראל להימנע משימוש באזיקים אלקטרוניים בשבת. "איזוק אלקטרוני בשבת לעצירים מהווה כפיה אנטי דתית, מאחר שאסור עפ"י ההלכה".



לדברי הרב רוזן איש מהעדה החרדית לא פנה למכון צומת על מנת לקבל את פרטי המחקר ההלכתי שבוצע, ואת פרטי ההסכמות שהתקבלו במשטרה והובילו למתן ההיתר. "אני מאשים את העסקנים החרדיים ואנשי החצר של גדולי התורה שלא טרחו לברר דבר ולקבל אינפורמציה", אומר הרב רוזן ומוסיף "בכך הם הביאו את הרבנים להוציא פסק כוזב".



לדבריו מאז יום אמש הגיעו לביתו שיחות טלפון לא מעטות ובהן קריאות גנאי ואף נימות של איום בעקבות מתן ההיתר לשימוש משטרתי באזיקים האמורים. "אני מוכן לקרב מול כל טענה, אם רק יסכימו לשמוע את הנימוקים ההלכתיים, אבל למרות שביקשתי מכל הדוברים בטלפונים האנונימיים שהגיעו אליי לתת לי מספר טלפון או פקס כדי שאוכל להעביר להם נתונים, הם סירבו".



הרב רוזן מסביר את ההיתר שניתן לשימוש באזיקים בהיותם שווי ערך לטלטולו של שעון יד, בו "משתמש מן הסתם גם חבר הכנסת פרוש".



נזכיר כי מדובר באזיק המונח על רגלו של האסיר ואינו ניתן לניתוק ללא איתות במערכת המחשוב המשטרתית. לדברי הרב רוזן ההיתר ההלכתי שהושג מקורו בכך שאין כל השפעה למחשב המשטרה כאשר האסיר נותר בתחום שהותר לו לנוע בו. "אין שום הבדל, שום נורה לא נדלקת ושום איתות לא מועבר למחשב המשטרתי אם האסיר נמצא בצד זה של הבית או בצד אחר", אומר הרב.



עוד אומר הרב רוזן כי בתיאום עם המדען הראשי של המשטרה הוסכם שעל מנת למנוע חילול שבת במידה ויותר ע"פ החלטת השופט לאסיר להתרחק מביתו בשבת, בשל שמחה משפחתית וכיו"ב, הרי שבמחשב המשטרה יוגדר המכשיר כ"מת" בשעות בהן מותרת תנועתו של האסיר. לדברי הרב רוזן מדובר בהפעלה קודם השבת הדומה לחלוטין למתרחש בשעון שבת.



למרות כל אלה קובע הרב רוזן כי לרבנים החרדים שפרסמו את פסק ההתנגדות לקביעת מכון צומת נמסר מידע כוזב כאילו תנועתו של האסיר המחזיק באזיק האלקטרוני גורמת לשינוי ממוחשב ועל כן יש בכך איסור חילול שבת.





יצוין כי הפרשה התחדדה בימים האחרונים בשל מעצרו עם אזיק אלקטרוני של בכיר באחת החצרות בירושלים שנחשד בהתפרעויות ובערב השבת האחרונה דרש לנתקו מהאזיק על מנת שלא לחלל שבת. המאבטחים האחראים לשליטה על האזיקים שחררו את העציר וביום ראשון האחרון הוא הובא בפני השופט אלכסנדר רון, בבית המשפט השלום בירושלים, שקיבל מהמשטרה את נתוני הקביעה ההלכתית של מכון צומת ועל פיהם קבע נחרצות כשומר מצוות בעצמו כי השימוש באזיק אינו מהווה חילול שבת.



ח"כ פרוש תקף במכתבו לשר דיכטר את החלטת השופט וקבע כי "ההיתר שהתקבל מ'מכון צומת' לשימוש באזיקים אלקטרוניים בשבת – "משולל בסיס הלכתי, ואינו מקובל על שומרי שביעי. וזאת, לאור פסיקותיהם המפורשות של רבנים ידועים".



כאמור, הרב רוזן מודיע כי הוא נכון לכל קרב הלכתי מול כל גורם שיאות לשמוע את הטיעונים ולהתייחס אליהם באופן ענייני ותורני מעמיק.





תגובות להאשמותיו החריפות של הרב רוזן לא הגיעו. אם יגיעו כאלה הרי שהן תפורסמנה כאן.