סוגיית היחסים בין המיעוט הערבי לבין היהודים במדינת ישראל הגיע למבוי סתום. כך אמר היום מ"מ ראש המרכז לחקר הבטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, המזרחן ד"ר דן שפטן. דברי שפטן נאמרו במהלך כנס הרצליה המתקיים במלון דניאל.  

לדברי שפטן המיעוט הערבי אינו רואה בשוויון את הנושא העיקרי עליו הוא נאבק, אלא הוא נאבק לחורבנה של המדינה ובהקמת מדינה דו לאומית על חורבותיה. עד אז בעיניו המדינה היהודית אינה לגיטימית. לכן גם אם היהודים ימשיכו לחתור לשוויון ולצמצום פערים לא יכולה להיות למדינה בעיני הערבים לגיטימיות.

הערבים לדבריו חותרים ל"צדק", כשלדידם  קיומה של המדינה היהודית, 'מדינה קולוניאלית' מבחינתם היא "לא צודקת".

שפטן מוסיף כי גם היהודים נמצאים במבוי סתום כיון שאין להם כוונה לעשות את מה שהמיעוט הערבי דורש, "הכרה באשמה הבלעדית של היהודים בסכסוך, והבעת חרטה על העושק והניצול". לדבריו בציטוטים מחוברות ערביות נאמר כי "היהודים שקמו כתופעה קולוניאליות כבשו, הפלו הרגו. והפלסטינאים רק נאבקו".

"לכן, גם כאשר נעשה ניסיון לקיים דיאלוג, הדיאלוג נכשל. התברר שגם כאשר היהודים מסוגלים לקבל כהנחת ייסוד שצריך להקים מדינה פלסטינאית ואף מוכנים לשנות את ההמנון, כל אלו נתקלים בהתנגדות שאומרת שאם לא תבוטל המדינה היהודית - כל שאר הצעדים והמחוות לא יעזרו".

שפטן מדגיש כי הדברים אינם נאמרים על ידי קיצונים אלא במגוון עמדות. הוא מוסיף כי למרות הציפיה ממנו לומר ש"יהיה בסדר" ו"זה יסתדר", הוא סובר כי "זה לא יסתדר". "בצד הפלסטיני יש קונסנזוס לאמץ את האתוס הפלסטינאי מתוך מודעות למחיר. מדובר בחברה שמוציאה מקרבה שאהידים ואמירות מהסוג הזה. בצד היהודי קמה לה אמירה שלבעיה הזו אין פיתרון ושזו מציאות. ואולם מציאות זו אינה חייבת להוליך לעימות אלים או למבחן כוח כולל, משום שצריך לעשות הבחנה בין שני דברים: במישור של שוויון תמשיך המגמה לסילוק גילויים של אפליה. במישור הלאומי העניין הולך ומחריף. שני הצדדים לא מרוצים אך אל מול האלטרנטיבה המצב ישמר. אני חושב שלשני הצדדים אין דילמה של ממש. אינני חושב שהיהודים שוקלים בכלל להיכנס לדיאלוג על הבסיס הקונסנזוס של האוכלוסייה הערבית. בדומה, גם לצד הערבי אין דילמה. שני הצדדים מבינים יותר מאשר בעבר שאין מקום לחשוב במושגים של יתרון אלא במושגים של בקרת נזקים".