בימים הקרובים יחול יום השנה העשירי לאסון המסוקים בו נהרגו בהתנגשות שני מסוקים של חיל האוויר 73 חיילים וקצינים. זאת כשהיו בדרכם לפעילות מבצעית בלבנון.



הערב (ג') יקרין ערוץ 10 סרט אישום כבד במסגרת הסדרה 'אשם במותו'. האב השכול יורם אלפר, ששכל את בנו עידן באסון, מוביל בסרט את עיקרי האשם וטוען "אווירת הבלגן ששררה, ועדיין שוררת בחיל האוויר, היא זו שהרגה את בני".



שוחחנו עם יורם אלפר לקראת הקרנת הסרט, ומדבריו עולה תמונה מדאיגה ביותר, המתחדדת בין השאר גם בעקבות לקחי המלחמה האחרונה. לדברי אלפר תרבות הזלזול בחיי אדם, תרבות ששלטת בחיל האוויר הונחלה בידי הרמטכ"ל חלוץ לשאר זרועות הצבא. כך אירע שגם במלחמה האחרונה כשל דומה לזה שבאסון המסוקים הביא לנפילתם של שני מסוקים נוספים, אירוע שהסתיים במספר אבידות נמוך יחסית.



בדבריו מאשים אלפר את חיל האוויר בטיוח מסקנות הפרשה הנוראה ההיא, וקובע כי בימים אלה "לראשונה חיל האוויר מודה באופן חלקי בכך שיתכן והתאונה אירעה שלא כפי שפורסם".





"הגרסה הרשמית לא עומדת מול הנתונים שהתבררו לנו"



אלפר טוען שמאחר שחיל האוויר הוא זה שבדק את אסון המסוקים, למרות שוועדת עברי מונתה כדי למנוע מצב ש"שוב חיל האוויר בודק את עצמו", כדברי שר הביטחון של אותה תקופה, איציק מרדכי, "לדן חלוץ (אז ראש מטה חיל האוויר ומועמד בטוח לפיקוד על החיל) היה נוח להפיל את התיק על הטייסים שמתו ולהסתיר את הברדק שאפיין את תפקודו של חיל האוויר בפיקודו. ועדת עברי טענה בדוח הסופי שהמסוקים נפלו כתוצאה מהתנגשות באוויר מבלי לציין שמההתנגשות נפל רק המסוק הראשון, זה שנפל ליד קבוץ דפנה, בעוד שהמסוק השני יצא בפגיעה יחסית קלה והתרסק לאחר כחצי דקה ליד שאר ישוב, כתוצאה מהתפוצצות של חומר נפץ שהיו אמורים להוריד אותו מהמסוק לפני הטיסה בשל הסיכון שהוא יתפוצץ מעצמו".



"המסוקים אומנם התנגשו באוויר, גם כן בשל תפקוד לקוי של צוות קציני תאום האוויר ברשותו של סא"ל עמל צימרמן, , אבל במקביל ידוע בחיל האוויר שאחד המסוקים נשאר במצב תפעולי מלא והמשיך לטוס חצי דקה נוספת כשהוא מחפש מקום לנחות בשאר ישוב. בשלב הזה הוא התפוצץ באוויר". אלפר תוהה כיצד זה בטיעון הרשמי של חיל האוויר נאמר שהמסוק התנגש בקיר וכך נבלם. בהסתמכו על סרטון אנימציה שהוכן בארצות הברית לבקשת חיל האוויר הוא קובע "כל ילד שיראה את הסרטון הזה יבין שמסוק במשקל של 25 טון לא ייעצר בגלל קיר בטון. אין אחיזה במציאות לסיפור הזה. ולעומת זאת בטענה הרשמית הטילו את האשם ש"הטייס המנוח אבישי לוי ביצע פעולה לא סבירה שגרמה לשבירת הזנב" ובעקבות כך החל הגוף לסבסב ונפל כך על הצימר. מסוק במשקל של 25 טון נופל על הצימר והקירות נשארו שלמים? איך זה יכול להיות? איך קירות עשוים בלוקים 10 לפני 30 שנה בולמים 25 טון? הטיעון שאחד הטייסים שנהרג באסון ביצע פעולה לא נכונה שלא התאימה ליכולתו וניסיון העבר שלו, התאימה לצמרת חיל האוויר כדי לצאת נקיים מהאירוע. אבל אני שואל אם הזנב נקרע מה הביא לנחיתה הרכה באופן יחסי של המסוק. הרי אם באמת היה הזנב נקרע והמסוק מסתחרר הוא היה משאיר אחריו הרס בכל שאר ישוב".



תהיותיו אלה של אלפר הובילו אותו לתחושה שעיקר הפגיעה נגרמה מפיצוץ שסיבתו היא תקלה אחרת ומסמך שהגיע אליו באקראי הוביל אותו צעד נוסף להפניית אצבע מאשימה לכיוון מפקדי הטייסת. "מצאתי מסמך מוזר שבו נכתב שמאחר ולא נמצא חומר הנפץ בבדיקות שהתקיימו אחרי התאונה, ההערכה היא שהוא לא הורד מהמסוק בטרם הטיסה. לא הבנתי במה מדובר, מהו חומר הנפץ הזה ולאן הוא נעלם, ואז פתחתי בתחקיר".





"ההוראות מחייבות הורדת חומר הנפץ ממסוק, בטייסת הזו החליטו להשאיר אותו"



מסקנות התחקיר העצמאי של אלפר היו מטרידות ביותר. מסתבר שבמסוקים קיים מנגנון השהיית חומר נפץ לפיצוצו של המסוק במקרה של נטישה. מדובר במנגנון השהייה רגיש ביותר, "רגיש אפילו לכדור שנורה ליד המסוק ולא רק לכזה שפוגע בו", ולכן כאשר על המסוק יש חיילים חמושים בנשק אישי ו/או מחלקתי", מחייבות ההוראות את הצוות הטכני להוריד את חומר הנפץ מהמסוק. זאת כדי למנוע אסון. הנוהל הוא שהשימוש בחומר הנפץ מיועד להשמדה עצמית ויופעל רק כשמדובר בהעברת אמל"ח או ציוד. והנה, מתברר לי שבטייסת הספציפית הזו נהגו שלא להוריד את חומר הנפץ כפי שהורו ההנחיות. המסקנה שלי הייתה שזו הייתה הסיבה האמיתית לפיצוץ הגדול שהביא להרג כל החיילים והצוות למעט המכונאי המוטס שנהרג כתוצאה מההתנגשות הקודמת. הבלגן וחוסר המשמעת בחיל האוויר באותה תקופה הרגו לי את הילד", אומר אלפר בכאב.



אלפר מזכיר שיחה עם מפקד צוות הבדיקה של האסון, סא"ל רם כורש, שכבר השתחרר משירות. "אמרתי לו שזה לא נראה כמו תאונה והתנגשות. זה נראה כמו פיצוץ. הוא אמר לי שהתיאוריה שלי טובה כמו התיאוריה שלו. אתה מבין מה זה אומר? אם התיאוריה שלי טובה כמו שלו אז בשביל מה הוא חוקר ובודק? בשביל מה כל המאמץ? שיסגור את הבאסטה וילך הביתה".





"דו"צ אסר על שידור סרטון האנימציה שמחזק את טענותינו"



פרט מעניין ומקומם שעליו מספר אלפר הוא שלקראת הקרנת הסרט הערב בערוץ 10 ביקשו המפיקים להקרין סרט אנימציה ממוחשבת שהופץ על ידי חיל האוויר כדי להמחיש את התרחשות האירוע. הסרט שודר בכל התחנות ביום פרסום דוח וועדת עברי. הסרט היה ברשותנו ולא היה צורך באישור צנזורה מאחר שהוא כבר שודר בעבר. דוברת צה"ל, תת אלוף מירי רגב אסרה את השימוש בסרט בטיעון של "זכויות יוצרים" !!!! לצה"ל יש זכויות יוצרים על הסרט ולכן יש להם זכות למנוע את הקרנתו ללא אישורם !!! לריטה יש זכויות יוצרים. מדונה יש זכויות יוצרים. לחיל האוויר יש זכויות יוצרים רק על המצב שיצרו כדי להרוג לי את הילד! על מה הם מדברים? האמת היא שהם רצו למנוע את הקרנת הסרט כדי שלא תהיה אפשרות להצביע על הטיפשות של יוצריו".



מסכת האשמותיו של אלפר לא נעצרת בטייסת שלדבריו נהגה ברשלנות פושעת, אלא מטפסת הלאה אל ועדת החקירה ברשות דוד עברי מפקד חיל האוויר לשעבר. לדבריו עברי טייח במודע ואפשר לקצינים שהופיעו בפניו להציג גרסא מעוותת של הדברים. "הגיע סגן מפקד הטייסת, רס"ן רוזן, לדיון בועדת החקירה. שואל אותו השופט שפירא ז"ל מי קבע את צוות הטיסה. עונה סגן המפקד 'קיבלתי את הצוות מגף ההדרכה'. מאוחר יותר התגנבתי עם חבר לטייסת בתואנה שבאתי לפגוש את מפקד הטייסת והנה אני רואה מול לשכתו של המפקד דלת שעליה הכיתוב 'גף הדרכה'. תהיתי לגבי המיקום, סמוך כל כך למפקד הטייסת. ענה לי המפקד שמפקד הגף הוא סגן מפקד הטייסת! כלומר האיש שהעיד ב"תמימות" שקיבל את רשימת צוות הטיסה מגף ההדרכה הוא שנתן בעצם את הרשימה הזו. דוד עברי ידע את זה ולא אמר דבר. הוא לא שאל על כך למרות שמדובר במבנה אחיד בכל הטייסות. הוא איפשר להם לטייח את הפרשה וצריך לזכור שאחת הבעיות החמורות שהגבירה את הסיכון להתנגשות והפכה אותו לממש, הייתה העדר מוביל מוסמך שמתחייב כאשר שני כלי טיס טסים יחד באותו זמן ובאותו תא שטח". מינוי מוביל מוסמך, מתחייב בהוראות הטיסה וגם כאן לא הקפיד סגן מפקד הטייסת על נהלים מחייבים".



דבריו של אלפר מחריפים והולכים והוא שב על קביעתו עליה חזר כמעט מדי שנה מאז האסון "דוד עברי קנה את חליפת השגריר בדמו של הבן שלי!".





קידומים ומינויים תמוהים של המעורבים



אלפר סבור שאותה מדיניות של טיוח והשתקה, של בלגן וחוסר משמעת ונהלים, היא זו שהובילה לקריסת המערכות הצבאיות גם במלחמת לבנון השנייה. הוא מחדד את דבריו בעיקר לנוכח קידומם של המעורבים בפרשה ובתחקיר. "מפקד הטייסת, מיכאל לוין, היה מעורב בתאונה קודמת. כמדריך טיסה אזרחי התרסק המסוק שהוא היה עליו עם חניך. החניך נשאר משותק והוא יצא שלם. בבית המשפט הוא הוגדר כאשם ברשלנות פושעת. אחרי שנענש חזר ללבוש מדים וחזר לחיל האוויר כטייס בקבע. שאלנו איך הוא התקבל חזרה, אמרו לנו בחיל האוויר שמינהל התעופה לא מעביר לנו נתונים. היום הוא טייס באל על, ואני שואל – גם לאל על מינהל התעופה לא מעביר נתונים?... אדם שהוגדר בבית משפט כרשלן ופושע מטיס היום מאות נוסעים באל על" האם זה יתכן?"



קידום מוזר ותמוה נוסף הוא של סגן מפקד הטייסת ש"היום הוא מפקד בית הספר לטיסת מסוקים. לא פחות. אבסורד שכזה. ועדת עברי המליצה על יצירת תפקיד חדש בחיל האוויר שהעומד בראשו ינהל את כל מערך המסוקים כדי למנוע יצירת תשתית לתאונה דומה. בראש "ענף המסוקים" החדש מונה תת אלוף משיח".



"כמה שנים לאחר מכן פגשתי את משיח ומהשיחה אתו התברר לי שהוא לא עיין כלל בעדויות שנמסרו לועדת עברי. כששאלתי אות איך זה יתכן, הוא השיב לי" "תתפלא לשמוע שבצה"ל מונעים ממני גישה לחומר שהועמד לרשותך במלואו". אז מה הפלא שגם במלחמה האחרונה התנגשו שני מסוקים שטסו בצמוד? מה הפלא שבתחקיר החדש של חוקרי חיל האוויר נקבע שההתנגשות נגרמה "כאשר אחד הטייסים "כנראה נרדם" !!!", תוהה אלפר.




ובנוסף, כאמור, לא שוכח אלפר את מינויו של דוד עברי לשגריר ישראל בארצות הברית, שכאמור לטעמו היווה מינוי תגמול על התנהלות החקירה בראשותו.





צה"ל: תחקיר ועדת עברי היה יסודי ומדוקדק כדי להשתפר ולמנוע תאונות עתידיות



על מכלול הטענות המועלות כאן עונה לשכת דו"צ בתגובה הבאה: "אסון המסוקים שאירע ב-1997 הוא אחד מהאסונות הקשים שאירעו למדינת ישראל. צה"ל וחיל האוויר למדו את מסקנות ועדת עברי שדנה באסון באופן יסודי ומדוקדק ויישמו את המלצותיה. כל זאת מתוך מטרה להשתפר, לתקן את הליקויים ולהוריד את הסיכוי לתאונות כאלו ככל שניתן. צה"ל וחיל האוויר מחבקים את המשפחות ועומדים לצידן לאורך כל הדרך".