היועץ המשפטי הורה לפתוח בחקירה נגד רבני ביה"ד לעניני דת ומדינה בחסות הסנהדרין, בחשד להסתה לאלימות. זאת בטענה כי בי"ד זה קבע כי על אלוף פיקוד המרכז נווה חל 'דין מוסר'.



בהודעה מטעם המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים עו"ד שי ניצן, נמסר כי "בחודשים האחרונים חתם מפקד פיקוד המרכז, האלוף נווה, על צווי הגבלה מנהליים כלפי פעילי ימין קיצוניים. בעקבות הוצאת הצווים, פנו מספר פעילי ימין נגדם הוצאו צווים אלו אל גוף המכנה עצמו 'בית הדין לענייני דת ומדינה בחסות הסנהדרין' והגישו תביעה נגד האלוף".



ניצן מוסיף כי בהחלטת ביה"ד שפורסמה בתקשורת ואף נשלחה ללשכתו של מפקד הפיקוד, נטען כי האלוף נווה עובר עבירות בשלושה תחומים: "מחטיא את הרבים"; "מוסר", "מטיל אימה על הציבור שלא לשם שמים". בית הדין אף הפנה את האלוף לעיין ברמב"ם "על מנת שילמד דינו של מוסר מהו. בסעיף י"א, פרק ח', בהלכות חובל ומזיק של הרמב"ם, אליו מפנה בית הדין בהחלטה, נאמר כי "אם הוחזק למסור הרי זה ייהרג, שמא ימסור אחרים"; ובמקום אחר: "מותר להרוג המוסר בכל מקום, ואפילו בזמן הזה שאין דנין דיני נפשות... וכל הקודם להורגו זכה".



"לאור חומרת הדברים, החליט המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, להורות למשטרה על פתיחה בחקירה נגד החתומים על החלטת בית הדין: הרב ראובן הס, הרב יהודה אדרי, הרב עידוא אלבה, הרב הלל וייס והרב ישראל אריאל – בחשד לביצוע עבירה של איומים, עבירה לפי סעיף 192 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977; ובחשד לביצוע עבירה של הסתה לאלימות, עבירה לפי סעיף 144ד2 לחוק".



עוד נמסר כי במסגרת החקירה תבדוק המשטרה באיזה היקף פורסמה ההחלטה שכן "הפרסום מהווה יסוד הכרחי בעבירת הסתה לאלימות". עוד ייבדק"מי שומעים לדברי בי"ד זה ומה היקפם - שכן מדובר בכלי אפשרי להוכחת יסוד ה'אפשרות הממשית'הקבוע בעבירת ההסתה לאלימות".