ועדת זיילר, שחקרה את התנהלות גורמי האכיפה בפרשת השוטר הרוצח צחי בן-אור, פרסמה את מסקנותיה.

בדו"ח ועדת זיילר נמתחת ביקורת חריפה על התנהלות המפכ"ל, רב ניצב משה קראדי בפרשת מינוי נצ"מ יורם לוי לראש ימ"ר דרום. לדברי הועדה, קראדי התעלם מכללים ושיקול דעת שאותם יש להפעיל במינויים במשטרה, ומהסיכון שיש בהחדרת גורם החשוד בקשרים פסולים עם עבריינים בכירים לצומת מרכזי של פעילות משטרתית.



חברי הוועדה נחלקו במסקנותיהם בעניין מועד הליכתו של קראדי: יו"ר הועדה, השופט זיילר סבר שיש להותיר את מועד הליכתו של קראדי בידיו של השר דיכטר. מנגד, סברו יתר חברי הוועדה כי נוכח עברו הנקי של קראדי ניתן להסתפק באי הארכת מינויו לאחר תום תקופת המינוי הנוכחית בעוד כחצי שנה.



דו"ח ועדת זיילר קובעת עוד כי מפקד מחוז ירושלים, ניצב אילן פרנקו, לא יוכל להתמודד על תפקיד המפכ"ל בסבב המינויים הבא. פרנקו שימש בזמן פרשת פריניאן והשוטר-רוצח צחי בן אור, כראש אגף המודיעין והחקירות.



ועדת זיילר ממליצה בדו"ח להפסיק לאלתר את שירותם של ניצב-משנה יורם לוי ורב-פקד רובי גלבוע במשטרה, בנוסף ממליצה הועדה לשקול את הורדת השניים בדרגה.



לוי שימש בזמן הפרשה כמפקד ימ"ר דרום ומפקד תחנת אשקלון ואילו גלבוע שימש כראש לשכת המודיעין והבילוש במרחב לכיש.

במסיבת העיתונאים בה פורסמו מסקנות הוועדה אמר השופט זיילר "קראדי הציג מידע חלקי ולא נכון על בדיקת הפוליגרף של ניצב משנה יורם לוי". הוא הוסיף "המפכ"ל לא יכול לתפקד בשל מעשיו - הרוב סברו שלא צריך להפסיק את עבודתו ולתת לו לסיים את כהונתו בעוד כמה חדשים, אך המיעוט סבר שהנורמה חשובה מספיק כדי לקבוע שאדם כזה לא יכול להיות ראש ארגון".

לתגובות למסקנות הוועדה לחץ כאן.

השר דיכטר מחפש מחליף

השר לבטחון פנים, אבי דיכטר, קיבל לידיו הבוקר את מסקנות ועדת זיילר. השר יכנס בשעות הערב מסיבת עיתונאים בה ימסור את החלטותיו בעקבות הדו"ח, קודם לכן יכנס השר את ניצבי המשטרה ויודיע להם על החלטותיו.



אתמול דווח כי השר לביטחון פנים אבי דיכטר פתח במגעים לקראת אפשרות של חילופין בכהונת מפכ"ל המשטרה, כחלק ממסקנות ועדת זיילר האמורות להתפרסם היום. על פי הדיווח השר דיכטר הציג לשלושה את בקשתו מהם לקבל על עצמם את תפקיד מפכ"ל המשטרה הבא. השלושה הם עמירם לוין, ישראל זיו ועופר דקל, אולם אלה סירבו להיעתר לבקשת השר.



השתלשלות הפרשה והקמת ועדת זיילר

לוועדת הבדיקה מונו השופט (בדימוס) ורדי זילר, יו"ר, נורית שניט וניצב (בדימוס) עוזי ברגר. על ועדת הבדיקה הוטל לבחון את התנהלות מערכת אכיפת החוק בפרשת האחים פריניאן והשוטר צחי בן-אור ז"ל. הוועדה בדקה את טיפול המשטרה באירועים ובחקירות הנוגעים לאחים פריניאן החל מרצח פנחס מחבוט ז"ל בשנת 1999 ועד לרצח צחי בן-אור ז"ל בשנת 2004.



פנחס מחבוט נרצח בבית החולים על ידי שני לובשי מדים, לאחר שאושפז בעקבות ניסיון חיסול כושל, בשנת 2000 נעצר השוטר לשעבר צחי בן-אור בחשד לביצוע מעשי שוד. בן-אור הודה בחקירתו ברצח בוחבוט, והודיע כי הוא מוכן לשמש עד מדינה ולהעיד נגד שולחיו, האחים פריניאן.



בן-אור סיפר בחקירה כי סייע למשפחת הפשע, הדליף להם פרטים מחקירות והזהיר אותם מפני מעקבים. בן-אור נמלט מהארץ לאחר שניסו להתנקשו בו. בדצמבר 2004 הוא נרצח בקנקון, מקסיקו.



ב-23 במאי 2005 שיגרה ועדת זיילר מכתבי אזהרה ל-13 קצינים ופרקליטים, הקצינים שעשויים להפגע ממסקנות הוועדה הם רב-ניצב משה קראדי: היום מפכ"ל המשטרה, אז היה מפקד המחוז הדרומי, וקודם לכן מפקד מרחב לכיש. ניצב אילן פרנקו: היום מפקד מחוז ירושלים, אז - ראש אגף המודיעין במטה הארצי. ניצב בדימוס, יצחק אהרונוביץ': היום ח"כ מטעם ישראל ביתנו, אז - מפקד מחוז דרום וסגן המפכ"ל. רב-ניצב בדימוס שלמה אהרונישקי: המפכ"ל לשעבר. ניצב משנה יורם לוי: אז - מפקד ימ"ר דרום ותחנת אשקלון. ניצב משנה אמיר גור: היום - סגן מפקד מרחב ירקון. אז - מפקד היחידה המרכזית של מחוז דרום (ימ"ר דרום).



ניצב משנה בני שגיב: אז - מפקד ימ"ר דרום, היום - ראש המחלקה לאיסוף וטכנולוגיה באגף המודיעין במשטרה. סגן ניצב אבי נבון: ראש היחידה לבטחון מידע. סגן ניצב אהרון זרגורוב: אז ראש מפלג תשאול בימ"ר דרום, היום - מפקד היחידה הארצית לחקירות סוהרים. רב-פקד רובי גלבוע: מקורבו של ניצב משנה יורם לוי. לשעבר ראש לשכת מודיעין ובילוש במרחב לכיש וראש מחלק בילוש בימ"ר דרום. עורכת הדין יסכה ליבוביץ': פרקליטת מחוז דרום. עורך הדין הרצל שבירו: מנהל המחלקה לחקירות שוטרים. עורכת הדין חנה מגן: מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז דרום.