בשבוע שעבר הוכתר הרב שמחה הכהן קוק, רב העיר רחובות, כרבו של בית הכנסת "חורבת רבי יהודה החסיד" בעיר העתיקה בירושלים. על כתב ההכתרה חתמו רבנים מגדולי ישראל החרדיים, ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב.

בית הכנסת "החורבה" הוקם לפני קרוב ל-150 שנה, על שרידיו של בית הכנסת שהקימו תלמידיו של רבי יהודה החסיד לפני למעלה מ-300 שנה, אולם עם כיבוש העיר העתיקה על-ידי הערבים בתש"ח, נחרב עד היסוד. בשנים האחרונות נעשו מאמצים רבים לשקמו ולהקימו מחדש, ובמקביל הורה הרב יוסף שלום אלישיב למנות את הרב שמחה קוק  לרב בית הכנסת. הרב קוק הגיע לפני מעמד ההכתרה כדי לקבל את ברכתו של הרב אלישיב.

את מעמד ההכתרה שנערך ביום חמישי בלילה, הינחה הרב יצחק פינדרוס, ראש עיריית ביתר-עילית. , הרב אביגדור נבנצל, רבו של הרובע היהודי שבביתו נערך המעמד, הוזמן לשאת דברי ברכה. הוא דיבר על החשיבות העיקרית של יציקת התוכן הרוחני בבית הכנסת שהולך ונבנה, להעמיד רב ומורה דרך שיעמיד התורה על מכונה בכל העניינים, כגאון הכהן הגדול מאחיו.

הרב מנחם פרוש, ציין כי הוא זוכר  את בית הכנסת בתפארתו, והביע את שמחתו של החלום שכל השנים לא נשכח - לראות את החורבה בבנינה.

הרב הספרדי של הרובע היהודי, הרב אליהו מדינה, הודה על הזכות העצומה לקבל אישיות מיוחדת ונפלאה, לסייע ולעודד את בניינה ושכלולה של ירושלים העתיקה.

הרב יצחק אזרחי, מראשי ישיבת מיר, פתח דבריו במילים "זה היום עשה ד' נגילה ונשמחה בו", וציין כי זוהי שמחה עצומה שהגאון הרב שמחה כהן קוק נאות ליטול את העטרה, והוסיף כי זהו קידוש השם שירושלים זוכה לרב כמוהו.

הראשון לציון הרב משה שלמה עמאר דיבר במעמד על ענין החזרת העטרה ליושנה, בבחינת "קמה אלומתי וגם נצבה", המסמל באופן מיוחד את ביהכנ"ס החורבה ההולך ומוקם לתפארת ירושלים.

רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ, הביע את תקוותו כי עיכובי הבניה ייפסקו וכי מעמד זה יסמל את הנחת האבן הרוחנית לביהכנ"ס שתגרור אחריה גם את כל האבנים האחרות בבניינן.

הראשון לציון הגאון הרב עמאר הקריא את כתב ההכתרה, ויחד עם הרב אביגדור נבנצל והרב רבי אליהו מדינה, הגישו את כתב ההכתרה לרב שמחה הכהן קוק.

הרב שמחה קוק חתם את המעמד ואמר כי אירוע זה הינו בבחינת "דרישה לציון", היא הכיסופין שלנו לבנין ביהמ"ק. "מקובל בידי זקני ירושלים שבת הקול ששמע ר"י מתוך החורבה מחורבות ירושלים, זוהי חורבת ר"י החסיד. אני לא מסוגל לתפקיד זה, אך רפו ידי נגד בקשת מרן מלכא פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א".

הרב שלום כהן ראש ישיבת פורת יוסף, שלח את ברכתו לאחר שנבצר ממנו להשתתף מפאת בריאותו. הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר שלח אף הוא ברכה וראש העיר, הרב אורי לופוליאנסקי, כתב מכתב: "שמחתי באומרים לי כי התאגדו כאגודה אחת כל קהילות שומרי התורה ומצוות מירושלים של בין החומות, להכתיר פאר את מע"כ הגאון רבי שמחה קוק שליט"א כרבה של בית הכנסת 'רבי יהודה החסיד' ולהעמידו כעטרת תפארת בקהילה שבעזי"ת חוזרת להיבנות במיקומו העתיק יומין... ואצרף את ברכתי כי צעד חשוב זה יהווה נדבך נוסף בבניינה הרוחני של ירושלים העתיקה, כיאה וכראוי למקום קדוש זה".

המעמד המרגש הסתיים "לכבודה של תורה ולכבודה של ירושלים עיר הקודש", כשכל המשתתפים מביעים את תקוותם כי בניית בית הכנסת תושלם במהרה לתפארת והמקום יהיה למקום של תורה ותפילה, סמוך לשריד בית מקדשנו.