"האמונה בצדקת הדרך, בזכותנו להגשים את התקווה לחיות כאן כעם חופשי, עם בטוח בארצו, היא זו המייחדת את צה"ל, והיא זו המאפיינת אותו ואת לוחמיו מראשית דרכו. היא זו החיונית לנו כל כך, היא זו אשר הובילה את הבנים בצאתם למשימות, והיא זו העומדת בבסיס כוחנו, עוברת דרך דורות של לוחמים, ומחזקת את ביטחונה ושגשוגה של ישראל". כך אומר הרמטכ"ל גבי אשכנזי במהלך טקס לזכר חללי אסון המסוקים.

אשכנזי ציטט את יצחק רבין, בנאום שנשא לאחר מלחמת ששת הימים: "התעלותם של לוחמינו לא בזכות הברזל באה, אלא בזכות התודעה של שליחות עליונה, של אהבה עמוקה למולדת ושל הכרת התפקיד הקשה שהוטל עליהם - להבטיח קיום האומה במולדתה; לקיים - ואפילו יהיה זה במחיר חייהם - זכותו של עם ישראל לחיות חייו במדינתו - חופשי, עצמאי, בשלום ובשלווה."

דרכם של הנופלים לא נקטעה באותו לילה ארור, אמר אשכנזי. לדבריו "האמונה בצדקת הדרך והמטרה עודה מנחה ומחזקת את חיילי צה"ל, עודה מלווה אותם בדרכם למשימותיהם, ועודה מהווה אבן-יסוד ותשתית בחוסן הלאומי של ישראל".

הוא הוסיף, כי בשנה החולפת ידע צה"ל ימים קשים  "בלחימה בלבנון הפגינו חיילי צה"ל גבורה, אומץ לב, יוזמה ודבקות במשימה. שורותיהם הצטרפו לשורות הלוחמים על ביטחון ישראל, ובזכותם הושגו הישגים למדינה. לצד זאת, נתגלו בלחימה ליקויים וּפערים, התעוררו בעקבותיה שאלות רבות ונוקבות.

אנו מחויבים וערוכים ליישם את לקחיה. בעת הזאת, אנו רואים בשיפור מוכנותו וכשירותו המבצעית של צה"ל אתגר ראשון בערך ובמעלה.

למען כל זאת עלינו לזכור: חוסנו ועוצמתו של צה"ל, הדורש מלוחמיו וממפקדיו הקרבה עילאית ומסירות של סיכון הנפש, טמון בראש ובראשונה באיכות האנשים. אלה הם בנינו ובנותינו, שבנכונותם להירתם לאתגר הביטחוני הקיומי של העם והארץ, בחייהם ובמותם, מבטיחים לנו גם חוסן לאומי.

המפקדים בצה"ל, ותיקים וצעירים, רואים בשירות זה שליחות עליונה.

המפקדים משמשים מנהיגים ומחנכים, המפתחים ומטפחים את פקודיהם, תוך מתן דוגמה אישית, בצניעות ובחתירה למצוינות. למען מילוי ייעודם, אשר לו אנו זקוקים עבור עצם קיומנו, זקוקים גם מפקדינו וחיילינו לאמון החברה, לאמון כולכם, כולנו. חיילי צה"ל ראויים לאמון זה. חשוב שיזכו לו. על בסיס צירוף זה של זיכרון, אמונה ואמון, בהם בחר בית הספר להתמקד ביום העיון השנה, נבנה גם חוסנו של צה"ל והם המחזקים את חייליו ומפקדיו".

בהזכירו את הרוגי אסון המסוקיים אמר אשכנזי "היום, מציינים אנו בכאב את זכר הבנים אשר נפלו בעצם חייהם ובדרכם למילוי משימת השמירה על ביטחון המדינה. אנו זוכרים אותם, אנו מאמצים את אמונתם אל ליבנו, ואנו מביעים באמון גדול את האמון שנתנו הם, עד נשמת אפם האחרונה. אנו, חיילי צבא ההגנה לישראל ומפקדיו, מצדיעים לזכרם ומקווים להיות ראויים לקורבנם.



יהי זכרם ברוך.