הפרסומים היום אודות התואר השני שכן היה, או לא, לחברת הכנסת אסתרינה טרטמן המיועדת לכהונת שרת התיירות, עשוי להוביל למבוכה גם בצמרת המשפט הישראלי. תשומת הלב סביב סוגיית התואר השני עשויה להפנות מבט גם לעברה של שופטת בית המשפט העליון עדנה ארבל בימים בהם כיהנה כפרקליטת המדינה.



ברשת האינטרנט מופצת החל משעות הבוקר תזכורת לידיעה וותיקה לפיה כשנבחרה ארבל לכהונת שופטת בבית המשפט העליון נכתב במסמך קורות החיים שהציגה כי סיימה תואר שני במשפטים (מסלול קריירה) זאת על אף שבירור העלה כי ארבל לא סיימה כלל את לימודי התואר.



הנתונים האמורים פורסמו בתקשורת כבר באמצע שנת 2004. הפרסומים הראשונים אכן העניקו לארבל את התואר האקדמי, אולם לאחר חשיפתו של העיתונאי יואב יצחק כי אכן לא כך הוא, תוקן סעיף זה ברשומות ונכתב שארבל "למדה לתואר שני" במקום השורה בה נכתב כי "סיימה לימודי מוסמך משפטים". קביעה זו שארבל סיימה לימודי תואר שני חזרה על עצמה במספר פרסומי קורות חיים ובמספר פרסומים עיתונאיים. זאת עד לחשיפתו של יצחק.



בדיווחים שצצים ועולים היום, בעקבות הדיווחים אודות השרה המיועדת טרטמן, מופיעים ציטוטים נוספים וחמורים של יואב יצחק ובו נאמר ש"דיווח כוזב זה נמסר לכל דורש או מבקש בתקופת כהונתה כפרקליטת המדינה כהודעה רשמית של דוברות משרד המשפטים". בירור שנערך באותם ימים מעלה כי ארבל "לא סיימה אף את לימודיה לתואר. היא לא סיימה סימינריון במשפט... למרות זאת הציגה ארבל דיווח כוזב ומטעה".



כאמור, במערכת בית המשפט תיקנו את הנתונים הכוזבים, (או המוטעים, תלוי במתייחס) כפי שהופיעו ברשומות בעקבות חשיפתו של יצחק.



ובכן, בעוד התקשורת הישראלית גועשת סביב התואר שהיה או לא היה לחברת הכנסת אסתרינה טרטמן, ואף דורשים את הדחתה מהמועמדות לכהונת שרה או אף מהכנסת הרי שספק אם אותה סערה תחזור על עצמה גם באיזכוריה של השופטת ארבל, אולם ברשת האינטרנט הסערה התת קרקעית הזו בהחלט קיימת.



שר המשפטים דאז הגיב: זו הייתה טעות במזכירות:



כאן המקום לציין כי בתגובה לנתונים הגיב באותם ימים שר המשפטים דאז, יוסף טומי לפיד לשאלת אתר 'שופרניוז' ואמר כי ''בעקבות פרסומים על כך שהוועדה למינוי שופטים הוטעתה בנוגע לפרטי השכלתה האקדמית של כבוד השופטת עדנה ארבל נערכה בדיקה במשרד המשפטים של החומר שהוגש על ידה לוועדה. מבדיקת החומר עולה מפורשות כי כבוד השופטת ארבל לא ציינה כי סיימה תואר שני וכי היא בעלת מוסמך. בטפסים בכתב יד שמילאה השופטת ואשר הוגש לוועדה הוזכר רק כי למדה לימודי תואר שני אך לא צויין כי סיימה הלימודים. או כי היא בעלת תעודה. בשל טעות במזכירות הוועדה הודפס בדף תמצית הנתונים הממוחשב כאילו השופטת ארבל היא בעלת תעודת מוסמך''.



תקדימי עבר לא רחוק:



כאן המקום להוסיף ולהזכיר שני מקרים נוספים בהם התגלתה בעייתיות חמורה בדיווחי תארים. המקרה הראשון הוא השופט אדלר, נשיא בית הדין לעבודה שנהג לחתום על מסמכים כדוקטור על אף שלא היה בעל התואר באופן רשמי. כמו כן זכור גם המקרה שנחשף לאחרנה באשר לנשיא המכון לדמוקרטיה ד"ר אריה כרמון שחתם על מסמך לראש הממשלה כפרופסור אחד מחמשה פרופסורים, זאת על אף שתוארו האמיתי הוא דוקטור.