נחמיה בזי'ק, תושב לשעבר בשושן הבירה, 'המאדאן' שבאיראן, וכיום מפקח שידורים בקול ישראל מציג באתר לדעת נט. תמונות נדירות מתוך ציון מרדכי היהודי ואסתר המלכה, ומגולל סיפורים, חוויות וזיכרונות מהמקום בו התרחש נס פורים.



בז'יק מביא את סיפורה של סבתו, כפי שראתה במו עיניה: "בכיפת הציון בה טמונים מרדכי הצדיק ואסתר המלכה, בדיוק מעל מצבתה של אסתר, השתלשלה שרשרת מוזהבת בה היה תלוי כתר מרהיב ומיוחד במינו, הכתר של אסתר המלכה. כשסבתא שלי הייתה קטנה, היא ראתה את זה. יום אחד הכתר נעלם. השמועה סיפרה על שודדים שפרצו לציון ובזזו את הכתר. בקהילה היהודית, לעומת זאת, סופר שלמשפחה שהייתה ממונה על אחזקת הקבר, הגיעו אנשים מאנגליה ששיחדו אותם בממון רב, ובשיתופם בוימה שוד הכתר הקדוש. יודעי דבר גם הוסיפו שהכתר כיום נמצא באנגליה באחד המוזיאונים. אינני יודע עד כמה זה מוסמך, נכון או לא, אבל העובדה היא שילדי אותה משפחה במשך וכמה כמה דורות, אולי בגלל שעשו את החטא הזה ואולי לא, היו מגיעים עד גיל עשרים ואז היו מתים".



במרכז איראן, הלא היא פרס, במרחק 500 קילומטר מטהראן שוכנת העיר 'המאדן' המוכרת בין תושביה היהודים כשושן הבירה ממגילת אסתר. במרכז העיר, במבנה מרשים, ממוקם על פי המסורה ציונם של מרדכי היהודי ואסתר המלכה הצדיקים 'גיבורי' מגילת אסתר.



המאדן, היא גם העיר בה חי נחמיה בז'יק המוכר לציבור הרחב משידורי קול ישראל, שם הוא משמש כמפקח שידורים ראשי, עד שנמלט לארץ בדיוק ביום בו החלה המהפכה האיראנית לפני 27 שנה.

את שנות ילדותו בילה נחמיה בעיר בה ציר חייהם של קהילת יהודי המקום סובב סביב ציונם של מרדכי הצדיק ואסתר המלכה. לנחמיה כמו לשאר יהודי המאדן אין ספור סיפורים אגדות ומעשיות מרתקות שנקשרות למקום הקדוש. מאז שהגיע לישראל לא חזר, כמובן, בזיק לאיראן, שם הוכנס ל'רשימה השחורה' של השלטונות, רק קולו הנעים קורא חדשות מאולפני 'קול ישראל בפרסית' מגיע למאזיניו בפרס הרחוקה.



סרט ווידיאו בו מצולם הציון הקדוש של מרדכי ואסתר, הגיע לידיו של בז'יק לפני חמש שנים, כאשר ידיד וותיק של בז'יק עלה מאיראן לארץ, והעניק לו את הסרט שצילם כשהלך להשתטח על הציון, ימים מספר קודם שיצא את איראן.



בז'יק הסביר את תוכן התמונות הנדירות מתוך הסרט, כפי שהובאו באתר לדעת נט. על התמונה הראשונה בה נראה הציון מבחוץ, מספר בז'יק שמשרד העתיקות האיראני מטפל ומשמר את המקום באופן יפה למדי, ומחוץ למבנה ניתן לראות עבודות שימור. מתחם הציון כולו, לדביו מתופעל על ידי שמש יהודי.



בז'יק מספר שעם הכניסה לציון מגיעים לחדר בגודל קטן בו מדליקים נרות, משם יש עוד כניסה עליה חרוטות עשרת הדיברות בעברית. בפנים אולם הציון, במרכז מוצבות שתי מצבות גדולות עשויות עץ שחור מיוחד מגולף באומנות ייחודית, עליהם נחרט באותיות עבריות מיני כתובות לא מובנות. הקברים עצמם נמצאים, עד כמה שידוע מתחת למצבות בעומק גדול. על פי המסורת, המצבה מצד ימין של האולם זה על קבר אסתר המלכה, והמצבה השמאלית מעל קבר מרדכי היהודי.



בתמונות ניתן לראות שגם בתקרת האולם בציון עצמו ישנם כיתובים בעברית, ושוב, גם כאן, צירוף של אותיות באופן לא ברור.



על המצבות עצמן, מונחות מיני בדים יפים שהמתפללים מביאים בתור נדרים ונדבות. בין שתי המצבות יש רווח ברוחב מטר, באמצע, ברצפה קיים בור עמוק מאוד אותו חוסמת אבן בה יש שלושה חורים, על פי הסיפור, הבור מגיע עד לירושלים. "כדי לברר את העניין ולראות עד כמה עמוק הבור, שמנו שם פעם מנורה ואף על פי כן לא יכולנו לראות את תחתית הבור משם. מהבור אגב היה בוקע ריח טוב. במשך שנים זרקו המתפללים במקום מטבעות לצדקה ומבקשים בקשות, ולנו בתור ילדים תמיד היה תכנון חלומי להרים את האבן ולהיכנס ישר לירושלים".