היום כונסו שופטי בג"ץ לדיון בעתירתה של משפחת אברבאנל, שבנה דורי ז"ל נהרג בתאונת צלילה. המשפחה האשימה את מועדון הצלילה שאיפשר לבנם לצאת לצלילתו האחרונה בניגוד לנהלים המתחייבים מחוק הצלילה.



בראש הרכב השופטים עמדה נשיאת בית המשפט העליון השופטת דורית בייניש ולצידה השופטים ג'ובראן וחשין.



הדיון שהתקיים היום הוא ראשון מסוגו בבית המשפט הישראלי שכן מעולם לא נידונו משפטית כשלים שהובילו לתאונות צלילה בהם נהרגו צוללים. מקורב מאוד למשפחה טוען כי המניע שהוביל להשתקת פרשיות עבר בהם נהרגו צוללים בעקבות כשלים היא קשר שתיקה בין פרקליטות המדינה שדאגה לטייח פרשיות עבר כדי למנוע פגיעה באישים האחראים לניסוח חוק הצלילה ואכיפתו.



במהלך הדיון הבהירה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת בייניש כי על אף ההבנה לכאבם של ההורים היא מבקשת מהם לדחות את העתירה. זאת כיוון שהסיכוי שבג"ץ יתערב בהחלטה כלשהי של הפרקליטות היא קלושה ביותר. מדבור בהחלטת הפרקליטה יסכה ליבוביץ', פרקליטת מחוז הדרום, לסגור את תיק החקירה כיוון שלא ניתן להוכיח שאכן מדובר בהתרשלות שהובילה למות הבן.



כעת טוענים ההורים כי הקשר המקצועי והאישי בין השופטים לפרקליטה לייבוביץ' הוא שהוביל לבקשה למשוך את העתירה. לדבריהם "לא ניתן לקיים משפט צדק כאשר קיים קשר אישי הדוק כל כך. "היינו בטוחים שאנחנו בהיכל הצדק שבו אין 'מסחרה' אבל התברר לנו שבית המשפט יכול ללמד את המערכות האחרות באיך עושים 'מסחרה' ", אומר עמי, אביו של דורי ז"ל.



"המערכת שמרה על היוקרה שלה. זה שמור לי ואשמור לך. האדם הקטן מול המערכת הגדולה", ממשיכים ההורים ומאשימים. "אם הבן שלנו היה בן של שופט הדיון היה מסתיים הרבה יותר מהר משש השנים שהוא התנהל".



לטענתם של ההורים קיים קשר שתיקה שנועד לחפות על התנהלות מחפירה של מועדוני צלילה מול מערכת החוקים וההנחיות שעל פיהם הם אמורים לפעול. זאת בשל מעורבותם של בכירי משטר ומשטרה במועדון האליטה הצוללת בישראל.



דורי אברבאנל ז"ל נהרג בתאונת צלילה בראשית שנת 2001. לצלילתו האחרונה יצא במסגרת מועדון הצלילה 'לאקי דרייברס'. ההורים טוענים כי "המועדון עשה להם צלילת רענון בה נתגלו אצל דורי בעיות ולמעשה לא עבר אותה בהצלחה. למרות זאת אישר לו המועדון לבצע צלילה מודרכת אחר הצהריים. לצלילה המודרכת ירד דורי יחד עם חברו וצולל נוסף אל אתר הסטי"ל, אתר שלדעת מומחים היה מחוץ לגבולות הסמכתו. דורי לא היה מיומן בתחום הצלילה וסמך על המדריכים של המועדון. דורי אף ביקש מהמדריך שישגיח עליו במיוחד. לאחר מספר דקות, בעומק של כ-20 מטר נקלע דורי למצוקה ולא הצליח לנשום באמצעות הווסת. איש לא היה שם כדי לפקח עליו ולעזור לו. דורי עלה אל פני המים כמוצא אחרון למצוקתו. לבדו על פני המים, כנראה הסתבך עם הציוד וטבע במעמקי הים".



ההורים מאשימים את המועדון בכך שבשל רשלנות אנשיו גרם למות בנם. "דורי נהרג בגלל שהתייחסות לחיי אדם אצל כמה אנשים וגופים היא לא בראש סדר העדיפויות שלהם. הם חושבים כנראה על דברים אחרים". את האשמותיהם מפנים ההורים גם כלפי "נציגי המדינה, משרד הספורט באמצעות הרשות לצלילה ספורטיבית, שבמקום לפקח עליהם, עוסקים בעיקר בתרגילים משפטיים". זאת כיוון שלדבריהם מזה שנים מקפידה המערכת המשפטית להקשות עליהם ואף החליטה לסגור את התיק באחד מדיוני העבר.



לטענת ההורים "מדינת ישראל, באמצעות המשטרה, הפרקליטות, רשות הצלילה וכו', מטפלת בעניין זה מהרגע הראשון ועד לרגע זה באופן מוטה ומגמתי כדי שלא להגיע להחלטה על כתב אישום פלילי כפי שמתבקש מכל חוות הדעת של אנשי המקצוע".



"למרות כל העובדות המרשיעות - הפרקליטות אינה מגישה כתבי אישום נגד אלו שגרמו במחדליהם למותו של בננו", נימקו ההורים את ההחלטה לעתור לבג"ץ.



בשיחה עם ערוץ 7 אומר פרקליטם של ההורים, עו"ד שמואל צנג, רגע לפני פתיחת הדיון הבוקר כי נתוני הפרשה הוגשו למומחי צלילה רבים שעמדו על דעתם ותקפו את התנהלות פרקליטות המדינה שלא ראתה בנתונים עדות ודאית לכך שרשלנות היא שהובילה למותו של אברבאנל. "העתירה שלנו היא נגד פרקליט המדינה. אנחנו דורשים ממנו תשובה לשאלה מדוע זה לא יוגש כתב אישום נגד המדריכים והחברה האחראית ונגד בעל החברה. הראיות מובילות למסקנה ברורה שמדובר בהתרשלות". כאמור לבקשת השופטת בייניש החליטו ההורים למשוך את העתירה. "הבנו שאין לנו סיכוי מול מערכת המשפט שמבהירה מראש שבג"ץ אינו מתערב כמעט לחלוטין בהחלטות פרקליטות". 



לשאלתנו אם הוא מבין מה המניע שגרם לכך שלמרות סדרת כשלי צלילה שהביאה למקרי מוות טרגיים במרוצת השנים מעולם לא הוגש כתב אישום בנושא, והאם מדובר כהשערת מקורבי המשפחה במגמה מתוזמנת היטב של מערכת המשפט כדי לכסות על כשלים של המערכת, אומר עו"ד צאנג כי הוא אינו יכול ואינו יודע להסביר מציאות זו.