150 מתושבי הר חברון מפגינים בשעה זו במחאה על סגירת כביש אדורים – נגוהות לנסיעה חופשית. במהלך ההפגנה תכננו התושבים לצעוד מאדוריים לעבר נגוהות. צה"ל הכריז על המקום שטח צבאי סגור, החיילים מאיימים על המפגינים במעצרים ואינם מאפשרים להם לקיים את ההפגנה במקום.



שתי נשים עוכבו לחקירה עקב הפרת הצו, כך נמסר ממשטרת יהודה ושומרון. הנשים נעצרו לאחר ש-20 איש יצאו מהיישוב אדוריים הפרו את הצו וקיימו תהלוכה לכיוון היישוב נגוהות במחאה על סגירת הציר.



תושבי נגוהות קראו לכל תושבי הר חברון להשתתף איתם במאבקם, "בימים אלו בהם החלה רוח גבורה בעם ישראל לשמור על חלקי ארץ ישראל, אנו תושבי נגוהות משתפים אתכם חברינו היקרים מהר חברון במאבקינו הארוך הפועל במיוחד בחודשים האחרונים לפתיחת כביש אדורים – נגוהות לנסיעה חופשית", כתבו באיגרת לתושבים.



מארגני ההפגנה אומרים כי אם לא יאפשרו נסיעה על הציר במהלך ההפגנה ילכו ברגל עד שהציר יפתח לתנועת רכבים באופן חופשי.



לפני שבע שנים, במסגרת השלב השלישי של הפעימה השנייה, עברו אזורים נרחבים בהר חברון לשליטת המשטרה הפלשתינאית (שטח A) ובכללם גם קטע מכביש הגישה לנגוהות. לטענת התושבים לצעד זה התנגד מח"ט יהודה דאז נעם תיבון, "גם אנו התנגדנו וסברנו שביטחונם של יהודים צריך להיות נתון בידי צה"ל ולא בידי זרים. למרות התנגדותנו המהלך בוצע", הם אומרים.



"הובטח לנו, והדבר אף עוגן בהסכמים, שתנועת תושבים ומבקרים בכביש אדוריים-נגוהות תהיה חופשית לחלוטין. כך חיינו חצי שנה באבטחת המשטרה הפלשתינאית" הם מספרים, כזכור לכולנו, בראש השנה תשס"א פתחו הערבים במתקפת-טרור כוללת, ובמסגרת זו לא אפשרו ליהודים, אזרחים או חיילים, לנוע בכביש אדוריים-נגוהות".



לדבריהם, צה"ל נמנע מעימות עימם מכיוון שהדבר פוגע בריבונותם, דבר המנוגד למדיניות שהייתה אז.

מדיניות זו השתנתה במבצע "חומת-מגן" אז החל צה"ל בהשתלטות מחודשת על שטחי A . כעבור מספר חודשים אישר המח"ט דאז, דרור וינברג הי"ד, נסיעות ממוגנות ירי בכביש, מתוך מגמה לחזור לשגרה נורמאלית עם השיפור במצב הביטחוני. דרור הי"ד נהרג בכסלו תשס"ג קודם שהספיק להשלים את המהלך.



תושבי נגוהות מבהירים כי כיום, למרות השיפור הניכר במצב הביטחוני נהלי הנסיעה בכביש מחייבים רכב ממוגן-ירי וליווי, "מצב זה אבסורדי, לא יתכן שכששלטו השוטרים הפלסטינים בשטח יכולנו לנוע בחופשיות, ודווקא כעת, כאשר צה"ל חזר לשטח, אנו נאלצים לחיות בתנאים בלתי נסבלים אלו.



אנו חשים שמצב זה אינו כורח בטחוני אלא נובע אך ורק מחוסר הכרה בעוול שנעשה לנו ומחוסר מוטיבציה לעזור לנו".

הנסיעה בליווי עם רכב ממוגן בלבד פוגעת קשות באורח החיים של התושבים, "נסיעה כזו פוגעת קודם כל בכך שמפקירה ולו באופן חלקי חלק מארץ ישראל, וכמובן אינה אפשרית לאנשים העובדים בהר ואינם יכולים לנסוע לעבודה, ילדים שלא יכולים להגיע לבית ספר בעותניאל אם קמו מאוחר, ולא יכולים לחזור הביתה עם הם חולים באמצע היום, ואלו רק חלק מהבעיות על קצה המזלג", הם אומרים.



בחודשים האחרונים החלו תושבי נגוהות בפעולות מחאה רבות במטרה לעורר לתיקון המצב.

הם פועלים רבות לפתיחת הכביש, תוך כדי צעדות קבועות על הכביש, ונסיעות ברכב רגיל ללא ליווי כל יום, כדי לחזור לנסיעה נורמאלית בכביש.



ועד הפעולה של היישוב פנה במכתב לתושבי הר חברון, "אנו פונים אליכם אחים יקרים להיות לעזר לפתיחת הכביש ולהצלת חלק מארץ ישראל שכמעט והופקר בידי הגויים, עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה".