ההשתתפות בכנס "אישה לאישה" שיערך בשבוע הבא בירושלים, הממומן על ידי ארגון נוצרי "גשרים לשלום", נאסרה על ידי הרבנות הראשית בארץ. הכנס יתקיים ביום שבו עורכים בירושלים אירועים לציון 40 שנה לשחרור העיר מאז מלחמת ששת הימים.

ועדה מיוחדת של הרבנות, בראשות הרב שמחה קוק מרחובות, פסקה שלימוד של הערכים היהודים- נוצרים וכן יסודות הנצרות אסורים בהחלט. הועדה טוענת עוד שזהו נדבך נוסף של הארגונים הנוצריים הבאים לשכנע יהודים להצטרף לחיק הנצרות.

עלוני פרסום שחולקו לכבוד הכנס המיוחד תיארו נשים יהודיות ונוצריות היושבות יחד, חוקרות את העולם, עובדות יחד ויוצרות קשרי חברות, שיביאו לישראל שלוה. כל יום של הכנס (15-19 מאי) יתחיל בתפילת הודיה.

'גשרים לשלום' הוא ארגון ירושלמי של נוצרים המאמינים בתנ"ך, התומך בישראל. מטרתם היא לאחד ולקרב לבבות בין הנוצרים והיהודים פה בארץ. בין שאר התיאורים שניתן למצוא בעלוני ההסברה שלהם יש גם פיסקאות המציינות ש"ביחד נמצא את האלוהים".

מלבד הרב שמחה קוק ישנם שני רבנים חשובים אחרים בועדה, והם: הרב יצחק פרץ, רבה הראשי של רעננה, ויהודה דרי, רבה הראשי של באר שבע. הועדה פסקה שהכנס "אישה לאישה" הוא כנס "הנוגד את רוח ההלכה והתורה". אירועים כדוגמאת הכנס הזה הוחרמו בעבר ונאסרה ההשתתפות בהם.

הרב דרעי הסביר לערוץ 7: אנחנו עדים לתופעה שבה הרבה קבוצות יהודיות משיחיות גורמות להרס רב על ידי כך שהן מנסות להכניס לחיינו את ישו. בכל הקבוצות מוצג ישו כ"משיח". הרב ח"כ בני אלון הביע צער על החלטת הועדה.

חברת המועצה בירושלים, מינה פנטון, מאשימה את ח"כ אלון כי הוא מונחה על ידי שיקולים לא נחוצים ומפגין תמימות. הרב דרי מודה שהיתה התלבטות קשה האם לאפשר לציבור להצטרף לכנס, לדבריו, "מאוד מסוכן לעבוד איתם היום, אולי בטווח הקצר שווה לעבוד איתם כי זה נותן לנו תקווה לעתיד טוב יותר". מארגני הכנס היהודי- נוצרי הקרוב טוענים שאין קשר לשום פעילות מסיונרית שתפעל על משתתפי הכנס, אך למרות הכל, הרבנות הראשית קראה להחרים את הכנס.

הרב בני אלון נפגש השבוע עם הרבנים הראשיים לישראל, הרב יונה מצגר והראשון לציון הרב שלמה עמר, בקשר לפסיקה השנויה במחלוקת של הרבנות לגבי החרם על הכנסים היהודים- נוצרים. הרב אלון טוען כי הוא עובד עם קבוצות נוצרים ציוניים, שהקירבה מביאה אפשרויות שעשויות לשמש אינטרסים פוליטיים של ישראל בעולם. הרב בני אף הציע להביא הוכחות לועדה, שפסקה על החרם, לגבי התרומה של שמירת הקשר עם הארגונים הנוצריים- ציוניים. "אנחנו מאוד משתדלים לא לעבוד עם קבוצות מיסיונריות, אבל במקרה הנוכחי אני מאמין שלרבנים שפסקו על החרם פשוט לא היו את הנתונים הנכונים", הוסיף הרב בני אלון.

מועצת הרבנות הראשית שבראשה עמדו הרב שמחה קוק מרחובות, הרב יהודה דרעי מבאר שבע והרב יצחק פרץ מרעננה, פסקו שהכנס "אישה לאישה" הנתמך על ידי עמותת "גשרים לשלום" ועמותת "חיזוק נשים על ידי ערכים יהודיים- נוצריים" הינו בבחינת "עומד בניגוד לדעת התורה והחוק", לפי הגדרתם.

הפסיקה גם הוסיפה שיש חשש שבעת הכנסים יתחברו מארגני ויוזמי הכנסים עם ראשי העמותות המיסיונריות וינסו לגרום ליהודים להתנצר לפי כללי המיסיון.

התגובות מיהרו להגיע. סנדרה אוסטר בראז, מנהלת הסניף הישראלי של נוצרים ידידי הקהילה הישראלית וחברת ועד של מועצת נשים של בעלי ברית נוצריים, מסבירה שהארגון "גשרים לשלום" אינו עוסק בפעילות מיסיונרית מכל סוג שהוא. והיא אף הוסיפה ש "בשעה שישנם רבנים המתנגדים לכל קשר בין נוצרים ליהודים, ישנם הרבה רבנים אחרים שמאוד תומכים במהלכים מסוג זה".

נשיאת "גשרים לשלום", הגב' ברימר, אמרה לכתב ערוץ 7 שהיא מתנגדת לכל פעילות מיסיונרית. היא מסבירה שנרשמו לפעילות 30 נשים נוצריות מחו"ל ואף לא יהודיה אחת, ולכן היא רצתה להזמין את הנשים היהודיות להשתתף בכנס על מנת לשתף את הנשים מחו"ל ברגשות שלהן. " אם אנחנו רוצים למנוע אנטישמיות עלינו ללמוד להכיר אחד את שני", כהגדרתה.

היא מסבירה שהכנס עצמו הוא הרבה יותר מהמושב המשותף בין נשים יהודיות ונוצריות. הכנס אמור להיות יומיים, כאשר יהיו מושבים בנושאים שונים, ביניהם: ניצול נשים, אלימות כלפי נשים, זכויות האישה במדינות שונות, אתיקה יהודית- נוצרית, הנשים כמנהיגות ועוד.  גב' ברימר נשאלה האם היא רואה את חשיבות הכנס בכך שהנוצרים "יגלו" שליהדות  אין קרניים או שמטרת הכנס היא שהיהודים "ילמדו" את הנוצרים את דרך התנ"ך לפיה הם חיים? היא השיבה שניתן לראות את שני האופנים בכנס, ראשית "רוב הנוצרים אינם מודעים למצבור הידע הנרחב שיש ליהודים ושהם יכולים ללמוד מהם", ושנית "במובן מסויים הנצרות כבר מזמן התרחקה מהמקור, אך אנחנו לא מעוניינים שהנוצרים יהפכו ליהודים בעקבות הכנס" מסבירה ברימר.

הרבנות מודאגת משום שבעוד קבוצות מסוימות אינן לוקחות חלק בפעילות מיסיונרית "טשטוש הגבולות עלול להוביל לסכנות העתיד". הפסיקה מציינת ש" קשרים מסוג זה וחיפוש של ערכים יהודיים- נוצרים כמו גם לימוד של שורשי הנצרות ביהדות אסורים וצריכים להיות מוקעים".

הרב פרץ שהשתתף בניסוח החרם על הכנסים אומר שישנו איסור גם על כך שיהודי ילמד את חברו הנוצרי על יהדות "משום שמטרת הנוצרים היא להעביר על דתם יהודים וכל השתתפות בכנס כזה יגרום ללגיטימציה לפעילויות מסוג זה".

חבר ותיק בארגון "יד לאחים", ארגון אנטי מיסיונרי, אמר לערוץ 7 ש"למרות שארגונים כמו "גשרים לשלום" אינם פעילים מבחינה מיסיונרית עלינו להיות מאוד חשדנים. ישנם נושאים שבהם ניתן לעבוד עם ארגונים כאלו, ונושאים אחרים שפשוט לא ניתן לעבוד איתם- זה דורש שיקול דעת עדין". הוא מוסיף "אין כזה דבר ערכים יהודיים- נוצריים, ישנם ערכים שהם העתיקו מהיהדות משום שהסכימו איתם וישנם ערכים שהם מתנגדים אליהם".

הרב יצחק הלוי, רבה של קרני שומרון, אמר שלמרות שהוא אינו מתכוון להתנגד לפסיקת הרבנות בישראל הוא "לא חושב שיש צורך לפחד כל כך מארגונים כאילו. השורה התחתונה שההשפעה של האירגונים הללו בארץ היא מאוד קטנה" אך ישנם מקומות כמו העיר אריאל שבה כן ניתן להרגיש את השפעת המיסיונריות על חלק מהתושבים.

חברת המועצה בירושלים, מינה פנטון, אומרת שלא צריך להמעיט בערך ההשפעה שיש לאירגונים מיסיונריים על הציבור. היא מספרת שהרבה מתנדבים של אירגונים כאילו ברחבי הארץ מציעים עזרה כלכלית על ידי חלוקת סלי מזון למשפחות נזקקות ותוך כך מציעות גם סעד רוחני. היא אומרת שמדובר על כ- 10000 יהודים משיחיים בכ- 100 קהילות ברחבי הארץ ועוד כ- 3000 עדי ה' הפועלים בצורות שונות להפיץ את הבשורה.

"מטרת הקבוצות הללו", היא מוסיפה, "לטשטש את ההבדלים בין היהודים לנוצרים, ולהראות שהנצרות נובעת מהיהדות, והנוצרים מאמינים באותם הדברים כמו היהודים ובכך לגרום למיסיונרים האמיתיים שיוכלו להגיע לטרף בקלות רבה יותר".

רות מטר, מייסדת "נשים בירוק", אומרת שלא כל הנוצרים מעוניינים לנצר את היהודים, היא עדיין זוכרת בחיבה את המשפחה הנוצרית שאימצה אותה בשואה והצילה אותה, אך דאגה להדגיש לה כל הזמן שהיא יהודיה, והדברים שהיא שומעת בכנסיה אינם מיועדים לה. "כמו כן", היא מוסיפה "רבים חושבים היום שישנם הרבה נוצרים ציוניים שאוהבים את ישראל בלי סיבות אלטרואיות".

מצד שני, סדרה אוסטר בראז כותבת "אל תטעו, רוב הנוצרים היום מאמינים שעל היהודים להתנצר ולקבל את ישו. זאת האמונה שלהם. אבל המטרה שלנו היא ליצור גשר וחיבור בין הנוצרים ליהודים למרות חילוקי הדיעות בקשר לדת לטובת ישראל והעם היהודי. אנחנו לא נשתף פעולה עם ארגונים התומכים במיסיונריות, אך נדבר ונשתף פעולה עם אנשים המוכנים להניח בצד את האג'נדה המיסיונרית שלהם ומעוניינים לפעול לטובת העם היהודי".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר ערוץ 7 באנגלית ותורגמה ע"י ציפי בלום.