איגוד עובדי השירות הציבורי הבריטי (UNISON), הגדול ביותר בבריטניה, והמונה 1.6 מליון חברים, העביר אמש החלטה הקוראת לסנקציות על ישראל. ההחלטה התקבלה בוועידה השנתית של הארגון שהחלה אתמול בעיר ברייטון בבריטניה. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום בתגובה כי "ההחלטה אומנם קשה אולם הנוסח הרבה יותר מרוכך ודקלרטיבי מהנוסח שנקבע בהצעת ההחלטה שחשפה ההסתדרות לפני שלושה שבועות".



כזכור העבירו לפני שלוש שבועות בימים גורמים בריטיים הנמצאים בקשרים עם ההסתדרות נוסח החלטה שהארגון התכוון להעביר למנהלת הפעילות הבינלאומית של ההסתדרות, אביטל שפירא.



על-פי נוסח הצעת ההחלטה קורא האיגוד לחרם צרכני כנגד חברות ישראליות או חברות בריטיות הסוחרות עם חברות ישראליות והסרת כל השקעות בישראל הנעשות ע"י חברות הפנסיה הבריטיות. זאת ועוד, האיגוד קורא לאיגודים בריטים מקצועיים נוספים להצטרף להצעת ההחלטה הקוראת לחרם, הסרת ההשקעות וסנקציות כנגד ישראל.



יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הגיב בזעם לנוסח ההחלטה ופעל בקרב איגודים מקצועיים בבריטניה ובאירופה לטרפד את העברתה. עיני כתב מכתב נזעם לנשיא האיגוד דייב פרנטיס ובו נכתב כי "למרות סיום הכיבוש בעזה החליטו הפלשתינים להמשיך בדרך של שפיכות הדמים והאלימות. כידוע לך, בעיר שדרות ועוטף עזה ילדים, נשים, עובדים וגמלאים, סובלים מידי יום ביומו מירי בלתי פוסק וחסר הבחנה של טילים הגורמים להרג חפים מפשע ולהרס של רכוש רב. דרך זו של הפלשתינים הפכה את התושבים לפליטים בארצם הנאלצים לנדוד למחנות אוהלים בערים בטוחות יותר בישראל".



עיני הוסיף במכתבו כי למרות המצב לא העלה על דעתו לקרוא לחרם כלכלי על הפלשתינים. "על אף הסבל הרב שנגרם לעובדים ולמעסיקים הישראלים לא עלה בדעתי ולא יעלה בדעתי לקרוא לחרם על הפלשתינים או חברות אירופיות או אחרות התומכות בפלשתינים ומנהלות עמם שיתוף פעולה כלכלי".



במשך שלושה שבועות עסק בהסתדרות, באמצעות המחלקה הבינלאומית, לטרפד את ההחלטה. מכתבים של יו"ר הסתדרות נשלחו ואף נערכו שיחות עם איגודים בצרפת, איטליה וגרמניה. כמו-כן נערכו שיחות עם קונפדרציית האיגודים המקצועיים העולמיים בבריסל. יו"ר המחלקה לקשרים בינלאומיים, נואף מסאלחה, אף נסע לוועידה בניסיון לטרפד את החלטת החרם.



ההחלטה שעברה היום קוראת לנסיגה מהשטחים הכבושים, קוראת למתן זכות שיבה, לפירוק ההתנחלויות ולהסרת גדר ההפרדה. הארגון כותב בהחלטתו כי "על-מנת לסיים את הכיבוש יש צורך בלחץ מרוכז על ישראל ובכלל זה הטלת חרם בתחומי הספורט, האקדמיה התרבות והכלכלה".



עיני אמר היום כי "היו מלכתחילה שתי החלטות שאמורות היו להתקבל בוועידה. ההחלטה שחששנו ממנה יותר ונגדה עשינו נפשות באיגודים באירופה ככל הנראה, על-פי המידע להגיע למחלקה לקשרים בינלאומיים, לא תעבור. החלטה שעברה היא ברמה דקלרטיבית ואין לה כמעט משמעות מעשית. ההחלטה שעברה אינה מתייחסת להטלת חרם שיפגע בעובדים ובמעסיקים, בהסרת השקעות בישראל של קרנות הפנסיה בבריטניה, כפי שהוצע במפורש בהצעה השנייה".



יחד עם זאת גינה עיני את ההחלטה והדגיש כי מדובר בהחלטה בעייתית. עיני הודיע כי ההסתדרות תקיים בקרוב דיון שבמסגרתו תתקבל החלטה על המשך הקשרים של ההסתדרות עם האיגוד הבריטי.