עשרות חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית ועשרות נציגים של ארגוני עולים השתתפו לכינוס חירום שזימן שר הקליטה, יעקב אדרי למניעת הקיצוץ הצפוי במשרד הקליטה.



בין המשתתפים: יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ מיכאל נודלמן, ח"כ זאב אלקין, ח"כ מרינה סולודקין, ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ רוברט אליטוב, ח"כ יוסף שאגל, וח"כ אלכס מילר וכן נציגיהם של עשרות ארגוני עולים.



בכינוס הציג השר אדרי לח"כים ולארגוני העולים את תוכנית האוצר לקיצוץ בתקציב המשרד ואת הפגיעות העיקריות שיוטלו על העולים. במהלך הדיון נבחנו הדרכים לניהול מאבק ציבורי ותקשורתי לרבות יציאה להפגנות המוניות.



במשרד הקליטה מציינים כי התחומים העיקריים שייפגעו בעקבות הקיצוץ הם: ביטול מענק מכס הניתן לעולים מארצות מצוקה ומאפשר להם לרכוש עם עלייתם ארצה מוצרי חשמל בסיסיים לקיומם. פגיעה בסיוע לדיור ציבורי לעולים נכים, קשישים ומשפחות חד הוריות. וביטול קליטת מדענים עולים באקדמיה, במכוני מחקר, במגזר הציבורי והעסקי.



ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) הסביר כי עלייה זוהי תחרות לכל דבר. "בזמן שאנו מקצצים, הנשיא פוטין משווק תוכניות קליטה אטרקטיביות כדי למשוך לרוסיה את כל דוברי הרוסית. הוא מציע אזרחות, משכנתאות מוגדלות ומענק קליטה לכל מי שיחייה ברוסיה. אסור לנו לשבת בחיבוק ידיים נוכח מצב כזה".



לדבריה של ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) הטענה כי צריך לקצץ בתקציב קליטה עקב הירידה בעלייה ארצה מגוחכת, "דווקא בזמנים כאלה צריך להשקיע בתהליכי הקליטה, שהם ארוכי טווח. יש להשקיע בנוער בסיכון, במדענים ובדיור".



יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אליטוב, הדגיש "נתנגד לכל קיצוץ במשרד הקליטה ונקים לובי גדול בכנסת כדי לא להעביר את התקציב".



נציגיהם של ארגוני והתאחדויות העולים הודיעו כי יתגייסו בכל הכח למאבק ויפעילו לחץ בכל הדרכים, לרבות ארגון הפגנות מול משרד ראש הממשלה. "הקיצוץ המתוכנן יוביל לפשיטת רגל של הציונות. מדינת ישראל נבנתה על העלייה וכעת רוצים לפגוע בנכס החשוב ביותר שלה", אמרה שושנה רון, יו"ר התאחדות עולי בוכרה.



יו"ר מועצת ארגוני העולים, מריו לב, הודה לשר על הדאגה לציבור העולים ואמר כי רק בישראל פוגעים בעלייה במקום לעודד ולהשקיע בה. לדבריו, ישראל לא הייתה נמצאת בחזית הקדמה ובמצב כלכלי טוב לולא גלי העלייה שפקדו אותה בשנים האחרונות. עוד הוא ביקש מהשר להרחיב את התמיכה בארגוני העולים.



השר אדרי הודה על התמיכה חסרת התקדים של חברי הכנסת וארגוני העולים והודיע להם כי בשבוע הבא יפגשוהוא ובכירי משרדו עם ראש הממשלה ושר האוצר על מנת לפעול לביטול הקיצוץ. השר הוסיף כי הוא בטוח כי כינוס זה יתרום להשגת המטרה למען המדינה ולמען ציבור העולים.