סיור בשכונת נוה צדק מגלה בכל פינה בית כנסת שהיה בעבר שכיית חמדה. אך היום בתי הכנסת מוזנחים וחלקם נהרסים ונמכרים לעיתים ע"י אפוטרופסים של ההקדש המקורי. יפעת אביצדק קלפה הקימה וועד להצלת בתי הכנסת. בסיור איתה מתגלה תמונת מצב עגומה.

ברחוב חברת ש"ס מס 7 שוכן בית המדרש ובית הכנסת שנוסד על ידי הרב זאב וולף גרינוולד זצ"ל ב1911 סבו הגדול של חוני המעגל שחיבר את הספר "ילקוט סיפורים". חצר בית הכנסת ובית המדרש נשקו לבית אחיו של הראי"ה, חונא קוק. בית הכנסת ובית המדרש היו פעילים עד שנת 1975.

נכדו של מייסד בית הכנסת, חוני המעגל איצקוביץ שרצה שהמקום יישאר כבית כנסת ובית מדרש, הפסיד אותו לטובת באי כוח ההקדש. שכנים פלשו למגרש מצד אחד. ה"הקדש" מכר את האדמה הצמודה למבנה מצדו השני.כיום מתגורר בתוך מתחם בית הכנסת אדם בשם דניאל שלקח על עצמו לשמור על בית הכנסת.

לא רחוק משם ברחוב עין יעקב נמצא בניין עלוב ומוזנח שבחצרו ישנם גללי כלבים, בדלי סיגריות וכתובות גרפיטי. זהו בית המדרש ובית הכנסת "אוהל יצחק"- חב"ד שנוסד בשנת 1903. את הקירות עיטרו ציורי קיר מעשי ידי האומן גרשון אינבונד. בית הכנסת ובית המדרש, היו מרכזם הרוחני של חסידי חב"ד ביפו, והוא צוייר ע"י נחום גוטמן. מצבו כיום מחפיר ביותר. לא מזמן הודיעה העירייה שהיא שוקלת להקים בתוכו גן ילדים.

תמר טוכלר מהמועצה לשימור אתרים מדגישה כי הריסת בתי כנסת איננה עניין לדתיים בלבד. "כמו שבזיכרון יעקב בית הכנסת הוא חלק מהסיפור של המקום כך גם בנוה צדק בתי הכנסת הם חלק מהסיפור של המקום. התהליך שקורה בבתי הכנסת הוא חמור מאוד. אם מישהו היה פוגע בבית כנסת בפראג או בפולין באיזה כפר של אנטישמיים היינו כבר מזמן הופכים את העולם אבל אצלנו זה קורה כל הזמן!"



וועד הפעולה מתכנן אירוע גדול בסוכות כדי להעלות למודעות הציבורית את העניין. "אנחנו מאמינים שיש עוד מה לעשות" אומרת טוכלר."כל האתרים שניצלו בארץ ניצלו בזכות תושייה של אנשים. זה אף פעם לא בא מתוך יוזמה של הרשויות גם אם אחרי זה ראשי עיריות לקחו על זה קרדיט. יש מה לעשות עכשיו אבל קודם כל צריכה לקום צעקה ציבורית הן מצד הציבור והן מצד נציגי ציבור ורבנים".



לצפיה בכתבה הראשונה לחץ כאן