ביום ראשון ייפתח בבית המשפט המחוזי בתל אביב מרתון משפטי, בו תובע עמוס ברנס את המדינה בסכום של מאה מיליון שקלים. זאת בשל ההתעמרות בו והרשעתו ברצח החיילת רחל הלר לפני למעלה משלושים שנה, רצח שכזכור, בעקבותיו נשלח ברנס למאסר עולם על לא עוול בכפו. נזכיר כי ברנס עצמו סירב לבקש חנינה ודרש מבית המשפט לקיים לו משפט חוזר בו יוכיח את חפותו המוחלטת.



כזכור רק בתום שנות מאסר ארוכות שוחרר וזוכה, לאחר שבית המשפט קבע את חפותו למעלה מכל ספק.



במשפט בו הופך ברנס מנתבע לתובע והמדינה ממאשימה למואשמת יתקיימו הדיונים ברצף, יום אחר יום עד למיצוי הליך. את ברנס ייצג במשפט עורך הדין אלי זוהר שאומר לנו היום כי מטרתו היא אינה רק חשיפת האמת, שכן זו כבר נחשפה לעין כל. הוא מזכיר את דבריה הנחרצים של השופטת דליה דורנר שקבעה בפסיקתה כי נגד ברנס נעשה עוול וההתנהלות נגדו הייתה עיוות דין מוחלט. לדברי זהר מטרת המשפט היא הבאתה של המדינה להכרה בכך שעיוותה את דינו של ברנס, הוציאה ממנו הודאה ברצח בכוח, ובכך הביאה להרס חייו, חיי משפחתו, ולרמיסת הצדק והמוסר.



על מנת להוכיח את הטיעונים יעלה עורך הדין זוהר סדרת עדים בהם בני משפחתו ואחיו של ברנס שיספרו על קשייהם המשפחתיים והפגיעה בשמם הטוב בימי המשפט, ימים בהם התנוסס שמו של עמוס אחיהם בכותרות העיתונים תוך תיאורים מצמררים וחמורים של מעשיו, המעשים שלא עשה. כמו כן יעלה עורך הדין זוהר לדוכן העדים חוקרי משטרה בכירים שחקרו את פרשת ברנס והגיעו למסקנות קשות מאוד באשר לאופן בו בוצע עיוות הדין, לדרך בה נגבתה הודאתו של עמוס, לשקרים של צוות החקירה בראשות קצין המשטרה מרקוס. כמו כן יציג עו"ד זהר את העובדה לפיה ניתן היה להוכיח את חפותו של ברנס באופן מיידי אם רק היו נשמרים מוצגים מזירת הרצח עליהם נותרו דגימות DNA של הרוצח, אולם המשטרה איבדה מוצגים אלה. לטעמו גם אם אין מדובר במעשים שנעשו במזיד הרי שגם עבירת רשלנות חמורה במקרה זה, שכן זו הובילה בסופו של מהלך לישיבה ממושכת בכלא של ברנס.



לשאלתנו אם בעקבות המשפט צפוי אי מי מחוקריו של ברנס לעמוד לדין ציבורי, אם לא משפטי, אומר זהר כי לנוכח המשפט שכבר בוצע נגד ראש צוות החקירה מרקוס, והרשעתו בעדות שקר, הרשעה שבוטלה מאוחר יותר בבית המשפט העליון, אין עוד מקום לאפיק חקירה שכזה.



זהר גם אינו מעריך שבעקבות הנתונים שיעלו במשפט יהיה ניתן לאתר את הרוצח עצמו. מבחינתו המטרה והיעד הוא הודאה של המדינה בעיוות דינו של ברנס ופיצוי על העוול החמור שנעשה לו.



עם זאת ברנס עצמו אומר לנו כי הוא אכן מייחל שמהלך כלשהו במשפט יביא ללכידתו של הרוצח או לפחות לחשיפתו בציבור. "לא ייתכן שעברו כל כך הרבה שנים והרוצח עדיין מסתובב חופשי, ורק עמוס ברנס משלם את המחיר על מה שלא עשה".



ברנס מקווה שהמשפט "יגרום לרעידת אדמה. אני אשאל אותם מה הביא אתכם לעצור את עמוס ברנס? על סמך מה הרשעתם אותו? המדינה תענה שהיא לא יודעת. המדינה מגמגמת. הרשיעו אותי כדי לדאוג לקידום של כמה קציני משטרה, הרשיעו אותי כדי לחפות על מחדלי המשטרה ואולי כדי לחפות על רוצח שהם ידעו מי הוא. הם השחיתו את פניה של המדינה למען הדרגות שלהם. את כל זה אני מקווה לחשוף במשפט הזה".



כדרכו, ברנס אינו מסתפק בהאשמת מפליליו הישירים ומפנה אצבע מוסרית מאשימה כלפי כל אזרחי המדינה. "כל מי שהיה כאן ושתק במשך שלושים ושלוש שנים על העוול שנעשה לי שותף לפשע. המטרה שלי במשפט הזה היא ניקוי החוק בישראל והחזרת פניה היפות של המדינה הזו".



ברנס מוסיף ומשווה למשפט אופי כמעט משיחי. "נשלחתי לאשפתות כדי לדעת שיושבים שם אנשים חפים מפשע, ואת זה אני מבקש לחשוף".



כאמור, ביום ראשון ייפתח משפט התביעה שלו נגד המדינה. האזנה קצרה לדברי ברנס עצמו ועורך דינו מעלה שצפוי דיון נוקב וגדוש מסקנות לא רק באשר לדינו של ברנס עצמו אלא לדמותה הכללית של מערכת המשפט והחוק במדינת ישראל.







עוד על טענותיו של ברנס