בכינוס מיוחד של מליאת הכנסת לציון שש שנים לרצח רבחעם זאבי 'גנדי' הי"ד, כינוס שהתקיים במעמד נשיא המדינה, נשא ראש הממשלה, אהוד אולמרט, דברים לזכרו והבהיר כי גם אם דבריו של 'גנדי' "היו חורים לי הייתי מקבלם בהשלמה. לא בהסכמה. בעומק נפשי כיבדתי את מסירותו של גנדי לדרכו. הוא דיבר בדם ליבו. יקרה הייתה לו ארץ ישראל כבבת עין".



"המולדת הייתה לו לא רק ערש אהבה אלא הייתה לו כספר פתוח. מיטב שנותיו היו קודש למאבק על הגנת המדינה ובהגנה עליה. הוא היה ציוני עד הסוף ללא שיעור. לדידו ארץ ישראל שייכת כולה לעם ישראל והמציאות תשתנה בהתאם", אמר אולמרט.



ראש הממשלה קבע כי אין שחר לאמירה שהיה גזען. "הוא היה חבר לערבים ולצ'רקסים ולבני כלל העמים. אמונתו נועדה להבטיח את בטחונו של עם ישראל בארצו. עם כל הביקורת שלי העל התפיסה הלאומית המוחלטת הזו זו אינה בשום אופן גזענות".



בפנותו לחברי הכנסת אמר ראש הממשלה כי הוא מבקש לחלוק עימם עובדה אחת שאינו בטוח שהם מכירים. "גנדי היה מהראשונים, אם לא הראשון, שהגה לפני ארבעים שנה את הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בשטחים שממערב לירדן. יומיים לאחר שוך הקרבות במלחמת ששת הימים הזדרז ראש אג"מ, האלוף רחבעם זאבי 'גנדי', להגיש תכנית להקמת מדינה פלשתינית שבירתה שכם".



לדברי אולמרט 'גנדי' אף הזהיר כי יש להקים את המדינה הפלשתינית מוקדם ככל הניתן כדי לשמור על הסדר הטוב ולמנוע התדרדרות.



הוסיף ראש הממשלה ואמר כי כראש עיריית ירושלים הוא מזכיר ש"גנדי הטביע את חותמו על ההיסטוריה של ארץ ישראל מאז ועד היום. מיד לאחר מלחמת ששת הימים היה האיש שריכז וניהל את עבודת המטה לקביעת גבולותיה של ירושלים המאוחדת. המפה שגיבש 'גנדי' היא שאושרה על ידי הכנסת, ומהותה הייתה הרחבת ירושלים פי עשרה. בזכות החלטה זו מתנוססות שכונות כרמות, ארמון הנציב, רמות הר חומה וגילה. האם מן ההכרח היה לספח את שועפת ושכונות ערביות נוספות? בזאת עלי להודות שאפשר לשאול שאלות לגיטימיות".



ראש הממשלה חתם את דבריו כשאמר ש"שש שנים מאז הרצח השפל מדינת ישראל רדפה את המרצחים, והם לא ינוכו לעולם. מלחמתנו בטרור נחושה ועיקשת. המערכה עודנה נטושה והיא לא תחדל עד שימוגר הטרור לחלוטין ותיסלל הדרך לשלום אמיתי ובר קיימא".



"גנדי חסר בדיון הפוליטי ובוועדות הכנסת. נזכור את גנדי איש החייל והאמונה היוקדת, מנהיג, פולמוסן רהוט ושנון. איש משפחה, ספרא וסייפא למופת", דברי ראש הממשלה.



נתניהו: את הכרת הארץ ואהבת ירושלים לימד גנדי כדי להנחיל את הקשר והמחוייבות אליהן



לאחר דבריו של ראש הממשלה נשא דברים יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת בנימין נתניהו. את דבריו פתח בפסוק "קום והתהלך בארץ לאורכה ולרחבה כי לך אתננה". ואמר כי אמנם מזה שש שנים גנדי אינו מתהלך בארץ לאורכה ולרוחבה אך ההולכים בה זוכרים אותו והולכים בדרכיו.



"עם שאינו אוהב את ארצו סופו שלא ייאבק עליה. אהבת הארץ תלויה בהכרת הארץ ולכן למד גנדי את שבילי הארץ, החי והצומח שבה, מלחמותיה וההיסטוריה שלה", אומר נתניהו.



"ספרייתו הייתה עמוסה בספרי ארץ ישראל וירושלים. אני לא בטוח שקיים מוזיאון עם היקף כה עשיר של ספרי הארץ וירושלים. כשסייר בשבילי ארץ ישראל היה תרמילו מלא באהבת הארץ ובאמונה בזכות העם היהודי על ארצו. בבית הזה ניתן היה להתווכח איתו על ההווה והעתיד אבל אי אפשר היה להתווכח איתו על העבר. לא ניתן היה לומר לו שהיהודים הגיעו רק כעת לארץ ישראל. הוא הכיר את הקשר ההיסטורי הרצוף של עם ישראל לארצו מזה שלושת אלפי שנים".



לדברי נתניהו זו הסיבה ש'גנדי' ראה כערך את לימוד הארץ וההיסטוריה שלה בבתי הספר ו"דאג להנחיל את מורשת ישראל בדרך מקורית. בנוסף לפעולתו בכנסת ובצבא בנה מוזיאון למופת בו תלמידים פוגשם בדרך בלתי אמצעית את ההיסטוריה של ארץ ישראל".



"הוא היה קשור לכל רגב מרגביה, אבל קודם לכן הוא היה קשור לירושלים. הוא נולד בירושלים ונפל בירושלים. אין מי שהכיר אותה טוב ממנו ואין מי שאהב אותה יותר ממנו", אמר נתניהו ופנה להתייחס גם לסוגיית חלוקת ירושלים. בדבריו העריך ש'גנדי' היה נזעק לנוכח הכוונה לוותר על הריבונות היהודית בהר הבית, "מן הסתם היה שואל כיצד זה לאחר שלושת אלפים שנה ואחרי שקמנו מהריסות השואה הגיעו היהודים רק לכך שישלוט ארבעים שנה ויוותר?" נתניהו תקף כוונה זו בשמו של 'גנדי' וקבע כי מורשות אלה של אהבת הארץ והקשר החי לירושלים הם גולות הכותרת של משנתו.