ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מבקש להביא את הפלשתינים להכיר בישראל כ"מדינה יהודית". בכירים ברשות הפלשתינית, ובהם סאיב עריקאת ואחמד קריע (אבו עלא) כבר הכריזו, כי הפלשתינים לא יכירו באופי היהודי של מדינת ישראל וטענו, כי אין מדינה בעולם המגדירה את עצמה ע"פ הדת של תושביה.



גם ההנהגה של ערביי ישראל שוללת לחלוטין את עמדת ממשלת ישראל, כפי שעולה מסדרת שיחות שניהל העיתון "אל-ח'ליג'" (14 בנובמבר 2007) עם חברי כנסת ערבים ואישי ציבור. חבר הכנסת וואסל טאהא (בל"ד) הגדיר את הדרישה הישראלית כ"פיצוץ המו"מ" וציין, כי שאלת אופי המדינה היא עניין של התושבים הגרים בה. לדבריו, הפלשתינים של 48' שוללים את היותה של המדינה "יהודית" ודורשים שתהיה מדינה לכל אזרחיה.



חבר הכנסת איבראהים צרצור (רע"מ תע"ל) כינה את הדרישה הישראלית "חוצפה הנובעות מהיגיון עקום. חבר הכנסת מוחמד ברכה (חד"ש) אמר, כי משמעות ההצעה הינה הנחת מטעני חבלה במשקל כבד במטרה לפוצץ את תהליך השלום. הוא הוציא מכלל אפשרות שנושא ונותן פלשתיני כלשהו יסכים לכך, שכן "מדינה יהודית" מציבה סימן שאלה על האזרחות של פלשתיני 48', עלולה לפתוח את השער לגרושם ותשמוט את האפשרות לדבר על זכות השיבה. "ההסכמה על היות המדינה יהודית קשה יותר ובעל משמעויות מרחיקות לכת אף יותר מההצעה לבטל את זכות השיבה", אמר.



חבר הכנסת אחמד טיבי ציין, כי מדובר בדרישה בזויה המוכיחה, כי ישראל אינה מתכוונת להגיע להסכם בוועידת אנאפוליס וכי הישראלים נושאים ונותנים עם עצמם. מנהיג התנועה האסלאמית ראיד סלאח צידד בהבעת עמדה פלשתינית בלתי מתפשרת בנוגע להשלכות ההרסניות על הבעיה הפלשתינית הנובעות הגדרת ישראל כמדינה יהודית.