לפני כעשר שנים החליטו לשנות בבני עקיבא את התפיסה ביחס לשונה. לא עוד השארתו בבית ובמסגרות מיוחדות, אלא מענה רגיל, כשאר בני גילו, ולשם כך הקימו את שבטי יובל. כיום פעילים כ - 140 חניכים, אותם מובילים כ 85 מדריכים, ב- 25 שבטים, מקצרין בצפון ועד ירוחם בדרום.



בישראל לומדים כ- 200,000 ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך המיוחד ובמסגרות משלבות. גם מי שזכה להשתלב במערכת החינוך הרגילה עדיין נותר בודד חברתית בשעות אחר הצהריים ולמעשה לא מתאפשרים לו תנאי חיים ושיוויון הזדמנויות כשאר בני גילו.



תנועת 'בני עקיבא' שמה לנגד עיניה בהקמת הפרויקט מספר מטרות עיקריות: שילוב הילד בעל הצרכים המיוחדים בקהילה, תוך מתן מענה ערכי וחברתי. יצירת תהליך של שינוי עמדות כלפי השונה בחברה בקרב הקהילה- הן החניכים, הן הוריהם. סיוע להורים ולאחים שבבית ולאפשר לחניכינו להתקדם ולרכוש בטחון ודימוי עצמי גבוהים יותר.



חניכי שבט "יובל" פועלים ככל שבט אחר ומשתלבים בפעילות הרגילה של הסניף והתנועה- נטיעות, מחנות קיץ, ומסעות. בפסח ובסוכות קיימים ימים אתגריים בטבע לחניכי שבט "יובל".



בחודש האחרון נערך חודש "שבטי יובל" – בסניף בני עקיבא בשוהם, שמייצג את ערכי קבלת השונה ושילובו בחברה.



בסניף פועל שבט יובל כחמש שנים ובו תשעה חניכים. שבט זה פועל ככל שבט אחר פעמיים בשבוע לרבות טיולים ומפעלים סניפיים הכלולים בתכנית הפעילות.



לשבט זה שישה מדריכים המשקיעים שעות רבות בהכנת הפעולות, התאמתם לחניכים ברמה האישית של כל אחד ואחד, הבאת החניכים מביתם, הגברת הקשר האישי והשתלבותם בקבוצת השבט. לשבט יובל נבחרים להדרכה החברה הרגישים הרואים מעבר לחיצוניות, אותם יחידי סגולה המוכנים להתחבר ולתת גם אם התמורה לא תמיד שווה למאמץ.



חניכי שבט יובל בשהם הם חלק מהסניף באופן מיוחד, הם פעילים, אוהבים, משחקים ועושים מוראל. השילוב שלהם כקבוצה נפרדת המתאימה לצרכיהם בתוך החברה הרגילה בסניף הוא מוצלח ביותר. החניכים האחרים בסניף אוהבים אותם ומחוברים אליהם.

כאשר מתחילים המדריכים של יובל מוראל לשבט שלהם, מצטרפים כל חניכי הסניף.



כל מדריכי הסניף העבירו מערך פעולות בנושא קבלת השונה והמיוחד שבכל אחד. מדריכי יובל הכינו מאגר קטעים, משחקים ומטודות להעברת הרעיונות הללו כדי להקל על גיבוש הפעולות בנושא והתאמתו לכל השבטים. לכל שבט הייתה פעולה משותפת עם חניכי יובל, עם הכנה מראש על קשיי החניכים ואופן ההתנהגות איתם. מעבר לכך היו סרטים בנושא לכל שכבות הגיל על פי רמתם.



לחבריא ב'- הועברו פעולות ערב שבת בנוושא מפי הורה של חניך יובל, ממדריכי יובל עצמם, פעיל מעגלי צדק בנושא הנגישות וחבר בסניף עם סיפור משפחתי נדיר. במוצאי שבת התקיים בית מדרש שעסק בסוגיות יהודיות בנושא ממקורות הלכתיים בניהול בוגרי הסניף, גרעני חבריא ב' פעלו להגברת המודעות וליישום הנושא בשטח- ארגנו התנדבות לכל שבט ושבט בהוסטלים,בבתי אבות ובבית הקפה בלוד. גרעין זהות יהודית- יצרו תערוכה בנושא ועוד.



במשך החודש ביקר בסניפנו השחקן שולי רנד ששותף בהתמודדותו עם אחותו ובנו הסובלים מתסמונת דאון, תאטרון ה"כרכרה" עם הצגה מרגשת "חלום של ירח" המעלה שאלות קשות ביחס אל האחר ובשבוע הבא - ההופעה של עופר ודקל- שני אחים שאחד מהם שונה, אך הם לא בהכרח חושבים כך.