במרכז האוניברסיטאי יהודה ושומרון באריאל התקיים היום כנס ייחודי אליו חברו נציגים של מרכזים אקדמיים רבים ברחבי הארץ. הכנס המדובר חשף דרכים שונות להתמודדות על מחבלים. חלק מהדרכים עדיין נמצאות בשלבי פיתוח ראשוניים אך נראה שלא מעט אנשי אקדמיה בארץ עוסקים בסוגיית זיהוי המחבל ונטרולו ובתוך זמן לא רב ניתן יהיה להשתמש בטכניקות החדשות.



ביומן הצהרים של ערוץ 7 שוחח ד"ר משה עינת, איש המרכז האוניברסיטאי באריאל, על הכנס המיוחד ועל מה שהוצג בו. בדבריו האריך והגדיש שני פיתוחים מסקרנים במיוחד. הפיתוח הראשון הוא פרי מחקרו של פרופ' יורי פלדמן ומטרתו זיהוי חבל מתאבד על פי גלים אלקטרוניים שמפריש הגוף בשעת לחץ.

לדבריו מדובר במכשיר המסוגל לאתר אדם החש סוג מסוים של התרגשות התואם את תחושת הלחץ של מחבל רגע לפני ביצוע זממו. ד"ר עינת מספר כי הפיתוח זכה לתשומת לב תקשורתית מסוימת בעולם וכעת הוא בשלבי פיתוח מואצים.



עם זאת לשאלת המראיין, יגאל שוק, אם שימוש בפיתוח לא עלול להביא ללכידת חלקים מאוכלוסייה החשים התרגשות ומתח מסיבות אחרות, אמר ד"ר עינת כי אכן גם לו עצמו אין תשובות בשל משכו הקצר של יום העיון, אולם ידוע לו שבשלבי הפיתוח התעוררו שאלות מעין אלו וניתנו להן תשובות.



מחקר נוסף עליו התמקד עינת בדבריו הוא קרני לייזר המזהים שאריות של חומר נפץ ממרחק של שלושים מטרים. בנוסף הזכיר פיתוח של המרכז האוניברסיטאי באריאל ובו ניתן לבדוק גופו של חשוד ממרחק שלך שלושה מטרים, משה שמאפשר הגנה גם על המאבטח הבודק את החשוד.



עם זאת לדבריו מדובר בפיתוחים מחקריים הנמצאים בשלביהם הראשונים ובהמשך יצטרכו המפתחים והחוקרים לתת את הדעת על האופן בו ניתן יהיה להוזיל עלויות של הפיתוחים ובכך לאפשר שיווק יעיל ורב של המוצרים.



כמו כן הזכיר עינת כי בכנס נידונו אפשרויות שונות של הימום אדם מבלי לפגוע בו ודרכי התמודדות נוספות עם איום המחבלים המתאבדים ואף עם ירי הקסאמים.