מדענים שערכו את המחקר המקיף ביותר על הים האנטרקטי בניו-זילנד, נדהמו לגלות כמה מן היצורים המוכרים כבר למדע בגדלים מיוחדים, כולל מדוזה באורך 3.7 מטרים וכוכב ים בגודל 60 ס"מ.



מסע של כ-3,200 ק"מ שעבר דרך ים רוס והסתיים ביום חמישי, גילה בדרכו כמה מינים חדשים של יצורי ים, כולל שמונה סוגים חדשים של חסרי חוליות. כך מדווחת רשת ה-CNN.



"זה מאוד מרגש למצוא מינים חדשים", אמר כריס ג'ונס, חוקר דגי ים מהרשות האמריקאית לאטמוספירה ואוקיינוסים. "כל אנשי הדגים מתים על זה".



יש עדיין צורך לחקור את הממצאים על ידי מומחים, על מנת לקבוע האם הם באמת חדשים, אמר סטו האנצ'ט, חוקר דגם מן המכון הלאומי בניו זילנד למחקר ימי.



מאחורי התגליות החדשות של מיני ים חדשים, המדענים אומרים שהמחקר, המקיף מסוגו שנערך עד כה בים רוסו בניו-זילנד, העלה הפתעות נוספות בחכתו.



האנצ'ט מספר על תגלית של שטחים נפרדים של ליליות ים, הנפרשות על מרחקים של מאות ואלפי ק"מ בקרקעית הים והאוקיינוס.



"חלק גדול מסוגי הליליות מים הללו- אני חושב שאיש עדיין לא ראה מעולם", אמר האנצ'ט. בעבר, רק מעט מאוד ממצאים חדשים מים רוסו נבדקו על ידי מדענים.



המחקר היה חלק מתוכנית השנה הסולארית הבינלאומית המתנהלת ב-23 מדינות, ו-11 מסעות ימיים החוקרים את חיי הים ואת החיים בהם, בייחוד מסביב לאנטרקטיקה. התוכנית אמורה להציב גבולות שייקבעו את השפעות התחממות כדור הארץ על אנטרקטיקה, כך אומרים המדענים.



עכבישי ים גדולים, מדוזות באורך 3.7 מטרים, חלזונות ים ענקיים, וכוכבי ים בגודל של 60 ס"מ נמצאו במסע בן 50 ימים שערכו החוקרים, כך מסר החוקר דון רוברטסון.



טמפרטורות נמוכות, רמות גבוהות של חמצן במים, מספר קטן יחסית של יצורי ים, ואריכות ימים יכולים להסביר את הסיבה לגודלם המפתיע של חלק מייצורי הים שנמצאו במסע, אמר רוברטסון. רוברטסון הוסיף ש-30,000 מינים נאספו, מאות מתוכם אולי יתגלו כמינים חדשים שטרם נראו.



סטפאנו שיאפרלי, מומחה מהמוזיאון האנטרקטי הלאומי באיטליה, גינואה, אמר שהוא מקווה שמתוך הממצאים יתגלו לפחות 8 סוגים חדשים של חסרי חוליות ימיים. "זוהי אבן חדשה בחומת הידע על הים האנטרקטי שנגלית לנו", אמר שיאפרלי.