החקירות נגד ראש הממשלה לא מפריעות לו להמשיך ולהצהיר הצהרות הן בזירה הסורית והן בזירה הפלסטינית. בראיון שהעניק לניוזוויק נשאל אהוד אולמרט האם הוא מתכונן להתפטר מתפקידו כראש הממשלה, "כרגע אני חושב שזו תהיה טעות לעזוב, ויש לי משימה ותפקיד למלא, חזון להגשים".



ביום חמישי, לאחר שכבר היה ברור שהמשטרה חוקרת שוב את ראש הממשלה אהוד אולמרט, הפעם על פרשייה של קבלת מאות אלפי דולרים כתרומות לא חוקיות על קמפיין בחירות מנדיב אמריקאי, בעוד שהיה ראש העיר ירושלים, טען אולמרט שהוא לא יתפטר אלא אם כן יימצא אשם. אבל בתחילת השבוע, בראיון שנתן ל-newsweek, היה ניתן לשמוע בין השורות שאולמרט אולי יהיה מוכן לשקול את צעד ההתפטרות. הוא דיבר גם על תקוותיו להשיג שלום עם סוריה ועם הפלסטינים עד סוף השנה.



בראיון נשאל אולמרט לגבי ביקורה האחרון של קונדוליסה רייס, לפני כשבוע. אולמרט ענה שהוא דיבר איתה על המגעים המתמשכים בין ישראל לפלסטינים, על האפשרות שניתן יהיה להגיע להסכמה כלשהי שתביא להתקדמות המשא ומתן בנוסח בוש- שתי מדינות לשני עמים.



אולמרט סירב להביע דעה לגבי הערתו של יו"ר הרש"פ שאמר שהוא מאוכזב לאחר ששהה בוושינגטון לאחרונה. אבל, אולמרט ציין שכל שיחותיו עם קונדוליסה רייס הן ברוח מאוד אופטימית ורצינית- כלומר, שהשלום אכן יכול להתגשם. אולמרט טען בראיון שעל פי תפיסת שניהם הרווח שבין דעותיהם של הפלסטינים והישראלים הוא בר גישור.



אולמרט נשאל על ידי כתבת ה-newsweek גם לגבי שאלת ירושלים והגבולות. על כך ענה אולמרט שחלק מן הנושאים ייסגרו עד סוף השנה הנוכחית, אבל נושאים נוספים יאלצו לחכות לאחר ההסכם הראשוני ויידונו מאוחר יותר. עתיד ירושלים הוא בין הנושאים שיאלצו לחכות לאחר ההסכם הראשוני לדיונים מאוחרים יותר. לפי אולמרט נושא ירושלים יהיה, ככל הנראה, הנושא האחרון שעליו ידונו הצדדים. אולמרט לא הסכים לציין האם נושא ירושלים ייפתר בינו לבין עבאס או בפורום אחר.



אולמרט הזכיר שבאנפוליס התחייבו הצדדים להגיע למסמך עקרונות עד סוף השנה הנוכחית. הוא ציין שעדיין לא בטוח מה יהיה בדיוק המסמך עליו יחתמו כולם, ובאיזה צורה ינוסח, אבל מטרתו היא להגיע ל"חזונו של בוש בנוגע לשתי מדינות, בצורה יותר ברורה, מדויקת ומפורטת".



אולמרט ציין כי קשריו עם עבאס מצוינים מכיוון שהם טורחים להיפגש בצורה מסודרת, בערך פעמיים בחודש. הוא הוסיף "אני לא מכיר עוד שני מנהיגים שנפגשים בתכיפות כל כך גדולה". הוא הוסיף שהשיחות כבר הגיעו לשלב מאוד מתקדם- "מספיק מתקדם להצדיק את המאמצים שאנחנו עושים על מנת להמשיך, גם אם מדובר על אמצעים קצת מלאכותיים", הוא אמר.



כאשר נשאל לגבי פרטי ההסכם אליהם כבר הגיעו הצדדים, ענה אולמרט שבקשר לגבולות המדינה- "הם יהיו הרבה יותר קרובים לגבולות 67' מאשר לגבולות הקיימים כיום, ישראל תוותר על חלקים גדולים מההתיישבויות", כמובן שההסכמים כוללים גם שלום כולל וסיום כל העוינות בין הצדדים. על פי אולמרט שלושה נושאים בין הצדדים הם ברי גישור: הגבולות, הביטחון והפליטים.



לגבי שאלת זכות השיבה ענה אולמרט שהוא אינו חושב שהפלסטינים צריכים לוותר על זכות זו מפני שאין להם זכות כזו. הוא גם אמר שעד כמה שידוע לו זה אינו חלק מן האג'נדה המוצגת בשיחות.



לגבי סוריה, אולמרט אמר כי ישראל מאוד לא מרוצה מההתערבות האינטנסיבית של סוריה בפרשיות הלבנוניות, והמחסור בתהליכים דמוקרטיים בבחירת נשיא לבנוני. אולמרט ציין גם את חוסר שביעות הרצון מן הקשר שבין איראן, סוריה, החיזבאללה והחמאס. למרות הכל, אולמרט אמר שהוא מעוניין לבחון מחדש את יחסי הכוחות בין ישראל לסוריה ולנסות לעשות שלום בצורה דיסקרטית- "אנחנו מוכנים אם הם מוכנים".

אולמרט אמר שהוא מעולם לא קיבל את הרושם שארצות הברית אינה מעוניינת בניסיון ליצירת שלום בין ישראל לסוריה. "יותר מכך, אני חושב שזה אינטרס של בוש, מכיוון שכל נשיא חדש שיגיע ייקח לו לפחות שנתיים עד שהוא יהיה מעורה בעניינים ויהי לו את הזמן להקדיש למצב הזה כמו לבוש". הוא חתם שלפי דעתו "הדרך בין סוריה לוושינגטון עוברת קודם בירושלים". יותר מכך סירב ראש הממשלה להסביר. בנוגע להפצצת המתקן הגרעיני בסוריה לפני כמה חודשים סירב אולמרט להגיב ורק אמר: "אנחנו לא מסתכלים אחרוה אלא רק קדימה, וכרגע אנחנו מסתכלים על הדרך להגיע לשלום בין ישראל לסוריה".



אולמרט לא היה מוכן להתחייב שנושא השלום עם לבנון ייחתם לאחר ויתור על רמת הגולן. "עדיין צריך לדון על מה שההסכם יכלול. לא נגביל את הדיונים רק לנושא אחד (כלומר הגולן). שני הצדדים חייבים לדבר על שלום, ללא איומים והתקפות".



כתבת ה-newsweek שאלה את אולמרט האם ישראל הגיעה לנקודה שבה ההתקפות הבלתי פוסקות על ערי הדרום וההברחות ממצרים מחייבות פעולה נגדית. אולמרט אמר שהוא לא אוהב את ההגדרה "שאין ברירה אלא..", לפי דעתו "תמיד יש ברירה".



אולמרט טען שאין כרגע מגעים עם מצרים בנוגע לפעולת תיווך עם החמאס. אבל, החמאס יאלצו להבין שלא יהיו דיבורים על הסכמים עד שכל הפעילויות הטרוריסטיות ייפסקו, כולל התקפות קרקע-קרקע, קרקע- אוויר, טילים, מחבלים מתאבדים וגם הברחות הנשק לתוך עזה. הוא ציין שישראל אינה מאשימה את מצרים בנושא ההברחות רק מקווה שהם יהיו יותר תקיפים בנושא על מנת להפסיק את ההברחות.



לסיום נשאל אולמרט לגבי החקירות שנערכות נגדו במשטרת ישראל. הוא ענה שהוא מתמודד עם החקירות, אבל הוא אינו רשאי לשוחח על כך. הוא רק הסכים להגיד שמדובר בפרשיות בנוגע לתרומות למערכות בחירות, ושכל הסיטואציה מאוד לא נעימה.



לאחר שנשאל האם הוא מתכנן להתפטר, הוא ענה שכרגע הוא אינו רואה במה התפטרותו תעזור לעניינים במדינת ישראל. הוא אמר שהוא מודע לעובדה שלכל בן אדם יש מחליף, אבל במצב היום במדינה הוא לא רואה כיצד התפטרותו תעזור. הוא אמר שהוא צריך לחשוב עדיין על הרעיון של התפטרות. "לא נולדתי להיות ראש ממשלה, ואני לא מתכונן להישאר בתפקיד עד יומי האחרון. אני צעיר מידי לזה. כרגע אני חושב שזו תהיה טעות לעזוב, ויש לי משימה להשלים וחזון להגשים. זהו חזון השלום הגדול שאני חושב שהוא אפשרי היום יותר מאי פעם בעבר".



בנוגע לאיראן, אולמרט הדגיש כי ישראל לא תסבול נשק גרעיני בידיים של אנשים האומרים בפתיחות שהם מעוניינים למחוק את ישראל מן המפה. הוא הדגיש כי ארצות הברית היא המנהיגה בנושא המאמצים לעצור את איראן מלהפוך לגרעינית. גם מדינות אירופה התגבשו לגרעין על מנת לעצור את התחמשות איראן. אולמרט סירב להגיב לשאלה האם ישראל מסוגלת לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. אולמרט טען שישראל, שלא כמו שאר המדינות, אינה מאמינה לדיווחים המודיעיניים על כך שתוכנית הגרעין האיראנית הסתיימה ב-2003 ועדיין לא חודשה. הוא טוען שדו"חות המודיעין הישראליים פתוחים עבור כל בעלי בריתה, ושהם יוכלו לשנו את דעתם בעקבות הידוע לישראל על כך שתוכנית הגרעין האיראנית מעולם לא נסגרה, והם כעת קרובים יותר מאי פעם להגיע לפצצה גרעינית.