על פי החוק הקמת ישיבת הסדר מותנית בהמלצת איגוד ישיבות ההסדר ובאישור של שר הביטחון. האישור מקנה לישיבה החדשה מעמד עצמאי ואפשרות לגיוס תלמדים למסלול ההסדר. ועדת רבנים של איגוד ישיבות ההסדר, בוחנת כל בקשה להקמה של ישיבת הסדר חדשה, ובמידה והישיבה עומדת בקריטריונים התורניים והמנהליים המנחים את ישיבות ההסדר הם ממליצים ומגישים את הבקשה לאישורו של שר הביטחון.



ישיבת אשתמוע שאושרה השבוע, נוסדה ביישוב חומש בחודש אלול שנת תשס"ב, כשלוחה של הישיבה הגבוהה באלון מורה שם הישיבה: "הר שלום" ע"ש שולי הר-מלך שנרצח בסמוך להקמתה. הרב אליקים לבנון, עמד בנשיאות הישיבה החדשה ותמך וליווה את הישיבה במשך שנותיה הראשונות. אחרי הפינוי מחומש עברה הישיבה למצפה אשתמוע, גבעה הסמוכה ליישוב שמעה אשר בדרום הר חברון.



ראש הישיבה הרב מרדכי גנירם, בוגר ישיבת קדומים ואלון מורה, אמר כי "הישיבה הוקמה בחומש על מנת לחזק את היישוב אחרי גל הטרור שפקד את היישוב. אנחנו יכולים להגיד שהצלחנו באותה תקופה לחזק את היישוב, כאשר האווירה בחומש השתנתה ועלינו למספר של 53 משפחות מתוכן 16 שבאו לחומש בעקבות הישיבה".

ישיבת "הר שלום" באשתמוע, מציעה תוכנית ייחודית המאפשרת לבחורים שחשקה נפשם בתורה ללמוד ולשלב את לימודם בחיי המעשה תוך עסוק בחקלאות.

"אנחנו מקבלים כל תלמיד בכל הרמות, מכבדים כל אחד ומלמדים לאחריות.בנוסף הלימוד בישיבה שלנו מחבר את לימוד התורה לחיי המעשה כאשר בחורי הישיבה עובדים עבודת אדמה ולומדים הלכות מעשיות. אפשר לומר כי הישיבה נותנת מענה לתלמידים רבים שלא היו מוצאים את עצמם בישיבות אחרות. בחורי הישיבה עובדים גם כן עם הנוער ביישוב הסמוך שמעה", אמר הרב גנירם. בישיבה לומדים 55 תלמידים מכל רחבי הארץ.

איתן עוזרי מנכ"ל איגוד הישיבות, בירך על ההחלטה, "האיגוד מברך על האישור של שר הביטחון לישיבה החדשה. הישיבה באשתמוע עברה דרך ארוכה וקשה בעקבות הגירוש מחומש ולמרות זאת הצליחה להשתקם ולהתיישב בנקודת התיישבות חדשה ולהפריח יחד גם את הארץ וגם את התורה. אני מקווה שהאישור של שר הביטחון מסמן את הדרך לשיתוף פעולה פורה בין איגוד ישיבות ההסדר למשרד הביטחון".