הרשות הלאומית למלחמה בתאונות הדרכים פרסמה אתמול את תכניתה הרב שנתית למלחמה בתאונות. בתכנית ניתן למצוא מספר רעיונות, על חלקם שוחחה ביומן הצהרים של ערוץ 7 ד"ר טובה רוזנבלום, ראש תכנית הפניקס לבטיחות בדרכים של אוניברסיטת בר אילן.

בין הרעיונות ניתן למצוא איסור לאזרחים לעשות שימוש בטלפונים סלולאריים. זאת לבד מהגברת האכיפה הצפויה בתכניות שכאלה. לדבריה של רוזנבלום התכנית זיהתה את נקודות התורפה בבטיחות בדרכים כאשר אחד הגורמים המסוכנים ביותר הוא הטלפון הסלולארי. "שימוש בטלפון נייד מפחית את יכולת הזהירות שלנו".

כמו כן היא מזכירה דגש מיוחד על אוכלוסיות חלשות כילדים וקשישים ומנגד כאוכלוסיות מיעוטים שאינן דוברות עברית.

לשאלת המראיין, שלמה פיוטרקובסקי, אם רעיון איסור השימוש בטלפונים סלולאריים אינה התערבות מוגזמת במעשיו של הפרט ברחוב, אומרת ד"ר רוזנבלום כי אמנם כיום עדיין אין מדינה כזו אך יש מדינות ששוקלות את הדבר. עם זאת היא מציינת שישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בתחומי הבטיחות בדרכים ועל כן לא תמיד היא שלומדת ממדינות אחרות אלא פעמים רבות להיפך.

"הפעולות הללו לא גורמות לאהדת יתר. יש מדינות שמאוד מתחנפים לציבור. אני רואה את זה מאוד בחיוב. השלטון נוקט הליכים לטובת ביטחון התושבים גם במחיר הפופולאריות", אומרת רוזנבלום המציינת כי בארצות הברית, לדוגמא השוטר אינו יכול לתת דו"ח על נסיעה ללא חגורה, אלא אם כן הנהג מעורב בתאונת דרכים. לדבריה השלטונות שם מנמקים את המהלך התמוה הזה בחששם מתגובת האזרחים.

בדבריה מדגישה רוזנבלום כי "כל שינוי חייב חינוך, ובתכנית החדשה יש התמקדות בנושא החינוך. קיימת השקעה בחינוך מגן חובה ועד כיתה י"ב". עם זאת היא מציינת בעצב את הקיצוצים בתקציבים שנועדו להשקעה בחינוך. לדבריה הציבור יחוש בקיצוצים העכשוויים בעוד מספר שנים. "אין תחליף לחינוך".