יעקב חסדאי, שכיהן כאחד מחוקרי ועדת אגרנט, מתייחס ביומן הצהרים של ערוץ 7 לפרוטוקולים של עדויות הגנרלים הבכירים במלחמת יום כיפור, עדויות שהותרו היום לפרסום על ידי צה"ל במלאת למלחמה 35.

לדבריו יש להתייחס בזהירות מתבקשת לעדויות אלה ולא לקבל אותם כאמת מוחלטת שכן מדובר בעדויות של גנרלים ובכירים שדאגו למזער בעדותם את חלקם במה שהתגלה ככישלון. עוד הוא מזכיר את מלחמת הגנרלים שהייתה אז בשיאה.

"אגיד בהסתייגות שמערכת השיקולים שלהם כשהעידו הייתה בראש ובראשונה להקטין את חלקם במה שנתפס כמחדל. אפשר לראות בדברים שפורסמו שהם עומדים עם פרוטוקולים של ישיבות ממשלה ומסבירים לוועדה את הפרוטוקול. הרי אם יש פרוטוקול מי צריך הסברים? ההסברים נועדו לייפות את הדברים שאמר העט בישיבות הממשלה", אומר חסדאי.

בהתייחסו לעדותו של משה דיין אודות דרישת הרמטכ"ל לגייס את הכוחות, אומר חיסדאי שאמנם הדברים נכונים והייתה התראה מתאימה אבל לא הייתה היערכות ראויה למלחמה. "הועדה העלתה שלא הייתה היערכות למלחמה. הצבא האמין והמודיעין יצר אצת האמונה הזו שתינתן התראה מוקדמת לפרטוץ מלחמה, וגם כשניתנו סימנים מתריעים לאפשרות של מלחמה לא קראו אותם והתעלמו מהם. את זה לא קוראים בפרוטוקולים אלא בחקירות שבוצעו בזמן אמת".

חסדאי קובע בדבריו שמלחמת יום כיפור היא המלחמה המתועדת ביותר שכן היה מיקרופון ורישום מדוקדק של ישיבות הממשלה וצה"ל מצידו דאג גם הוא לתעד את הקלטות הקשר והישיבות.

באשר לעצם הפרסום של הפרוטוקולים כיום סבור חסדאי שמן הראוי לשאול את האחראים לכך מדוע החליטו להתיר את הפרסומים דווקא עכשיו. לטעמו לאחר פרסום זהותו של מרואן אשראף כמרגל ישראלי לא נותר עוד הרבה מה להסתיר.

להערכתו של חסדאי האינטרסים של הבכירים להסתיר את חלקם בכישלון ולחצים על צה"ל לשכתוב המלחמה הופך אותה למלחמה שבה רב הנסתר על הגלוי יותר מהאחרות.

באשר להסקת לקחי המלחמה ההיא אומר חסדאי כי לטעמו איש לא הסיק את המסקנות והצבא וההנהגה ניסו לברוח מהסקת מסקנות עד כדי כך שאותם כשלים חזרו על עצמם במלחמת לבנון הראשונה ואף במלחמת לבנון השנייה. הוא מציין כי דו"ח פנימי של הצבא הוכיח שכשלי ותקלות מלחמת יום כיפור שבו על עצמם במלחמת לבנון הראשונה.

לטעמו של חסדאי הלקח המרכזי של המלחמה הוא שלא לשקוע באופוריות ואופטימיות אלא לנתח סימני המעידים על סכנה מתקרבת כפי שהם.