פרופ' אריה זריצקי, איש אוניברסיטת בן גוריון ואחד מחברי הוועדה האזרחית לבחינת רצח רבין קובע כי מכלול העדויות שהתקבצו בפני הוועדה מחזקים את התהיות, השאלות והסתירות שבגרסה הרשמית שפרסמה ועדת שמגר אודות הרצח. עוד קובע פרופ' זריצקי כי לטעמו אין כל ספק בכך שראש הממשלה רבין נורה במהלך הנסיעה ברכב השרד בין כיכר מלכי ישראל דאז לבית החולים איכילוב.

את מסקנותיה הכוללות תציג הוועדה בכנס מיוחד שתקיים בעוד כשבוע בכפר הנוער דוד רזיאל. יצוין כי הכנס יעסוק הן בפרשת הרצח והשאלות אודותיו שהצטברו במרוצת השנים והן על דמותו הכוללת של רבין הן כמנהיג מדיני והן כמצביא.

"אין לי שמץ של ספק שבאוטו נורה קליע נוסף וקטלני", אומר פרופ' זריצקי המבקש בקביעתו לפתור את תעלומת הקליע הנוסף שנחשף בסרט הטלוויזיה ששודר בערוץ השני של הטלוויזיה.

כזכור, הגרסה הרשמית של ועדת שמגר הייתה כי שני כדורים נורו בגבו של ראש הממשלה רבין, אולם בשני סרטי טלוויזיה הוצגו צילומי הרנטגן של גופת רבין כאשר צילומים אלה חושפים כדור נוסף שנורה לכאורה ברבין. בימאי הסרטים נפתלי גליקסברג אף יצר סרט דוקומנטארי שלם בו ניסה להתחקות אחר הסיכוי שאכן נורה כדור נוסף כפי שמתברר מהתצלומים.

זריצקי מזכיר את העדויות המצולמות מזירת האירוע ובהם קבעו עדי ראיה כי ראו את רבין כשהוא נכנס לרכב על רגליו. זכורה גם אותה קריאה של עדת ראיה 'רבין חי'. עוד הוא מציין כי באופן תמוה לא הוכנס רבין לניידת הטיפול הנמרץ שנכחה במקום, מה שהיה מתבקש לו אכן היה נפגע. עדות מרכזית נוספת היא של בני משפחת רבין עצמם. כזכור, דליה רבין פילוסוף העידה סמוך לרצח כי אמה סיפרה לה שאנשי השב"כ מנעו ממנה מלהצטרף אליו לאחר שהבהירו לה שהוא מובל למתקן של השירות וכי אין חשש לשלומו.

לעומת כל אלה מזכיר פרופ' זריצקי את עדויותיהם של חבר הכנסת לשעבר ד"ר לס שבעברו כיהן כמנכ"ל משרד הבריאות, של חבר הכנסת דאז אפרים סנה ושל ד"ר גבי ברבש שקבעו כי לבית החולים הגיע רבין כשהוא מת, חסר דופק.

בהרצאה משולבת שלו ושל העיתונאי והחוקר נתן גפן יציג זריצקי עוד סדרה ארוכה של תהיות. "נציג סתירות בין המסמכים השונים. יש סתירות בין המסמכים הראשונים לעדויות בוועדת שמגר. ישנם מסמכים מאוחרים של בית החולים שמעידים על כיווני התנהלות שונים לחלוטין", אומר זריצקי ומציג דוגמאות: "המסמך הראשוני מדבר על כך שרבין הגיע בניידת טיפול נמרץ עם מסכת חמצן. כלומר לא ברכבו כפי שהעיד הנהג דמתי, וכלומר שמישהו כבר טיפל בו". דוגמא נוספת היא ברישום של פרופ' היס שכתב כי לא היו שברים בעמוד השדרה למרות שידוע שחוליה אחת הייתה מרוסקת.

זריצקי תוהה גם כיצד זה העיד ד"ר גוטמן כי במהלך 12 הדקות הראשונות של הטיפול לא זיהה את רבין כמטופל שלו. לטעמו ראוי היה שמערכת הביטחון תכין את בית החולים, שהנהג יידע את בית החולים על הגעתו הצפויה. עוד הוא מזכיר את העדות התמוהה והנשכחת של דמתי כי לא ידע את הדרך לבית החולים איכילוב ולכן העלה לרכב שוטר שיראה לו את הדרך. עדות זו מעלה לא מעט תהיות וחשדות על שהתרחש בתוך הרכב במהלך דקות הנסיעה. זאת כמובן מבלי להזכיר את 20 הדקות האבודות שחלפו בין שעת הרצח לבין הגעתו של רבין לבית החולים כפי שהיא מתועדת במסמכי בית החולים.

עוד מציין זריצקי כי "על ידיו של יגאל עמיר לא נמצאו סימני ירי. הקליעים שהוצאו לא התאימו. הייתה בהם נחושת אבל בחור שבמקטורן לא נראו סימני נחושת. זה לא אותו קליע שנכנס במקטורן. מומחי הבליסטיקה קבעו שהכדור נורה מטווח אפס, טווח מגע. לעומת זאת פרופ' היס דיבר על מרחק של חצי מטר עד מטר וחצי".

הקשיים להגיע אל המסמכים הרלוונטיים שהיו אמורים לשפוך אור על הפרשה הם קשיים לא מבוטלים ונמשכים עד היום. פרופ' זריצקי מספר על רופא צעיר המכנה את עצמו בשם ד"ר יוסי הדר שפתח בחקירה עצמאית וכשדרש לקבל לידיו מסמכים קיבל מבג"ץ תשובה תמוהה. שופטי בג"ץ קבעו כי הפרשה נבדקה כבר על ידי ועדת שמגר ואין כוונה לפתוח בחקירה מחודשת. לכן לא יקבל הדר את החומר המדובר.

עוד יעדכן זריצקי את באי הכנס בהתכתבות הנמשכת גם בימים אלה ביןחיים יטיב החוקר את הפרשה לבין היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. יעיב ביקש בעבר מראש השב"כ, יובל דיסקין, לשחרר את פרופ' היס מהתחייבותו לשב"כ, התחייבות שניתנה טרם נתיחת גופתו של רבין, שלא לחשוף פרטים אודות הניתוח והפרטים הנלווים. משרד ראש הממשלה, כדובר השב"כ הודיע כי אין כל מניעה ביטחונית וכי פרופ' היס משוחרר לדבר על הפרשה אולם היס הצטרך לקבל את אישור משרד הבריאות. לפני כחודשיים קיבל יטיב את תגובת היועץ המשפטי למשרד הבריאות ולפיה לא ניתן לאפשר להיס לשוחח על הפרשה שכן פרטים אלה אינם בגדר חופש המידע. לפני כשבועיים שיגר יטיב מכתב ליועץ המשפטי מזוז כדי שזה יורה להנהגת משרד הבריאות לאפשר להיס לקיים עמו שיחה בה יתבקש לבאר את הסתירות העולות בפרשה, בין השאר בעדויותיו שלו עצמו. כעת ממתין יטיב לתגובת היועץ מזוז.

פרט מעניין נוסף אותו מספר פרופ' זריצקי אודות הניתוח שביצע היס בגופת רבין עוסק בהשתלשלות האירועים באותו לילה. לדבריו הנתיחה אמורה הייתה להתבצע במכון לרפואה משפטית באבו כביר ואולם היס נדרש להגיע לאיכילוב למרות שטען כי הציוד הנדרש מצוי במכון שבהנהלתו ולא ניתן לנייד אותו לאיכילוב בהתראה כה קצרה. זריצקי מספר כי תגובת השב"כ לבקשת היס הייתה שקיים חשש להפיכה שלטונית ועל כן אין לנייד את גופת ראש הממשלה וכי עליו לבצע את הנתיחה באיכילוב.

כאמור, פרטים אלה ודגשים נוספים כדוגמת קידומו של מאבטחו של רבין, יורם רובין לתפקיד ראש היחידה לאבטחת אישים יעלו בכנס המתקרב. ככל הנראה יוזכר גם מינוי אחר ועדכני, מינויו של חזי קאלו, מי שפיקד על המחלקה היהודית בשב"כ ותחת הנהגתו ביצע אבישי רביב את פעולות הפרובוקציה שלו, ומונה כעת למנכ"ל בנק ישראל.

נזכיר כי בוועדה האזרחית חברים לבד מפרופ' זריצקי גם רות איצקוביץ', פרופ' הלל וייס, ד"ר רחל טסה וקטי כהן שביומן ערוץ 7 הביעה תקווה שכפר הנוער דוד רזיאל יעמוד בלחצים הצפויים להיות מופעלים עליו על ידי גורמים שונים החפצים בביטולו של האירוע.