בכנס מעלה לאחריות חברתית שהתקיים היום, התייחס השר יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים לשורת הכלים והצעדים שיש לנקוט בהם בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, במטרה לבלום פגיעה בפעילותם של ארגוני המגזר השלישי.

הרצוג הדגיש כי משרד הרווחה והשירותים החברתיים נמצא בקשרי עבודה שוטפים עם מאות ארגונים ועמותות מהמגזר השלישי מידי שנה. המשרד מוביל באמצעותם עשרות פרויקטים חברתיים וטיפוליים בכל רחבי הארץ. אין להתעלם מהעובדה שהמשבר הכלכלי הגלובלי כבר פגע בחלק מפעילות ארגונים אלו ואנו צופים כי פגיעה זו אף תגיע לארגונים רבים נוספים. גם לא ניתן להתעלם מכך שבשל המשבר, היקף התרומות הן מהארץ והן מחו"ל, הצטמצם באופן משמעותי וצפוי אף להחמיר.

בעקבות זאת, ציין הרצוג, קיימת סכנה ממשית להמשך הפעלתם של פרויקטים חברתיים וטיפוליים רבים, אשר יגרמו לפגיעה באזרחי המדינה.

עוד ציין הרצוג כי משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי מקיימים שורת דיונים לבחינת דרכי התמודדות ונקיטת צעדי בלימה. בין היתר הודיע הרצוג כי משרד הרווחה בראשותו יהיה קשוב וייתן מענה ורשת ביטחון לגופים אשר המשבר הכלכלי ימנע מהם להמשיך להפעיל פרויקטים אותם החלו להפעיל בפיקוח ותקצוב של המשרד.  הרצוג אף הודיע על כוונתו לפנות לראש הממשלה כדי לזמן דיון מיוחד לבחינת הדרכים והכלים שיש להפעיל כדי להתמודד עם אותות המשבר הכלכלי העולמי על המגזר השלישי.

הרצוג קרא לגופים עסקיים להימנע ככל האפשר מנקיטת צעדים דרסטיים בהתחשב במצב ולהימנע מפיטורי עובדים וציין שצריך לזכור שגם המדינה ידעה להפחית את מס המעסיקים בשנים האחרונות וחסכה למעסיקים קרוב ל 12 מיליארד שקל..

"עמותות וארגונים רבים נמצאים בחרדה ודאגה. פיטורים והפסקת פרויקטים עומדים על הפרק. גם המגזר השלישי צריך להתמודד עם האתגר ולבחון את חולשותיו ומשטר הניהול כדי לראות כיצד יוצאים מן המשבר ומתמודדים עם הסיטואציה. במקביל, אני סבור כי יש לעשות לחיזוק רשת  הביטחון הסוציאלית בישראל. הביטוח הלאומי ושלוחותיו מסייעים לכל אזרח במיוחד לשכבות החלשות ובמיוחד בעיתות משבר. זוהי העת לחשיבה מקורית, נועזת,  מתחשבת וערכית. צריך לעבור את המשבר הזה יחדיו", אמר הרצוג.