הזירה הפוליטית כמרקחה. גם הגזרה הביטחונית לא מצטיינת בשקט מיוחד, אבל בממשלה העדיפו להתמקד במאבק במתנחלים.

שר הבטחון, אהוד ברק, אמר בישיבת הממשלה כי רוב מוחלט של המתישבים ביו"ש הם אנשים שומרי חוק ומתגוררים באישור ממשלות ישראל. "כולם זכאים להגנה תוך כדי שמירת החוק. אופי היקף הפעילות חורג ונראה כפעולה מאורגנת. אנחנו לא מאשימים את כולם", אמר.

"קבוצות שאינן מרגישות חובה לציית לחוקים ויש חובה להגביר את אכיפת החוק באזורים אלו. צה"ל פועל ומפרק כמעט כל מאחז חדש, יש קושי חקיקתי. צווי הרחקה והגבלה יעילים מאוד ואני אומר את זה מניסיון כאלוף פיקוד המרכז וכרמטכ"ל", אמר שר הבטחון.

ראש השב"כ, יובל דיסקין, אמר כי יש שבר עמוק שקיים אצל הציבור העמוני (עמונה), "פעם זה היה "באהבה ננצח" והיום "במלחמה ננצח". פעילי הגבעות עוסקים ב"תג מחיר" ופועלים לעימותים כדי לשבש פעילות כוחות הבטחון". לדבריו, מעורבים בפעולות אלו כמה מאות אנשים מתוכם כמה עשרות שנקראים "מציתי אירוע".

"אין מנהיגות ברורה אלא על אחדות מטרה. יש אלפים שתומכים בהם. אם יהיה פינוי, היקפי העימות יהיו גדולים יותר ממה שהיה בהתנתקות. השב"כ מעריך שאם הממשלה תחליט על פינוי –זה יהיה יותר קשה ממה שהיה עד היום".

מבדיקה שערך השב"כ יש נכונות גדולה מאוד בקרב הציבור הזה  לנקוט באלימות לא ברמה של אבנים אלא של נשק חם על מנת לעצור תוכנית מדינית כזו או אחרת . "המצב מטריד מאוד. אנשי הבטחון חשופים להטרדות קשות ע"י אותם אנשים ואין לנו במדינה מענה לטפל בסוגיה הזו".

שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, אמר כי הממשלה מדברת בשני קולות, "צריך לקבל תשובות מדויקות , מצד אחד לפעול נגד המתיישבים ,צריך לשאול מי מממן אותם? מי מעסיק אותם?, מצד אחד המדינה סוללת להם כביש, מים חשמל, ביוב. צריך להפסיק את זה. קיימת התערערות באכיפת החוק גם במדינה וגם בשטחים". 

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אמר כי בשנים האחרונות יש החרפה בפעילות המתנחלים, "יש להציע הצעות קונקרטיות לטיפול בנושא . לאורך השנים אכיפת הביטחון בשטחים הייתה מוגבלת ,והיתה בעיה של ביצוע לאורך השנים וכך קיים כבר היום. במשך שנים פנינו למערכת הביטחון והיא לא ביצעה את עבודתה. לאורך השנים היה מסר כפול, היו הצהרות בשטח אך בפועל עצימת עיניים ואפילו סיוע לגורמים בשטח, חובה שיהיה מסר אחיד ואמצעים מנהלים כולל צווי הרחקה והגבלה".

השר חיים רמון אמר כי קבוצה של כמה מאות מתנחלים החליטו על מרד במדינה, "מאז עמונה ממשלת ישראל לא הורידה מאחז אחד וזה נתפס בעיניהם כהצלחה. יש אפרטהייד נגד הפלשתינים והעדפה של מתפרעים יהודים ביו"ש".

השר עמי אילון (העבודה) אמר "השב"כ חשב שיהודי לא יכול להרוג ראש ממשלה. יש קבוצה שרוצה לעצור את הדמוקרטיה הישראלית, רמת האלימות שנפגוש תהיה גדולה במכפלות".

השרה יולי תמיר אמרה כי הקריאה בשבוע שעבר של שמואל בן ישי תגרום לרצח של חייל או שוטר.

שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, אמר "אמרתי לפני רצח רבין, כאן יהיה רצח ורבין השתיק אותי. רבין אמר לי אחרי הישיבה: יהודי ירצח יהודי, מה קרה לך? אני אומר לכם היום זה יחזור, הם לא כמונו, יש להם מחשבות שטניות. אנחנו דפוקים משום שאנחנו מפחדים והם קוראים את החולשה הזו. צריך לעשות פה בליץ - לעצור פעם אחת את כל המאות ולשים בבית הסוהר, פעם אחת ולתמיד", אמר בן אליעזר.

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, אמר כי יש לתת גיבוי מלא למשטרה, "מעצרים זה פתרון מצוין. מסתובבים פה אנשים כמו בן גביר ופדרמן. אלו דוגמאות של חוסר שכל ישר".